تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
ترجمه اختصاصی دیدار

نگرانی اروپا در مورد اسرائیل و عربستان؛ ترامپ را به جنگ تحریک می‌کنند!

سایت خبری بیزینس اینسایدر در مطلبی در مصاحبه با ۳ مقام امنیتی اروپایی به نگرانی آن‌ها در مورد اقدامات لحظه آخری ترامپ در کاخ سفید پرداخته است. اقداماتی که ایجاد درگیری نظامی با ایران می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. ترجمه اختصاصی دیدار از این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

کد خبر: ۷۶۱۰۸
۰۸:۴۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹

ترامپ و اسرائیل و عربستان

دیدارنیوز

 

منبع: سایت خبری بیزنس اینسایدر آمریکا
نویسنده: میچ پرودرو
مترجم: حمید رضا بابایی

 

مقامات اطلاعاتی اروپایی نگرانند که در روز‌های پایانی دولت ترامپ، اقدام احتمالی نظامی علیه ایران صورت گیرد. سه مقام اطلاعاتی اروپایی در مصاحبه با بیزنس اینسایدر گفته اند، از بیش از یک هفته‌ پیش نگران بوده‌اند که ترامپ یا ترکیبی از اسرائیل یا عربستان در واپسین روز‌های دولت دونالد ترامپ، باعث شکل گیری تقابل نظامی علیه ایران شوند. به ویژه آن که ترامپ سیاست موسوم به فشار حداکثری را علیه ایران دنبال کرده است.


این نگرانی‌ها پس از آن تشدید شد که منابع خبری هفته‌ی پیش گزارش دادند ترامپ از مشاوران دیپلماتیک و نظامی خود خواست فهرستی از گزینه‌های نظامی علیه ایران ارائه کنند.


به گفته‌ این سه مقام، یک نگرانی این است که آمریکا برای تحمیل اقدام نظامی، به صورت یک جانبه وارد عمل شود که این مساله می‌تواند پیوستن دولت بایدن را به توافق هسته‌ای ایران غیرممکن کند. بر اساس این توافق، ایران به ازای پایان دادن به برنامه‌های تسلیحات اتمی خود، مشمول کاهش تحریم‌ها شد. به نوشته بیزنس اینسایدر، این سه مقام اطلاعاتی ارائه‌ دیدگاه‌های صریح خود را به ضبط نشدن صدایشان مشروط کردند.


آیا ترامپ می‌خواهد دستان بایدن را با جنگی علیه ایران ببندد؟


یک مقام اروپایی گفت: "ما نگران خواسته‌های قلبی رئیس جمهور ترامپ هستیم که هم زمان با خروج از کاخ سفید، یک تقابل شدید به راه اندازد که می‌تواند دستان بایدن را ببندد. ما اطمینان نداریم که رئیس جمهور کنونی آمریکا با عجله اقدام نکند، ولی قطعا اطمینان داریم که نبودن حمایت سیاسی و همچنین نگرانی عمیق رهبران نظامی که اخیرا بیان شده است، آن (اقدام نظامی) را دشوار خواهد کرد. "


نگرانی دوم این است که از نظر سعودی‌ها و اسرائیل، خداحافظی ترامپ همان بمب ساعتی باشد که به آن نیاز دارند.


دومین مقام امنیتی اروپایی که از مقامات ناتو است، می‌گوید: "نگرانم از این که سعودی‌ها یا اسرائیلی‌ها تصور کنند یک گوش شنوا در حال ترکِ کاخ سفید و یک فردِ متخاصم در حال ورود به آن است، و شاید تصویر کنند که این وضعیت تقابل نظامی را اجتناب ناپذیر خواهد کرد. "


"هر دو کشور را رهبرانی ناپخته اداره می‌کنند که در حال سردادن فریاد جنگ با ایران بوده‌اند، زیرا تا آن جا که ممکن است، آن‌ها جدا معتقدند با روی کار آمدن دولت بایدن، ایران حمله‌ هسته‌ای خواهد کرد.. "


اسرائیل با علم به این که ترامپ طرفدار استراتژی فشار حداکثری است، در تابستان یک سری حملاتی در ایران انجام داد.


به گفته سه منبع یاد شده، این نگرانی‌ها به تازگی و به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری برجسته شده است، زمانی که رئیس جمهور بخش اعظم رهبران و فرماندهان ارشد نظامی را با شخصیت‌هایی جابجا کرد که به داشتن مواضع تندروانه علیه ایران شناخته می‌شوند – از جمله این که "مارک اسپر" وزیر دفاع خود را برکنار کرد. این اقدام، نگرانی‌ها را در میان دمکرات‌ها و همچنین متحدان اروپایی (آمریکا) تشدید کرد.


بایدن که در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ وارد کاخ سفید می‌شود، در خصوص ایران مواضع مستحکمی اعلام نکرده، به جز آن که تصریح کرده است به نظر او توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد) برای جلوگیری از ایرانی‌ها در تولید سلاح اتمی، کارساز بوده است.


ژانویه گذشته ترامپ دستور ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده‌ ارشد نظامی ایران، و همچنین یک فرمانده ارشد حشد الشعبی عراقی را صادر کرد. آن اقدام به افزایش نگرانی از آن منجر شد که پاسخ ایران می‌تواند آمریکا و متحدانش را به یک مناقشه‌ گسترده‌تر وادارد.


آن نگرانی‌ها هرگز محقق نشد، زیرا به نظر می‌رسد ایران مایل است خویشتندار باشد تا مشخص شود آیا بایدن مذاکرات را ازسر خواهد گرفت یا خیر؛ اما ایرانی‌ها بار‌ها گفته اند که درنظر دارند در زمان و مکان مناسب که خود تشخیص می‌دهند، انتقام ترور سردار سلیمانی را بگیرند.


سومین مقام اطلاعاتی که مانند همکاران خود، همان شروط را برای مصاحبه مطرح کرده بود، می‌گوید "تصور نمی‌کنم آن‌ها که یک سال منتظر بودند تا مشخص شود بایدن برنده است، آنقدر احمق باشند که چنین اقدامی بکنند. اما همان طور که تصور نمی‌کنم آمریکایی‌ها کاری انجام خواهند داد – البته مواضع خطرناک ترامپ به کنار- به همان اندازه نمی‌توانم قول دهم که سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها نیز کاری نخواهند کرد. این شرایط درباره‌ی ایرانی‌ها نیز صادق است – فکر نمی‌کنم که آن‌ها خواستار درگیری باشند. اما این را می‌دانم که برخی قطعا خواستار این مساله هستند. این که آیا کسانی به دنبال شرایطی هستند که دیپلمات‌های خودشان را منزوی کند؟ کاملا محتمل است. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی