تیتر امروز

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.

تحولات قیمت دلار پس از پیروزی بایدن: افسار در دست بانک مرکزی است

کد خبر: ۷۵۷۳۴
۱۰:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹

نگاهی به تحولات دلار پس از پیروزی بایدن: افسار در دست بانک مرکزی است

 

دیدارنیوز - مهدی الیاسی: بازار ارز، طلا، بورس و مسکن از جمله بازار‌هایی هستند که معمولا تاثیرپذیری‌شان از اخبار سیاسی و ریسک‌های سیاسی بیش از سایر بازار‌ها است. از این رو پس از اعلام خبر پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا این بازار‌ها در کشور بیش از سایر بازار‌ها از این خبر سیاسی، متاثر شدند. در گزارش پیش رو به تحولات بازار ارز پس از اعلام خبر پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، نگاهی خواهیم داشت.


دلار: بانک مرکزی، عامل تعیین کننده


اعلام پیروزی بایدن به طور طبیعی تاثیر خود را بر بازار ارز و قیمت دلار گذاشت. بازگشت آمریکا به برجام و تلاش برای مذاکره مجدد، وعده انتخاباتی بایدن بود. چشم‌انداز مذاکره و احتمال بهبود وضعیت ایران در روابط بین‌الملل، به صورت طبیعی اثر خود را به صورت کاهش مقطعی قیمت دلار نشان داد چرا که مهم‌ترین عامل جهش قیمت دلار، کاهش شدید ورودی ارز به کشور بود. به طور طبیعی هنگامی که فعالان این بازار به بهبود وضعیت ورود ارز به کشور در میان مدت امیدوار باشند، این پیش‌بینی اثر روانی خود را در قالب کاهش قیمت نشان خواهد داد.


قیمت دلار با اعلام پیروزی باید تا ۲۲ هزار تومان کاهش یافت، اما با گذشت چند روز با روندی افزایشی به ۲۷ هزار تومان افزایش پیدا کرد و دیروز با مقداری کاهش به کانال ۲۶ هزار تومان رسید. این افت خیز نشان می‌دهد بازار دلار همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. اصلی‌ترین علت این بلاتکلیفی نیز در عدم آگاهی از رویکرد و نحوه رفتار بانک مرکزی ریشه دارد. بانک مرکزی بازیگر و بازارگردان اصلی بازار ارز است و ابهام در نحوه رفتار بانک مرکزی به ابهام در بازار می‌انجامد. از این رو پیش‌بینی کردن قیمت دلار دشوار است چرا که تابعی از اراده بانک مرکزی است.


آنچه تحلیل قیمت دلار را دشوارتر می‌کند این است که اطلاعاتی از میزان تزریق دلار توسط بانک مرکزی و حجم معاملات وجود ندارد. میزان ترزیق و حجم معاملات در تحلیل بازار دلار بسیار مهم است. از طرف دیگر نمی‌دانیم ذخیره ارزی بانک مرکزی چقدر است و این مورد نیز به صورت رسمی اعلام نمی‌شود که البته در شرایط کنونی کشور، قابل درک است. در مجموع تحلیل چشم‌انداز بازار ارز بدون اطلاع از داده‌هایی همچون حجم معاملات، میزان تزریق و میزان ذخایر ارزی کشور، بسیار سخت است.


در تحلیل تکنیکال، تحلیل بر اساس قیمت، زمان و حجم معاملات صورت می‌گیرد، اما در حال حاضر نموداری در اختیار داریم، بدون حجم معاملات که در آن فقط قیمت و زمان موجود است. اهمیت حجم معاملات به این دلیل است که در سقف‌ها و کف‌های هر کانال، حجم معاملات بسیار بالا می‌رود و افزایش حجم معاملات می‌تواند نشانه مهمی برای تغییر روند باشد.


در مجموع با توجه به این که در نمودار دلار صرفا به ۲ داده یعنی زمان و قیمت دسترسی داریم و از داده‌های مهمی مانند حجم معاملات، میزان تزریق و میزان موجودی ارزی بانک مرکزی بی‌اطلاع هستیم، پیش‌بینی قیمت چندان امکان‌پذیر نیست و صرفا این اراده بانک مرکزی است که محدوده قیمت را تعیین می‌کند. از رفتار روز‌های اخیر بانک مرکزی نیز این گونه استنباط می‌شود که با توجه به این که هنوز پیروزی بایدن به صورت رسمی، اعلام نشده و با توجه به این که چشم‌انداز مذاکرات احتمالی نیز روشن نیست، بانک مرکزی قصد ندارد اجازه دهد بهای دلار، کاهش هیجانی داشته باشد و منابع ارزی بانک مرکزی را پیش از آشکار شدن یک توافق جدی، تزریق کند.


از سوی دیگر واقعیت این است که بخشی از کسری بودجه دولت از محل افزایش قیمت ارز تامین شده است و کاهش قابل توجه قیمت ارز در ماه‌های پایانی سال، که معمولا اوج کسری بودجه دولت است، با سیاست تامین کسری بودجه دولت از این محل، همخوان نیست!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی