تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ابوالفتح: ترامپ مجبور به انتقال قدرت است

بسیاری نگران عدم خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید هستند. برای بررسی راه‌های تحویل مسالمت آمیز قانونی قدرت در آمریکا دیدار با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس بین الملل گفتگو کرده است.

کد خبر: ۷۵۱۸۸
۱۲:۵۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹
ابوالفتح: ترامپ مجبور به انتقال قدرت است
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: رودی جولیانی، وکیل ترامپ در نشست خبری در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیای آمریکا گفته است که شکایت انتخاباتی ترامپ از دوشنبه آغاز می‌شود. این شکایت‌ها برخی را نگران کرده است که ترامپ قدرت را به راحتی تحویل ندهد.


برای بررسی این موضوع دیدار با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس بین الملل به گفتگو می‌پردازد.


امیرعلی ابوالفتح در مورد نحوه انتقال قدرت در آمریکا می‌گوید: «در همه کشور‌ها در مورد نحوه انتخاب رئیس دولت صحبت می‌شود که چگونه است، چه فرایندی را طی می‌کند، چگونه ریاست جمهوری اش تأیید می‌شود و چه زمانی ریاست جمهوری اش را شروع می‌کند؛ بنابراین بحث انتقال قدرت صورت می‌گیرد. قانون دیگری وجود دارد که نمی‌گذارد شخص در صورت باخت قدرت را منتقل نکند. در ایالات متحده هم وقتی فرایند قانونی انتخاب ریاست جمهوری طی شد که البته پیچیده و خیلی زمان بر است، به هر حال هر چه تأیید شد و در کنگره ایالات متحده آمریکا آرای الکترال قرائت شد و رسماً اعلام شد چه کسی رئیس جمهوری می‌شود، در ظهر ۲۰ ژانویه سال بعد که الان ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ می‌شود، رئیس جمهوری منتخب در برابر اعضای کنگره دست روی انجیل می‌گذارد و طی یک مراسم پرتشریفات و پرتجملات قسم یاد می‌کند و از آن لحظه به بعد به عنوان رئیس جمهوری و رئیس دولت و فرمانده کل نیرو‌های مسلح شناخته می‌شود. کلید‌های اتمی در اختیارش قرار می‌گیرد و کاخ سفید به عنوان محل اقامت و محل کارش در اختیارش قرار می‌گیرد، تا اینجای کار همه چیز شفاف است. اینکه فرد قبلی نخواهد به این پروسه بپیوندد هیچ کاری از دستش برنمی آید. مگر اینکه در اتاق بنشیند و درب را بر روی خودش قفل کند؛ که در آن صورت هم درب را باز می‌کنند و او را به بیرون مشایعت می‌کنند؛ بنابراین برای انتقال قدرت اصلاً قانون خاصی در نظر گرفته نشده است. همین موارد به معنای انتقال قدرت است. از این جهت بسیار دور از انتظار و غیر معمول است که بعد از اینکه فرایند قانونی طی شد و جو بایدن بعد از اینکه رسیدگی تمام شکایت‌ها انجام گرفت و به شکل قانونی رئیس جمهوری شد، دونالد ترامپ بخواهد مقاومت کند و بخواهد در کاخ سفید بماند. چون عملاً هیچ ارزشی ندارد وقتی فرمانده کل نیرو‌های مسلح نباشد، کلید‌های اتمی در اختیارش نباشد و دستگاه بوروکراسی از او فرمانبرداری نکند و بودن در یک اتاق یا نبودنش خیلی فرقی نمی‌کند. آقای ترامپ یک فرد متمول است و اموال محل سکونتش چندین برابر مجلل‌تر از این است که بخواهد اصرار کند در کاخ سفید بماند در صورتی که هیچ کس او را به عنوان رئیس جمهوری نمی‌شناسد. از این جهت به قول معروف این خیلی فانتزی به نظر می‌رسد که بخواهد در کاخ سفید بماند و بگوید من رئیس جمهوری هستم.»


در خصوص زمان انتقال قدرت این کارشناس بین‌الملل بیان می‌کند: «اگر دادگاه‌ها شکایت را بپذیرند باید درخواست بازشماری بکنند. بعد ممکن است گفته شود بازشماری باید دستی صورت بگیرد نه با ماشین که این خودش زمان می‌برد. ما یک تاریخ ۸ دسامبر داریم که اعضای الکترال کالج باید در پایتخت ایالت‌ها جمع شوند. تازه آن‌ها باید رأی گیری کنند که می‌خواهند به چه کسی رأی دهند. در حقیقت محل اصلی آنجا است. ایالت‌هایی که بر اساس همین دعوا‌ها تکلیفشان مشخص نشده باشد، یک مقدار این روند را به تأخیر می‌اندازد. ولی ۶ ژانویه باید حتماً نامه به کنگره ایالات متحده آمریکا ارسال شود و در مراسم اصلی با حضور اعضای کنگره این پاکت‌ها باز می‌شود و یک به یک اسامی افرادی که به آن‌ها رأی داده شود خوانده می‌شود و بعد جمع زده می‌شود که چه کسی ۲۷۰ رأی به دست آورده است و کسی که ۲۷۰ رای به بالا داشته باشد رئیس جمهور می‌شود. اگر هیچ کدامشان بنا بر هر دلیلی نتوانند ۲۷۰ رای را به دست آورند تازه وظیفه انتخاب ریاست جمهوری بر عهده مجلس نمایندگان قرار می‌گیرد. همه این کار‌ها باید تا ظهر روز ۲۰ ژانویه انجام شود. چون رأس ۱۲ ظهر ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ دیگر رئیس جمهوری که الان هست هم خودش و هم معاونش از درجه اعتبار ساقط می‌شود؛ بنابراین تا الان سابقه نداشته است. در چنین شرایطی رئیس مجلس نمایندگان رئیس جمهور می‌شود.»


ابوالفتح در مورد اینکه آیا جمهوری خواهان ترامپ را تنها گذاشته‌اند، می‌گوید: «جمهوری خواهان روز اول در شوک به سر می‌بردند و یک مقدار سکوت کردند بعد با نهیبی که پسر ترامپ زد، الان دارند حمایت می‌کنند. نه از اینکه حتماً ترامپ باید برنده شود، بلکه از این بابت که حق قانونی هر کسی است در انتخابات شکایت کند و تکلیف را باید دادگاه‌ها مشخص کنند. اما اگر همه آن مراحل طی شد و ترامپ واقعاً هیچ راهی نداشت حزب حتماً از رئیس جمهوری منتخب حمایت خواهد کرد و دونالد ترامپ حمایت حزب را نخواهد داشت. حزب یک نهاد بسیار قدرتمند و باسابقه و سرد و گرم چشیده است. آینده و سابقه حزب را به خاطر یک نفر به خطر بیندازند. اگر ترامپ شکست خورد ۴ سال دیگر فرصت دارد که در انتخابات شرکت کنند و چه بسا یا با ترامپ یا بدون ترامپ در انتخابات پیروز شوند. از این جهت حزب جمهوری خواه حتماً درایت و هوشمندی دارد. اینقدر عقلش می‌رسد که کسی که به لحاظ قانونی شکست خورده از او حمایت نکند. الان حمایت می‌کنند، چون دونالد ترامپ به لحاظ قانونی این حق را دارد به دادگاه مراجعه کند و چه بسا دادگاه رأی دهد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری شود. الان امکان حمایت وجود دارد، اما بعد از طی آن فرایند اگر ترامپ بخواهد همچنان اصرار کند که رئیس جمهوری است و پیروزی نامزد انتخاب شده را به رسمیت نشناسد حتما راه خود را جدا می‌کنند.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی