تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
پوشش زنده مناظره آخر انتخابات آمریکا + آخرین واکنش‌ها

اخرین مناظره ترامپ و بایدن؛ دعوای شدیدتر با سر و صدای کمتر!

کد خبر: ۷۴۱۰۰
۰۴:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹

پوشش زنده مناظره دوم ترامپ ـ بایدن

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل:

آخرین واکنش‌ها و تحلیل‌ها در مورد مناظره آخر ترامپ و بایدن

 

شبکه خبری سی ان ان در مطلبی به قلم کریس کلیزا به مرور برندگان و بازندگان مناظره دیشب پرداخته است. سی ان ان که به دموکرات‌ها نزدیک است، بایدن، کریستین ولکر (مجری برنامه) و دکمه خاموش کردن میکروفن! را جزو برندگان و ترامپ و حقیقیت و تغییرات آب و هوایی را در دسته بازندگان مناظره دیشب جا داده است. 

 

آنتونی زاکر گزارش گر آمریکای شمالی بی بی سی در تحلیل خود در مورد مناظره دیشب نوشت: خاموش کردن میکروفن، یا حداقل تهدید به آن عمل کرد و هر دو نامزد بیش از مناظره قبلی در چارچوب بودند. ترامپ نسبت به مناظره اول آشکارا فتیله را پایین کشیده بود و این باعث شده بود که او مناظره کننده موثرتری باشد. این بار احتمالا این که هر یک از نامزدها چه گفت بیشتر در یاد آمریکایی‌ها خواهد ماند، نسبت به مناظره اول که رفتار آشوب زده چیزی بود که آن‌ها به مخاطبان ارایه کردند. 

زوکر تاکید کرده است که این بار هم مقوله بحران کرونا در کانون مناظره قرار داشت، امری که کمپین ترامپ از آن چندان راضی نیست. ترامپ مقوله هانتر پسر بایدن و مبادلات تجاری او را مکررا به میان کشید و این اولین بار نیست که او به خانواده بایدن حمله می‌کند. بایدن هم به سراغ مقوله مالیات دونالد ترامپ رفت و ترامپ مجبور شد توضیح دهد که میلیون‌ها دلار مالیات به صورت پیش پرداخت، پرداخت کرده است. بحث بر سر مقوله مهاجرت و نیز قوانین مربوط به نظم و امنیت که به زندانی شدن سیاهپوستان منجر شده است هم از نکات مهم مطرح شده در این مناظره بود. 

 

پولتیکو در مطلبی در مورد مناظره نوشت: ترامپ قوی ظاهر شد، اما آیا خیلی دیر شده است؟ پولتیکو تاکید کرده است که اگر ترامپ سه هفته قبل عملکردی مانند مناظره دیشب داشت، شاید وضعیت بهتری می‌داشت. 

 

ران کریستی تحلیل‌گر جمهوری‌خواه در تحلیلی از مناظره امشب گفت که به نظر، رای‌دهندگان مردد کمی در کشور باقی مانده‌اند اما هر دو نامزد امشب دقیقا همان کاری را انجام دادند، که باید انجام دهند. 

 

بی بی سی در گزارشی از مناظره نوشت: نمی‌توان برنده دقیق این مناظره را معین کرد ولی ترامپ بیشتر از جو بایدن صحبت کرد. البته اختلاف 3 دقیقه ای زمان صحبت این دو نفر نشان می‌دهد که بحث سنجیده‌تر اداره شده است و با مناظره اول آن‌ها متفاوت بود. ترکیبی از عملکرد خوب مجری و امکان بسته شدن میکروفن نامزدها این امکان را مهیا کرد. 

 

سی ان ان گزارش داده است که ترامپ در این مناظره ۴۱ دقیقه و ۱۶ ثانیه و جو بایدن ۳۷ دقیقه و ۵۳ ثانیه صحبت کرده‌اند. ترامپ تقریبا ۳ دقیقه بیشتر صحبت کرده است. سی ان ان همچنین در بخش (Fact Checking) مناظره ادعای ترامپ در مورد رقصیدن نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در محله چینی‌ها و نیز این ادعای ترامپ که بایدن در همه جا خانه دارد را رد کرده و آن‌ها را غلط دانسته است. 

 

 

تیم گزارشگران فاکس نیوز در مورد مناظره نوشتند: 

رئیس جمهور ترامپ و جو بایدن کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات در آخرین مناظره ریاست جمهوری روز پنجشنبه بر سر مسئله مالی مربوط به کشورهای خارجی درگیر شدند، ترامپ به بایدن گفت "شما یک توضیح به مردم امریکا بدهکارید!" در مورد معاملات تجاری هانتر پسر بایدن در گذشته به عنوان معاون رئیس جمهور.  بایدن انکار کرد که هیچ عمل غیراخلاقی رخ داده باشد. 

این دو نامزد همچنین در مورد موضوعات مختلفی از روابط نژادی گرفته تا حداقل دستمزد، تغییرات آب و هوایی و بیماری همه‌گیر ویروس کرونا درگیر  بحث شدند، در حالی که کریستن ولکر مجری مباحث را منظم پیش برد. 


بحث در مورد هانتر بایدن به دنبال انتشار گزارش‌های اخیر در مورد ارتباطات گذشته بین پسر جو بایدن و شرکای تجاری وی بالا گرفت. این گزارش‌ها شبهاتی در مورد آن چه بایدن از این معاملات کسب کرده است، ایجاد کرده است.

 بایدن دخالت و کسب درآمد از این معاملات را انکار کرده است، اما رئیس جمهور در جریان بحث در این مورد به رقیبش فشار وارد کرد. 

 

لورا ترولین گزارشگر بی بی سی از نشویل، شهر محل مناظره نوشت: این مناظره بیشتر جنبه ماهوی و پرداختن به موضوعات داشت. بایدن از طرح «بایدن کِر» سخن گفت و خود را به حداقل حقوق ۱۵ دلار در ساعت متعهد کرد.

 

 

آغاز پوشش زنده مناظره دوم ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی جو بایدن نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا تا دقایقی دیگر در این مناظره در دانشگاه بلمانت در ایالت تنسی برگزار خواهد شد و ۹۰ دقیقه به طول خواهد انجامید. در این ۹۰ دقیقه ۶ موضوع هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه مطرح خواهد شد. با توجه به رخداد‌های ناگوار مناظره اول و این که دو نامزد مدام سخنان یکدیگر را قطع کردند؛ در این مناظره وقتی یکی از نامزد‌ها صحبت می‌کند، میکروفن نامزد دیگر بسته خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: آخرین مناظره انتخابات آمریکا؛ کامبک ترامپ یا تثبیت پیروزی بایدن

 

موضوعات مطرح در این مناظره عبارتند از : وضعیت مدیریت بحران کرونا، مقوله خانواده در آمریکا، مسائل نژادی در آمریکا، رهبری کشور، امنیت ملی و تغییرات اقلیمی.

 

آغاز مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ

_ جو بایدن و دونالد ترامپ روی صحنه حاضر شدند. مجری قوانین مناظره را برای آن‌ها توضیح داد. مناظره با بحث در مورد کرونا شروع شد. کریستن ولکر سوال اول خود در مورد کرونا را از ترامپ می پرسد. 

 

ترامپ: انتظار می رفت که ۲.۲ میلیون نفر در این پاندمی کشته شوند. ما وضع اقتصادی خوبی داشتیم وقتی این پاندمی شروع شد. این پاندمی در تمام جهان مشکلات زیادی ایجاد کرده است. ما توانسته‌ایم مشکل را تا حدودی حل کنیم. واکسن ظرف چند هفته توزیع خواهد شد. این واکسن به من تزریق شد و من حالم زود خوب شد و هیچ عوارضی نداشت. این یک مشکل جهانی است و خیلی ها به من بابت مدیریت این بحران تبریک گفته‌اند. ما در حال بهتر کردن وضعیت هستیم. 

 

بایدن: 220 هزار آمریکایی مرده اند. کسی که نتوانست کنترل را به دست بگیرد، نمی تواند از خود سلب مسئولیت کند و ریاست جمهوری آمریکا را به عهده بگیرد. روزانه 70 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند. ماسک بزنید که ممکن است ظرف دو ماه آینده 200 هزار آمریکایی دیگر کشته خواهند شد. ما باید به سمت آزمایش پرشتاب از همه و تشویق همه به زدن ماسک حرکت کنیم. یک نشریه پزشکی معتبر نحوه مدیریت بحران کرونا در آمریکا را فاجعه بار دانسته است. 

 

ترامپ تاکید دارد که واکسن ظرف چند هفته توزیع خواهد شد.

 

_ مجری این ادعا را مورد پرسش قرار داد.

 

 اما ترامپ تاکید دارد که نیروهای نظامی در توزیع 100 میلیون واکسن کمک خواهند کرد. 

 

بایدن: واکسن کرونا باید توسط دانشمندان آزمایش شود. ترامپ هیچ برنامه روشنی برای مواجه با زمستان سیاه پیش رو ندارد.

 

ترامپ بر عملکرد درست دولت خود در بستن مرزها تاکید کرد و به عملکرد و اظهارات بایدن در مورد کرونا و نیز آنفولانزای خوکی حمله کرد (زمانی که بایدن، معاون رئیس جمهور بود). ما همه کارهایی که بایدن می گوید را انجام داده ایم. 

 

بایدن: ترامپ خارجی ستیز هست. او عملاً هیچ کاری انجام نداده، حالا از بیمارستان بیرون آمده و می گوید نگران نباشید، ویروس تمام می شود. 

 

ترامپ: ما نمی توانیم مثل بایدن در زیرزمین قایم شویم. من نمی توانم مثل او قایم شوم. من نمی توانم ملاقات هایم را کنسل کنم. من خیلی چیزها یاد گرفتم. ما بیمارستان‌ها و دکترهای خوبی داریم. 99 درصد جوان ها بهبود می یابند. ما نمی توانیم کشور را تعطیل کنیم. 

بایدن: ترامپ می گوید ما واکسن توزیع می کنیم. مردم دارند می میرند و ترامپ هیچ وقت نگفت که این ویروس خطرناک است. 

 

ترامپ: من مسئولیت را بر عهده می گیرم، ولی تقصیر من یا تو نیست که ویروس آمده، تقصیر چین است. 

 

بایدن: می دانستیم ویروس دارد می آید، باید کاری انجام می شد که نشد. ...

 

_مجری از بستن کشور در دوران کرونا پرسید؟

 

بایدن: من نمی گویم کشور را می بندم. بی کفایتی ترامپ بود که باعث بسته شدن کشور، اقتصاد و مدرسه ها شد. او به جای بازی گلف باید با پلوسی مذاکره می کرد و راهی پیدا می کرد. من قصد بستن اقتصاد را ندارم. ولی وقتی ویروس شتاب فزاینده دارد، باید اقتصاد را آرام کرد. 

 

ترامپ: بایدن و دموکرات ها مدام در مورد بستن اقتصاد صحبت می کنند. آنها مدام کشور را قرنطینه می کنند. من پسر جوانی دارم که کرونا گرفت و زود خوب شد. احتمال انتقال ویروس به معلم ها کم است، باید مدراس باز شود. مردم در حال از دست دادن شغل خود هستند، مردم دارند خودکشی می کنند، به سمت الکل و خشونت خانگی می روند. درمان کرونا نمی تواند بدتر از خود این بحران باشد. 

 

بایدن: کسب و کارها باید در حالت امن باز شوند و باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود. مادام آزمایش گرفته شود. اقتصاد باید ایمن بازگشایی شود. 

 

ترامپ: نیویورک شهر ارواح شده است. کسب وکارها در حال ورشکستی هستند. جو مردم دارند می میرند. نمی توانی مردم را در یک مکعب پلاستیکی بیندازی.

 

بایدن: نیویورک توانست بحران را مهار کند. من ایالت ها را به جمهوری خواه و دموکرات تقسیم نمی کنم. 

 

ترامپ: در نیویورک، پنسیلوانیا و میشیگان که همه جا بسته شده است، مردم همچنان می میرند، ما باید کشور را باز کنیم و بیماری را بفهمیم. باید از سالمندان مواظبت کنیم.

 

ترامپ شائبه اختلاف با فاوچی را رد کرد و گفت که می داند فاوچی دموکرات است اما عیبی ندارد. فاوچی گفت که ماسک نزنید و بعد هم گفت که باید ماسک بزنید.

 

بایدن، ترامپ را به مخفی کاری در مورد بحران کرونا و در ابتدای پاندمی متهم کرد. بایدن گفت که دوستان ترامپ در وال استریت می دانستند که این ویروس خطرناک است. 

 

ترامپ در جواب بایدن را متهم کرد که به وال استریت وابسته است و گفت: من به پول نیاز ندارم من از وال استریت پول نگرفته ام. 

 

_مجری در خصوص موضوع امنیت ملی از دو نامزد سوال پرسید.

 

بایدن: من روشن گفته ام که هر کشوری در انتخابات آمریکا مداخله کند، هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. هر کشوری اعم از روسیه، چین و ایران در انتخابات مداخله کنند، هزینه آن را خواهند داد. ترامپ هیچ حرفی به پوتین در این مورد نزده است. فکر کنم که با ایرانی ها بتواند صریح اللهجه تر باشد. مردم آمریکا، ما با شرایطی مواجه هستیم که کشورهای دیگر در انتخابات ما مداخله می کنند. جولیانی دوست ترامپ به ابزار روس ها مبدل شده است. من نمی دانم چرا ترامپ نمی خواهد با پوتین مواجه شود، پوتینی که برای سر آمریکایی ها در افغانستان جایزه گذاشته است. 

 

آخرین واکنش‌ها قبل از مناظره

شبکه خبری فاکس نیوز در تیتر اول خود مدعی شده که رسوایی هانتر پسر جو بایدن بر این مناظره سایه افکنده است. 

کریستن ولکر مجری شبکه ان بی سی، اجرای این مناظره را بر عهده داشت. 

با نظر مثبت هر دو نامزد، دیوار طلقی بین دو طرف برچیده شد. 

برگزار کنندگان این مناظره، قوانین را توضیح دادند و کریستن ولکر نیز از تماشاچیان خواست که در حین صحبت نامزدها صحبت نکنند. 

 

ترامپ: جو ۳.۵ میلیون دلار از روسیه گرفته است. او با زن شهردار سابق مسکو رابطه دوستانه داشته است. من از روسیه پول نگرفته ام، جو گرفته است. من چیزی در مورد مداخله این کشور‌ها نمی‌دانم. هیچ کس به اندازه من با روسیه سخت گیر نبوده است. ما بیشتر از ۱۳۰ میلیارد دلار در ناتو هزینه کرده ایم تا با روسیه مقابله کنیم. پوتین در زمان اوباما کریمه را گرفت، شما در آن زمان داشتید از روس‌ها پول می‌گرفتید. گفته اند که شما با اوکراینی‌ها هم دست بوده اید.


بایدن: من در عمرم یک پنی از هیچ کشور خارجی نگرفته ام. این رئیس جمهور در چین حساب مخفی دارد و آنجا کسب و کار راه انداخته است. من مالیات‌های تمام عمرم را منتشر کرده ام. چرا ترامپ اظهارنامه مالیاتی اش را منتشر نمی‌کند.


ترامپ: ما در اسرع وقت اظهارنامه خودمان را منتشر می‌کنیم. حسابدار‌ها به من گفته اند که شما ده‌ها میلیون دلار پیشاپیش مالیات پرداخت کرده اید. من میلیون‌ها دلار جلوتر مالیات داده ام. من از چین پول در نمی‌آوردم، ولی بایدن در می‌آورده است. جو ۳.۵ میلیون دلار از روسیه گرفته ای. در ایمیل می‌گویند که باید ۱۰ درصد به آقا بدهیم، این آقا هم جو است. من میلیون‌ها دلار مالیات داده ام.


بایدن: این ۴ سال است که همین حرف را می‌زند. ۴ سال است می‌گوید که اظهارنامه اش رو منتشر می‌کند. همه می‌دانند تو مالیات نمی‌دهی. دفعه قبل گفت من مالیات نمی‌دهم، چون باهوش هستم.


ترامپ: من در شکار جادوگران و یک مخمصه مضحک بودم. مولر و ۱۸ دموکرات عصبانی میلیون‌ها دلار خرج کردند که مرا به ارتباط با روسیه متهم کنند. تضمین می‌کنم که یک میلیون هزینه کنم کلی مشکلات در مورد تو جمع آوری می‌کنم. برادر تو میلیون‌ها دلار درآمد دارد.


_مجری از فعالیت‌های هانتر بایدن در چین و اوکراین از بایدن سوال پرسید.


بایدن: هیچ خلافی صورت نگرفته است. همه می‌دانند که من وظایفم را به درستی انجام داده ام. نکته دوم کسی که در اوکراین آبرویش رفت، ترامپ بود که می‌خواست مقامات اوکراین را برای شهادت علیه پسر من تحت فشار بگذارد.


ترامپ: پسر بایدن مدت‌ها ول می‌گشت، تا پدرش معاون رئیس جمهور شد، وارد هیئت مدیره شرکت اوکراینی شد و ۱۸۳ هزار دلار در ماه حقوق گرفت.


_مجری از ترامپ در مورد حساب بانکی اش در چین پرسید؟

ترامپ: من در همه دنیا حساب دارم من یک بیزینس‌من هستم. اما این حساب مدت‌ها قبل بسته شده است. حساب را قبل از نامزدی برای انتخابات بستم. این آقا معاون رئیس جمهور آمریکا بوده است و خانواده اش مثل جاروبرقی پول جمع می‌کنند.


_مجری در مورد شرایط و برخورد بایدن و ترامپ با چین پرسید.

بایدن: چین را وادار می‌کنم که مطابق قوانین بین المللی رفتار کند. تراز پرداخت‌های ما در زمان ترامپ با چین منفی شد. او مدام دیکتاتور‌های بدنام را در آغوش می‌گیرد و به متحدان پشت می‌کند. ما باید با متحدان همراه باشیم تا چین را کنترل کنیم.


ترامپ: چین همین حالا کلی تعرفه می‌پردازد. چینی‌ها کشاورزان ما را هدف گرفته بودند. من ۲۸ درصد بر صنعت فولاد چین مالیات بستم.


بایدن: این مرد یاوه می‌گوید تا اصل موضوع را نگوید. مسئله خانواده من و او نیست، مسئله، شما مردم هستید. خطابش به شماست که پول ندارید. او نمی‌خواهد راجع به شما حرف بزند.


_ مجری در مورد روابط دو نامزد با کره شمالی سوالی پرسید.

ترامپ: من همان اول کار با اوباما حرف زدم، گفت که کره شمالی بزرگترین مشکل ما است. من رابطه خوبی با کیم جونگ اون داشتیم و دارم. اوباما می‌ترسید که جنگ دربگیرد، ولی جنگ نشد. به جای این که وارد جنگ شویم، ۳۲ میلیون نفر در سئول وضعشان بهتر شد.


بایدن: من کره شمالی را وادار می‌کنم مطابق قواعد عمل کند. همچنان که چین را وادار می‌کنیم.


ترامپ: او از اوباما خوشش نمی‌آمد و زیر بار نرفت که توافق کند. اما ما با او رابطه خوبی داریم.


بایدن: اون از اوباما بدش می‌آمد، چون قصد داشت او را خلع سلاح کند.


ترامپ: آن‌ها (بایدن و اوباما) وضع فاجعه باری برای من به میراث گذاشتند.


مجری بحث خانواده‌های آمریکایی را پیش کشید. از ترامپ در مورد اوباماکر پرسید که ترامپ قصد دارد آن را لغو کند.


ترامپ: اوباماکر خیلی بد بود. من حق بیمه‌ها را کم کردم، ما اوباماکر را حذف می‌کنیم. اگر موفق نشویم آن را بر می‌گردانیم، ولی وقتی هم برگردد دیگر اوباماکِر نخواهد بود، چون تغییر خواهد کرد. از کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، حمایت خواهیم کرد و همیشه حامی آن‌ها خواهیم بود. بایدن می‌خواهد همه بیمه‌های خصوصی را حذف کند. بایدن به دنبال خدمات درمانی سوسیالیستی است. ما می‌خواهیم خدمات بهتری ارائه کنیم.


بایدن: من بیمه درمانی اوباما را با یک اصلاحیه اجرا خواهم کرد، اصلاحیه بایدن. ما فضای رقابتی با بیمه‌های خصوصی ایجاد می‌کنیم. امکان چانه زنی بیمه سلامت با شرکت‌های دارویی را فراهم می‌کنیم. من به دنبال حذف بیمه درمانی خصوصی نبودم و نیستم. در زمان اوباما هم این اتفاق نیافتاد. ترامپ نمی‌تواند از مبتلایان به بیماری پیش زمینه‌ای حمایت کند. مردم آمریکا به خاطر نحوه مدیریت این شخص در کرونا آسیب دیده اند. او می‌خواهد ۲۰ میلیون نفر را از شمول بیمه اوباما کر حذف کند.


_مجری در مورد حذف قیمت دارو‌ها از بایدن پرسید.

بایدن: این حرف مضحک است، بیمه درمانی یک حق است. من به طرح بیمه ام که همه اتحادیه‌های کارگری آن را تایید کرده اند، افتخار می‌کنم. ما باید بتوانیم بیمه درمانی را به نرخ مناسب به مردم ارائه کنیم.


ترامپ: بایدن ۴۷ سال است که سیاستمدار است، او تا به حال چه کار کرده است. او به دنبال بیمه درمانی سوسیالیستی است.


بایدن: مردم حق دارند که بیمه درمانی داشته باشند که استطاعت آن را دارند. بیمه‌ها باید با تعرفه‌های کمتر ارائه شوند. این ترامپ در این مورد حرف می‌زند.


ترامپ: او می‌خواهد خدمات تأمین اجتماعی شما را نابود کند. برنی سندرز در ایالت خودش خواست این کار را انجام دهد و شکست خورد.


بایدن: این فرد گیج شده. فکر می‌کند که می‌خواهد با کس دیگری رقابت کند. من برنی سندرز و دیگران را شکست داده ام و حالا او با من رقابت می‌کند.


ترامپ: بورس در زمان من شکوفا شد. اگر بایدن رئیس جمهور شود، بورس سقوط میکند.


بایدن: وضعیت بورس زاده خیالات او است. مردم در جایی که من هستم از بورس امرار معاش نمی‌کنند.


_مجری در مورد وضعیت بد اقتصادی آمریکا در شرایط کرونا پرسید

ترامپ: نانسی پلوسی (رئیس دموکرات مجلس نمایندگان) مانع توافق شده است و او عامل این وضعیت است.


بایدن: چرا ترامپ نتوانسته است با جمهوری خواهان توافق کند.


ترامپ: همه از همه جای دنیا می‌خواهند به سمت آمریکا بیایند.


بایدن: من رئیس جمهوری همه آمریکا خواهم بود و اگر در ایالتی مشکلی ایجاد بشود، مشکل کل آمریکا خواهد بود.

 

_مجری در خصوص تأمین مالی مردم در شرایط آمریکا پرسید.

بایدن: از بیزینس‌های کوچیک باید حمایت کرد. اما ترامپ این کار را نکرده است.


ترامپ:دستمزد را می‌خواهید ببرید بالا؟


بایدن: مردم ما ساعتی ۷ الی ۸ دلار در می‌آورند. این حقیقت ندارد که دستمزد را بالا ببریم کسب و کار‌ها از بین می‌روند؟

 

_مجری از جدا کردن کودکان مهاجرین از خانواده‌های خود می‌پرسد

ترامپ: ما دیوار ساختیم و جلوگیری کردیم از ورود کودکانی که قاچاقچیان وارد می‌کردند. در ۲۰۱۴ قفس‌هایی ساخته شده بایدن این را باید پاسخ دهد.


بایدن: بچه‌ها را از بغل خانواده هایشان جدا کردند و ۵۰۰ بچه از خانواده هایشان جدا شدند.

 

_مجری در مورد قوانین مهاجرتی پرسید.

بایدن: من رئیس جمهور آمریکا بشوم سریعاً به آن‌ها مدارک لازم را می‌دهم و بسیاری از آن‌ها اصلاً کشوری که ازش آمده اند را نمی‌شناسند.


ترامپ: او ۸ سال معاون رئیس جمهور بوده و فقط قفس برای نگهداری این کودکان ساخته بودند.


بایدن: این اولین رئیس جمهوری بود که گفت اگر کسی می‌خواهد به آمریکا بیایند باید به کشور دیگر برود.


ترامپ: ما می‌گفتیم ۲ الی ۳ سال باید به دادگاه بیایند، ولی نمی‌آمدند.


_مجری پرسید که پناهجویان و سیاسپوستان با مشکل روبرو هستند و نگران بچه هایشان هستند، از دو نامزد خواست با خانواده آن‌ها صحبت کنند.


بایدن: دختر من در این حوزه فعالیت می‌کند. بهش می‌گویم از سیاهپوستان دوری نکند. ما در قانونمان گفتیم تمام نژاد‌ها یکسان هستند. ما باید به همه فرصت مساوی بدهیم و آن‌ها باید پول خرج کنند و آزاد باشند.


ترامپ: او ۴۷ سال سیاستمدار بوده و آن‌ها را وحشی نامیده است. هیچ کس به اندازه من برای سیاهان کار نکرده است، اوباما هیچ کاری نکرده بود. ما قوانین زندان‌ها را اصلاح کردیم. در کالج‌ها ببینید ما چه کردیم. بودجه‌ای که من به کالج‌های سیاهپوستان دادم را دیده اید.


بایدن: بعد از سال ۲۰۰۰ طرح نظم و قانون اجرا شد که او اشاره می‌کند. این آدمی است که گفت زندان‌ها باید پر شود. این فردی بود که اصرار به اعدام ۵ نفر داشت. در دولت ما تعداد زندانیان کمتر بود. کسی که مشکل اعتیاد دارد نباید برود زندان.


ترامپ: چرا وقتی ۴ سال پیش معاون رئیس جمهور بودید چرا کاری نکردید. من به دلیل ناکارآمدی تو و اوباما کاندید شدم.


بایدن: من می‌خواهم نژادپرستی ازبین ببرم.


ترامپ: تو یک سیاستمدار فاسد هستی.


_مجری اصرار دارد مسئله نژادپرستی مورد بحث قرار گیرد. مجری از ترامپ می‌پرسد که گروهی معتقدند که عملکرد شما نفرت نژادی را اافزایش داده است.


ترامپ: من وقتی اولین بار تظاهرکنندگان را دیدم در حال توهین به پلیس ما بودند. من نظام قضایی را به نفع سیاهپوستان اصلاح کردم بودجه‌های کالج سیاهپوستان را زیاد کردم. در این اتاق کسی بیش از من ضد نژاد پرستی نیست. من به اندازه آبراهام لینکلن کار کرده ام.


بایدن: لینکلن یکی از نژاد پرست‌ترین روسای جمهوری بود. ترامپ در هر جا که شعله نژاد پرستی هست روی آن نفت می‌ریزد.


ترامپ: من نگفتم که آبراهام لینکلنم. گفتم که از زمان او کسی به اندازه من برای سیاهپوستان کار نکرده است. تو در زمانی که در قدرت بوده‌ای برای سیاهپوستان هیچ کاری نکرده ای.


_مجری از بایدن در مورد طرحی در دهه ۸۰ و ۹۰ می‌پرسد که باعث زندانی شدن تعداد زیادی مجرم کوچک شد.


بایدن این طرح را یک اشتباه دانست و گفت که سعی در تصحیح آن داشته است.


ترامپ: چرا تا به حال کاری نکردی؟ تو ۴ سال معاون رئیس جمهور بودی؟


بایدن: خیلی کار‌ها کردیم. ۳۸ هزار نفر از زندان آزاد کردیم. ما روند را شروع کردیم، بعد در انتخابات باختیم و کار متوقف شد.


_مجری به بحث در مورد تغییرات اقلیمی پرداخت. او در مورد تغییرات اقلیمی و ایجاد شغل پرسید.


ترامپ: من عاشق محیط زیستم. آب و هوای ما شفاف و زلال است. ما بهترین کیفیت خروج کربن را داریم. ما بهترین آمار تصاعد کربن را در دولت من داریم. به چین نگاه کنید و به روسیه و هند که چقدر آب و هوای آلوده دارند و آلودگی ایجاد می‌کنند. در توافق پاریس تریلیون‌ها دلار هزینه می‌شد و به کشور خیانت می‌شد. من نمی‌خواهم ۱۰‌ها میلیون شغل را فدای این توافق کنم. ما خیلی کارنامه خوبی در مورد محیط زیست داریم و در ضمن صنایع را تخریب نکردیم.


بایدن: تغییرات اقلیمی بزرگترین تهدید علیه بشریت است. در دوران حکومت این شخص ۴ سال طلایی از دست رفت. من توانسته ام تمام سازمان‌های زیست محیطی و اتحادیه کارگری را گرد آورده ام تا نگرانی‌ها رفع شود. ما هزاراان شغل ایجاد خواهیم کرد. ما می‌توانیم به ۴ میلیون خانوار برای کاهش مصرف انرژی کمک کنیم. طرح من برای تغییرات اقلیمی به از دست رفتن شغل منجر نمی‌شود. وال استریت تایید کرده است که طرح من ۱۸ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.


ترامپ: هر خانواده آمریکایی ۶۵۰۰ دلار با برنامه بایدن ضرر خواهد کرد. برنامه او ۱۰۰ تریلیون دلار هزینه دارد. ما بهترین اقتصاد کشور را داریم و باید همه آن را دور بریزیم. برنامه بایدن می‌خواهد خانه‌ها را خراب و پنجره‌ها را کوچک کنند. ۱۰۰ تریلیون دلار می‌خواهند خرج کنند تا ساختمان‌ها را تخریب کنند.


بایدن: من نمی‌دانم این عدد‌ها را از کجا می‌آورد؟ هزار میلیارد دلار؟ طرح من از طرف سازمان‌های زیست محیطی و اتحادیه‌های کارگری حمایت شده است. چون شغل ایجاد می‌کند. صنعت انرژی‌های پاک یک صنعت اشتغال زاست.


ترامپ: ما الان استقلال انرژی داریم. طرح تو گران است و شغل‌ها را از بین می‌بریم. سوختی که برای گرداندن آسیاب‌های بادی لازم است چقدر است؟ انرژی خورشیدی تخیل است. ما هنوز به آن سطح نرسیده ایم. حالا وقتش است که در مورد فرکینگ (شکلی از استخراج گاز و نفت) بپرسیم.

بایدن: من هیچ وقت ضد فرکینگ (یک طرح محیط زیستی) نبوده ام. فیلم مخالفت من را در وبسایت بگذار.

ترامپ: او مخالف فرکینگ است. در پنسیلوانیا که مردم موافق فرکینگ هستند، گفت که موافق است.


ترامپ: ما با مذاکره با عربستان و مکزیک از صنایع نفتی خود حمایت کردیم.

بایدن: پاسخ من این است که شما نباید پالایشگاه‌ها را رها کنیم. باید صنعت نفت با انرژی‌های پاک جایگزین شود البته در یک دوره طولانی. ترامپ به شرکت‌های انرژی پاک یارانه نمی‌دهد.


ترامپ: این حرف مهمی زد. صنعت نفت!

بایدن: ترامپ هر بحثی را از چارچوب در می‌آورد. ما باید تولید کربن را به صفر برسانیم.


_مجری از دو نامزد خواست با مردمی که به او رأی نمی‌دهند صحبت کند.

ترامپ: ما تا قبل از این طاعون (کرونا) میلیون‌ها شغل ایجاد کردیم. تا قبل از کرونا همه بهترین وضعیت اقتصادی را داشته اند. موفقیت است که مردم ما را متحد می‌کند. او می‌خواهد مالیات‌ها را بیشتر و بورکراسی را بیتشر کند و این کار به رکود منجر می‌شود.


بایدن: من به آن‌ها که به من رأی نداده اند می‌گویم که تضمین میکنم که صدای شما شنیده شود. ما می‌توانیم با نژاد پرستی مبارزه کنیم، اقتصاد ما بر اساس انرژی‌های تجدید پذیر خواهد شد و میلیون‌ها شغل ایجاد می‌شود. کرامت و احترام شما باید رعایت شود و من از این موضوع اطمینان حاصل می‌کنم.


پایان مناظره

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی