تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
سلسله گزارش ‌های دیدار از وضعیت نظام بانکی

بانک دی: کفایت سرمایه منفی ۲۹ درصد، زیان انباشته ۱۰ برابر سرمایه!

کد خبر: ۷۲۷۵۶
۱۲:۳۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

بانکی دی: کفایت سرمایه منفی ۲۹ درصد، زیان انباشته ۱۰ برابر سرمایه!

 

دیدارنیوز ـ مهدی الیاسی: مشکلات و بعضا تخلفات صورت گرفته در نظام بانکی کشور، فهرست بلند بالایی دارد که در صدر آن می‌توان به مطالبات مشکوک الوصول، مطالبات سوخت شده، نرخ کفایت سرمایه نزدیک به صفر و بعضا منفی، عدم اخذ وثایق مناسب از دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی، فقدان اهلیت وام‌گیرندگان و زیان انباشته اشاره کرد. مواردی که حتی اگر ناشی از فساد و زد و بند نباشد، شائبه فساد و زد و بند را به همراه دارد.

 

اما از آن مهم‌تر اینکه در نظام بانکی کشور، تعدادی از بانک‌ها از محل موضوع اصلی فعالیت خود یعنی واسطه‌گری مالی، نه تنها سودی کسب نمی‌کنند که زیان‌ده هستند. امری که اساسا موضوع فعالیت‌شان به‌عنوان یک بانک را زیر سوال می‌برد. بر اساس دستورالعمل‌های بال و همچنین قواعد بانکداری، موضوع اصلی فعالیت یک بانک باید واسطه‌گری مالی باشد و سوددهی بانک‌ها بر این اساس صورت می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: زیان عملیاتی بانک پارسیان؛ لزوم انتشار فهرست بدهکاران

 
بانک دی، از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است. صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷ بانک دی نشان دهنده وضعیت نامناسب و نگران کننده در این بانک است. در این گزارش وضعیت بانک دی براساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده‌اش، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
 

دارایی‌هایی که کفاف بدهی‌ها را نمی‌دهد

مجموع دارایی بانک دی ۲۷۲،۳۶۷،۸۱۸ میلیون ریال است. حال آنکه مجموع بدهی‌های این بانک ۳۴۸،۶۹۸،۹۲۴ میلیون ریال می‌باشد. اهمیت نسبت بدهی به دارایی از آن‌رو است که توانایی یک شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه و بلندمدت با کل دارایی‌های موجودش را نشان می‌دهد. در حال حاضر مجموع دارایی‌های بانک دی، بدهی‌های این بانک را پوشش نمی‌دهد. به بیان بهتر سهامداران این بانک در حال حاضر در واقع بدهکار هستند.
 
 

فاجعه در نسبت سرمایه و زیان انباشته

نسبت کفایت سرمایه بانک دی حدود منفی ۲۹ درصد است! در حالی که  حداقل کفایت سرمایه از سوی بانک مرکزی ۸ درصد تعیین شده است. کفایت سرمایه منفی ۲۹ درصد شاید در جهان کم نظیر باشد! همچنین زیان انباشته بانک در تاریخ ترازنامه بیش از ۱۰ برابر سرمایه آن است! بنابراین بانک مشمول مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت بوده و ضروری است مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام دعوت و در مورد انحلال یا بقای بانک در چارچوب مقررات اصلاحیه قانون تجارت تصمیم گیری شود.
 
 

عدم شناسایی مطالبات مشکوک الوصول و افزایش زیان

بانک دی از ثبت بخشی از هزینه‌های مطالبات مشکوک الوصول خودداری کرده است که در نتیجه این کار بخشی از زیان این بانک شناسایی نشده است. در صورت شناسایی صحیح مطالبات مشکوک الوصول و سوخت شده، زیان این بانک افزایش خواهد یافت.
 
 
در رابطه با مطالبات بانک دی بابت تسهیلات اعطایی و سایر حساب‌های دریافتنی و همچنین مطالبات تجاری شرکت‌های فرعی و با توجه به دستورالعمل‌های بانک مرکزی در خصوص نحوه محاسبه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول موسسات مالی و اعتباری و طبقه بندی تسهیلات، لازم بود به ترتیب جهت تسهیلات اعطایی و سایر حساب‌های دریافتنی، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول حداقل به میزان ۱,۹۱۱ میلیارد ریال و ۱۵۰ میلیارد ریال مازاد بر ذخائر موجود در حساب‌ها در حساب‌های بانک و گروه منظور و مبلغ حدود ۵۸ میلیارد ریال مازاد بر ذخایر ایجادی برای حساب‌ها و اسنـاد دریافتنی تجاری گروه نیز در حساب‌ها لحاظ می‌شد. در صورت اعمال تعدیلات فوق، تسهیلات اعطایی و سایر حساب‌های دریافتنی بانک و گروه به ترتیب به مبالغ ۱,۹۱۱ و ۱۵۰ میلیارد ریال و همچنین حساب‌ها و اسناد دریافتنی تجاری گروه به مبلغ ۵۸ میلیارد ریال کاهش و زیان خالص دوره جاری بانک و گروه به ترتیب به مبالغ ۱۵۰ و ۲۰۸ میلیارد ریال افزایش و همچنین زیان انباشته ابتدای سال بانک و گروه معادل ۱,۹۱۱ میلیارد ریال افزایش می‌یافت.
 
 
 

در اختیار نبودن صورت‌های مالی حسابرسی شده لیزینگ دی

به علت در اختیار نبودن صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت لیزینگ دی (سهامی خاص) برای سال ۱۳۹۷، صورت‌های مالی غیرمصوب حسابرسی نشده شرکت مذکور با صورت‌های مالی گروه تلفیق شده است. امری که مبنای تلفیق و صحت اطلاعات مالی را زیر سوال می‌برد.
 
 
 

استثنا کردن شرکت معاون ارزی سابق بانک از تلفیق

همچنین صورت‌های مالی شرکت ثبت شده در خارج از کشور (Day Tekstil) که عمده سهام آن به نام معاون ارزی سابق بانک بوده از شمول تلفیق مستثنی شده است.  به علت عدم دسترسی به صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های مذکور، از آثار احتمالی ناشی از ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده آن شرکت‌ها بر صورت‌های مالی  بانک دی اطلاعی در دست نیست!
 
 

عدم انتقال مالکیت ۷ فقره از املاک بانک

تا تاریخ این گزارش اسناد مالکیت ۷ فقره از املاک موضوع سرفصل دارایی‌های ثابت بانک با بهای تمام شده معادل ۸,۷۹۹ میلیارد ریال به نام بانک انتقال نیافته که به این ترتیب و حسب سوابق امر از چگونگی اقدامات آتی درخصوص حل و فصل مشکلات مرتبط و نهایتا تملک قطعی املاک اطلاعی در دست نیست!
 
 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی