تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
بخش دوم گزارش بررسی عملکرد بانک پارسیان

عدم شناسایی زیان در بانک پارسیان: کفایت سرمایه کمتر از حد مقرر

کد خبر: ۶۸۸۰۱
۱۴:۴۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

آیا پروزیان شایستگی ریاست کانون بانک های خصوصی را دارد؟

 

دیدارنیوز - سرویس اقتصادی:  همان گونه که در بخش نخست این گزارش ذکر شد، فعالیت عملیاتی بانک پارسیان که موضوع اصلی فعالیت هر بانکی است به زیان منجر منجر شده است. این زیان دلایل متعددی دارد که مهم ترین آن حجم گسترده مطالبات مشکوک الوصول و مطالبات سوخت شده در سال های اخیر است. از این رو در بخش اول گزارش بر ضرورت انتشار فهرست بدهکاران این بانک به عنوان یک مطالبه، تاکید شد.

 

بیشتر بخوانید:  زیان عملیاتی بانک پارسیان؛ لزوم انتشار فهرست بدهکاران

 

اما از نکات جالب توجه دیگر در وضعیت مالی این بانک این که بنا به تصریح و تاکید حسابرس و به موجب رسیدگی ها، الزامات دستورالعمل‌های «طبقه بندی دارایی‌ها و نحوه محاسبه ذخیره مطالبات مؤسسات اعتباری» مصوب شورای پول و اعتبار به طور کامل اجرایی نشده است و بخشی از تسهیلات غیرجاری، منعکس در یادداشت توضیحی شماره ۱۲ صورت‌های مالی، با اقامه دلیل پیگیری وصول مطالبات از مجاری قانونی و حقوقی و یا از طریق فرآیند استمهال، تمدید و یا تفاهم، مشکوک الوصول قلمداد نشده و ضمن تداوم شناسایی درآمد وجه التزام مربوط، تسهیلات مورد بحث به عنوان تسهیلات جاری و یا سررسید گذشته تلقی گردیده است.


معنای روشن این اظهار نظر حسابرس این است که بانک پارسیان بخشی قابل توجهی از مطالبات مشکوک الوصول و سوخت شده را شناسایی نکرده است و بابت آن در صورت‌های مالی هزینه، شناسایی نشده است که در صورت شناسایی زیان عملیاتی این بانک بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند. عدم شناسایی زیان در واقع نوعی پنهانکاری از سهامداران است و سهامداران حق دارند از پیامد‌های آن مطلع باشند.


از دیگر موارد جالب توجه و شبه برانگیز در عملکرد بانک پارسیان این که در محاسبه و افشای «نسبت کفایت سرمایه» دستورالعمل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد عمل قرار نگرفته است. به علاوه نسبت کفایت سرمایه ارایه شده در یادداشت توضیحی ۳-۷-۵۶ صورت‌های مالی، کمتر از حد مقرر در دستورالعمل بانک مرکزی می‌باشد.


از سوی دیگر علی رغم ابلاغیه شماره ۰۰۵/۴۴۰/ب/۹۵ مورخ ۲۵/۰۸/۱۳۹۵ با موضوع الزام شرکت‌ها به رعایت استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت‌های مالی و نامه شماره ۰۲۱/۴۲۰/ب/۹۶ مورخ ۲۴/۰۳/۱۳۹۶ سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع نحوه ارایه صورت‌های مالی مبتنی بر استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)، صورت‌های مالی حسابرسی شده سال‌های ۱۳۹۵ تا سال مالی مورد گزارش بانک پارسیان، بر اساس آن تهیه نشده است. قطعا بخشی از عدم شناسایی مطالبات مشکوک الوصول و مطالبات سوخت شده در عدم رعایت استاندارد‌های حسابداری و گزارشگری مالی ریشه دارد.


اما نکته مهم و شایان توجه در خصوص بانک پارسیان این که کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان، در کنار مدیرعاملی این بانک، رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور است.


کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی بنا بر اساسنامه اش یکی از اهداف اصلی اش را این گونه تعریف کرده است: «ایجاد هماهنگی، وحدت رویه در عملیات بانکی و همکاری بین اعضای کانون و تلاش در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات و استقرار روش‌های نوین بانکداری منطبق با بانکداری اسلامی و ضوابط بانک مرکزی.»


آقای کوروش پروزیان به عنوان رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در حالی باید پیگیر تحقق هدف کانون برای استقرار روش‌های نوین بانکداری و رعایت بانکداری اسلامی و ضوابط بانک مرکزی باشد که بانک تحت مدیریت او  بر مبنای موارد مطرح شده در این گزارش و گزارش قبلی، عملکردی مغایر با اهداف این کانون داشته است! 

 

گزارش حسابرس بانک پارسیان را در اینجا بخوانید

 

دیدارنیوز در بخش های بعدی این گزارش به تشریح جزییاتی بیشتری از وضعیت مالی بانک پارسیان خواهد پرداخت. همچنین دیدار از هر نوع توضیحی از سوی بانک پارسیان در مورد این گزارش استقبال می‌نماید. 

 

لازم به ذکر است که دیدار در سلسله گزارش‌هایی به بررسی وضعیت مالی همه بانک‌ها بر مبنای اسناد منتشر شده رسمی خواهد پرداخت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی