تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

تابلوی بورس: فعلا برای مدتی سایت tsetmc.com چک نکنید!

پیشنهاد ما در سرویس اقتصادی دیدار این است که اگر سهم خریده‌اید عادت چک کردن روزانه تغییرات قیمت را کنار بگذارید و فعلا برای مدتی سایت http://tsetmc.com را نگاه نکنید، همان طور که اگر آپارتمان یا زمین خریده‌اید هر روز صبح با بنگاه معاملات مسکن تماس نمی‌گیرید و تغییر قیمت را نمی‌پرسید!

کد خبر: ۷۰۳۰۷
۱۶:۵۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹

تابلوی بورس: فعلا برای مدتی سایت tsetmc.com چک نکنید!

 

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: بورس اوراق بهادار که برای چند ماه رکوردشکنی‌های تاریخی را تجربه می‌کرد، در دو هفته اخیر روز‌های سرخ و خونین را تجربه می‌کند. شاخص کل پس از ریزش سنگین روز گذشته، امروز نیز با نزدیک ۵۳ هزار واحد ریزش به عدد یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد رسید تا در آستانه ورد به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار قرار بگیرد.


امروز شاخص کل هم وزن هم با ۶ هزار و ۶۱۹ واحد تنزل به عدد ۴۴۹ هزار و ۳۷۴ واحد کاهش یافت. نماد‌های فارس، فولاد، شستا، فملی، شپنا، اخابر و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و نماد‌های فولاد، فملی، شپنا، خودرو، وتجارت، شبندر و خساپا از پر بازدیدترین نماد‌های امروز بودند.


شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۴۳۱ واحد ریزش به عدد ۱۷ هزار و ۳۵۷ واحد رسید. نماد‌های کگهر، مارون، آریا، میدکو، شگویا، ذوب و زاگرس بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل فرابورس داشتند.


ریزش‌های دو هفته گذشته بازار سرمایه بسیاری از فعالان حقیقی و سهامداران خُرد را نگران کرده و این پرسش را پیش آورده که آیا بورس محل مناسبی برای سرمایه گذاری است؟ در پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که بورس اساسا محلی برای سهامداری است و ماهیت سهامداری از سفته بازی جدا است. رشد‌های شارپ در یکسال گذشته و به خصوص در ماه‌های اخیر این توهم را در بسیاری از مردم عادی به وجود آورد که بورس جایی برای کسب سود‌های خارق العاده است. البته متاسفانه دولت و برخی تحلیلگران نیز بر آتش این توهم دمیدند.


واقعیت این است که سهامداران خُرد و حقیقی باید بدانند بازار اوراق بهادار نیز بازاری مانند سایر بازار‌ها است و باید از آن توقعی معقول و متناسب داشته باشند. نگاهی به سایر بازار‌های موازی می‌تواند راهگشا باشد. رفتار مردم در بازار مسکن، سکه، طلا و ارز چگونه است؟ آیا افرادی که خانه یا زمین می‌خرند هر روز صبح و پس از برخاستن از خواب، با بنگاه‌های معاملات ملکی اطراف آن خانه یا زمین تماس می‌گیرند و قیمت روز ملک یا زمین‌شان را می‌پرسند؟ یا هر روز صبح سایت‌های معاملات مسکن را رصد می‌کنند تا به طور روزانه از تغییر قیمت مطلع شوند؟ پاسخ قطعا منفی است. افراد معمولا ملکی را خریداری می‌کنند و حداقل پس از چند ماه به سراغ آن رفته تا از تغییر قیمت مطلع شوند. در واقع نگاه میان مدت یا بلند مدت به سرمایه گذاری خود دارند.


ضروری است همین منطق رفتاری، به بازار سرمایه و بورس نیز منتقل شود. قطعا بازار سرمایه در میان مدت و بلند مدت بازده مناسبی برای سرمایه گذاران دارد و سود معقول و مناسبی نصیب آنان می‌سازد. به نظر می‌رسد سهامداران خُرد و تازه کار نیز دقیقا همان نگاهی به خرید سهم را داشته باشند که به طور مثال به هنگام سرمایه گذاری در مسکن و زمین دارند. پیشنهاد ما در سرویس اقتصادی دیدار این است که اگر سهم خریده‌اید عادت چک کردن روزانه تغییرات قیمت را کنار بگذارید و فعلا برای مدتی سایت http://tsetmc.com را نگاه نکنید، همان طور که اگر آپارتمان یا زمین خریده‌اید هر روز صبح با بنگاه معاملات مسکن تماس نمی‌گیرید و تغییر قیمت را نمی‌پرسید!

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
بهنام
|
United States
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
0
از نظر منطق مقاله ای نوشته شده درسته ولی کلا کسایی که تو ملک و جاهای طولانی مدت سرمایه گذاری می کنند معمولا یا برا استفاده شخصی و یا با دید سرمایه گذاری انجام می دن. در حالی که سرمایه گذاران خرد بیشتر به عنوان کمک خرجی وارد این بازار شدن و پولی که آوردن یا قرض گرفتن یا پس اندازی که قدرت خرید تو بازارهای موازی بهشون نمی ده رو وارد این بازار کردن پس این تئوری رو این بازار زیاد پاسخگو نیست.
زمانی که دولت روز و شب تبلیغ می کرد باید به فکر تامین مالی برای این بازار می بود وقتی دولت سهام می فروشه و پول رو از این چرخه خارج می کنه گپی که ایجاد می شه یعنی به هم زدن عرضه و تقاضا.
پول باید تو چرخه بازار بگرده و این پول برای بالا بردن سود شرکتها اسنفاده بشه و دولت کسری شو از سود شرکتها تامین کنه ولی وقتی خود دولت به فکر سود هنگفت در کوتاه مدته واقعا انتظار بیجایی از مردم برای موندن و طولانی مدت فکر کردن هست چون عملا حس خوبی به سرمایه گذار داده نخواهد شد.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی