تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

ترامپ؛ کمپین منفی و افزایش شانس آقای مهاجم

با انتخاب کاملا هریس به عنوان همراه انتخاباتی و نامزد معاونت ریاست جمهوری در صورت پیروزی بایدن رقابت انتخاباتی در آمریکا وارد مراحل حساس‌تری شد. بلافاصله بعد از اعلام این خبر کمپین ترامپ، کمپین منفی علیه او و بایدن را آغاز کرد.

کد خبر: ۶۹۳۶۶
۱۱:۵۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ رحمان قهرمان پور*: با انتخاب کاملا هریس به عنوان همراه انتخاباتی و نامزد معاونت ریاست جمهوری در صورت پیروزی بایدن رقابت انتخاباتی در آمریکا وارد مراحل حساس‌تری شد. بلافاصله بعد از اعلام این خبر کمپین ترامپ، کمپین منفی علیه او و بایدن را آغاز کرد.

 

در کنار اینها این کمپین تلاش کرد با مانور دادن درباره عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل و نیز تکرار امکان مذاکره با ایران و ناتوانی بایدن در مذاکره با شطرنج‌بازان حرفه‌ای عرصه سیاست نظیر پوتین، شی، اردوغان و کیم جونگ او.ن، از اهمیت موضوع مدیریت بحران کرونا بکاهد و سیاست خارجی را به یکی از دغدغه های رأی دهندگان تبدیل کند.

 

سخن گفتن از امکان کشف واکسن کرونا تا پیش از روز رأی‌گیری و مخالفت با رأی دادن پستی و امکان تقلب در انتخابات از دیگر اقدامات کمپین ترامپ در دو هفته گذشته بود که توانست با اثرگذاری بر آرأی مردد فاصله موجود میان بایدن و ترامپ را در نظرسنجی‌ها کاهش دهد.

 

در یادداشت قبلی هم اشاره کردیم که اصولاً از نظر معادلات کمپینی رئیس جمهوری مستقر در وضعیت بهتری نسبت به رقیب قرار دارد و راحت‌تر از رقیب خودش می‌تواند شرایط را به نفع خود تغییر دهد. کاهش فاصله میان ترامپ و بایدن در دو هفته اخیر به خوبی موید این ادعاست. رئیس جمهوری مستقر برای رأی دهندگان ... شناخته‌تر و مشهورتر است و پیام او بارها از تریبون‌ها و در و دیوارهای مختلف تکرار شده و به گوش مردم می‌رسد.

 

می‌تواند روزانه از طریق نطق‌های خود که میلیون‌ها بیننده و شنونده دارد پیام خود را تکرار کرده و در ذهن رأی‌دهندگان حک کند. افزون بر اینها مشکل مالی ندارد و می‌تواند هزاران نفر حقوق بگیر را در کمپین خود استخدام کند تا مستقیماً با رأی‌دهندگان حرف بزند.

 

در جامعه‎ای مثل آمریکا که ارزش و اهمیت پول در انتخابات مدام در حال افزایش است، توان مالی متغیر کم اهمیتی نیست. یک رئیس جمهوری می‌تواند تصمیم‌های قانونی اما حامی‌پرورانه‌ای بگیرد که بر نتیجه انتخابات اثرگذار است. مثل دادن بسته حمایتی در برابر کرونا توسط ترامپ که بدون شک در جذب آرای مردد اثرگذار است.

 

به همین سان تهدید رئیس جمهوری مستقر مبنی بر اینکه فقط با تقلب بازنده انتخابات خواهم شد، از نظر بخشی از رأی‌دهندگان جدی گرفته می شود و آنها از ترس ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در صورت شکست ترامپ به او رأی می‌دهند و از رأی دادن به بایدن منصرف می‌شوند.

 

به قول پست مدرن‌ها رئیس جمهوری در ساختار قدرت در جایی قرار گرفته است که حرف او لاجرم از سوی بسیاری از مردم و حتی رقبا جدی گرفته می‌شود و به تعبیر ادبیات کمپین انتخاباتی حرف رئیس جمهوری مستقر برای رأی‌دهنده اعتبار بیشتری دارد تا حرف رقیب او.

 

آرای مردد رئیس جمهوری مستقر را با تجربه‌تر و مسلط‌تر از کسی می‌دانند که قرار است با رقابت کند. از همین رو متقاعد کردن آرای مردد به روی برگردانی از آن چهارسال پیش خود همواره کار دشواری است.

 

اگر همه آنچه گفته شد مهارت ترامپ را در مناظره های تلویزیونی بیافزاید نتیجه منطقی آن است که شکست دادن ترامپ به همین آسانی که تصور می شود نیست. استراتژی کمپین بایدن درگیر نشدن با ترامپ است. تا ماشین تخریب او موثر واقع شود اما در هرصورت بایدن برای اقناع بخشی از آرای مردد باید نشان دهد که حداقل ناتوان‌تر از ترامپ نیست و اگر پیروز شود می‌تواند بهتر از او کشور را اداره کند.

 

قاعدتاً در دو هفته پیش رو باید منتظر ابتکار عمل کمپین بایدن برای حفظ برتری و حتی بیشتر کردن فاصله او با ترامپ باشیم.

 

اگر کمپین بایدن نتواند در صحنه‌های پیش رو با اقدامات تهاجمی فاصله‌اش را با کمپین ترامپ بیشتر کند در آن صورت روحیه کمپین بیشتر از گذشته تقویت شده اقدامات تهاجمی و تخریبی آن هم بیشتر خواهد شد.

 

بسیاری از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمپین منفی موثرتر از کمپین مثبت است و ترامپ از این امتیاز بهره‌مند است که فردی تهاجمی و به قول خودمان اهل دعوا و بحث و مجادله است. در مقابل بایدن از نظر منش و رفتار اجتماعی به طیف نخبگان شمال شرق نزدیکتر است.

 

طیف نخبه‌ای که مثل جان کری نماینده ارزش‌های لیبرال آمریکاست و از ارزش‌های طبقه متوسط آمریکایی حمایت می‌کند. به بیان ساده‌تر کمپین بایدن هنوز آن هیجان لازم و رابطه عاطفی و احساسی با رأی‌دهندگان را ایجاد نکرده است و عنصر عقلانیت در آن به مراتب مشهودتر از عناصر احساسی و عاطفی است.

 

مشکلی که کمپین جان کری در سال ۲۰۰۴ هم با آن مواجه بود و باعث شد در برابر جورج بوش پسر شکست بخورد. این در حالی بود که بیل کلینتون در سال ۱۹۹۴ با تکیه بر قدرت عاطفی و هیجانی توانست جورج بوش پدر را که رئیس جمهوری مستقر بود شکست دهد.

 

کمپین بایدن باید بتواند در یک ماه آینده کاری کند که از میزان اثرگذاری مناظره‌های تلویزیونی بر نتیجه انتخابات کاسته شود و گرنه نمی‌تواند با خیال راحت به استقبال مناظره‌های تلویزیونی برود. تحقیقات نشان می‌دهد مناظره‌های تلویزیونی بیشترین تأثیر را بر آرای مردد دارد و اگر کمپین بایدن نتواند درصد بیشتری از آرای مردد را به صورت قطعی جذب کند در آن صورت ممکن است مناظره‌ها بتوانند در حدود 5-4 درصد رأی‎دهندگان را از رأی خود برگرداند و این امتیاز بزرگی برای کمپین ترامپ است. زیرا به محض فرو ریختن این باور که بایدن پیروز انتخابات است؛ درصدی از آرای مردد جذب رئیس جمهوری مستقر خواهند شد.

 

باید منتظر اقدامات بایدن در دو هفته آینده باشیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی