تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

دیدار آدینه ۹: با سروصدا غذا بخور؛ پول در بیار!

کد خبر: ۶۸۶۱۸
۰۸:۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

دیدار آدینه ۹: با سروصدا غذا بخور؛ پول در بیار!

دیدارنیوز ـ الهه صالحی: اگر در رستوران یا جایی باشید که کسی در نزدیکی‌تان با سر و صدای بسیار در حال خوردن چیزی است، چه می‌کنید؟ عصبی می‌شوید؟ تذکر می‌دهید؟ مکان را ترک می‌کنید یا اصلا برایتان اهمیتی ندارد؟ از کودکی به همه ما آموزش داده شده که باید با دهان بسته غذا خورد و با صدا غذا خوردن حتی نوعی بی‌ادبی محسوب می‌شود، اما با همه این توصیفات شاید برایتان جالب باشد که بدانید اخیرا نوع جدیدی از ویدیو‌های سرگرم کننده‌ای در تمام دنیا و حتی ایران مد شده اند که تمرکز اصلی آن‌ها روی صدای غذا خوردن فرد اجرا کننده است.


این سبک از ویدیو‌ها در در دسته تکنیک asmr یا واکنش ارادی اوج گیری حسی قرار می‌گیرند که به معنای احساس مور مور شدن لذت بخش و آرامش بخشی است که با تماشای ویدیو‌هایی که گستره‌ای از صدا‌هایی مانند پچ پچ آرام، لمس کاغذ، ضربه ملایم به چیزی و ... را شامل شده و به گفته طرفداران این تکنیک باعث کاهش استرس و اضطراب و بهبود مشکلات خواب افراد می‌شوند. هر چند که تاکنون هیچگونه تحقیق علمی در رد یا اثبات این تکنیک انجام نشده است، اما برخی پزشکان معتقدند که احساس آرامشی که بعضی افراد پس از دیدن این ویدیو‌ها دارند، باعث ترشح دوپامین، اندورفین و اکسی توسین در بدن می‌شود که حتی می‌تواند اعتیادآور باشد.


موکبانگ یا غذا خوردن پر سر و صدا مقابل دوربین
همانطور که گفته شد، غذا خوردن پر سر و صدا مقابل دوربین، یکی از انواع asmr است که آن را با نام موکبانگ هم می‌شناسند که عبارتی کره‌ای و متشکل از دو بخش موک به معنی خوردن و بانگ به معنی صدا تشکیل شده است؛ این سبک ویدیو‌ها اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط سیمون استاوکی، وبلاگ نویس کانادایی از کشور کره آغاز شد، اما یک سال طول کشید تا به سایر نقاط دنیا صادر شود.


با وجود اینکه صدای غذا خوردن در حالت عادی برای اکثر افراد جذاب نیست، اما تولید و تماشای این ویدیو‌ها در سراسر دنیا با اقبال خوبی رو به رو شده است. برخی دلیل را لذت ناخودآگاهی می‌دانند که از تماشای فردی که با اشتها و تمایل فراوان خوراکی یا غذایی را به دهان می‌برد، می‌بریم؛ از طرف دیگر برخی دیگر معتقدند که تماشای این ویدیو‌ها به افزایش اشتهایشان کمک کرده است؛ معرفی غذا‌های مختلف هر کشور و آشنایی با فرهنگ ملل نیز از دیگر مزیت‌هایی است که طرفداران این ویدیو‌ها به آن اشاره می‌کنند.


غذا بخور و پول بگیر!
قسمت جذاب ماجرا، داشتن شغلی است که شاید خیلی‌ها آرزویش را داشته باشند. یعنی در ازای خوردن غذا‌های مورد علاقه‌شان و آپلود کردن یک ویدیو از آن در یوتیوب یا اینستاگرام درآمد‌های بالا داشته باشند که این درآمد با تعداد دنبال کنندگانشان رابطه مستقیم دارد؛ یک موکبانگر متوسط خارجی می‌تواند رقمی معادل ده هزار دلار در ماه داشته باشد.


هرچند که این جلب توجه‌ها گاهی به بیراهه می‌رود و برخی برای جلب مخاطب و شهرت حتی از نوع منفی آن دست به کار‌های عجیبی مانند سلاخی کردن موجودات و زنده و یا خام خواری می‌زنند.


در ایران هم وضعیت درآمد موکبانگر‌ها مانند تمام اشخاص معروف فضای مجازی، بد نیست و درآمد آن‌ها هم مانند همکاران خارجی‌شان وابسته به تعداد فالوورهایشان در اینستاگرام است و هرچقدر دنبال کنندگان بیشتری داشته باشند، رقم بالاتری برای تبلیغات دریافت می‌کنند.


در نهایت چیزی که جالب است افزایش روز به روز موکبانگر‌ها و افزایش شناخت نسبت به این تکنیک در ایران است. تکنیکی که با وجود اینکه چندین سال است در دنیا مطرح است، بیشتر از یک سال نیست که در ایران باب شده و حالا با چرخی در فضای مجازی از کودک تا میانسال را می‌توان دید که پشت میزی نشسته اند و با سروصدا غذا‌های خوشمزه می‌خورند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی