تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

سرانجام کدام زن معاون بایدن در نبرد با ترامپ خواهد بود؟

اگر جو بایدن بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند، به دلیل سن بالای او نقش معاون وی بسیار پر رنگ خواهد بود. در چند روز آینده بایدن نام معاون خود را اعلام خواهد کرد. سه گزینه در بین بقیه احتمال بیشتری دارد که برای این سمت انتخاب شوند. کامالا هریس، سوزان رایس و دست آخر الیزابت وارن. دیدار در گزارشی به بررسی مشخصات آن‌ها و شانس انتخابشان پرداخته است.

کد خبر: ۶۸۲۹۵
۱۲:۳۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: شطرنج انتخابات آمریکا به ماه‎های پایانی خود نزدیک می‎شود. در چند روز آینده جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات معاون خود را معرفی می‌کند. این انتخاب قطعاً بر شرایط انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ تأثیر خواهد گذاشت.

اکثر رسانه‎ها و کسانی که پیگیر انتخابات آمریکا هستند در مورد انتخاب بایدن کنجکاوی می‎کنند. او در ماه مارس وعده داد تا یک معاون زن برای خود انتخاب کند و انتخاب معاون خود را بعد از ملاقات با چند زن در چند روز آینده انجام خواهد داد. به گزارش اسپوتیک دنیل لازار، روزنامه‌نگار گفته است: «گرچه سوزان رایس گزینه‌ای عالی نیست، اما ممکن است در کنار بایدن ظاهر شود». سایت آکسیوس به نقل از یکی از معتمدان بایدن نامزد گزارش داده است، فهرست گزینه‌های مد نظر بایدن برای پست معاونت ریاست جمهوری به «سوزان رایس» و «کامالا هریس» محدود شده است. همچنین یکی از کارشناس سی‎ان‎ان سناتور هریس  را در برآورد نهایی خود به عنوان معاون بایدن در صدر قرار داده است. بعضی از کارشناسان نیز به دلیل پولی که الیزابت وارن باعث جمع‎آوری آن برای کمپین انتخاباتی بایدن شده است، وی را گزینه معاون اولی وی می‎ دانند. البته ممکن است انتخاب بایدن کسی باشد که تا امروز اسم آن نیامده باشد و تمام این اعلام‎ها بازی کمپین انتخاباتی بایدن به حساب بیاید.
 
 
 

این بار سوم در انتخابات آمریکا است که یک  زن به عنوان نامزد معاونت رئیس‌جمهور برگزیده می‌شود. تا به حال دو کاندید ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ این کشور معاون زن برای خود انتخاب کرده‌اند. در انتخابات سال ۱۹۸۴ والتر موندیل، نماینده حزب دموکرات جرالدین فرارو، سیاست‌مدار دموکرات و عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا را به عنوان معاون خود انتخاب کرده بود. در این انتخابات رونالد ریگان، کاندید حزب جمهوری‎خواه که جرج هربرت واکر بوش (بوش پدر) معاون اول وی بود، برنده شد. دومین بار در انتخابات سال ۲۰۰۸ جان مک‌کین، کاندید حزب جمهوری‌خواه سارا پیلین را به عنوان معاون خود معرفی کرده بود که در این انتخابات هم باراک اوباما که معاون وی جو بایدن بود پیروز انتخابات شد.

اما سه نامزد اصلی احراز این سمت در میان دموکرات‌ها چه کسانی هستند؟
 


چه کسی بایدن را در انتخابات ۲۰۲۰ همراهی می‌کند؟
 
کامالا هریس
بیش از دو کاندیدای دیگر کاملا هریس اسمش بیشتر این روزها بر سر زبان‎‌ها است. استیون استوارت، از سیاستمداران جمهوری خواهی که از ترامپ بریده است، گزینه کاملا هریس را برای معاون اول شدن بایدن محتمل‌ترین می‌داند.

هریس در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد حزب در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود و در چندین مناظره بایدن را مورد انتقاد قرار داد؛ اما بعد از نامزدی رسمی بایدن از حزب دموکرات، از او حمایت کرد. کاملا هریس، ۵۵ ساله از سال ۲۰۱۷ نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس سنای آمریکا است. مادر هریس اصالتا هندی و پدرش جامائیکایی بوده است.  او که از اعضای حزب دموکرات است، دومین زن سیاه‌پوست و نخستین جنوب آسیایی-آمریکایی است که به سنا راه یافته است. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیا، کالج حقوق هیستینگز است. هریس با داگلاس امهاف، وکیل یهودی اهل کالیفرنیا ازدواج کرده‌است. خواهر او تحلیلگر سیاسی شبکه ام‎اس‌ان‌بی‌سی و شوهرخواهر او تونی وست، مدیرکل حقوقی اوبر و از مقامات ارشد سابق وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا است. هریس نامادری دو فرزند است که یکی دانشجو و دیگری دانش آموز دبیرستان هست.

اگر هریس به اولین نامزد سیاهپوست برای سمت معاونت ریاست جمهوری تبدیل شود، می‌تواند اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان را خرسند سازد، اما برای حزب دموکرات بی خطر نیست. کاملا هریس به دلیل مواضعش در دورانی که دادستان کل کالیفرنیا بود مورد انتقاد فراوان قرار گرفته است. این انتقاد‌ها می‌تواند باعث شود که افرادی مثل برنی سندرز و الیزابت وارن در روز انتخابات ریاست جمهوری خانه نشینی را به رأی دادن به جو بایدن و کاملا هریس ترجیح دهند. لابی لیبرال اسرائیلی وی را تایید نکرده‎اند، اما تایمز اسرائیل او را یک مدافع متمرکز اسرائیل می‎داند و همسر یهودی وی را نیز به یک مزیت تعبیر کرده است.
 
چه کسی بایدن را در انتخابات ۲۰۲۰ همراهی می‌کند؟
 
 

سوزان رایس
سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در روز‌های اخیر مورد توجه بیشتر رسانه‎ها قرار گرفته است و برخی او را معاون بایدن می‎دانند. دنیل لازار، روزنامه‌نگار و نویسنده در مورد کاندید بودن سوزان رایس برای معاونت بایدن گفته است: «از دید من سوزان رایس فاجعه است، در حقیقت وقتی بحث سیاست خارجی باراک اوباما در میان باشد، چون دولت اوباما در آن زمینه فاجعه بوده، پس رایس نیز فاجعه است». البته اشاره لازار به حمله سال ۲۰۱۱ به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی است که در آن زمان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل بود. در جریان این حمله چهار آمریکایی از جمله سفیر آمریکا در لیبی کشته شد.

رایس یک دیپلمات کهنه کار و مشاور کاخ سفید است که به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری و مشاور سیاست‌های خارجی برای اوباما خدمت کرده است. قدرت او به وضوح در روابط بین الملل مشخص است.
 
سوزان الیزابت رایس از دانشگاه آکسفورد دکتری گرفته است. نکته مهمی که باید ذکر کرد این است که سوزان رایس با کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی و بعدها وزیر امور خارجه دولت بوش پسر هیچ نسبتی ندارد. رایس اهل واشنگتن دی‎سی است و بار‌ها در شورای امنیت از اسرائیل دفاع کرده و به دنبال تحریم‌های شدید علیه ایران و کره شمالی بود. او از مداخله ناتو در لیبی نیز حمایت کرده است. پدربزرگ و مادربزرگ مادری وی جامائیکایی بوده‌اند. والدین او وقتی ده سال سن داشتند، طلاق گرفتند. او همچنین یادداشت نویس روزنامه نیویورک تایمز نیز است. وی با یان افسر کامرون  در ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۲ در کلیسای مدرسه سنت آلبانز ازدواج کرده است و دو فرزند دارد. به نظر می‎رسد لابی‎های اسرائیلی تمایل بیشتری به رایس برای سمت معاونت بایدن دارند.
 
 
چه کسی بایدن را در انتخابات ۲۰۲۰ همراهی می‌کند؟


الیزابت وارن
وارن هنوز گزینه معاونت بایدن است، چون کمک‌های مالی بیشماری برای کمپین جو بایدن جمع کرده است. الیزابت وارن پس از کناره‌گیری از عرصه رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات حاضر به حمایت از جو بایدن یا برنی سندرز نشد. با این حال ممکن است که معاون بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ معرفی شود. این سیاستمدار ۷۰ ساله البته در چند هفته اخیر شانس خود را برای داشتن سمت معاونت کمرنگ‎‌تر می بیند. چون بایدن خود پیر است و به همین دلیل امکان دارد مشاوران وی او را به انتخاب معاونی جوان‌تر ترغیب کنند.

به اعتقاد طرفداران سناتور وارن، وی کسی است که می‌تواند مخالفان بایدن را به سود او به پای صندوق‌های رای بیاورد. وارن حامی پایان جنگ در افغانستان و بیرون کشیدن نیرو‌های آمریکایی از آن کشور پیش از پایان سال ۲۰۱۴ بود. او حامی دولت اسرائیل و خواهان تضمین امنیت آن است. با این حال لابی‎های یهودی شک دارند که او بتواند خواسته‎های آن‌ها را به خوبی در سمت معاونت انجام دهد.  او ایران را تهدیدی جدی برای ایالات متحده می‎داند و از تحریم‌ها و همچنین مذاکرات با ایران شدیداً حمایت می‌کند. همچنین وارن از قانونی شدن استعمال ماری‌جوانا حمایت کرده‌است. او حامی ازدواج همجنسگرایان و لغو قانون دفاع از ازدواج است. وارن از سیاستمدارانی است که بسیار مورد انتقاد دولت ترامپ بوده است.

وارن بیان کرده بود که در کودکی اعضای مسن‌تر خانواده به او گفته بودند او تبار سرخپوستی دارد. در سال ۲۰۱۲ از وارن بابت این که خود را در مدرسه حقوق هاروارد از اقلیت‌ها خوانده انتقاد شد. مخالفین گفتند وارن برای پیشرفت شغلی‌اش از طریق سهمیه‌های اقلیت‌ها، تبار خود را جعل کرده‌است. وارن این اتهامات را انکار کرد و همکاران و کارفرمایان متعدد او گفته‌اند جایگاه قومی او نقشی در استخدامش نداشته‌است. اما او در یک کتاب آشپزی محلی اکلاهما در سال ۱۹۸۴ خود را از تبار قبیله چروکی (از قبایل بزرگ سرخ‌پوست) خوانده است. اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد، دونالد ترامپ چالشی به راه انداخت که اگر وارن بتواند از طریق آزمایش دی‌ان‌ای، تبار سرخپوستی خود را ثابت کند، او یک میلیون دلار به خیریه مورد علاقه وارن کمک خواهد کرد. او نتایج یک تست دی ان‌ای را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد و نتایج نشان می‌داد که اکثریت قاطع تبار وارن اروپایی است و نتایج شدیداً از وجود یک نیای سرخپوست غیرمختلط در ۶ تا ۱۰ نسل قبل پشتیبانی می‌کرد. استفاده از تست دی ان‌ای برای تعیین تبار سرخپوستی مورد انتقاد قبیله چروکی قرار گرفت. وارن بعدتر از رهبری قبیله چروکی عذرخواهی کرد.

وارن تاکنون ۱۱ کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله نوشته است. اسم همسر اول خود (جیم وارن)  را هنوز استفاده می‎کند. در ۲۳ آوریل ۲۰۲۰، وارن در توییتر خود اعلام کرد که برادر بزرگترش، دون رید هرینگ، دو روز قبل در اثر ابتلا به COVID-۱۹ درگذشت. وارن به دلیل تعدد پیشنهاد‌های سیاسی که می‎دهد،  به این که "وارن برای همه چیز برنامه‌ای دارد" مشهور شده است.

بهترین معاون، زنی رنگین پوست
اهمیت انتخاب معاون برای بایدن از اینجا سرچشمه می‌گیرد که این مرد ۷۸ ساله قطعاً نمی‌تواند برای انتخابات ۲۰۲۴ دوباره کاندید شود و همین امر جایگاه معاون اولی وی بسیار مهم خواهد بود. بایدن اگر بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند پیرترین سیاستمداری است که وارد کاخ سفید شده است. دونالد ترامپ بار‌ها به همین دلیل وی را مسخره کرده است. برهمین اساس بایدن مجبور به انتخاب فردی باتجربه در امور سیاسی است که ممکن است نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ هم باشد. در عین حال نامزدهای ریاست‌جمهوری معمولا نقش مکملی برای معاون خود در نظر می‌گیرند و به با توجه به سن و سال بالای بایدن، گفته می‌شود که او بهتر است معاونی جوان‌تر انتخاب نماید. 

از طرف دیگر خارج از محاسبات سیاسی، قطعاً سناریوی جو بایدن انتخاب یک زن رنگین پوست برای سمت معاونت خواهد بود. چون علاوه بر تبلیغات خوبی که این انتخاب خواهد داشت، به دلیل شرایط این روز‌های آمریکا و اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی ایجاب می‎کند که بایدن یک زن رنگین پوست را برای معاونت خود انتخاب کند. قطعاً این انتخاب راه ورود به کاخ سفید را برای بایدن سهل‎تر خواهد کرد. یکی از علل شکست هیلاری کلینتون نداشتن رأی رنگین پوستان در انتخابات ۲۰۱۶ بود و حال بایدن با چنین انتخابی شرایط را برای خود بهتر خواهد کرد. بر همین اساس احتمالا انتخاب سوزان رایس و کاملا هریس گزینه بهتری خواهد بود.

با این شرایط باید دید که چه کسی جو بایدن را در  ماه‎های منتهی به انتخابات به عنوان معاون در مقابل دونالد ترامپ و معاون او مایک پنس همراهی خواهد کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی