این گزارش به فرایند پرشتاب جذب مخاطبان به هر قیمت در اینستاگرام پرداخته است. روشهایی که در آن جلب توجه به هر قیمت حرف اول را میزند و البته به نظر چندان هم ناموفق نبوده است.
دیدارنیوز ـ الهه صالحی: تا چند سال پیش، داشتن دنبال کنندههای بالا در اینستاگرام برای هیچکس نان و آب نمیشد و فقط تعداد لایکها و بینندههای صاحب صفحه را بالا میبرد و به نوعی او را در این فضا معروف میکرد. اما کم کم اسپانسر گرفتن و بعدتر تبلیغات راه خودش را به اینستاگرام و صفحات پربیننده باز کرد تا صاحب این صفحات علاوه بر بینندههای بالا و شهرت از طریق این فضا به درآمدهای کلان هم برسند.
جالب است بدانید قیمت تبلیغات در این صفحات مشهور که اغلب همه آن را میشناسیم نسبت به میزان دنبال کننده متفاوت است. مثلا کمدینی مشهور که چندین میلیون فالوور دارد برای هر استوری ۱۵ ثانیهای که در صفحه خود قرار میدهد، مبلغ ۴ میلیون دریافت میکند و به همین نسبت مبالغ صفحات مختلف بسته به تعداد به فالوور از ۸۰ هزار تومان به بالا متغییر است.
به طور مثال مسئول تبلیغات یکی از کمدینهای معروف اینستاگرام در گفتگو با دیدارنیوز میگوید: تعرفه استوری ۲۴ ساعته در صفحه این کمدین که بیش از ۹۰۰ هزار دنبال کننده دارد، اگر با صدای خود این شخص باشد، ۲.۵ میلیون تومان و اگر عکس و توضیحات از خودتان باشد، یک میلیون و هشتصد هزار تومان است و هر استوری بیش از ۲۰۰ هزار بازدید دارد.
تبریک تولد، مد جدید این روزها.
اما اگر تا قبل از این صفحات کمدی و افرادی که واقعا خلاقیتی در کارشان داشتند، صاحب صفحات پرفالوور و طبعا پر درآمد بودند، کم کم جذب دنبال کننده به هر قیمتی در فضای اینستاگرام باب شد. افرادی با ظاهرهای عجیب و رفتارهای عجیبتر به معنای واقعی کلمه خود را مضحکه کردند تا فالوور به دست بیاورند و خب در کمال تعجب، موفق هم بودند.
رفته رفته کار از تبلیغ مشاغل و کسب و کارها گذشت و عدهای از همین افراد که دیگر عجیب بودنشان برای مردم عادی شده بود و برای کسی جاذبهای نداشتند، موضوع تازهای باب کردند: تبریک تولد به دوستان و آشنایانتان از زبان یک به اصطلاح شاخ بامزهی مجازی! که ظاهرا کاری راحتتر از ویدیو ساختن و از مشاغل تبلیغ گرفتن بود.
صفحه خانمی که خودش را بانوی تبریک تولد نامیده و تقریبا تمام اینستاگرام او را میشناسند باز کردم. تقریبا تمام ویدیوهایی که در صفحهاش آپلود شده تبریک تولد به افراد ناشناسی است که در قبال پرداخت هزینهای ساخته شده و در صفحهاش بارگزاری شده اند. برای قیمت گرفتن وارد دایرکت میشوم و با بیان اینکه دو هفته دیگر تولد یکی از دوستان نزدیکم است، از او قیمت را جویا میشوم. در پاسخ میگوید هزینه تبریک تولد به عنوان پست ۲۳۰ هزار تومان است، اما اگر به جای هفته آینده، این هفته رزرو کنید برای شما ۲۰۰ هزار تومان حساب میکنم. از خودم میپرسم واقعا چرا باید کسی دوست داشته باشد مناسبتی را به دوستان و خانوادهاش، اینطور تبریک بگوید؟
رضا که اخیرا تبریک تولد خواهرش را به این خانم سفارش داده است، در پاسخ به سوال من میگوید:، چون حسابی میخندیم! شنیدن ویژگیها و مشخصات یکی از نزدیکانت از طرف یک شاخ مجازی خیلی سرگرم کننده است. اما این موضوع کلا مد شده. تقریبا عده زیادی از اطرافیان من برای تولد و مناسبتها و محض شوخی، مشتری این خانم بوده اند. مبلغ زیادی دریافت نمیکند و به خندهاش میارزد.
وقتی کار به جای باریک میرسد
با این همه و همه میپرسید ماجرای تبلیغات از این هم بدتر میشود؟ جواب بله است! وسوسه تبلیغات در اینستاگرام و داشتن درآمدی چشم گیر از این فضا در این شرایط بد اقتصادی هز کسی را به وسوسه میاندازد و سن و سال سرش نمیشود. اما در این بین آسیب پذیرترین افراد نوجوانی هستند که با ویدیوهای کمدی، رقص، دابسمش و ... خود در بین سایر نوجوانان محبوبیت زیادی دارند و صاحب صفحات پر بینندهای هستند و جالبتر آنکه به واسطه محبوبیت خود تاثیر گذاری بسیار بالایی روی دنبال کنندههای خود دارند.
اگر یکی از آنها را دنبال کنید متوجه میشوید در طول ۲۴ ساعت شبانه روز حداقل ۵ تا ۶ تبلیغ در استوریهایشان آپلود میشود. کاری به تبلیغات پوشاک و لوازم آرایشی و... نداریم. کار آنجایی خطرناک میشود که تبلیغات سایتهای شرط بندی نقل و نبات دائمی تبلیغاتشان میشود یا در مرحله بعدی تبلیغ دعانویس و کلاهبردارانی از این دست.
واضح است که نوجوانان استقلال مالی و پول را به تحقیق یا سخت گیری در مورد چیزی که آن را تبلیغ میکنند، ندارند و مثال همیشگی شنونده باید عاقل باشد را گواه قرار میدهند. اما آیا واقعا این موضوعی است که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت؟