تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

تعویق الحاق کرانه باختری به اسرائیل: حقه تاکتیکی یا اختلاف داخلی؟

گروه‌های فلسطینی که به منظور ممانعت از اجرای طرح الحاق کرانه باختری، مواضع خود را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده بودند، تعویق طرح الحاق را فریبی از سوی اسرائیل خواندند. در روز دوم جولای، خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، این تعویق را حقه‌ای آمریکایی- اسرائیلی خواند و هدف از آن را استفاده از تاکتیکی گمراه کننده برای اجرایی کردن نهایی آن دانست.

کد خبر: ۶۵۷۱۴
۱۹:۴۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوزـ زهره اکرمی: دولت اسرائیل در بهار امسال پس از برگزاری سه انتخابات در نهایت به صورت فوریتی برای مواجه با شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن تشکیل شد. دولت بر سر کار، نیز نتیجه ائتلاف نیم بند حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتس برای انجام طرح الحاق کرانه باختری در روز نخست ماه جولای بود. طرحی که امروز با گذشت دو هفته از زمان وعده داده شده، همچنان اجرایی نشده و گمانه‌زنی‌ها و تکذیب‌ها در باب تعویق این طرح، هر روز جزئی از اخبار منطقه است. در این میان روز گذشته وزیر مهاجرت اسرائیل در گفتگو با رادیو «رشت بنت» از خارج شدن طرح الحاق کرانه باختری از دستور کار جلسات کابینه نتانیاهو خبر داد. «پنیتا تامانوشاتا» در این گفتگو تاکید کرد که شرایط بحرانی شیوع کرونا در اولویت کار دولت قرار گرفته و تاریخ دقیقی تا این زمان برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری اعلام نشده است. از سوی دیگر اعتراضات در کرانه باختری نسبت به این طرح در افزایش است و شیوع شدید کرونا در این ناحیه بر پیچیدگی اجرای این آن افزوده است.


بیشتر بخوانید: الحاق کرانه باختری به اسرائیل: تا پایان هفته!

 

بیشتر بخوانید: الحاق کرانه باختری به اسرائیل: امروز انجام نشد!

 

روز گذشته شبکه عبری زبان «کان» در گزارش خود از شرط و شروط جدید واشنگتن برای به سرانجام رساندن طرح معامله قرن خبر داد. بنا به این گزارش ایالات متحده مایل به اجرایی شدن این طرح در آینده نزدیک نیست و هرگونه حمایت از این طرح را به تثبیت اوضاع سیاسی در اسرائیل منوط کرده است. بنا به گزارش این رسانه، واشنگتن بر این باور است که طرح الحاق کرانه باختری بایستی تا زمان ائتلاف یک دست حزب لیکود و حزب آبی- سفید به تعویق افتد.

 

اختلافات در تل آویو


اختلافات داخلی در میان نخبگان سیاسی اسرائیل این کشور را با بحران تصمیم گیری مواجه کرده است این در حالی است که صدای اعتراضات از شهروندان این کشور به سومدیریت دستگاه سیاسی حاکم در حال بلندتر شدن است. در همین راستا، اعتراضات پراکنده‌ای در واکنش به بحران مدیریت در کنترل شیوع کوید-۱۹ در این کشور در حال انجام است. همین مسئله سبب ساز تعویق پروژه استعماری اسرائیل در الحاق کرانه باختری نیز شد و تنها چهار روز پس از زمان وعده داده شده نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری، وی حزب آبی و سفید را تهدید به برگزاری انتخابات مجدد کرد.


بنا به گزارش شبکه ۲۰ تلویزیون اسرائیل در روز یکشنبه، مخالفت بنی گاتس که سکان وزارت دفاع اسرائیل را نیز در دست دارد، با یکی از بند‌های طرح الحاق، سبب حذف این طرح از دستور کار دولت شده است. بنا به ادعای این رسانه، اختلاف اصلی میان گانتس و نتانیاهو بر سر این مسئله است که گانتس موافق اجرای طرح پیش از جلب رضایت دولت‌های عربی نیست. عدم موافقت گانتس می‌تواند ائتلاف کابینه را منهدم و طرح را برای مدت نامشخصی، بلاتکیف کند.


با این وجود اسرائیل در این مدت، تحرکات نظامی خود را پیش برده و علاوه بر مانور نظامی در نوار غزه، جنگنده‌های خود را مرتبا بر فراز کرانه باختری به پرواز در می‌آورد.


بدبینی فلسطینیان و اعتراضات


پیش از این اما گروه‌های فلسطینی که به منظور ممانعت از اجرای طرح الحاق کرانه باختری، مواضع خود را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده بودند، تعویق طرح الحاق را فریبی از سوی اسرائیل خواندند. در روز دوم جولای، خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، این تعویق را حقه‌ای آمریکایی- اسرائیلی خواند و هدف از آن را استفاده از تاکتیکی گمراه کننده برای اجرایی کردن نهایی آن دانست. در این مدت کرانه باختری و نوار غزه با وجود احتمال ابتلا به بیماری شاهد تظاهرات گسترده‌ای در نفی برنامه تل آویو بود و شماری از مردمان این منطقه بازداشت شدند.


ادامه واکنشهای بین المللی


هاآرتص نیز امروز خبر از نامه ۱۱ عضو اتحادیه اروپا به مسئول سیاست خارجی این اتحادیه برای مشخص شدن گزینه‌های این اتحادیه جهت بازداشتن اسرائیل از اجرای الحاق کرانه باختری داد. بنا بر این گزارش، فرانسه، ایتالیا، هلند، ایرلند، سوئد، بلژیک، لوکزامبروگ، فنلاند، پرتغال و مالت در این نامه ضمن تاکید بر آن که زمان برای تل آویو در حال از دست رفتن است، از این اتحادیه خواستار بررسی واکنش‌های احتمالی اتحادیه اروپا در برابر اقدام اسرائیل شدند. در این نامه با تاکید بر نگرانی اتحادیه و کشور‌های اروپایی از طرح اشغال اراضی فلسطینیان در کرانه باختری، با استناد به صحبت‌های شخص بورل، این اقدام نقض قوانین بین‌المللی توصیف شده است. بنا به گزارش این رسانه اسرائیلی، وزرای خارجه ۱۱ کشور مذکور ضمن مهم دانستن شفاف‌سازی درباره پیامد‌های حقوقی و سیاسی اجرای طرح اشغال، تاکید کردند که حاضر شدن سریعتر لیستی از واکنش‌ها به این طرح می‌تواند مبنای محکمی برای مذاکرات آتی آن‌ها با تل‌آویو باشد.


در ادامه تلاش‌های بین المللی همچنین رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، به صورت جداگانه هفته گذشته در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل از او خواست که از هرگونه طرح الحاق اراضی فلسطینی خودداری کند چرا که مانع تحقق راه حل تشکیل دو کشور است و می‌تواند صلح دائمی میان فلسطین و اسرائیل را از بین ببرد. رهبران سوئیس، اسپانیا، سوئد نیز جداگانه تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای ممانعت از اسرائیل انجام دادند. مصر، آلمان، اردن و فرانسه نیز در بیانیه‌ای مشترک، الحاق کرانه باختری را تهدیدی برای صلح خواندند. این در حالیست که هفته گذشته، اتحادیه اروپا طرح نتانیاهو را نقض آشکار حقوق بین الملل خوانده بود.


علاوه بر نخبگان سیاسی، مردم در کشورهای آلمان، کانادا و دانمارک علیه این طرح تظاهرات اعتراضی به پا کردند. در این بازه زمانی دو هفته‌ای که از زمان وعده داده شده نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری می‌گذرد، برخی از کشورهای جهان عرب نیز به آن انتقاداتی وارد کردند. قطر میزبان هیات بلند پایه‌ای از اعضای حماس بود و بر ادامه حمایت‌ها از فلسطین تاکید کرد. دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی، یوسف بن احمد العثیمین، در پیامی به اعضای شورای امنیت خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از الحاق اراضی فلسطینی شد.


مخالفت‌ها به قدری گسترده شد که سفیر تازه کار تل آویو در واشنگتن، گلعاد اردان، گفت نباید این مخالفت‌ها را دست کم گرفت و تنها ضامن ادامه بقا و حفظ موجودیت اسرائیل، ترسیم مرزهای قابل دفاع برای اسرائیل است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی