تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

الحاق کرانه باختری به اسرائیل: تا پایان هفته!

با وجود مخالفت‌های داخلی و خارجی که با طرح الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل وجود دارد، نتانیاهو در پی تسریع اجرای این طرح است. همزمان گروه‌های مختلف فلسطینی و تشکیلات خودگردان فلسطینی بر مخالفت قاطع خود با این اقدام تاکید می‌کنند.

کد خبر: ۶۴۳۲۳
۱۲:۱۶ - ۰۸ تير ۱۳۹۹

اسرائیل، طرح الحاق کرانه باختری را سرعت می‌بخشد

 

دیدارنیوزـ سرویس جهان: تنها یک روز پس از هشدار حماس برای اعلام جنگ پس از الحاق کرانه باختری، موشک‌های حماس از غزه، گنبد آهنین اسرائیل را نشانه رفتند. اسرائیل نیز که پیش از این، آتش خود را به روی مناطقی در کرانه باختری گشوده بود، نوار غزه را بمباران کرد. تلاش‌های اسرائیل با وجود همه اختلافات داخلی  این است که این برنامه تا آخر هفته، به اجرا برسد اما طرف فلسطینی نیز توامان در راستای ممانعت از آن گام برمی‌دارد. غالب شهرهای اسرائیل و ساکنان غزه و کرانه باختری نیز در مخالفت با اجرایی شدن این طرح، این روزها شاهد تظاهرات اعتراضی است. همچنان که ایالات متحده از اتحادیه اروپا درخواست کرده که فورا حزب الله لبنان را به عنوان گروه تروریستی شناسایی کند، گروه‌های فلسطینی از اتحادیه اروپا می‌خواهند که در برابر الحاق کرانه باختری ایستادگی کند. نیمه شب جمعه، همزمان با حملات توپخانه‌ای ارتش اسرائیل به شرق دیرالبلح، جنگنده‌های اسرائیلی هم پایگاه‌های حماس در جنوب نوار غزه را بمباران کرد.

 

اسرائیل، طرح الحاق کرانه باختری را سرعت می‌بخشد

 

بیشتر بخوانید: نتانیاهو و اما و اگرهای الحاق کرانه باختری

 

به گزارش خبرگزاری «سما»، ریاض المنصور، نماینده دائم تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل سه نامه مشابه به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، رئیس دوره‌ای شورای امنیت در این ماه (فرانسه) و رئیس مجمع عمومی فرستاده است. المنصور در این نامه‌ها که به مناسبت سالروز صدور منشور سازمان ملل به مقامات مذکور فرستاد، خواستار حمایت از منشور مذکور و تعهد به اهداف آن شد. وی همچنین جامعه بین‌الملل را به حمایت از حق تعیین سرنوشت و حقوق اساسی انسانی و کرامت تمام ملت‌ها از جمله ملت فلسطین فراخواند. به دلیل متشنج شدن وضعیت در فلسطین از جمله قدس شرقی و ادامه تنش‌ها در نتیجه جنایات غیرقانونی اسرائیل علیه ملت فلسطین، درخواست تشکیلات خودگردان از هر زمان دیگری فوری‌تر به نظر می آید. المنصور تأکید کرد: «در نتیجه عزم اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، وضعیت به شکل خطرناکی رو به وخامت است. علیرغم تمام هشدارها، اسرائیل به اقدامات غیرقانونی خود در راستای مقدمه‌چینی برای الحاق رسمی اراضی و رفتن به سمت شهرک‌سازی، تخریب منازل بیشتر فلسطینی‌ها و آواره کردن غیرنظامیان فلسطینی بیشتری با توسل به زور ادامه می‌دهد.» تشکیلات خودگردان اعلام کرده است که در صورت اجرایی شدن طرح الحاق کرانه باختری، این تشکیلات را منحل خواهد کرد و ارتش اسرائیل بایستی امنیت مناطق را بر عهده بگیرد.

 

بیشتر بخوانید: الحاق کرانه باختری: مخالفت همه؛ لجاجت نتانیاهو

 

جمعه شب بار دیگر دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای طرح اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را جنایت سران رژیم اشغالگر صهیونیستی خواند و درباره تبعات آن به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد. در این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر بر مخالفت قاطع خود  با آنچه به طور کلی معامله قرن نامیده می‌شود و به طور خاص ط‌رح های مربوط به الحاق و سرقت اراضی است، تاکید می‌کنیم». دفتر سیاسی حماس گفت: «ما این اقدام را تعرضی آشکار به ملت‌مان برمی‌شماریم، چرا که از فصول معامله، جنایتی است که مورد حمایت دولت نژاد پرست اسرائیل قرار دارد» به گفته شبکه عبری زبان «کان» ادعا کرد که نتانیاهو در تلاش است که با محمود عباس گفتگو کند، گفتگویی که به گفته این رسانه از سوی محمود عباس به آن پاسخی داده نشده است.  

 

این در حالیست که وزیر جنگ دولت اسرائیل، بنی گانتس که خود مخالف طرح نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری است ، گفت که اگر رهبران فلسطینی خواهان مذاکره باشند، وی آماده است فورا با فلسطینی‌ها برای انجام مذاکرات صلح دیدار کند. وی متعهد شد که در صورتی که طرح الحاق اجرا شود، دولت اسرائیل امتیازات متقابلی را بدهد. نتانیاهو نیز در نامه‌ای به محمود عباس در توضیح طرح خود گفت که این طرح شامل الحاق دو یا سه شهرک صهیونیست‌نشین به اراضی اشغالی است که همچنان نامی از آن‌ها برده نشده است. از سوی دیگر تشکیلات خود گردان در واکنش به این گفته وزیر دفاع اسرائیل، گانتس را مخاطب قرار داده و از وی خواسته است که پیش از هر مذاکره‌ای، از الحاق کرانه باختری منصرف شود. برخی منابع گزارش دادند که تمامی شاخه‌های نظامی مقاومت در بالاترین سطح آمادگی برای مقابله با این طرح قرار دارند و تمامی این اقدامات در چارچوب توافق و اجماعی ملی انجام گرفته است.

 

رهبران اسبق اسرائیل در ماه گذشته مکررا نسب به اقدام نتانیاهو هشدار داده‌اند. در تازه‌ترین این اظهارات، وزیر خارجه اسبق اسرائیل، تزیپی لیوی، روز جمعه در گفتگو با واشنگتن پست، این اقدام را «یک اشتباه بزرگ تاریخی» خواند. وی بر این باور است که این تصمیم می‌تواند یکی از بدترین تصمیمات در تاریخ اسرائیل باشد. رئیس اسبق دپارتمان امور سیاسی-نظامی وزارت دفاع اسرائیل نیز نسبت به این اقدام دولت هشدار داد و آن را "خطرناک و غیرضروری" خواند.

 

از سویی دولت آلمان روز سه‌شنبه، دهم تیرماه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اتحاد احزاب مسیحی و حزب سوسیال دموکرات این کشور تهیه کرده‌اند را رد پارلمان خود به رای خواهد گذاشت.به گزارش خبرگزاری دویچه وله، در این سند آمده است که الحاق مناطق فلسطینی در کرانه‌باختری رود اردن به اسرائیل و گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در این منطقه، "خلاف قوانین بین‌المللی" است.دولت آلمان در پیش‌نویس قطعنامه از دولت اسرائیل خواسته است، در تصمیم خود تجدیدنظر کند، زیرا چنین اقدامی پیامد‌های ناخوشایندی برای روند صلح خاورمیانه و ثبات منطقه‌ای خواهد داشت. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی