تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
فشار مجلس اصولگرا به دولت تا کجا پیش‌ می‌رود؟

مهدی مطهرنیا: پوست اندازی‌های بزرگی در راه است

مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاسی درگفت‌وگو با دیدار نیوز د رمورد تقابل مجلس با دولت تاکید کرد: از این مجلس توقع می‌رود به فوریت از برجام خارج شود و چنانچه این کار را انجام ندهد، نشان دهنده آن است شعار‌هایی که علیه دولت بیان می‌کند همگی ابزار تبلیغاتی برای رسیدن به قدرت بوده که می‌تواند در نهایت کلیت نظام را در عرصه سیاست با وضعیت دشواری قرار دهد.

کد خبر: ۶۴۹۲۹
۱۹:۰۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز- گروه سیاسی: محمد جواد ظریف صبح امروز به مجلس رفت تا درباره مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی برای نمایندگان توضیح دهد که درنتیجه این مسئله با واکشن‌هایی گرچه عجیب، ولی قابل پیش‌بینی روبرو شد. ظریف در مجلس با واکنش بسیار تند نمایندگان اصولگرا مواجه شد. برخی از چهره‌های شاخص اصولگرایان سیاست خارجی دولت و مدیریت ظریف بر دستگاه دیپلماسی را به شدت زیر سوال برده و رویکردهای اساسی در این زمینه را به تندی به چالش کشیدند. شدت مخالفت مجلس با وزیر امور خارجه به حدی بود که ظریف بارها ناگزیر از قطع سخنان خود شد و در میانه صحبت‌های او هم مدام صدای فریاد مخالفان به گوش می‌رسد. اتفاقات امروز مجلس نشان داد که دولت روحانی احتمالا با دشواری‌های بزرگی در روابط خود با مجلس در یک سال آینده روبرو خواهد شد. 

برخورد تند با شاخص‌ترین وزیر کابینه روحانی در حالی صورت گرفت که همین امروز طرح سوال از رئیس‌جمهور با بیش از صد امضا به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است و احتمالا روحانی باید به زودی در جایگاهی قرار بگیرد که امروز ظریف ایستاده بود. اما سوال این جاست که تقابل اصولگرایان حاکم بر مجلس با دولت حسن روحانی تا به کجا پیش خواهد رفت و به چه نتیجه‌ای خواهد رسید. 


مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در این خصوص که اصولگرایان حاکم بر مجلس تا کجا پیش خواهند رفت به «دیدار» گفت: تنش‌های سیاسی در ایران با بافتی لغزان بر روی شن‌های روان استوار شده، البته در دهه‌های گذشته هم این روند وجود داشته است. اسلامگرایان، چپگرایان و لیبرال‌ها در دهه نخست، در دهه دوم دو جناح چپ و راست، در دهه سوم و اواخر آن اصلاح‌طلب و اصولگرا شکل گرفتند، اکنون نیز دراردوگاه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب شاهد نوسانات بسیار شدید با تمایل به طوفان‌های سهمگین هستیم.


وی درادامه اضافه کرد: اصلاح‌طلبان یک تفکر واحد را در برنمی‌گیرند، بدتر از آن‌ها اصولگرایانند که در دام تفاسیر گوناگون از اصولگرایی و لغزندگی در رفتار و کنش افتاده‌اند که نتیجه آن گریبان حکومت را می‌گیرد و واگرایی مردم را به دنبال خواهد داشت که نمونه این مسئله رخدادهای سال ۹۶ بود که  بر اثر نارضایتی مردمی و انتقاد به وضعیت موجود شکل گرفت. عواقب این وضعیت بیش از گذشته متوجه دو جناح سیاسی ایران خواهد شد. دو جناحی که البته با یکدیگر در کشمکشی مداوم و آشکار به سر می‌برند.


این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: کشمکش‌هایی که دیگر  بر مبنای اختلاف اندیشه به وجود نیامده، بلکه بیشتر ناشی از اصطکاک منافع برای کسب کرسی‌های قدرت جهت داشتن پایگاه‌ها و مناصب قدرتمندتر و دارای رانت‌های بیشتر ، است.


این تحلیلگر مسائل سیاسی در این خصوص اضافه کرد: آینده بیش از امروز در تلاطم سیاسی خواهد برد و هرچه این تلاطم سیاسی درمحدودسازی دولت پیش رود، واگرایی نه فقط از دولت که از مجموعه حاکمیت در میان مردم افزایش خواهد یافت. این واگرایی‌ها دیگر به مانند دهه‌های گذشته موسمی یا مقطعی نیستند و موجبات بازگشت پاندولی مردم به محیط بازی سیاسی توسط جناح‌ها را فراهم نخواهد کرد.


مطهرنیا در مورد ادامه این روند تا انتخابات ۱۴۰۰ یادآور شد: دهه ۸۰ اصولگرایان پس از دولت اصلاحات تجربه کسب قدرت در انتخابات شورا‌ها سپس ریاست‌جمهوری و مجلس را به دست آوردند که منجر به روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم یا همان دولت احمدی‌نژاد شد. اصولگرایان تمام سرمایه سپرده خود را در پای دولت محمود احمدی‌نژاد قرار دادند و هنوز هم نمی‌توانند خود را از زیر بار این حمایت از دولت او خلاص کنند. اکنون با به دست آوردن کرسی‌های مجلس با شرکت حداقلی مردم در اسفند ماه در بستر بحران کرونا احساس قدرت می‌کنند و این احساس قدرت تمایل آن‌ها را به کسب کرسی ریاست جمهوری را نشان می‌دهد.


وی در این خصوص تاکید کرد: در مرحله‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی قرار داریم که پوست اندازی‌های بزرگی به طور طبیعی در مسیر تاریخی صورت خواهد پذیرفت. به این معنا نه تنها ریاست جمهوری که در دست داشتن کل قدرت هدف جناح اصولگرا است. 


این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: باید این نکته را مورد توجه قرار داشت که  هیچ کشوری در وضعیت طبیعی نمی‌تواند خود را از تلاطم‌های منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی پیش‌رو کاملا محفوظ بدارد و حتی بزرگترین قدرت جهانی در نظام بین‌الملل نیز  نمی‌تواند به شرایط کنونی چندان دلخوش باشد، زیرا هرلحظه امکان تغییرات شگرفی در معادلات قدرت وجود دارد.


مطهرنیا در این رابطه تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی از این گونه بر مبنای آرزو‌های سیاسی صورت می‌گیرد و البته مسئولیت‌ها نیز متوجه کسانی خواهد بود که در پایگاه قدرت می‌نشینند.

 

مطهرنیا تاکید کرد: از این مجلس توقع می‌رود به فوریت از برجام خارج شود و چنانچه این کار را انجام ندهد، نشان دهنده آن است شعار‌هایی که علیه دولت بیان می‌کند همگی ابزار تبلیغاتی برای رسیدن به قدرت بوده که می‌تواند در نهایت کلیت نظام را در عرصه سیاست با وضعیت دشواری قرار دهد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی