تیتر امروز

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

از راه‌اندازی «کرونآرت» تا تئاتر اصفهان و مشکلاتش

رئیس حوزه هنری اصفهان، علاوه بر اعلام خبر انتشار فراخوان پویش مجازی «کرونآرت»، دربارۀ وضعیت تئاتر اصفهان و نگاهی که حوزه هنری به این رشتۀ هنری دارد نیز توضیحاتی را بیان کرد.

کد خبر: ۵۸۷۸۹
۱۵:۱۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹

از راه‌اندازی «کرونآرت» تا تئاتر اصفهان و مشکلاتش

دیدارنیوز ـ مهدی احمدی فر اظهار کرد: اگرچه فعالیت‌های حضوری حوزه هنری اصفهان به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل‌شده، اما باتوجه به اینکه رسالت این نهاد در زمینه فرهنگ و هنر تعطیلی بردار نیست و همچنین، ازآنجاکه برای تقویت و پایه‌گذاری‌های فرهنگی، به استفاده از روش‌های تازه نیاز است، پویش مجازی «کرونآرت» یا هنر کرونایی را راه‌اندازی کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: هدف از این پویش، استفاده از خلاقیت‌های هنرمندان رشته‌های مختلف هنری برای خلق آثاری است که بخشی از اوقات فراغت مردمِ در قرنطینه مانده را پر کند و موجب بارش افکار عمومی و اجتماع از آن شود.
 
رئیس حوزه هنری اصفهان تصریح کرد: این فراخوان شامل موضوعاتی، چون فرهنگ‌سازی در زمینه سلامت و خود مراقبتی، تکریم ایثار کادر درمانی و سایر گروه‌های درگیر، خانواده، معنویت، نشاط، کسب روزی با رعایت بهداشت، ارائۀ فعالیت‌های فرهنگ خلاقانه در دوران کرونایی و انعکاس جلوه‌هایی از فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه است و در قالب ادبیات (شعر، داستانک، خاطره‌نویسی)، طنز و استنداپ کمدی، هنر‌های تصویری (فیلم و تصویر موبایلی)، هنر‌های تجسمی و موسیقی می‌توان به این موضوعات پرداخت.
 
احمدی فر ابراز امیدواری کرد، از بین آثاری که هنرمندان اصفهان تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ برای شرکت در پویش مجازی «کرونآرت»، به نشانی coronart.esf@gmail.com می‌فرستند، تولیدات خوبی استخراج‌شده و بعد از اتمام شرایط فعلی، مراسم گزینش و تجلیل از برگزیدگان این پویش نیز به‌صورت مفصل برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به گزارش «تئاتر اصفهان؛ از گلایه تا امید» که به بهانۀ روز جهانی تئاتر در ایسنا منتشر شده بود، نسبت به اظهارات برخی از هنرمندان واکنش نشان داد و گفت: نظر تک‌تک دوستان را در این گزارش خواندم و خیلی از صحبت‌های آنان را ازجمله تنگنا‌ها و کمبود امکاناتی که در حوزه تئاتر اصفهان است تائید می‌کنم.
 
رئیس حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه هنر تئاتر در شرایط فعلی هم در کشور و هم در اصفهان بسیار مظلوم است، اظهار کرد: آنچه لازم می‌دانم به هنرمندان یادآوری کنم، حمایت‌هایی است که در حد مقدور انجام‌شده و به‌اندازه کمبود‌ها به آن توجه نشده است.
 
احمدی فر یادآور شد: حوزه هنری اصفهان باوجوداینکه در زمینه خدمت‌رسانی یا ایجاد زیرساخت برای تئاتر وظیفه‌ای ندارد و تنها موظف است در زمینه تولید هنر ارزشی و مباحث محتوایی خاص کار کند، طی این سال‌ها کوشیده به شکل عام به همه گروه‌های تئاتری و هنرمندان این حوزه کمک و از کار آنان حمایت کند؛ حال‌آنکه از رسالت خود نیز غافل نبوده و در حد بضاعت این دو کار را با هم پیش برده است؛ بنابراین گمان می‌کنم هنرمندان آن‌طور که باید به این تلاش‌های حوزه هنری توجهی نکرده‌اند.
 
وی تأکید کرد: نکته مهمی که جای آن در بین صحبت و نظرات دوستان خالی بود و فکر می‌کنم پاشنه آشیل اصلی تئاتر ماست، بی‌توجهی به محتوا، موضوع و خروجی نمایش‌ها در اصفهان است.
 
رئیس حوزه هنری اصفهان دراین‌باره توضیح داد: اگر کسی بتواند نمایش خوب و هماهنگ با نیاز روز جامعه روی صحنه ببرد، قطعاً بیننده خودش را خواهد داشت و در گیشه نیز موفق خواهد شد، اما متأسفانه خیلی از تئاتر‌هایی که روی صحنه می‌رود، نمی‌تواند برای مخاطب جذابیت ایجاد کند و محتوای آن نیز طبق نیاز و خواست مردم نیست.
 
احمدی فر با اشاره به اینکه نیاز است یک مجموعۀ بی‌طرف قالب و محتوای تئاتر‌های اجراشده را بررسی و خروجی آن را تحلیل کارشناسی کند، ادامه داد: حتی اگر صد سالن نمایش و پلاتو هم داشته باشیم، اما نمایشی که روی صحنه می‌رود ارتباطی با فرهنگ جامعه ما نداشته باشد، مخاطب رغبتی برای تماشای این اثر پیدا نمی‌کند و مشکل تئاتر اصفهان لاینحل باقی خواهد ماند.
 
رئیس حوزه هنری اصفهان خاطرنشان کرد: ادبیات ایران غنی است و می‌توان از آن متون خوبی را استخراج و در قالب نمایش به مردم عرضه کرد. در طنز نیز می‌توانیم آثار فاخری بسازیم، اما متأسفانه کار‌ها اغلب به سمت لودگی می‌رود و ادبیاتشان هم مبتنی بر فرهنگ دینی و انسانی ایرانیان نیست.
 
وی با بیان اینکه اگر تئاتر‌های قوی و خوب روی صحنه برود بی‌تردید تئاتر جای خود را در زندگی مردم باز می‌کند، افزود: ما در حوزه هنری اصفهان تلاش می‌کنیم که در آینده امکانات بیشتر و شرایط بهتری را برای جامعه تئاتر شهر فراهم کنیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی