تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ قُرق می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به اهمیت حفظ و حراست گفت: گونه لاله واژگون در منطقه بنواستکی شهرستان کوهرنگ قُرق می‌شود.

کد خبر: ۵۶۸۱۹
۰۹:۳۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ قُرق می‌شود

دیدارنیوز ـ علی محمدی‌مقدم افزود: اجرای طرح قُرق این منطقه سال‌گذشته پیشنهاد داده شد، اما به دلیل حضور گردشگران و دوستداران طبیعت به خوبی اجرایی نشد.
 
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی،  کاهش سفر  و اجرای طرح "در خانه بمانیم" گفت:کاهش حضور گردشگران و طبیعت‌دوستان در فصل رویش و شروع گل‌دهی لاله‌های واژگون، طرح قُرق این دشت در استان با موافقت معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری، دادستان و فرماندار شهرستان کوهرنگ اجرا می‌شود.
 
وی، با اشاره به اینکه وسعت دشت لاله‌های واژگون زمانی ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار بود، یادآور شد: به دلیل چیدن گل‌ها، خارج کردن پیاز گل از دل خاک و ورود دام به دشت لاله‌های واژگون، این وسعت رویشی در این رویشگاه کاهش پیدا کرده است.
 
محمدی‌مقدم اظهار داشت: هم‌اکنون لاله واژگون در۷۵۰ هکتار از وسعت این منطقه که در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده ، رویش دارد.
 
وی بر ممنوعیت چرای دام و حضور مردم در این منطقه برای حفظ و حراست از این گونه نادر تاکید کرد و گفت: رویش لاله واژگون از اواسط فرودین‌ماه آغار می‌شود و فصل گل‌دهی این گونه نادر از ۲۰ فروردین‌ماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با تاکید بر اینکه این گیاه نادر گونه مرتعی نیست و بیشتر جنبه زینتی دارد، افزود:با حمایت دستگاه متولی حوزه گردشگری از جمله اداره کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و همچنین بخش خصوصی، می‌توان برای سرمایه‌گذاری،  حفاظت و حراست از این بخش استفاده کرد.
 
وی اظهار داشت: در راستای حفاظت از این گونه نادر در سالجاری گروه  یگان حفاظت منابع طبیعی در ورودی دشت لاله‌های واژگون مستقر و همچنین مبارزه با علف‌های هرز این منطقه اجرایی شده است.
 
گفتنی است: لاله واژگون از گیاهان پیازدار و چند ساله و از ۱۲ هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران است که ۱۵ گونه این گیاه در کشور شناسایی شده است.
 
این گل در ۲ نوع قرمز و زرد می‎روید که گونه زرد لاله نرگسی نیز نامیده می‎شود و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.
 
کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است و به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و جلوگیری گسترش زنجیره انتقال کرونا، ورود به جاذبه‌های گردشگری استان از جمله دشت لاله‌های واژگون امسال ممنوع شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی