تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

پرونده ویژه: اربعین سرباز وطن

News Image Lead

سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی است که نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود و بعد از مبارزه با گروه تروریستی داعش، نماد امنیت در منطقه نیز به شمار می‌رفت. وی زندگی خود را صرف مبارزه با ظالمان کرد و شهادتش قلب مردم زیادی از هر تفکر و بینشی را به درد آورد. وی بدون هیچ تظاهری سرباز واقعی وطن بود. شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت بود و همه دلبستگان مقاومت خواه ناخواه دلبسته او هستند. روز ۲۲ بهمن همزمان با چهلمین روز شهادت سردار قاسم سلیمانی است و به همین دلیل، دیدارنیوز پرونده‌ای در مورد ابعاد مختلف شخصیت سردار قاسم سلیمانی و عملکرد وی منتشر کرده است.

کد خبر: ۵۱۷۷۰
۱۹:۵۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ یکی از روزهای مهم کشور در چند دهه اخیر بود. در این روز خبر ترور سردار قاسم سلیمانی تمام کشور و حتی بیشتر کشورهای جهان را شوکه کرد. در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون نیروی مردمی عراق (الحشد‌الشعبی) و همراهان دیگرشان مورد هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

 

 این حمله با نظارت و دستور مستقیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا انجام شد. به گفته مقام‌های دولتی و وزارت دفاع آمریکا، ترامپ ابتدا در ۲۸ دسامبر گزینه ترور را رد کرده و به جای آن مجوز حمله به گروه‌های مورد حمایت ایران را  صادر کرد. وی چند روز بعد در حال تماشای گزارش‌های تلویزیونی بود که اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد را نشان می‌داد و احتمالاً‌ به دلیل خشم از تحقیر آمریکا در این ماجرا به شدیدترین گزینه روی آورد. بعد از این ترور نیز بسیاری از مقامات آمریکایی، این حرکت رئیس جمهوری را مورد نقد قرار دادند.

 

سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی است که نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود و بعد از مبارزه با گروه تروریستی داعش، نماد امنیت در منطقه نیز به شمار می‌رفت. وی زندگی خود را صرف مبارزه با ظالمان کرد و شهادتش قلب مردم زیادی از هر تفکر و بینشی را به درد آورد. وی بدون هیچ تظاهری سرباز واقعی وطن بود. شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت بود و همه دلبستگان مقاومت خواه ناخواه دلبسته او هستند

 

بعد از شهادت سردار سلیمانی، مقام معظم رهبری شامگاه ۱۳ دی‌ماه با حضور در منزل سردار شهید ضمن تفقد از خانواده شهید، شهادت آن مجاهد مخلص و عالی‌مقام را تبریک و تسلیت گفتند. رهبر معظم انقلاب اسفند ماه سال ۹۷ نشان ذوالفقار را به سردار قاسم سلیمانی اعطا کرده بودند.

 

سپهبد قاسم سلیمانی در اسفند ۱۳۳۵ خورشیدی در یکی از شهرستان‌های استان کرمان به نام رابُر چشم به جهان گشود. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست. با شروع جنگ تحمیلی قاسم سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری کند. سلیمانی در سال ۱۳۶۰ با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد. شهید سلیمانی از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج نیز بود. با پایان یافتن جنگ در سال ۱۳۶۷، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

 

کارنامه درخشان سردار سلیمانی باعث شد تا وی در سال ۱۳۷۶ از طرف مقام معظم رهبری به فرماندهی سپاه قدس منصوب شود. همچنین در بهمن سال ۱۳۸۹ از طرف فرمانده کل قوا، درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کند.

 

شهید قاسم سلیمانی نقش کلیدی در خاورمیانه به ویژه در ناآرامی‌های منطقه‌ای معروف به بیداری اسلامی (بهار عربی) ایفا کرد. وی نقش پر رنگی در امنیت منطقه و داخل کشور داشت تا جایی که مئیر داگان، ‌رئیس سابق موساد درباره سردار سلیمانی گفته بود: «او با هر گوشه از نظام رابطه دارد. او کسی است که من به آن باهوش از نظر سیاسی می‌گویم».

 

پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، شهید سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت. ناگفته نماند که نیروی قدس به رهبری سلیمانی نقش تأثیرگذاری در روند جنگ عراق داشته است. به طوری که موفق الربیعی ‌وزیر سابق امنیت ملی عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط، سلیمانی را بدون شک قدرت‌مندترین مرد در عراق خوانده بود. همچنین سردار سلیمانی نقش پررنگی در دفاع از مردم بیگناه سوریه در مقابل گروهک تروریستی داعش داشت. او و یارانش که مدافعان حرم نام گرفتند در بیشتر عملیات ها حضور داشتند و از مقام حرم و مردم بیگناه سوری به دفاع همه جانبه پرداختند. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، عملیات دفاع از بغداد پایتخت عراق را در مقابل حملات نیروهای گروه تروریستی داعش، فرماندهی می‌کرد.

 

سردار سلیمانی همواره به وسیله مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی تهدید به ترور می‌شد. سرانجام دشمنان کینه توز که رشادت و قدرت سردار قاسم سلیمانی را تاب نیاوردند در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ وی را به شهادت رساندند. اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی که بدون مشورت با کنگره آمریکا انجام شد با بازتاب گسترده‌ای در داخل آمریکا نیز روبرو شد و مخالفان سیاسی او در ایالات متحده زبان به انتقادهای گسترده‌ای از ترامپ گشودند. بلافاصله پس از تأیید خبر شهادت سردار سلیمانی، مقامات و چهره‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور در پیام‌های رسمی یا پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به این جنایت واکنش نشان دادند. علاوه بر چهره‌های سیاسی، شمار زیادی از چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری نیز به ترور سردار سلیمانی واکنش نشان دادند.

 

تشییع پیکرهای شهدای این ترور ابتدا از کاظمین و در جوار حرم امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) آغاز شد و سپس در بغداد با حضور شماری از مقام های بلند پایه عراقی از جمله عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت موقت عراق، سید عمار حکیم رییس جریان حکمت عراق، هادی العامری فرمانده جدید الحشد الشعبی و شماری از مسؤولان احزاب و گروه های عراقی برگزار شد. پیکر این شهدا بعد از تشییع باشکوه در عتبات عالیات عراق به ایران آورده شد. ابتدا مردم اهواز این دو شهید را بدرقه کردند و سپس پیکر آن‌ها گرد حرم رضوی طواف داده شد و بعد از اقامه نماز در تهران توسط رهبر معظم انقلاب، پیکر شهید سلیمانی برای تشییع به قم و در نهایت کرمان منتقل شد.

 

از همان ابتدای شهادت حاج قاسم سلیمانی مقامات مختلف کشور از جمله مقام معظم رهبری از انتقام سخت این جنایت سخن گفتند. اولین اقدام نیز حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نظامی عین‎الاسد بود. همچنین در بعد بین‌المللی نیز مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور مورد توجه جهانیان قرار گرفت.

 

اربعین سرباز وطن

 

روز ۲۲ بهمن همزمان با چهلمین روز شهادت سردار قاسم سلیمانی است و به همین دلیل، دیدارنیوز پرونده‌ای در مورد ابعاد مختلف شخصیت سردار قاسم سلیمانی و عملکرد وی منتشر کرده است.

 

در این پرونده با حجت الاسلام علی شیرازی، سردار حسن پلارک و سردار خورشیدی در خصوص منش و خصوصیات رفتاری وی و خصوصیات نظامی و نبوغ آن شهید گفت‌وگو شده است. همچنین در گفت‌وگو با حسن کاظمی قمی، حشمت الله فلاحت‌پیشه، رضا نصری، مهدی مطهرنیا، هوشنگ حسن یاری، سیدحسین نقوی حسینی و سیدصباح زنگنه در حوزه بین‌الملل و دیپلماتیک، شرایط منطقه و جهان؛ قبل از ترور و بعد از ترور سردار سلیمانی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در رابطه با تشییع پرشکوه سردار و عوامل اجتماعی خلق این جریان، گفتگویی با سید جواد میری و یادداشتی از عبدالرحمن حسنی‌فر منتشر شده است. همچنین یادداشتی از احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب آن ۲۳ نفر که حاوی خاطرات وی با سردار سلیمانی است منتشر شده است.

 

در ادامه پادکستی برای اربعین سردار تهیه شده است و چهار گزارش تصویری از دوران‌های مختلف زندگی شهید سردار سلیمانی در این پرونده قرار گرفته است.

 

برای مطالعه این پرونده ویژه می توانید از طریق لینک زیر وارد شوید:

 

پرونده ویژه "اربعین سرباز وطن"

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی