تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
بخش نهم «پرونده ویژه» "اربعین سرباز وطن"؛

اسقف کلیسای آشوری تهران: سردار سلیمانی یک سرباز ایرانی بود

خبرنگار دیدارنیوز برای تشکر از همراهی و هم‌صدایی هموطنان آشوری و آشنایی بیشتر با نگاه آنان نسبت به سردار سلیمانی، به انجمن آشوریان ایران رفت. اسقف کلیسای آشوری تهران با روی گشاده دعوت دیدارنیوز را برای گفتگو پذیرفت. وی گفت: سردار سلیمانی یک سرباز ایرانی بود که در منطقه خاورمیانه با تحجر و افراط جنگید و اتفاقاً از فجایعی که ممکن بود برای اقوام و ادیان متعدد در عراق و سوریه توسط داعش رخ دهد جلوگیری کرد، کما اینکه همه می‌دانیم اهالی سنجار و ایزدی‌ها قربانی توحش داعش شدند و اگر نبود همت بین المللی و شجاعت سربازان ایرانی، هم انسان‌های زیادی کشته می‌شدند و هم آثار تمدن بین النهرین با خاک یکسان می‌شد. اهل تملق و تمجید ناصواب نیستم و از همین رو خیلی راحت به شما بگویم آشوری‌ها ایرانی‌تر از هر ایرانی هستند و می‌اندیشند. ما نگاه نمی‌کنیم اگر یک ایرانی مثل سردار سلیمانی لایق تمجدید و سپاس است از کدامین مذهب است، همین که ایرانی باشد کفایت می‌کند.

کد خبر: ۵۱۴۵۱
۱۸:۲۹ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: ترور سردار سلیمانی، شهادت وی و به دنبال آن حضور پر رنگ همه اقشار جامعه در بدرقه پیکر او، جوی همدلانه و تقریباً ملی در کشور ایجاد کرد که در این شور همراه با حزن ایرانیان، شاهد حضور طیف‌های مختلفی از همه اقشار بودیم. اصولگرا، اصلاح طلب، ملی‌گرا، لیبرال، اقوام و مذاهب در بدرقه پیکر یک سرباز ایرانی حاضر بودند و شاید بعد از سال‌ها شاهد صورتی از یک گردهمایی ملی بودیم. چرایی این رویداد را باید بحث و بررسی کرد. قطعاً دلایلی دارد که تا به امروز به جنبه‌هایی از آن پرداخته شده است. گویی ایرانیان مترصد فرصتی هستند که یکی شوند و گویا پیام مهم باید آینده ایران باشد که همه، آرزوی توسعه همه جانبه آن را دارند.
 
 
سردار سلیمانی یک سرباز ایرانی بود
 
در این میان، کمتر کسی متوجه مواضع همدلانه هموطنان مسیحی در این رویداد شد و آنگونه که باید و شاید توجه لازم به نحوه برخورد آن‌ها با این پیشامد سنگین صورت نگرفت. در همان روز اول شهادت سردار سلیمانی، مسیحیان ایران در نقاط مختلف کشور و از جمله در کلیسا‌ها و انجمن های متعلق به خود جمع شدند و به احترام او شمع روشن کردند و با نگاهی ملی به این موضوع ورود کردند.

خبرنگار دیدارنیوز برای بررسی بیشتر این موضوع، تشکر از همراهی و هم‌صدایی هموطنان آشوری و آشنایی بیشتر با نگاه آنان نسبت به سردار سلیمانی، به انجمن آشوریان ایران رفت.

نماینده اسقف اعظم و اسقف کلیسای آشوری تهران با روی گشاده دعوت دیدارنیوز را برای گفتگو پذیرفت. رمزی گرمو اسقف کلیسای آشوری، کلدانی و کاتولیک تهران متولد سال ۱۹۴۵ و عراقی‌الاصل، چهل و دو سال است که در ایران به‌سر می‌برد.
 
 
نگاه مذهبی مانع تعلقات ملی مسیحیان نیست 
 
 
رمزی گرمو در پاسخ به این پرسش که چه میزان خود را ایرانی می‌دانید و همدلی و همدردی مسیحیان آشوری در قضیه شهادت سردار سلیمانی از چه ریشه و نگاهی نشأت می‌گیرد، گفت: «حضور مسیحیان در سرزمین کهنِ ایران به دوهزار سال پیش ـ یعنی قبل از رسیدن اسلام به ایران ـ برمی‌گردد و از آن زمان، مسیحیان اینجا بوده‌اند و البته آن زمان‌ها از لحاظ جمعیت و فعالیت، نمود بیشتری داشته‌اند. در قرن اخیر نیز مسیحیان ایران حضور پر رنگی در عرصه مذهبی و اجتماعی داشته‌اند و البته غالباً از حقوق‌شان نیز به مقدار قابل توجهی بهرمند بوده‌اند و مثلاً در مجلس، نماینده داشته و دارند».
 
 
سردار سلیمانی یک سرباز ایرانی بود
 

وی اظهار داشت: «پنهان نمی‌کنم که گلایه‌هایی در خصوص نگاه حاکمان ایرانی بعد از اسلام نسبت به دیگر ادیان آسمانی وجود دارد، ولی ما به عنوان قدیمی‌ترین ساکنان ایران و خاورمیانه در هر نقطه‌ای که ساکن باشیم، ملی می‌اندیشیم و نگاه مذهبی‌مان مانع تعصبات و تعلقات ملی ما نمی‌شود. سردار سلیمانی یک سرباز ایرانی بود که در منطقه خاورمیانه با تحجر و افراط جنگید و اتفاقا از فجایعی که ممکن بود برای اقوام و ادیان متعدد در عراق و سوریه توسط داعش رخ دهد جلوگیری کرد، کما اینکه همه می‌دانیم اهالی سنجار و ایزدی‌ها قربانی توحش داعش شدند و اگر نبود همت بین المللی و شجاعت سربازان ایرانی، هم انسان‌های زیادی کشته می‌شدند و هم آثار تمدن بین النهرین با خاک یکسان می‌شد».

وی ادامه داد: «اهل تملق و تمجید ناصواب نیستم و از همین رو خیلی راحت به شما بگویم آشوری‌ها ایرانی‌تر از هر ایرانی هستند و می‌اندیشند. ما نگاه نمی‌کنیم اگر یک ایرانی مثل سردار سلیمانی لایق تمجید و سپاس است از کدامین مذهب است، همین که ایرانی باشد کفایت می‌کند. ما از روز اول بعد از شهادت سلیمانی، برای احترام به او و ایران در انجمن و کلیسا گرد آمدیم، شمع روشن کردیم و برای آرامش سردار و آبادی ایران دعا کردیم».
 
رمزی گرمو یادآور شد: «ایران باید توسط ایرانیان و با رویکردی ملی اداره شود و چون همه ایرانیان متوجه شدند جنبه‌های نگاه ملی و سرباز بودن آقای سلیمانی بسیار پررنگ است، همه اقشار برای بدرقه پیکر او حضور یافتند. با همت امثال سردار سلیمانی ما وضعمان نسبت به منطقه خودمان بهتر است، ایرانیان باید خدا را شکر و سپاس گویند، زیرا در یک امنیت نسبی زندگی می‌کنند و مثلاً داعش، بر خلاف سوریه و عراق، در ایران حضور نداشته است. داعش در چند سال اخیر، صد‌ها هزار نفر مسلمان، مسیحی و ایزدی را کشت و یا آواره کرد. بر خلاف آنها ما در ایران، شاهد یک امنیت و ثبات هستیم و البته امیدواریم همیشه این صلح و آرامش در این کشور عزیز برقرار باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی