تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

تالابی از اسکاندیناوی در کرمانشاه!

۱۳ بهمن روز جهانی تالاب‌ها است، روزی که کنوانسیون جهانی رامسر نیز برای حفاظت از تالاب‌های جهان آن را به رسمیت شناخته است.

کد خبر: ۵۰۸۷۳
۱۴:۵۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

تالابی از اسکاندیناوی در کرمانشاه!

دیدارنیوز ـ ایران دارای تالاب‌های کوچک و بزرگ زیادی است که برخی از آن‌ها در لیست قرمز قرار دارند و وضعیتشان چندان مناسب نیست، اما برخی تالاب‌ها نیز با شرایط خوب و پرآب، زیستگاه انواع گونه‌های جانوری و گیاهی هستند.
 
تالاب "هشیلان" در شهرستان کرمانشاه که معنای اسم آن "لانه ماران" است، از تالاب‌های منحصر بفرد ایران محسوب می‌شود. این تالاب از آن جهت منحصر به فرد است که یک سوتفاهم و اشتباه اکولوژیک به شمار می‌رود، زیرا بر اساس شرایط طبیعت چنین تالابی نباید در منطقه‌ای مانند کرمانشاه وجود داشته باشد، بلکه باید متعلق به عرض‌های جغرافیایی بالاتر و سردسیر باشد، اما این اتفاق در کرمانشاه رخ داده است.
 
به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، هشیلان به واسطه شرایط طبیعی و اکولوژیک یکی از تالاب‌های منحصر به فرد کشور است.
 
فریدون یاوری به مناسب روز جهانی تالاب‌ها (۱۳ بهمن) با اشاره به تعاریفی که برای تالاب وجود دارد، گفت: بر اساس تعاریف علمی و حتی کنوانسیون بین‌المللی رامسر، بسیاری از آبگیر‌ها هم تالاب تلقی می‌شوند، اما تالاب‌ها باید ویژگی خاصی هم داشته باشند.
 
وی وجود گونه‌های گیاهی و جانوری، اثرگذاری بر زندگی جوامع محلی و پرنده پذیری در فصل مهاجرت پرندگان را از مهمترین ویژگی‌های تالاب دانست و تاکید کرد: به علاوه تالاب مانند یک اسفنج طبیعی عمل می‌کند و در فصل بارندگی آب را ذخیره کرده و در ایام کم آبی دوباره به محیط برمی‌گرداند.
 
یاوری خاطرنشان کرد: به علاوه زندگی مردم محلی نیز بسیار به تالاب وابسته است و برای تامین مواد اولیه صنایع دستی، آبیاری زمین‌ها، چرای دام، ماهیگیری و ... از ظرفیت تالاب استفاده می‌کنند.
 
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به تاثیر غیرمستقیمی که تالاب‌ها بر زندگی مردم دارند، اضافه کرد: تلطیف هوا، جلوگیری از بروز سیل با مدیریت منابع آب و ... از جمله این آثار است.
 
یاوری با اشاره به نقش تالاب‌ها در بعد تفریحی، توریستی و پژوهشی، عنوان کرد: تالاب‌ها به عنوان یک آزمایشگاه طبیعی محلی برای مطالعات گونه‌های گیاهی و جانوری هستند.
 
وی ادامه داد: هشیلان مهمترین تالاب کرمانشاه است که همه این ویژگی‌ها را دارد و با وسعت ۴۵۰ هکتار از چندین جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.
 
به گفته این مسئول، بر اساس شرایط طبیعی تالاب هشیلان باید در عرض‌های جغرافیایی بالاتر مانند اسکاندیناوی و ... تشکیل می‌شد که هوای سردسیر دارند، اما اکنون این تالاب در کرمانشاه ایجاد شده و حاصل انباشت و تجزیه ناقص مواد و تبدیل آن‌ها به تورب (ذغال سنگ نارس) است.
 
یاوری خاطرنشان کرد: این تالاب یکی از فرودگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر در استان است و گونه‌های گیاهی و جانوری خاص خود را دارد.
 
وی اظهار کرد: البته این تالاب در سالیان گذشته چند بار خشک و حتی یک بار دچار آتش سوزی شد و این امر بر وضعیت گونه‌های گیاهی و جانوری آن بی تاثیر نبوده است.
 
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه مهمترین منبع تامین آب تالاب هشیلان را سراب سبزعلی اعلام کرد و یادآور شد: این تالاب اکنون وضعیت خوبی از نظر منابع آب دارد.
 
یاوری تاکید کرد: در گذشته که این تالاب خشک شد، رایزنی‌هایی برای تامین حق آبه برای هشیلان از سد گاوشان انجام شد، اما اکنون نیازی به این حق آبه نیست.
 
وی در ادامه از پیگیری چند ساله برای پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون بین‌المللی رامسر هم یاد کرد و گفت: تاکنون موفق نشده ایم این تالاب را به لیست کنوانسیون رامسر اضافه کنیم.
 
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از میله گذاری بخش قابل توجهی از تالاب با هدف مشخص کردن حریم آن و همچنین رفع مقدار قابل توجهی از تعارضات تالاب هم خبر داد و تاکید کرد: مابقی رفع تصرفات نیز در دست اقدام است.
 
یاوری با بیان اینکه حضور پرندگان مهاجر، وجود گونه‌های گیاهی و جانوری بومی و ... نیز از دیگر ویژگی‌های مد نظر کنوانسیون رامسر است، گفت: هشیلان بسیاری از این ویژگی‌ها را دارد و امیدواریم پیگیری برای پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر زودتر نتیجه بدهد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی