تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
شهاب اولیایی متخصص تغذیه در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

کرونا وحشتناک نیست/تقویت سیستم ایمنی بدن؛ راه مقابله با کروناویروس‌ها

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان سارس ایجاد می‌کنند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه شناخته شده است. کروناویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کنند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند که از علایم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. در همین خصوص، شهاب اولیایی متخصص تغذیه با بیان اینکه علایم بیماری شامل تب و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تندنفسی و گلودرد و آب ریزش بینی است گفت: برای تقویت سیستم بدن و جلوگیری از ویروس کرونا در بدن، افراد را به خوردن ویتامین‌های A B ۶، D، C، B، سلینیوم و اسید چرب امگا ۳ و همین‌طور خواب کافی و ورزش توصیه می‌کنم. کرونا ویروسی است که از یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی شروع می‌شود تا سارس و مرس هم شامل آن می‌شود و وحشتناک نیست، اما بعضی از این ویروس‌ها برای برخی بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا به بیماری دیگری مبتلا هستند می‌تواند خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ فرد شود.

کد خبر: ۵۰۶۹۵
۱۲:۳۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان سارس ایجاد می‌کنند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه شناخته شده است.

کروناویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کنند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند که از علایم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد.

همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است.

از اواخر دسامبر ۲۰۱۹ ویروس تازه‌ای از خانواده کروناویروس‌ها در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرده که جان بیش از ۵۰ نفر را گرفته است. ابتلای بیش از ۵۰۰ نفر به این ویروس تایید شده و مواردی از ابتلا در تایلند، کره‌جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا مشاهده شده است. گویا این بیماری ابتدا در شهر ووهان چین مشاهده شد و اولین مبتلایان آن هم افرادی بودند که در بازار خوراک دریایی کار می‌کردند.

در همین خصوص، یک متخصص تغذیه با بیان اینکه علایم بیماری شامل تب و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تندنفسی و گلودرد و آب ریزش بینی است گفت: برای تقویت سیستم بدن و جلوگیری از ویروس کرونا در بدن، افراد را به خوردن ویتامین‌های A B۶، D، C، B، سلینیوم و اسید چرب امگا ۳ و همین‌طور خواب کافی و ورزش توصیه می‌کنم.

شهاب اولیایی در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص رعایت نکات بهداشتی توسط مردم برای مبتلا نشدن به این بیماری گفت: مردم در برخورد با دیگر افراد باید اصول بهداشت فردی را کاملاً رعایت کنند.

وی ادامه داد: بیماری کرونا از طریق یکی از انواع مار‌ها در چین نشات گرفته است (احتمالاً این مار از خفاشی آلوده تغذیه کرده است)، زیرا چینی‌ها انواع ماهی‌ها و مار‌ها را خرید و فروش کرده و آن را می‌خورند و وقتی این نوع حیوانات به‌درستی پخته نشوند در صورت وجود ویروس در آن‌ها، فردی که آن‌را می‌خورد نیز مبتلا به بیماری می‌شود؛ البته صرفاً تماس با جسم آن حیوان هم برای انتقال ویروس کافیست.

کرونا وحشتناک نیست/تقویت سیستم ایمنی بدن؛ راه مقابله با کروناویروس‌ها
 
این متخصص تغذیه با بیان اینکه بیماری کرونا وحشتناک نیست، افزود: کرونا ویروسی است که از یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی شروع می‌شود تا سارس و مرس هم شامل آن می‌شود و وحشتناک نیست، اما بعضی از این ویروس‌ها برای برخی بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا به بیماری دیگری مبتلا هستند می‌تواند خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ فرد شود.

این رژیم‌شناس با بیان اینکه ویروس‌ها زمانی در بدن فعال می‌شوند که سیستم ایمنی بدن قدرت مقابله ندارد گفت: برای مقابله با هر نوع ویروسی، ضروری است که سیستم ایمنی بدن تقویت شود که مهمترین آن تغذیه صحیح، ورزش، خواب کافی و دوری از عوامل استرس‌زا است.

وی با بیان اینکه بسیاری از درشت مغذی‌ها و یا ریز مغذی‌ها باید در بدن باشد که بتواند در برابر ویروس مقابله کند، اظهار کرد: خوردن ویتامین‌های A، B۶، D، C، B، سلینیوم و اسید چرب امگا ۳ و پروتئین با تقویت سیستم ایمنی بدن به مقابله در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند. این ویتامین‌ها و مواد معدنی با مصرف متعادل و متنوع از گروه‌های مختلف غذایی به بدن خواهند رسید و در صورت عدم‌کفایت آن در برنامه غذایی باید تحت نظر متخصص از مکمل‌های حاوی آن‌ها استفاده کرد، هرچند جذب مواد مغذی از منابع طبیعی بیشتر خواهد بود.

اولیایی با بیان اینکه مردم از رفتن به اماکن عمومی و پرخطر تا جایی که امکان دارد خودداری کنند، تصریح کرد: مهمترین نکته برای مقابله با این بیماری، رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و در صورت نبود آن از محلول‌های پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده است.

وی افزود: توصیه پزشکان این است که افراد جامعه در زمان تردد در اماکن شلوغ و برخورد با افراد دیگر مرتب دست و صورت خود را شسته تا با مشکل مواجه نشوند. همچنین در اماکن پرتردد جهت پوشاندن بینی و دهان از ماسک استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ورزش مستمر با تقویت سیستم ایمنی موجب جلوگیری از بروز بیماری کرونا می‌شود عنوان کرد: توصیه می‌شود که حداقل ۳۰ دقیقه در روز به مدت سه تا پنج جلسه در هفته ورزش سبک هوازی انجام شود.

اولیایی یکی دیگر از عوامل دفع بیماری کرونا را خواب کافی بیان کرد و گفت: حداقل ۶ تا ۸ ساعت خواب کافی و باکیفیت و همین‌طور پرهیز از عوامل استرس‌زا از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار مدیریت استرس، یادگیری تکنیک مواجهه با آن است، ادامه داد: کسانی که مدیریت استرس و تکنیک مواجهه با آن را بلد نباشند با بروز استرس‌های کوچک و بزرگ، سیستم ایمنی بدنشان دچار مشکل خواهد شد.

او در پایان تصریح کرد: انواع گوشت باید به‌طور کامل پخته و سپس مصرف شود و همین‌طور افراد باید از دست دادن و تماس با افراد مشکوک و حیوانات دوری کنند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی