تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

تاثیر کرونا بر کاهش تولید نفت/ نفت جهان ویروسی شد

شرکت‌های زیست‌فناوری به شدت به دنبال دستیابی به یک واکسن برای ویروس خطرناک و در حال شیوع کرونای جدید هستند که هنوز هیچ واکسنی برای آن ساخته نشده است. در حالیکه ویروس کرونای چینی هر روز قیمت نفت جهانی را کاهش می‌دهد، اما اکثر دولتمردان داخلی و خارجی بر این باورند که این تاثیر، محدود بوده و به زودی وضعیت به حالت قبل باز خواهد گشت. در خصوص احتمال ورود این ویروس به کشور نیز از یک سو برخی دولتمردان از جمله نماینده‌های مجلس، می‌گویند هیچ خطری کشور را تهدید نمی‌کند و از سوی دیگر وزیر بهداشت هشدار می­ دهد باید راه‌های آموزش مقابله با این ویروس را به مردم بیاموزیم. در رابطه با تاثیر ویروس کرونا بر بازار نفت و مقابله با آن و همچنین احتمال ورود این بیماری به کشور، گزارش دیدارنیوز را بخوانید.

کد خبر: ۵۰۴۴۹
۱۴:۴۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ فاطمه سیروس: در حالیکه ویروس کرونای چینی هر روز قیمت نفت جهانی را کاهش می‌دهد، اما اکثر دولتمردان داخلی و خارجی بر این باورند که این تاثیر، محدود بوده و به زودی وضعیت به حالت قبل باز خواهد گشت.

در خصوص احتمال ورود این ویروس به کشور نیز از یک سو برخی دولتمردان از جمله نماینده‌های مجلس، می‌گویند هیچ خطری کشور را تهدید نمی‌کند و از سوی دیگر وزیر بهداشت هشدار می­ دهد باید راه‌های آموزش مقابله با این ویروس را به مردم بیاموزیم.
 
سقوط قیمت نفت جهانی، بازار‌ها را شوک زده کرد
 
چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان اکنون دچار ویروسی شده که بازار‌های جهانی را تحت الشعاع خود قرار داده است. نفت جهانی که هفته گذشته را تحت تاثیر اتفاقات لیبی با کاهش قیمت آغاز کرده بود، با گسترش ویروس کرونای چینی و کاهش تقاضای ۲۶۰ هزار بشکه‌ای، با افت بیشتری همراه شد و سقوطی هشت درصدی را رقم زد.

یکی از مهمترین دلایل این کاهش قیمت، محدود شدن سفر‌های داخلی و خارجی به چین و تاثیر آن بر کاهش تقاضا از سوی چین است.
 

تاثیر کرونا بر کاهش تولید نفت/ نفت جهان ویروسی شد
 
 
بنا بر گزارش بلومبرگ، نفت برنت که هفته سوم ژانویه را با قیمت ۶۴ دلار و ۸۵ سنت آغاز کرده بود در آخرین روز این هفته با افتی ۸.۲ درصدی به قیمت ۵۹ دلار و ۸۹ سنت رسید. نفت شاخص آمریکا نیز با افتی ۸.۲ درصدی از ۵۸ دلار و ۵۸ سنت به ۵۴ دلار و ۱۹ سنت سقوط کرد.

بررسی‌ها نشان از این دارد که با ادامه بحران گسترش ویروس کرونا در چین که حالا به نقاط دیگری از جهان نیز رسیده، تقاضا برای نفت خام کاهش پیدا کند که دلیل اصلی آن همانگونه که ذکر شد، قرنطینه شدن برخی شهر‌ها در چین و کاهش سفر‌های هوایی در این کشور است.

بنا بر پیش بینی اولیه کارشناسان بازار نفت، قیمت نفت با گسترش ویروس کرونا کاهش سه درصدی خواهد داشت، اما در همین هفته اول، طلای سیاه تحت تاثیر این ویروس حدود هشت درصد ارزش خود را از دست داد و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، ادامه این روند می‌تواند قیمت نفت را به کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه برساند.

در این خصوص، رابرت رییپر در نشریه فوربز نوشت: «احتمال می‌رود برآورد‌های پیشین درباره رسیدن قیمت‌های جهانی نفت خام به پایین‌تر از ۵۰ دلار برای هر بشکه پس از شیوع ویروس کرونا به‌سرعت نقض شوند.».

اما با توجه به اینکه تقاضای چین برای نفت یکی از عوامل موثر بر قیمت‌ها در سال ۲۰۱۹ بود، قیمت نفت خام همواره تحت فشار مازاد عرضه این کالا و کند شدن روند رشد اقتصادی در چین قرار داشت، اما حالا با بروز این حادثه و از طرفی محدودیت‌های مسافرتی، هر لحظه شاهد کاهش تقاضا هستیم.

با توجه به واکنش‌های کشور‌های عضو اوپک و آرام کردن جو به وجود آمده، اما از سوی دیگر، تحلیلگران گلدمن ساکس پیش بینی کردند با توجه به تاثیر بیماری سارس، شیوع ویروس جدید ممکن است به قیمت کاهش تقاضا برای نفت به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ تمام شود که شامل ۱۷۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای سوخت جت خواهد بود.
 
تلاش شدید اوپکی‌ها برای آرام کردن جو روانی بازار
 
اما کشور‌های عضو اوپک سعی در آرام کردن جو روانی در بازار جهانی دارند. وزیران سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پللاس) در تکاپو هستند با نظارت دقیق بر بازار، تشدید کاهش تولید را بررسی کرده یا به تمدید توافق کنونی برسند.

رویترز در گزارشی نوشت: وزیر انرژی امارات اعلام کرده که نباید درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا در چین بر تقاضای نفت، بزرگنمایی شود.

به گفته سهیل المزروعی، بازار نفت نباید در برابر تأثیر احتمالی شیوع ویروس کرونا در چین بر تقاضای نفت، واکنش اغراق‌آمیز نشان دهد. این مقام اماراتی با بیان اینکه چین و جامعه جهانی توانایی بالایی برای مهار شیوع این ویروس دارند سعی در آرام کردن جو به وجود آمده دارد.

جالب اینکه وزیر انرژی عربستان هم گفته است: تأثیر گسترش این ویروس بر بازار‌های جهانی، بیشتر ناشی از عوامل روانی و بدبینی بیش از حد برخی فعالان بازار است، در حالی که این ویروس تأثیر بسیار محدودی بر تقاضای جهانی نفت دارد.

به گفته بن‌سلمان، این بدبینی شدید در سال ۲۰۰۳ میلادی در جریان شیوع ویروس سارس هم اتفاق افتاد، در حالی که آن (ویروس) سبب کاهش شدید تقاضای نفت نشده بود.
 

تاثیر کرونا بر کاهش تولید نفت/ نفت جهان ویروسی شد
 
این مقام عربستانی برای آرام کردن وضع موجود اعلام کرده که مطمئن است در صورت لزوم، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای واکنش به هرگونه تحول و همچنین حفظ ثبات بازار نفت، توانایی و انعطاف لازم را دارند.

محمد عرقاب وزیر انرژی الجزایر و رئیس دوره‌ای نشست‌های اوپک نیز پیش‌بینی کرده که شیوع ویروس کرونا در چین تأثیر ناچیزی بر بازار جهانی نفت خواهد داشت. وی با بیان اینکه از ناچیز بودن تاثیر این ویروس اطمینان خاطر دارد، اما اعلام هم کرده که تولیدکنندگان نفت آماده واکنش به هرگونه تحول جدید هستند.

پیش از این وزیران انرژی عربستان، امارات، الجزایر و گینه استوایی که همگی از اعضای اوپک هستند، درباره مهار ویروس کرونا ابراز اطمینان و برای واکنش مناسب این سازمان اعلام آمادگی کرده بودند.
 
واکنش­های متضاد مسئولان به ویروس کرونا در کشور
 
از مدتی قبل کشف ویروسی ناشناخته در استان ووهان چین سر و صدای زیادی به پا کرد و مدتی بعد مشخص شد این ویروس «کرونا» است و می‌تواند بسیار مرگبار باشد. حال گسترش این ویروس شدت گرفته و از طرفی پیامد‌های آن آشکار شده و زندگی روزمره مردم چین را مختل کرده است.

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در چین اکران فیلم‌ها به تعویق افتاده و مقاصد جذاب گردشگری شامل شهر ممنوعه تعطیل شدند و مردم برنامه‌های سفرشان را لغو کردند.

در ایران نیز با توجه به انتشار اخبار مربوط به این ویروس، نگرانی‌هایی برای مردم به وجود آمده که در این حوزه و همچنین در خصوص تاثیر آن بر قیمت نفت با واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولان مواجه بوده ایم.

در حالی برخی نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت ورود ویروس کرونا به کشور به مردم اطمینان خاطر می‌دهند که هیچ خطری مردم را تهدید نمی­ کند که وزیر بهداشت دم از هشدار می‌زند.

در همین خصوص، عزت اله یوسفیان ملا در گفتگو با دیدارنیوز قاطعانه اعلام می­ کند که از نظر شیوع بیماری هیچ جای نگرانی نیست و تاکنون این ویروس به کشور راه نیافته و در صورت بروز نیز از لحاظ پزشکی و امکانات و تجهیزات هیچ مشکلی وجود ندارد.

این نماینده مجلس، در خصوص تاثیر این ویروس بر اقتصاد و به خصوص نفت جهانی می‌گوید: کاهش قیمت نفت که در یک هفته گذشته با آن مواجه بوده ایم بسیار گذرا و کوتاه مدت است.

به گفته وی هر اتفاقی که جنبه بین المللی پیدا کند چه ناگوار و چه گوارا، مانند زنجیری تمامی جامعه جهانی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است این اتفاقات، کوتاه مدت بوده و به زودی شرایط به صورت عادی و مانند قبل خواهد شد.

به گفنه این نماینده برای ایران چه از نظر شیوع بیماری و چه از نظر اقتصادی (معاملات نفتی) هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و این واهمه­ ای که به وجود آمده بسیار کوتاه مدت است و ابعاد حادثه به گونه‌ای نیست که جای نگرانی باشد یا در اقتصاد ما اثر ناگواری بگذارد.

این در حالی است که وزیر بهداشت اعلام کرده که نمی‌توان مانع از بروز و آمدن این ویروس به کشور شد و باید مردم را برای مقابله با آن آماده کنیم.

در این خصوص نیز خبری در رسانه‌ها منتشر شد که از وضعیت دو توریست چینی و آلمانی در شهر یزد و در قرنطینه بودن آن‌ها حکایت دارد. وزیر بهداشت طی گفتگویی با خبرگزاری‌ها اعلام کرده که این دو توریست به دلیل یک گلو درد ساده در بیمارستان بستری هستند، اما مشکل خاصی ندارند و فقط برای پیشگیری به دلیل حساسیت بیشتر، این دو توریست را تحت نظر قرار داده ایم و موردی از کرونا نیست.
 
امروز هم رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به اخباری مبنی بر مشاهده موارد بیماری کرونا در اقلیم کردستان کشور عراق، گفت: با وجود این اخبار عملا ویروس کرونا پشت مرز‌های غرب کشور رسیده و هم اکنون آماده‌باش کامل در مرز‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی استان وجود دارد.
 
شرکت‌های زیست‌فناوری به شدت به دنبال دستیابی به یک واکسن برای ویروس خطرناک و در حال شیوع کرونای جدید هستند که اولین بار در شهر ووهان در چین دیده شد و در حال شیوع است و برخلاف اخبار در حال انتشار در فضای مجازی هنوز هیچ واکسنی برای آن ساخته نشده است.
 
باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی این ویروس جدید و ناشناخته، خواهد توانست بر بازارهای جهانی و سلامت مردم تاثیرگزار باشد و چه زمانی به کنترل در خواهد آمد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی