تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

وزیر دفاع آمریکا خروج ارتش ایالات متحده از عراق را تکذیب کرد

مارک اسپر به خبرنگاران در پنتاگون گفت:‌ «به هیچ‌وجه تصمیمی برای خروج از عراق گرفته نشده است».

کد خبر: ۴۷۸۰۲
۱۰:۱۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز - وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۱۶ دی گزارش رسانه‌های بین‌المللی درباره عقب‌نشینی نظامی این کشور از عراق را رد کرد.

مارک اسپر به خبرنگاران در پنتاگون گفت:‌ «به هیچ‌وجه تصمیمی برای خروج از عراق گرفته نشده است».

وی درباره نامه‌ای که فرماندهی ائتلاف به رهبری آمریکا در خصوص خروج نیروهایش از عراق خطاب به دولت این کشور نوشته است، گفت هیچ برنامه‌ای نیز برای آماده شدن به منظور خروج از عراق در دستور کار نیست.

وزیر دفاع آمریکا افزود: «من اطلاعی از آن نامه ندارم... در تلاشیم که ببینیم از کجا آمده است. ولی هیچ تصمیمی برای خروج از عراق گرفته نشده است».

اسپر گفت که ایالات متحده همچنان خود را به مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، در عراق متعهد می داند.

لحظاتی پیشتر از تکذیب وزیر دفاع آمریکا، خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز و فرانسه گزارش داده بودند که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا روز دوشنبه در نامه‌ای به دولت عراق اعلام کرده که نیروهای خود را ظرف روزها و هفته‌های آینده از این کشور خارج می‌کند.

بر اساس این گزارش‌ها، ائتلاف یاد شده در نامه خود تصریح کرده که «به تصمیم حاکمیتی عراق برای خروج نیروهامان احترام می‌گذاریم».

خبرگزاری رویترز گفته بود که متن نامه را رویت کرده، و در آن آمده است: «در راستای احترام به حاکمیت جمهوری عراق، و بر اساس درخواست پارلمان و نخست‌وزیر عراق، ائتلاف نیروهایش را ظرف روزها و هفته‌های آینده جابجا می‌کند تا برای اقدام بعدی آماده باشند».

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش مشابهی منتشر کرده بود.

پس از عملیات آمریکا در روز ۱۳ دی که منجر به کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، معاون رئيس گروه حشدالشعبی شد، پارلمان عراق روز ۱۵ دی مصوبه‌ای را از تصویب گذراند که از دولت این کشور می‌خواست به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان داده شود.

بیشتر در این باره:رویارویی شیعیان و کردهای عراق بر سر خروج یا ماندن نیروهای آمریکا

بنابر این مصوبه از دولت این کشور خواسته شد که درخواست قبلی خود از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را لغو کند و به حضور نیرو‌های خارجی در عراق پایان دهد و همچنین اطمینان حاصل کند که سلاح‌های موجود در کشور تنها در اختیار نیروهای دولتی است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به رای پارلمان عراق گفته بود که اگر عراق از نیروهای آمریکایی بخواهد از آن کشور خارج شوند، و این کار را به‌شکلی دوستانه انجام ندهد «تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد که هرگز شبیه آن را قبلا ندیده‌اند. طوری‌که تحریم‌های ایران در مقابلش کم‌اهمیت جلوه کند».

آقای ترامپ همچنین گفت «ما یک پایگاه هوایی فوق‌العاده و خیلی گران در آن‌جا داریم. این پایگاه میلیاردها دلار هزینه داشته، و خیلی قبل از زمان من [ساخته شده] است، تا وقتی پول آن را ندهند، [از عراق] خارج نخواهیم شد».

تخمین زده می‌شود که ۵۲۰۰ نیروی آمریکایی برای آموزش سربازان عراقی و مقابله با گروه داعش در این کشور به سر می‌برند.

این نیروها در قالب توافق امنیتی بین عراق و آمریکا، موسوم به «سوفا» در عراق حضور دارند.

قرارداد یاد شده به روابط امنیتی بین دو کشور، بازه زمانی و محدوده فعالیت نیروهای آمریکایی در عراق می‌پردازد.

این توافقنامه در سال ۲۰۰۸ بین هوشیار زیباری، وزیر خارجه وقت عراق، و رایان کروکر، سفیر وقت آمریکا در بغداد، امضا شد و از همان هنگام به عنوان جدول زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکای از این کشور محسوب می‌شد.‎‎







ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی