تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
پرونده ویژه "دیدارنیوز" به مناسبت ۱۳ آبان؛

۱۳ آبان ۵۸ و تسخیر سفارت آمریکا

سایت تحلیلی خبری دیدارنیوز به مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان، سالروز ورود دانشجویان پیرو خط امام (ره) به سفارت آمریکا و تسخیر آن، پرونده ویژه‌ای منتشر کرده است و تلاش کرده که روایت‌های کمتر شنیده شده یا مسائل کمتر پرداخته شده را مورد بررسی قرار دهد.

کد خبر: ۴۰۳۸۳
۱۴:۵۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ هر سال به این روز‌ها که نزدیک می‌شویم بحث حمله به سفارت آمریکا و مسائل و حواشی بعد از آن به بحث داغ کشور تبدیل می‌شود. نوع تعامل با دولت ایالات متحده آمریکا نیز بر این بحث تاثیر گذار بوده و به همین خاطر نگاه‌های مختلفی وجود دارد. همین مساله باعث شده که روایت‌های مختلف و بعضا تکراری در رسانه‌ها مطرح شود.

دیدارنیوز در پرونده ویژه خود به سراغ این اتفاق رفته و تلاش کرده که روایت‌های کمتر شنیده شده یا مسائل کمتر پرداخته شده را مورد بررسی قرار دهد. بدون شک حمله به سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام و اتفاقات بعدی که به بحران گروگانگیری معروف شد از جمله نقاط مهم در تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود و دیدارنیوز تلاش کرده که در این فرصت رسانه‌ای تا حد امکان به آن بپردازد.

بخش اول این پرونده گفتگویی است با محمدعلی سیدنژاد از اعضای اولیه دفتر تحکیم وحدت که در جریان مقدمات حمله به سفارت آمریکا بوده است. سیدنژاد که از مخالفان این حرکت بوده روایت‌های دسته اولی از این ماجرا دارد. بخش کوتاهی از این گفتگو در این پرونده منتشر شده و در آینده نزدیک متن و فیلم کامل این گفتگو منتشر خواهد شد.

در بخش دوم این پرونده به سراغ افرادی رفته ایم که در تسخیر سفارت آمریکا حضور داشتند و اتفاقاتی که تا به امروز برای آن‌ها رخ داده است را بررسی کرده ایم. بسیاری از آن‌ها وارد سیاست شدند و سرنوشت خاصی داشته اند. سرنوشت چهره‌های شاخصی که در جریان حمله به سفارت حضور داشتند را با یک بررسی اجمالی مرور کرده ایم.

بخش سوم و چهارم این پرونده به سراغ استدلال موافقان و مخالفان این اتفاق رفته است. از همان تاریخ به امروز دو نگاه نسبت به این اتفاق وجود دارد. موافقان بر این باورند که در یک حرکت اعتراضی باید مقابل دخالت‌های آمریکا می‌ایستادند تا هم اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند و هم جلوی اقداماتی که احتمال کودتا علیه انقلاب در آن وجود داشت گرفته می‌شد. مخالفان، اما بر این باورند که اقدام دانشجویان خلاف قواعد بین المللی بود و حمایت حاکمیتی از این اتفاق باعث شد که ماجرا ادامه دار شود و در نهایت نتیجه کار به نفع دولت ایالات متحده تمام شد. در دو گزارش جداگانه به سراغ این استدلال‌ها رفته ایم.

در رابطه با ماجرای حمله به سفارت، روایت آمریکایی‌ها از ماجرا جزو روایت‌هایی است که کمتر شنیده شده است. از اتفاقاتی که درون دولت کارتر رخ داده تا ماجرای طوفان شن در طبس و مذاکرات الجزایر و آزادسازی گروگان ها. در بخش پنجم این گفتگو به سراغ روایت‌های آمریکایی از این ماجرا رفته و آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

این پرونده یک بخش آموزشی نیز دارد. مواجهه با پدیده‌های تاریخی روش شناسی خاص خود را دارد. امیر دبیری مهر از اساتید دانشگاه در یادداشتی تلاش کرده آداب روبرو شدن با یک پدیده تاریخی را شرح شد.

این پرونده به مانند دیگر پرونده‌های ویژه دیدارنیوز هم عکس‌های شاخص و کمتر دیده شده این اتفاق را در قالب گزارش تصویری جمع آوری کرده و هم پادکست پرونده ویژه به سراغ این اتفاق رفته و علاقه‌مندان به پادکست می‌توانند از این طریق مروری بر این اتفاق مهم تاریخی داشته باشند.
 
 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی