تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
نمایندگان مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز" پاسخ می‌دهند؛

چرا شرکت‌های دانش بنیان شکوفا نشده اند؟

نام شرکت‌های دانش‌بنیان، دیگر به گوش کمتر کسی ناآشنا می‌آید. بدون شک نمی‌توان رشد و گسترش آن‌ها را مخصوصاً در دو سال اخیر منکر شد، اما مطمئناً شرایط کنونی با انتظارات رهبر انقلاب و مردم، فاصله چشمگیری دارد. باید در نظر داشت و اذعان کرد که در قبال هزینه‌ها و تبلیغاتی که در این باره شده، شکوفایی در این بخش، چشمگیر نبوده است. حال برای جستجوی اینکه چرا علیرغم توصیه‌های رهبری و فشار تحریم‌ها همچنان آن‌طور که باید و شاید بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفت نکرده‌اند به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم.

کد خبر: ۴۰۳۱۷
۱۲:۳۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ محمد آیتی: در سال‌های اخیر، با اعمال تحریم‌های آمریکا و هم‌پیمانانش، اقتصاد و صنعت کشور با مشکلات جدی روبرو شده است. به همین سبب، دولتمردان دست به دست هم دادند تا برای کاهش این فشار‌ها و همچنین نجات اقتصاد کشور از این ورطه با اراده‌ای قوی‌تر از همیشه پا به عرصه بگذارند. از این‌رو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به شعار خودکفایی، مخصوصاً در حوزه صنعت بوده و هست.

نام شرکت‌های دانش‌بنیان، دیگر به گوش کمتر کسی ناآشنا می‌آید. بدون شک نمی‌توان رشد و گسترش آن‌ها را مخصوصاً در دو سال اخیر منکر شد، اما مطمئناً شرایط کنونی با انتظارات رهبر انقلاب و مردم، فاصله چشمگیری دارد. باید در نظر داشت و اذعان کرد که در قبال هزینه‌ها و تبلیغاتی که در این باره شده، شکوفایی در این بخش، چشمگیر نبوده است.

حال برای جستجوی اینکه چرا علیرغم توصیه‌های رهبری و فشار تحریم‌ها همچنان آن‌طور که باید و شاید بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفت نکرده‌اند به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم.

 

بودجه پژوهشی کافی نیست



چرا شرکت‌های دانش بنیان شکوفا نشده اند؟سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی نماینده مردم یزد با اشاره به عدم‌کفایت بودجه تحقیقاتی این شرکت‌ها گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان پس از دستیابی به نمونه تولید در مدار تولید قرار نمی‌گیرند. معضل عدم‌درک و برقراری ارتباط صحیح و به‌موقع این شرکت‌ها با صنعت، علت این ناکارآمدی است.

وی افزود: دولت باید در این زمینه با تامین بودجه و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، این اتصال را بین این شرکت‌ها و صنعت به‌وجود آورد. بودجه پژوهش‌ها و نوآوری برای چنین عملکردی کافی نیست، بنابراین لازم است دولت در اولویت‌بندی‌هایش تجدید نظر کند.

دولت اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان را درک نکرده است

 

چرا شرکت‌های دانش بنیان شکوفا نشده اند؟نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در خصوص انتظارات رهبری از دولت در این حوزه گفت: مقام معظم رهبری تنها سیاست‌های نظام را تبیین می‌کنند و اجرا و پایبندی به آن‌ها به عهده دولت است. متاسفانه دولت خود را در حوزه‌های مختلف، مستقل از قانون و مجلس می‌پندارد، لذا تکالیف قانونی خود را به درستی اجرا نمی‌کند. در اکثر مواقع بنای تصمیم‌گیری‌ها در دولت تشخیص الآن و این لحظه است. باید بپذیریم که دولت همچنان اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان را درک نکرده است.

وی مشکل نقدینگی دولت را انکار کرد و با تاکید بر فراوانی اعتبارات و سرمایه‌های دولتی افزود: امروزه دولت دیگر نمی‌تواند سرمایه‌هایی را که در لایحه بودجه بروز نمی‌دهد، پنهان کند.

 

دولتمردان دچار فقر علمی هستند



چرا شرکت‌های دانش بنیان شکوفا نشده اند؟غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت با تاکید بر فقر علمی دولتمردان اظهار داشت: متاسفانه دولت هنوز به خوبی نمی‌داند دانش‌بنیان به چه معناست و چطور باید آن را پرورش داده و از آن حمایت کند. در شرایط بحران و عقب‌ماندگی اقتصادی شدیدی که در حال حاضر گرفتار آن هستیم، شرکت‎های دانش‌بنیان بهترین راه‌حل برای برون‌رفت از این فضا هستند.

وی یادآور شد: فقر علمی در این حوزه متوجه مقاماتی است که باید تسهیل‌کننده باشند. نسبت به دو سال گذشته توجه و حرکت به‌سوی شرکت‎های دانش‌بنیان سریع‌تر شده و کمی بهبود یافته است، اما این حرکت نسبت به آنچه باید باشد، بسیار ناچیز است.

عقب‌افتادگی کشور در این زمینه ناشی از نگاه‌ها و جانب‌داری‌های سیاسی است

 

چرا شرکت‌های دانش بنیان شکوفا نشده اند؟

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه، راه‌حل مناسب را برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل کارگاه‌های علمی دانست و خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر پرورش نخبگان و رشد علم و فناوری کشور تاکید کرده است؛ لذا دولت نیز باید در این راستا اقدامات شایسته‌ای به عمل آورد. در این حوزه دولتمردان و مسئولان باید همگی در کنار هم متحد شوند و به دور از نگاه سیاسی، پیگیر این مسئله باشند.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: کشور در این شرایط بحرانی به دانش نخبگان نیاز دارد. نه تنها باید از این شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان به‌طور ویژه حمایت کنیم، بلکه باید آن‌ها را پایه و اساس اقتصاد کشور در شرایط تحریم بدانیم. همچنین تجربه روشن کرده است که در دوران تحریم، رشد و شکوفایی تکنولوژی و فناوری داخلی نجات‌دهنده مردم و اقتصاد است. در صورت گسترش این شرکت‌ها به‌طور قابل توجهی از فرار مغز‌ها نیز جلوگیری می‌شود. آنچه بیشترین سهم را در عقب‌افتادگی کشور در این روز‌ها دارد، نگاه‌ها و جانب‌داری‌های سیاسی است. همین محدودیت‌ها سبب شده است تا نتوانیم آن‌طور که باید و شاید از علم و دانش نخبگان ملی بهره‌مند شویم.

 

دولت در ایجاد بازار کار مناسب برای نخبگان عاجز مانده است



چرا شرکت‌های دانش بنیان شکوفا نشده اند؟زهرا سعیدی‌مبارکه نماینده مردم مبارکه نیز درباره شدت فرار مغز‌ها علیرغم توصیه رهبری بر جلوگیری از این بحران گفت: یکی از اساسی‌ترین مسائل در این زمینه بازار کار است. متاسفانه دولت در ایجاد بازار کار مناسب برای این نخبگان عاجز مانده است. دولت از مقاطع پایین تحصیلی، این نخبگان را تفکیک می‌کند و با صرف هزینه‌های بسیار زیاد آن‌ها را در زمینه‌های خاصی پرورش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد به محض فارغ‌التحصیلی و هنگامی که زمان بهره‌گیری فرا می‌رسد آن‌ها را به کلی فراموش می‌کند. از طرفی در رده‌های بالاتر، حمایت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی لازم برای آن‎ها صورت نمی‎گیرد.

جریان فکری لیبرالی مهمترین مانع رشد و شکوفایی در این زمینه است

 

چرا شرکت‌های دانش بنیان شکوفا نشده اند؟علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات، عدم‌ پیشرفت در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را باوری نادرست دانست و توضیح داد: در بسیاری از عرصه‌های علم و فناوری گام‌های بزرگی برداشته‌ایم. در حوزه نانو، بیو، صنعت موشکی و بسیاری دیگر، پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم. هرچند ظرفیت کشور ما بیش از این‌هاست و به همین سبب است که انتظارات مقام معظم رهبری برآورده نشده است.

وی افزود: نادیده گرفتن اقدامات انجام شده در این راستا جفاست، همان‌گونه که اکتفا به این حد نیز ناشایست است. ما ظرفیت و پتانسیل بالایی برای جهش در بسیاری از حوزه‌ها را داریم. جریان فکری لیبرالی که در چند دهه اخیر به ذهن جوانان نفوذ کرده است از مهمترین موانع رشد و شکوفایی در این زمینه است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی