تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات خلأ قانونی را پر می‌کند

یک وکیل دادگستری گفت:‌ طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات از این جهت که با مقرر نمودن ضمانت اجرای کیفری به ‌نوعی از وقوع جرائم مذکور پیشگیری و برای مرتکبین، مجازات حبس در نظر گرفته خلأ قانونی مجازات مرتکبین اینگونه جرایم علیه اشخاص را پر می‌کند.

کد خبر: ۳۹۳۳۱
۰۹:۴۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز - حسین ساعتچی یزدی در ارزیابی از طرح "ممنوعیت  ضبط و پخش  اعترافات  اشخاص از صداوسیما و دیگر رسانه‌ها" اظهار کرد: این طرح در چارچوب اجرای برخی از  اصول قانون اساسی و در راستای حقوق شهروندی و پیشگیری از وقوع جرائم  علیه اشخاص قابل ارزیابی است. به نظر می‌رسد ارائه طرح مذکور به دنبال اعتراف‌گیری و پخش اعترافات برخی از متهمین و یا کسانی که در مظان اتهام بوده‌اند از صداوسیما صورت گرفته باشد که متعاقب آزادی متهم یا متهمین مشخص و اعلام می‌گردد که اعترافات تحت فشار و غیر واقع می‌باشند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه مبنای طرح مذکور اصول قانون اساسی به ویژه فصل سوم در حقوق ملت و سایر قوانین عادی مربوطه است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آنها اصول 36، 37، 38 و 39 می‌باشد که مطابق اصل 37 اصل بر برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

ساعتچی یزدی ادامه داد: اصل 38 اشعار می‌دارد که هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت، اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است و متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود. همچنین مطابق اصل 39 هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است که اصول مذکور مبنای وضع سایر قوانین عادی از جمله قانون مجازات اسلامی و مقررات آیین دادرسی کیفری قرار گرفته و عدم اعمال و اجرای آنها از سوی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی دارای ضمانت و مسئولیت کیفری است.

وی تصریح کرد: طرح ارائه شده از این جهت که با مقرر نمودن ضمانت اجرای کیفری به ‌نوعی از وقوع جرائم مذکور پیشگیری و برای مرتکبین اعم از تهیه کننده و پخش کننده علاوه بر الزام به اعاده حیثیت از متهم یا متهمین، مجازات حبس در نظر گرفته شده است و همچنین در صورتی که عمل ضبط و یا پخش توسط یا با دستور مقامات و مأموران وابسته به نهادها و دستگاه‌های حکومتی انجام شده باشد مقام و یا مأمور مذکور علاوه بر مجازات تعیین شده به انفصال از خدمت و محرومیت از یک تا پنج سال از مشاغل دولتی و یا حکومتی محکوم می‌گردد و با این وصف خلأ قانونی مجازات مرتکبین اینگونه جرایم علیه اشخاص را پر می‌کند و در راستا و منطبق با حقوق اساسی و شهروندی مردم به ویژه کسانی که در مظان این گونه اتهامات قرار می‌گیرند می‌باشد.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی طرح مذکور را با اصلاحاتی که به تشخیص دادگاه صالح در موارد احصا شده که ارتکاب جرم موجب جریحه دار شدن احساسات و عواطف جامعه شده باشد به منظور پیشگیری و جلوگیری از تکرار جرم و با رعایت مصالح و منافع جامعه و تعیین سازوکار قانونی، پخش اعترافات متهم و یا متهمین، بلامانع دانسته و مورد تصویب قراردهد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی