تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی
بازنشر/ گفت‌وگوی دیدارنیوز با مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و تلویزیون

ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی

دیدارنیوز در سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ گفت و گویی را با مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو و تلویزیون انجام داده بود و امروز به بهانه درگذشت این پیشکسوت این گفتگو بازنشر می‌شود.

غائله ساختگي انتقال آب به كويت (گزارشی درباره وضعیت آب آبادان و خرمشهر)

News Image Lead

مسئولان وزارت نيرو تأكيد مي‌كنند كه هيچ آبي از ايران به كشورهاي عربي همسايه منتقل نمي‌شود، بلكه حميدرضا خدابخشي رئيس انجمن آب و فاضلاب مي‌گويد: لوله‌هايي كه توسط مردم دچار آسيب مي‌شود، خطوط لوله طرح غدير هستند كه تأمين‌كننده آب شرب مردم خرمشهر و آبادان است.

کد خبر: ۳۷۴۵
۰۸:۴۸ - ۰۵ تير ۱۳۹۷
دیدارنیوز - ليلا مرگن در روزنامه شرق (دوشنبه ۴تیرماه 97) نوشت:
 
اين روزها آب مردم آبادان و خرمشهر شور شده و تنها تدبير دولت رايگان‌كردن آب براي مردم و توزيع آب بسته‌بندي‌شده در اين مناطق است. شوري آب به حدي رسيده كه پتروشيمي خوزستان هم تعطيل شده و تصاويري از جنوب در فضاي مجازي منتشر مي‌شود كه مردم مدعي هستند آب كارون به بصره و كويت منتقل مي‌شود. مردمي كه از اين انتقال آب خشمگين هستند، با شكستن خط لوله انتقال آب براي احشام خود از اين لوله آب برداشت مي‌كنند! اما نه تنها مسئولان وزارت نيرو تأكيد مي‌كنند كه هيچ آبي از ايران به كشورهاي عربي همسايه منتقل نمي‌شود، بلكه حميدرضا خدابخشي رئيس انجمن آب و فاضلاب مي‌گويد: لوله‌هايي كه توسط مردم دچار آسيب مي‌شود، خطوط لوله طرح غدير هستند كه تأمين‌كننده آب شرب مردم خرمشهر و آبادان است.
 
تصويري از يك خبر در رسانه‌هاي سال 82، براي مردم آبادان و خرمشهر دردسرساز شده است. مردمي كه با استناد به اين خبر، تصور مي‌كنند آب كارون به بصره يا كويت منتقل مي‌شود، لوله‌هاي آبي كه در مسير خود مي‌بينند، مي‌شكنند تا حقشان را از مردم كشورهاي عربي بگيرند. آنها پس از تخريب لوله‌ها اين پيروزي را جشن مي‌گيرند. اما اين اقدام آنها دليل ايجاد افت فشار در لوله‌هاي انتقال آب طرح غدير و دلايل ديگر، براي مردم پايين‌دست مشكل ايجاد كرده است.
 
حميدرضا خدابخشي رئيس انجمن مهندسان آب و فاضلاب در گفت‌وگو با «شرق» درباره تفاهم‌نامه‌اي كه سال 82 بين حبيب‌الله بيطرف و مسئولان كويت به امضا رسيد، عنوان مي‌كند: اين تفاهم‌نامه به دليل عدم تمايل سرمايه‌گذار براي مشاركت در اجراي پروژه مسكوت ماند و حتي سال 84 هم مجددا اين بحث مطرح و با عدم استقبال سرمايه‌گذار و سپس وخيم‌شدن شرايط كرخه براي هميشه به فراموشي سپرده شد.
 
او درباره دلايل شور‌شدن آب آبادان و خرمشهر به تشريح وضعيت منطقه مي‌‎پردازد. به گفته خدابخشي آب آبادان و خرمشهر از يك منبع مطمئن آب شيرين در قالب طرح انتقال آب غدير تأمين مي‌شود. اين دو شهر ايستگاه پمپاژ اضطراري آب هم دارند كه اگر به دلايلي دچار كمبود آب شدند، آب مورد نياز از رودخانه بهمن‌شير و اروندرود كه مصب آن به كارون مي‌ريزد، تأمين مي‌شود.
 
او اضافه مي‌كند: در سال جاري به دليل كمبود بارش‌ها در منطقه، بايد تمام مصرف‌كنندگان آب كارون ميزان مصرف خود را كاهش دهند اما كشت و صنعت نيشكر، حاضر نيست كاهش مصرف را بپذيرد زيرا مي‌خواهد با افت توليد مواجه نشود. اين مجموعه با سرعت 170 متر بر ثانيه آب از بالادست برداشت مي‌كند، در نتيجه كاهش دبي رودخانه در پايين‌دست، منجر به پيشروي آب دريا و رسيدن آب شور به ايستگاه پمپاژ تصفيه‌خانه اضطراري آبادان و خرمشهر شده است. 

فرسودگي شبكه و هدررفت آب
به گفته رئيس انجمن مهندسان آب و فاضلاب مجموع جمعيت آبادان و خرمشهر، حدودا  250 هزار نفر است. بر اساس استانداردها، روزانه براي تأمين نياز آبي هر نفر در مناطق گرمسير به 200 ليتر آب نياز است اما در اين دو شهر به دليل بدمصرفي و عدم سازگاري با كم‌آبي، هر نفر  400 ليتر آب مصرف مي‌‎كند. از سوي ديگر شبكه انتقال آب اين شهرها فرسوده بوده و به اذعان شركت آب و فاضلاب 40  درصد هدررفت دارد. در نتيجه با وجود انتقال 170  هزار مترمكعب آب در روز (دو برابر نياز واقعي خرمشهر و آبادان)، باز هم دو شهر بزرگ جنوب كشور نياز به منابع آب اضطراري پيدا كرده‌اند. او ادامه مي‌دهد: از آنجا كه منابع آب اضطراري دو شهر آبادان و خرمشهر شور شده بود؛ نبايد اين آب به داخل شبكه منتقل مي‌شد تا آب شيرين حاصل از طرح غدير را هم دچار مشكل كند بلكه بايد با ايجاد افت فشار شبكه، به مردم كمبود مصنوعي داده مي‌شد يا آب را جيره‌بندي مي‌كردند. متأسفانه آب شور منابع اضطراري وارد شبكه شده و اگرچه از نظر كمي نياز مردم تأمين شده، اما كيفيت آب اين دو شهر با مشكل مواجه شده است. 

هيچ آبي صادر نمي‌كنيم
هدايت فهمي معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو نيز در گفت‌وگو با «شرق» قويا انتقال آب از ايران به كشورهاي عربي را رد مي‌كند. او مي‎گويد: تا جايي كه مي‌دانم تفاهم زمان وزارت مهندس بيطرف اجرائي نشد. ضمن آنكه انتقال آب از كشور نياز به مصوبه مجلس دارد و بدون اين مصوبه، هر اقدامي انجام شود، غيرقانوني است و بايد از طريق مراجع ذي‌صلاح حتما پيگيري شود. او استفاده آب توسط كشت و صنعت نيشكر و انتقال آلاينده‌ها به كارون را عامل شورشدن آب آبادان و خرمشهر معرفي مي‌كند. 

اجراي طرح انتقال جديد تا نيمه تير
به گفته خدابخشي وزارت نيرو براي جلوگيري از پيشروي آب دريا به داخل رودخانه در بالادست بهمن‌شير و پايين منطقه مارِد در حال ساخت يك بند خاكي است. او همچنين از ساخت خط انتقال فاز دوم طرح الغدير سخن مي‌گويد كه 15 هزار مترمكعب آب در شبانه‌روز به خرمشهر و 35 هزار مترمكعب آب به آبادان تزريق خواهد كرد. اين خط تا نيمه تيرماه به بهره‌برداري مي‌رسد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی