تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
"دیدارنیوز" در گفتگو با «سردار احمد خورشیدی» عملیات انصارالله یمن در خاک عربستان را بررسی کرد؛

توازن تجهیزات، نمایانگر فرا رسیدن روز‌های پایانی جنگ یمن است

وقتی در یک عملیات، حدود ۷ هزار نفر کشته، اسیر یا از دور خارج می‌شوند معنایش این است که حوثی‌ها از برگ برنده خود در حال استفاده هستند. برای اینکه می‌دانند روز‌های آخر است و در حال رسیدن به موعد مذاکرات عربستان سعودی و یمن هستند. انصارالله بعد از اینکه آرامکو را هدف قرار داد اعلام کرد هدف بعدی ما دستگاه‌های آب شیرین کن عربستان است. از کار انداختن دستگاه‌های آب شیرین کن به معنی فلج کردن کامل کشور سعودی عربستان است.

کد خبر: ۳۶۷۹۵
۱۷:۱۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: روز گذشته «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از انجام یک عملیات بزرگ در داخل خاک عربستان و در استان نجران خبر داد. گویا در این عملیات که به فاصله دو هفته بعد از شوک پهپادی یمنی‌ها به دولت سعودی در آرامکو انجام گرفته، مساحت زیادی از خاک استان نجران به کنترل یمنی‌ها در آمده است. به نظر می‌رسد یمنی ها بزرگترین عملیات خود از زمان شروع تجاوز عربستان و متحدانش را انجام داده اند، چراکه سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفته است در این عملیات سه تیپ سعودی به طور کامل منهدم و ۲ هزار سرباز سعودی به اسارت در آمده‌اند و غنائم زیادی به دست آمده است.

 


معادله یمن به ضرر عربستان است، حوثی های یمن برنده نهایی جنگند

 

فیلم ها و تصاویری از این عملیات که تحت عنوان «نصرمن الله» از آن یاد می‌شود، بیرون آمده است که نشان از حجم این عملیات و جدی بودن آن دارد. سعودی‌ها ادعا‌های حوثی‌ها را تایید نکرده اند، اما به هر روی چهره جنگ یمن، روز به روز رنگ عوض می‌کند و در ایامی قرار داریم که شاهد تغییر معادلات در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ هستیم.

 

موشک های پاتریوت عربستان، حریف پهپادهای یمنی نشدند

 

در همین رابطه سردار احمد خورشیدی از فرماندهان جنگ ۸ ساله ایران و عراق  به دیدارنیوز گفت: مسئله مابین یمن و عربستان سعودی، یک اختلاف مرزی حدود ۷۰ ساله است. چشم عربستان همیشه دنبال تنگه باب المندب بوده است، این تنگه دومین آبراه مهم برای عبور نفت در دنیا است و اهمیت استراتژیک دارد. اتکای عربستان به درآمد‌های نفتی حداکثری است، از طرفی حوثی‌ها صاحب باب المندب هستند، لذا سعودی‌ها طی شش یا هفت دهه گذشته تلاش کردند با بهانه‌هایی بر اختلافات مرزی با یمن تمرکز کنند و  همیشه مترصد فرصتی بودند و هستند که سیطره یا تسلط کامل خود را بر نقاطی از یمن داشته باشند.

 

معادله یمن به ضرر عربستان است، حوثی های یمن برنده نهایی جنگند
 
وی افزود: از قدیم تا همین چهار سال قبل، جنگ بین عربستان و یمن کاملا یکطرفه بود، هر وقت عربستان اراده می‌کرد یمن را با خاک یکسان می‌کرد؛ در حالی که یمنی‌ها از تهیه تسلیحات سبک برای دفاع از خودشان نیز عاجز بودند. آن‌ها تنها و بدون حامی با این چنین شرایطی مواجه بودند تا اینکه بیداری اسلامی در کشور‌های اسلامی و عربی اتفاق افتاد که اثر این نوع از بیداری روی حوثی‌ها بیشتر از دیگران بود لذا به حرکت درآمدند و به مرور جنگ را از حالت یکطرفه بودن خارج کردند.


خورشیدی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که به صورت تاریخی، یمنی‌ها اختلافات شدید داخلی هم دارند و جنگ و جدایی بین یمن شمالی و جنوبی، ریشه در سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۰ و تبدیل آن کشور به دو کشور جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) و جمهوری دمکراتیک یمن (یمن جنوبی) دارد. دو کشور در سال ۱۹۹۰ با هم متحد شدند و جمهوری یمن به وجود آمد. در سال ۱۹۹۴ مجددا جنگ داخلی میان جدایی‌خواهان جنوبی و حکومت مرکزی درگرفت که با پیروزی شمالی‌ها اتحاد پابرجا ماند. معروف است که می‌گویند هر یمنی یک دمپایی دارد و یک کلاشینکف و دائم آماده جنگیدن است بنابراین یمنی‌ها با جنگ و چالش، غریبه نیستند.


این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: یمنی‌ها از سه سال قبل وارد حوزه توانمندسازی تجهیزات شدند تا جائیکه به تکنولوژی ساخت پهپاد دست یافتند. اخیرا مشاهده شده است که در حملات پهپادی و کیفیت بهره مندی از این امکان، خیلی هم موفق عمل می‌کنند. برای من به عنوان کسی که در امور نظامی، هم عملی و هم تئوریک کار کرده ام تعجب آور است که پهپاد‌های یمنی به تعداد زیاد بلند می‌شوند و چندصد کیلومتر بر فراز عربستانی پرواز و عملیات می‌کنند که مجهز به موشک پاتریوت است و تقریبا تمام سیستم دفاع موشکی آمریکا و روسیه را در اختیار دارد.

 

«توازن تجهیزات» در جنگ یمن به هم خورده است

 

وی با بیان اینکه یمنی‌ها برای دریافت تجهیزات از ایران با مشکلات متعددی روبرو هستند، اظهار کرد: به همین دلیل برای من جای تعجب دارد که انصارالله یمن، دارای این توانایی‌ها است، به خصوص که این اواخر همه عملیات هایشان موفق بوده است؛ به طوری که موفقیت عملیاتی پهپاد‌های یمنی بالای ۷۲ درصد است که عدد افتخار آمیز و بی نظیری است.


خورشیدی نقطه مشترک مقطع کنونی مردم یمن در شمال و جنوب را مخالفت با سعودی‌ها عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از ۲هزار کودک، قربانی حملات سعودی شده است، لذا حملات دائمی ائتلاف عربی-سعودی به مناطق مسکونی باعث ایجاد اتحاد یمنی‌ها شده است. این دو اتفاق دست به دست هم داد که اولا مردم یمن به هم نزدیک شوند، ثانیا جنگ را به سمت و سوی توازن از طریق تجهیز شدن ببرند.


وی ادامه داد: همانگونه که فلسطینی‌ها در مقابل اسرائیل از ابزار سنگ به موشک رسیدند و حزب الله لبنان به عنوان یک قدرت موشکی در شمال اسراییل قرار گرفته، یمنی‌ها هم از یک کلاشینکف به تجهیزات پهپادی، موشکی و زمینی دست یافته اند. کار در مرز‌های فلسطینی به جایی رسیده است که جنگ‌ها از ۳۳ روز به دو روز کاهش یافته است و عملا اسراییل توان ندارد بیش از دو روز با فلسطینی‌ها و حزب الله در چالش باشد.
 
این کارشناس مسائل استراتژیک عنوان کرد: در منطقه خاورمیانه از زمانی که «توازن تجهیزات» به هم خورده است، نتیجه معارضات و جنگ‌ها عوض و معادلات قدیمی حاکم بر آن تغییر کرده است و مانند بازی والیبال شده است که سطح کیفی تیم‌ها در جهان به هم نزدیک می‌شود. پیش بینی من این است که عربستان نمی‌تواند این شرایط را ادامه دهد و مجبور می‌شود به قراردادی تن دهد که به نفعش نیست و حوثی ها برنده این نزاع خواهند شد، به خصوص اینکه سعودی‌ها به این اصل رسیده اند که ایالات متحده آمریکا شریکی قابل اعتماد نیست و برای آن‌ها هزینه نمی‌کند.
 
سردار خورشیدی با اشاره به عملیات موفق انصارالله به خاک عربستان و انهدام چند تیپ نظامی این کشور در استان نجران، خاطرنشان کرد: حوثی ها می‌دانند اکنون نوبت عقب نشینی عربستان است و تقریبا واقفند که در آخرین روز‌های جنگ با عربستان به سر می‌برند، لذا در حال جمع آوری برگ‌های برنده هستند. بدین صورت که مناطقی از عربستان را برای روز‌های آخر گذاشته اند که در مذاکرات احتمالی دست برتر را داشته باشند.


وی اظهار کرد: وقتی به تعبیری در یک عملیات، حدود ۷ هزار نفر کشته، اسیر یا از دور خارج می‌شوند معنایش این است که حوثی‌ها از برگ برنده خود در حال استفاده هستند. برای اینکه می‌دانند روز‌های آخر است و در حال رسیدن به موعد مذاکرات عربستان سعودی و یمن هستند. انصارالله بعد از اینکه آرامکو را هدف قرار داد اعلام کرد هدف بعدی ما دستگاه‌های آب شیرین کن عربستان است. از کار انداختن دستگاه‌های آب شیرین کن به معنی فلج کردن کامل کشور سعودی عربستان است، این کشور تا چند سال قبل آب شیرین خود را از طریق کشتی‌های آبرسانی آمریکایی تامین می‌کرد، به همین دلیل توسط دستگاه‌های آب شیرین کن آمریکایی، آب دریا را برای مصارف شرب، شیرین کردند؛ اگر این ظرفیت را از دست بدهند تا مدت‌ها چند شهر عربستان با مشکل مواجه خواهد شد. مثل این است که سد‌های تهران از دور خارج شوند.

 

معادله یمن به ضرر عربستان است، حوثی های یمن برنده نهایی جنگند
 

سیاست خارجی آمریکا در حال پوست اندازی است

 

این کارشناس مسایل نظامی با بیان اینکه این دوره را دوره جنگ منتهی به مذاکره می‌دانم، تاکید کرد: اختلاف مرزی یمن و عربستان در استان نجران از جمله مسائلی است که یمنی‌ها فکر می‌کنند باید به عنوان برگ برنده از آن استفاده کنند و اراضی متعلق به خود که اکنون در تصرف عربستان است را پس بگیرند. در جنگ بین ایران و عراق هم اتفاقی شبیه به این افتاد، وقتی قطعنامه از طرف ایران پذیرفته شد، عراقی‌ها اقدام به پیشروی کردند و مناطقی از ایران را تصرف کردند. به یاد دارم از اهواز عازم قرارگاه کربلا در پادگان حمید بودیم، در جاده با تیر مستقیم تانک مواجه شدیم، متوجه شدیم که عراقی‌ها در حدود ده کیلومتری اهواز هستند، چون عراقی‌ها فکر کردند باید با دست پر در مذاکرات صلح شرکت کنند؛ لذا شواهد نشان می‌دهد در روز‌های منتهی به مذاکرات بین یمن و عربستان قرار داریم.
 
خورشیدی شرایط کنونی عربستان سعودی را بد عنوان کرد و افزود: یک تیم در کاخ سفید، رویکرد خود را نسبت به عربستان تغییر داده و حتی تا مرحله براندازی پادشاهی سعودی پیش رفت. معتقدم ادامه چنین وضعی آمریکا را در خاورمیانه در حاشیه قرار خواهد داد، دلیلش هم این است که کشور‌هایی که تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا گذاشته بودند و امنیت خود را به پشتیبانی ایالات متحده گره زده بودند اکنون نا امید شده اند.
 
وی در پایان گفت: آمریکایی‌ها از طرفی خود را حامی دموکراسی در جهان می‌دانند و از طرفی با دیکتاتورها کار می‌کنند. به نظر می‌رسد این پارادوکس نمی‌تواند دائمی باشد، به همین دلیل فکر می‌کنم عده‌ای در آمریکا قصد دارند این لکه را از دامن آمریکا پاک کنند. به نظر من آمریکایی‌ها در سیاست خارجی خود در حال پوست اندازی هستند و احتمال دارد منشأ کرنش‌ها و عقب نشینی‌های مقامات آمریکایی این باشد که به این اصل رسیده اند که جمهوری اسلامی از مرحله سرنگونی عبور کرده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد آن‌ها حمایت و رویکرد خود را نسبت به عربستان کاهش داده اند.
  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی