تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
‍ نماینده ایران در پروژه «جاده ابریشم» در یونسکو مطرح کرد:

نقش پررنگ همدان در ترویج زبان فارسی در جاده ابریشم

نماینده ایران در پروژه «راه ابریشم» در یونسکو بر نقش همدان در ترویج زبان فارسی در مسیر جاده ابریشم تأکید کرد.

کد خبر: ۳۶۷۸۵
۱۳:۳۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸

نقش پررنگ همدان در ترویج زبان فارسی در جاده ابریشم

دیدارنیوز ـ حسن باستانی‌راد یکشنبه ۷ مهرماه در ادامه نشست کارشناسی گفتگو و تأثیرات متقابل میان ادیان و معنویات در مسیر جاده ابریشم در همدان، با بیان اینکه میهمانان اجلاس در طول هفت روز اجلاس در کشور ایران و شهر همدان با فرهنگ غنی و مهمان‌نوازی مردم ایران آشنا شدند، اظهار کرد: وجود فرهنگ بالای میهمان‌نوازی در همدان به سبب تجربه تاریخی، فرهنگ و هنر در این شهر به واسطه تعاملات در جاده ابریشم است.
 
این مدرس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اگر امروزه تعامل و گفتگو‌های فرهنگی در جاده ابریشم وجود دارد، همدان یکی از بهترین نمونه‌های آن است، بر نقش همدان در ترویج زبان فارسی در مسیر جاده ابریشم تأکید کرد و گفت: در قرون وسطی و باستان برخی از زبان‌ها در جاده ابریشم وجود داشت که در این بین همدان در ترویج زبان فارسی نقش داشته است.
 
وی در این زمینه از میرسیدعلی همدانی نام برد و با اشاره به اینکه زبان فارسی شکر است و ادامه صحبت‌هایم را به فارسی بیان خواهم کرد، ادامه داد: علاوه بر تجارت و مبادلات کالا‌ها در مسیر جاده ابریشم سفر‌های عرفانی بسیاری صورت می‌گرفته است که در این باره می‌توان به سفر‌های عرفانی میرسیدعلی همدانی اشاره کرد که سفر‌های عرفانی خود را از همدان آغاز کرده بود.
 
باستانی راد با اشاره به اینکه میرسیدعلی همدانی سه مرتبه به زیارت مکه رفته است، خاطرنشان کرد: این عارف به سوریه، مشهد، آسیای مرکزی، تاجیکستان، سند، هند و جزیره سریلانکا سفر کرده و یک بار نیز از کشمیر به حج رفته است. میرسیدعلی در قرن ۱۴ نزدیک به ۳۰ هزار کیلومتر را گذرانده و آرامگاه این عارف هم اکنون در کشور تاجیکستان است.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود به شعر اقبال لاهوری مبنی بر ایجاد ایرانی صغیر در کشمیر توسط میرسیدعلی همدانی اشاره کرد و یادآور شد: این عارف بزرگ چندین سفر داشته و در سفر آخر خود با گروه بزرگی از عارفان و هنرمندان ارتباط داشته است.
 
نماینده ایران در پروژه «راه ابریشم» در یونسکو تصریح کرد: میرسیدعلی همدانی اسلام و هنر‌های ایرانی را در کشمیر گسترش داده و ۱۵ هزار کیلومتر از سفر‌های خود را در جاده‌های علم و فرهنگ داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی