تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
"دیدارنیوز" برشی از سخنان رئیس‌جمهور در کنفرانس مطبوعاتی نیویورک را بررسی کرد؛

تبادل زندانیان ایران و آمریکا و بدعهدی آمریکایی

حسن روحانی در کنفرانس خبری خود در نیویورک گفت: «در دولت آقای ترامپ هم یکی دو بار این بحث انجام شد که ما راجع به زندانیان با هم حرف بزنیم. یک بار هم یک زندانی دو تابعیتی که تابعیت آمریکا و لبنان را داشت از سوی ایران آزاد شد و به جای اینکه آمریکایی‌ها به وعده‌شان در مورد اقدام متقابل عمل کرده و چند نفر ایرانی را آزاد کنند، فقط به تشکر از ایران اکتفا کردند، ما همیشه آمادگی داشتیم و باز هم آمادگی داریم، اما توپ در زمین آمریکاست.» فرد مورد اشاره رئیس‌جمهور نزار زکا است.

کد خبر: ۳۶۵۹۲
۱۷:۰۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

تبادل زندانیان ایران و آمریکا و بدعهدی آمریکایی

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: دکتر حسن روحانی پیش از ترک نیویورک در یک کنفرانس خبری از بدعهدی دولت آمریکا خبر داد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران روز پنج‌شنبه ۴ مهر ۹۸ پیش از ترک خاک آمریکا، در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا توپ را در زمین آمریکایی‌ها انداخت و مدعی شد ایران در پی مذاکرات خود با آمریکا در خصوص آزادی زندانیان طرفین، یک شهروند آمریکایی ـ لبنانی را آزاد کرد، ولی آمریکایی‌ها به جای اینکه به وعده‌شان عمل کرده و چند ایرانی را آزاد کنند فقط به تشکر اکتفا کردند.


حسن روحانی گفت: «شما می‌دانید که به دفعات با مقامات آمریکایی در گذشته برای آزادی زندانیان در دو طرف حرف زدیم و مذاکره کردیم و گاهی هم موفق بودیم. در دولت آقای ترامپ هم یکی دو بار این بحث انجام شد که ما راجع به زندانیان با هم حرف بزنیم. یک بار هم یک زندانی دو تابعیتی که تابعیت آمریکا و لبنان را داشت از سوی ایران آزاد شد و به جای اینکه آمریکایی‌ها به وعده‌شان در مورد اقدام متقابل عمل کرده و چند نفر ایرانی را آزاد کنند، فقط به تشکر از ایران اکتفا کردند، ما همیشه آمادگی داشتیم و باز هم آمادگی داریم، اما توپ در زمین آمریکاست».


نزار زکا کیست؟

 

فرد مورد اشاره رئیس‌جمهور نزار زکا است. وی در لبنان متولد شد و دارای اقامت دائم در ایالات متحده است. بر اساس اسناد منتشر شده در سایت «ویکی لیکس» نزار زکا اهل شهرک «قلمون شمالی» (شرق لبنان) از فعالان سیاسی و اجتماعی در زمینه «آزادی اینترنت» بوده و قبلا از طرفداران حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» لبنان بود تا اینکه در سال ۲۰۰۹ مسئولیت کمپین انتخاباتی «۱۴ مارس» (جریان متحد با آمریکا) در منطقه «زحله» لبنان را برعهده گرفت.


به گزارش روزنامه «الاخبار» او دوره دبیرستان را در آکادمی نظامی ریورساید در گینس‌ویل جورجیا گذراند و در سال ۱۹۸۵ از آنجا فارغ‌التحصیل شد. وی در ظاهر عضویت نظامی ندارد، اما عضو شورای فارغ‌التحصیلان این آکادمی نظامی است. زکا همچنین دانش‌آموخته دانشگاه تگزاس در آستین است که مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم کامپیوتر و ریاضیات در سال ۱۹۸۹ و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر در سال ۱۹۹۱ از این دانشگاه دریافت کرده‌ است. روزنامه الاخبار همچنین گزارش می‌دهد دو تن از فرزندان نزار زکا در همان آکادمی ریورساید آمریکا درس خواندند.

 

تبادل زندانیان ایران و آمریکا و بدعهدی آمریکایی

 

نزار زکا که دارای اقامت دائم در آمریکا است، دبیرکل «سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب» در واشنگتن و مدافع آزادی دسترسی به اطلاعات و منتقد فیلترینگ و محدود کردن اینترنت است.

 

نزار زکا در محافل غیر دولتی به نزدیکی به کابینه آمریکا معروف بوده و پیشتر با آغاز اعتراضات مردمی در لبنان با برگزاری نشستی مطبوعاتی حمایت خود از تظاهرات را اعلام کرد.

 

دستگیری زکا در ایران

 

زکا در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ (۲۴ شهریور ۱۳۹۴) برای شرکت در یک کنفرانس کارآفرینی به دعوت دولت ایران به تهران سفر کرد. او دعوتنامه‌ای از شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده برای شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» با موضوع «کارآفرینی و اشتغال‌زایی» دریافت کرده بود. نزار زکا ۲۴ شهریور به ایران آمد و در تمام برنامه‌ها و میزگرد‌های همایش شرکت کرد. او همچنین از سخنرانان اصلی این همایش بود. نزار زکا در ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور ۱۳۹۴) در حالی که با تاکسی به فرودگاه می‌رفت تا ایران را ترک کند ناپدید شد. در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ روزنامه بیروتی دیلی استار گزارش داد که سپاه پاسداران ایران او را در اختیار دارد.


در اولین تأیید رسمی دولت ایران، در ۳ نوامبر ۲۰۱۵ از صداوسیمای ایران گفته شد که زکا به ظن جاسوسی برای آمریکا در بازداشت مقامات ایران است.


اتهام زکا «جاسوسی» اعلام شد و او روز ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شد.


نزار زکا پس از آزادی به دیدار میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان رفت و گفت تنها میشل عون، درخواست آزادی وی را داشت. این در حالی است که ادعا شده میشل عون دبیرکل حزب‌الله لبنان را واسطه آزادی نزار قرار داده است.


پیشتر، کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران گفته بود که آزادی آقای زکا «صرفاً بنا به درخواست میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان و وساطت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام گرفت». اظهارات خسروی درباره وساطت سیدحسن نصرالله برای آزادی این شهروند لبنانی در حالی مطرح شده که مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان، پس از بازگشت به بیروت این ادعا را رد کرد.


کیوان خسروی همچنین در مورد زکا گفت: «نزار زکا با دستگاه اطلاعاتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی همکاری داشته است.» در نهایت طبق گفته‌های سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، آزادی نزار با ارائه وثیقه و به صورت مشروط امکان‌پذیر شده است. موضوعی که از سوی نزار زکا تکذیب شد.

 

همانطور که حسن روحانی اعلام کرد در نخستین واکنش به آزادی نزار زکا، کاخ سفید با استقبال از این اقدام، از ایران تشکر کرد و خواهان آزادی شهروندان آمریکایی دیگر از زندان‌های ایران شد. اما هیچگاه در اقدامی متقابل زندانیان ایرانی در آمریکا را آزاد نکرد. منتهی نکته‌ای که به درستی روشن نشده این است که آیا ایران با آمریکا معامله‌ای کرده و در قبال آزادی نزار زکا قرار بوده فردی یا افرادی از سوی آمریکایی‌ها آزاد شوند یا خیر. منتهی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تنها به تشکری اکتفا کردند به بدعهدی آمریکایی‌ها اشاره دارد. مقامات آمریکایی هنوز نسبت به ادعای حسن روحانی واکنشی نشان نداده‌اند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی