تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

مناطق آزاد تبدیل به پایه واردات کالای قاچاق شده است

نشست مشترک کمیسیون های امنیت ملی، صنایع و قضایی مجلس برای بررسی قاچاق کالا به ویژه پوشاک و راه های حمایت از کالای ایرانی با حضور کلیه دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

کد خبر: ۳۴۳
۱۵:۵۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

دیدار نیوز - سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح این جلسه گفت: در ابتدای جلسه باستانی عضو کمیسیون صنایع گزارشی از ارقام مطرح در حوزه قاچاق کالا ارائه کرد و مطرح نمود که مطابق آمار و اعداد قاچاق کالا ۲۵ میلیارد دلار کاهش یافته و تاحدود ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: همچنین به این موضوع اشاره شد که در زمینه‌های مشوق قاچاق کالا همچون اسکله‌ها شناورها و مبادی ورودی کالا نظارتی به خصوص در مناطق آزاد وجود ندارد؛ به طوری که بیش از ۶۰ درصد اسکله‌های موجود فاقد نظارت هستند.
 
همچنین صادرات قاچاق کالا منجر به افزایش هزینه‌های تجارت رسمی و کاهش هزینه‌های تجارت غیررسمی شده است.

نقوی حسینی به صحبت‌های شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک اشاره و اظهار کرد: براساس توضیحات مطرح شده پوشاک ملی نیازمند حمایت است و باید درعرصه رقابت مزیت‌دار باشد. انواع موانع و مصارف همچون مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و تامین اجتماعی و غیره به این مشکلات اضافه شده است. باید روی نام و نشان ایرانی به لحاظ فرهنگی کار کرد نه اینکه بخشی از تولیدات داخلی با مارک و نشان خارجی عرضه شود.

وی افزود: در این جلسه گفته شد که حدود ۱۰۰ فروشگاه بزرگ در تهران تدارک دیدیم تا تنها کالای ایرانی عرضه کنند. دستورالعمل‌های وزارت صنایع هم باید به شکلی باشد که اجازه واردات با برندهای خارجی داده نشود که اکنون برعکس این اتفاق رخ می دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به صحبتهای یکی از فعالان بخش خصوصی پوشاک در این جلسه گفت: طبق توضیحات مطرح شده در ایران توانمندی بالایی در حوزه پوشاک داشتیم که اکنون از ما گرفته شده. یکی از علت‌های آن قوانین داخلی ما است که دست تولید کننده داخلی را بسته است و دست واردات خارجی را باز کرده است. از جمله این قوانین، قانون مد لباس است که اصلا شرایط را در نظر نگرفته است. کجای دنیا  کالای پوشاک کیلویی وارد می شود که در کشور ما اینطور است.

وی افزود: ما به یک سند راهبردی نیاز داریم هیچ جای دنیا به این شکل درهای خود را باز نمی‌کند. در حالی که عضو تجارت جهانی نیز نیستیم. صنعت پوشاک کمترین آب و انرژی را مصرف می‌کند و بهترین اشتغال را دارد.

به گفته نقوی حسینی، یکی دیگر از فعالان حوزه خصوصی در این جلسه گفت: که سه کارخانه بزرگ تولید پوشاک ایرانی برای تولید پوشاک با برند خارجی فعالیت می کنند. این خبر خوب است در عین حال دستورالعمل وزارت صنایع نیز خوب است و باید دقیقا اجراشود. در این بین ثابت نگه داشتن نرخ ارز یا یارانه‌ای برای قاچاقچی‌ها است و باعث ازدست رفتن بازار صادرکنندگان می شود.

وی افزود: یکی از مبادی ورودی قاچاق کالا مناطق آزاد است چون واردات پوشاک و کفش به مناطق آزاد ممنوع نیست باید مناطق آزاد صادراتی و نه وارداتی باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به توضیحات بانک رئیس مناطق آزاد اقتصادی گفت آقای بانک در این جلسه مطرح کرد که مناطق آزاد قانون دارد و با اهداف مشخص ایجاد شده است. اینکه مناطق آزاد را متهم به مبادی ورود قاچاق کالا کنیم درست نیست. باید بپرسیم از حدود ۵۴ میلیارد دلار واردات کشور چقدر مناطق آزاد وارد می شود. آیا باید این مناطق را به مبادی قاچاق کالا متهم کنیم؟ آن هم مناطق آزادی که با هدف توسعه پیرامونی تاسیس شده‌اند؟

وی افزود: رئیس مناطق آزاد تاکید کرد که مناطق آزاد به طور جدی به دنبال قانونمند کردن واردات و صادرات است ولی نباید واردات مناطق آزاد وارد بازار داخلی شود و اگر وارد بازار می شود باید تابع قوانین و مقررات باشد و ثبت آن به عهده گمرکات است. محدودسازی واردات پوشاک به مناطقه آزاد یکی از راه‌های کنترل قاچاق کالا است که در دستور کار مناطق آزاد قرار دارد.

نقوی حسینی با اشاره به توضیحات مسئولان گمرک در این جلسه،‌ گفت:‌طبق مطالب مطرح شده در حال حاضر حساسیت زیادی بر روی واردات پوشاک به وجود آمده، اقدامات خوبی در جهت کنترل قاچاق پوشاک صورت گرفته، کارگروهی هم در دولت برای تعیین محدودیت‌های واردات به مناطق آزاد تشکیل شده که این اقدام خوبی برای جلوگیری از استفاده از کارت‌های تجاری اجاره‌ای می‌باشد.

وی افزود: پوشاک به لحاظ تعرفه‌ای نیز در بالاترین سطح گمرکی یعنی طبقه ۵۵ است به همین جهت توجه قاچاقچیان به این کالا بیشتر شده است. البته حدود ۱۴۶ گمرک رسمی و انواع و اقسام رویه‌های گمرکی خود از مشکلات جدی است. در حال حاضر ۱۷ نوع واردات گمرک داریم که باعث تعجب همه اهالی اقتصادی از کوله‌بری و ته‌لنجی تا گمرک رسمی است.

این نماینده مجلس افزود:‌ در ادامه جلسه خسروتاج از وزارت صنایع ضمن اشاره به برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا گفت که باید تولید داخلی جایگزین مناسبی به جای واردات کالای قاچاق خارجی شود. حمایت از تولید داخلی با کیفیت مناسب می‌تواند به انگیزه و خواست مصرف‌کننده پاسخ دهد. همچنین نحوه واردات کالای خارجی هم باید چارچوب و قاعده داشته باشد. دستورالعمل‌ها باید اصلاح و به‌ روز شوند.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: آقای خسروتاج به این موضوع اشاره داشت وقتی به ۵۵ درصد تعرفه پوشاک ۴۰ درصد تخفیف داده می‌شود عملا اثر گمرک از بین می‌رود. واردات یک میلیون دلاری پوشاک به ایران از طرف تجارت جهانی و ثبت ۵۹ میلیون دلاری واردات پوشاک به معنای این است که تقریبا همه واردات پوشاک به کشور قاچاق است و سهم بسیار ناچیزی از مبادی رسمی وارد شده است بنابراین باید در حوزه پوشاک کارهای اساسی انجام شود که کد رهگیری یکی از راه‌های کنترل قاچاق پوشاک است.

به گفته وی، در این جلسه مطرح شد که مناطق آزاد برای واردات مواد اولیه و ساخت تولید کالا ایجاد شده، واردات کالا ساخته شده است. در شرایطی که کالای پوشاک در گمرک کیلویی ثبت و ترخیص می‌شود چگونه می‌توان قاچاق آن را کنترل کرد در حالیکه کالا باید دارای شناسه و تعیین نوع باشد. وقتی ۳۵۰۰ تن پوشاک ثبت سفارش می‌شود چگونه می‌توان با قاچاق آن مقابله کرد. برخورد با واحدهای صنعتی متخلف و مهم است و اگر با واحدهای صنعتی فروش قاچاق کالا برخورد نشود مقابله با قاچاق کالا ابتر می‌ماند.

در ادامه نقوی حسینی گفت:‌ یکی از سوالاتی که در این جلسه مطرح شد این بود که همه اعم از سران قوا،‌ وزارتخانه‌ها و مناطق آزاد و سیستم بانکی در مخالفت با قاچاق صحبت می‌کنند و آن را محکوم می‌نمایند اما عملا مبارزه با آن موفقیت‌آمیز نبوده است. ۲۵ دستگاه عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا هستند اما عملا قاچاق کالا همچنان انجام می‌شود بنابراین باید هماهنگی‌ها و افزایش عزم و اراده در مبارزه با قاچاق کالا در بین دستگاه‌ها ایجاد شود.

در این جلسه ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد:‌ اگر قاچاق کالا کم شده باشد باید تقاضای ارز نیز کم شود، به دنبال تولید داخلی افزایش یافته و وجود کالای خارجی در بازار کاهش یابد اما آیا این اتفاق رخ داده است؟ شرایط نشان می‌دهد نه تنها قاچاق کالا کم نشده بلکه اضافه هم شده است. مناطق آزاد تبدیل به پایه واردات کالای قاچاق شده است.

نقوی حسینی در ادامه به صحبت‌های مویدی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا اشاره و اظهار کرد: طبق صحبت‌های مطرح شده آقای مویدی ورود سه کمیسیون مجلس به این موضوع را مبارک دانست و در عین حال تاکید کرد که مبارزه با قاچاق کالا نیازمند عزم ملی است.

وی افزود: آقای مویدی همچنین گفت که مرز و مرزنشین را می‌شناسد، قوانین و مقررات خوبی داریم، باید به جای مقابله، به راهکارهای ایجابی و پیشگیری متمرکز شویم. با نگاه برخوردی،‌ پلیسی و حذفی نمی‌توان موضوع را حل کرد. ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم تا با قاچاق کالا به طور سیستمی بپردازیم و مبارزه کنیم ولی هنوز هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها به وجود نیامده است لذا باید سامانه‌ای کالای قاچاق و غیرقاچاق را تفکیک کند، همچنین مناطق آزاد اصلاح شود که در غیر این صورت نمی‌توان با قاچاق کالا مقابله کرد.

نقوی حسینی گفت که رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا فرمایشات رهبری، تاکید رییس‌جمهور و مطالبه جدی مجلس مبتنی بر قاچاق کالا را به عنوان نقشه راه عنوان کرد و آنها را از مهمترین راه‌های حمایت از کالای ایرانی و تقویت تولید داخلی دانست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع‌بندی اظهار کرد: در پایان این جلسه مطرح شد که قاچاق کالا از جمله در حوزه پوشاک یکی از اجزای فساد اقتصادی است، باید همه مردم و قوا و دستگاه‌ها وارد شوند البته قوانین نیز باید به طور فنی‌تر اصلاح شود. یکی از اقدامات مهم برای مقابله با قاچاق کالا شفاف‌سازی است، نباید هیچ گردش مالی پنهانی وجود داشته باشد چون تا وقتی گردش مالی پنهان باشد فساد، قاچاق و پولشویی نیز وجود خواهد داشت.

وی افزود: یکی از موارد مهم قانون، تضاد منافع است که در این چارچوب کارگزاران دولتی نتوانند با استفاده از رانت اطلاعاتی قدرت رقابت‌ بین بخش خصوصی را از بین ببرند.

نقوی حسینی در پایان جمع‌بندی این جلسه را به شرح زیر بیان کرد:

۱ـ حمایت از کالای ایرانی با ارتقای کیفیت، مشوق‌های لازم برای تولیدکنندگان، حمایت فنی و مهندسی از شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی، الزام تدریجی تولید پوشاک با فرهنگ ایرانی، رایگان کردن تبلیغات کالای ایرانی، فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی و ذائقه سازی، اجرای مصوبه جایزه تشویقی صادراتی، استفاده از روابط رسمی با کشورها با محوریت همسایگان برای ورود کالای ایرانی به بازارهای آنها.

۲ـ مبارزه با قاچاق کالا با تشکیل کمیته مشترکی از سه کمیسیون به نمایندگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا جهت رصد کامل همراه با نمایندگان بخش خصوصی و استمرار تشکیل این جلسات تا این کمیته به طور مستمر بر قاچاق کالا نظارت داشته باشد.

۳ـ نظارت کامل بر واردات با استفاده از وسایل پیشرفته الکترونیک تا پایان سال ۹۷

۴ـ تعطیل کردن کلیه مبادی غیررسمی ورود کالا،‌ ممنوعیت نگهداری هر نوع محموله غیرقانونی با هر نوع قیمت و کیفیتی و نظارت مستمر کمیته رصد بر مبادی ورودی رسمی کالا، محدود کردن زمان محموله‌های گمرکی، محدود کردن مبادی گمرکی و ارائه گزارش ماهانه و تشکیل جلسه سه کمیسیون هر سه ماه یک بار.

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی