تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

استفاده بی‌محابا از ظروف پلاستیکی را کنار بگذاریم

یک فعال محیط زیست معتقد است: اگرچه آیین نذری دادن برای همه ما دوست داشتنی است، اما می‌توان دید مسئولانه‌تری به این کار داد و استفاده بی‌محابا از ظروف پلاستیکی را کنار بگذاریم و از ظروفی که واقعا پایه گیاهی دارند، استفاده کنیم.

کد خبر: ۳۴۰۸۲
۰۹:۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز - هر سال ماه محرم با توزیع نذری‌ از سوی مردم همراه است که برای برآورده کردن نیات خود و یا با هدف کمک به نیازمندان انواع غذا، شربت، چای و ... را در تعداد بالا بین عزاداران توزیع می‌کنند.

این آیین اگرچه همیشه به عنوان آیینی پسندیده وجود داشته، اما اکنون با مدرن شدن زندگی‌ها شکل تازه‌ای به خود گرفته و با تخریب محیط زیست همراه است.

در گذشته چای‌های نذری در استکان‌های کمر باریک چینی و یا شربت‌ها در ظروف فلزی توزیع می‌شد. مردم هم برای گرفتن غذاهای نذری ظرف همراه داشتند و بساط مصرف این حجم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی باب نبود، اما اکنون با تغییر فرهنگ‌ها همه به استفاده بیش از حد از ظروف پلاستیکی روی آورده اند و در این ایام چندین میلیون قطعه ظروف یکبار مصرف وارد طبیعت می‌شود که چند قرن هم عمر خواهند داشت.

اگرچه این روزها عمده خیرین و یا هیات‌های مذهبی ظروف یکبار مصرف نذری خود را پس از پایان مراسم در کیسه‌های بزرگ جمع می‌کنند تا در خیابان رها نشود، اما دیگر کسی به سرنوشت این حجم از پلاستیک فکر نمی‌کند.

برای حفظ محیط زیست می‌توان با استفاده از روش‌هایی آسان نذری‌ها را به شیوه‌ای که آسیب به محیط زندگی ما وارد نکند توزیع کرد و یا حتی به سمت نذرهای نو و متفاوت مانند نذر کاشت درخت و... رفت.

یک فعال محیط زیست معتقد است استفاده از ظروف یکبار مصرف واقعا گیاهی که برپایه سلولز و نشاسته ساخته شده باید در این ایام بین خیرین و افرادی که نذر دارند، جا بیفتد.

سعید سلیمانی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و بازار داغ نذری‌هایی که از سوی هیات‌های مذهبی و خیرین عرضه می‌شود، گفت: هر سال در این ایام با حجم قابل توجه تولید زباله‌های پلاستیکی خصوصا ظروف یکبار مصرف مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اگرچه آیین نذری دادن برای همه ما دوست داشتنی است، اما می‌توان دید مسئولانه‌تری به این کار داد و استفاده بی‌محابا از ظروف پلاستیکی را کنار بگذاریم و از ظروفی که واقعا پایه گیاهی دارند، استفاده کنیم.

مدیرعامل یک انجمن محیط زیستی با بیان اینکه حتی می‌توان سراغ نذرهای متفاوتی هم رفت، خاطرنشان کرد: لازم است در کنار کارهای پسندیده‌ای مانند کمک به نیازمندان، نذرهایی مانند کاشت درخت و... نیز جا بیفتد.

سلیمانی از پیامدهای رها کردن این حجم از زباله‌های پلاستیکی هم یاد کرد و افزود: رها کردن پلاستیک‌هایی مانند لیوان‌های چای در طبیعت می‌تواند مانند یک ذره بین عمل کند و در اوج تابش نور خورشید باعث آتش سوزی شود.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده عمر مفید یک بسته‌بندی پلاستیکی برای مصرف انسان در هر شکل حدود چهار دقیقه است، عنوان کرد: این در حالی است که پلاستیک بیش از 100 سال در طبیعت باقی  خواهد ماند و بعد تجزیه می‌شود.

به گفته این فعال محیط زیست، تجزیه پلاستیک هم پیامدهای زیادی دارد، زیرا پلاستیک پس از تجزیه به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود که به اندازه ذرات گرد و خاک ریز است و علاوه بر آلودگی آب، هوا و خاک می‌تواند وارد  ریه‌های ما نیز بشود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: بررسی که روی یخ‌های قطب شمالگان کره زمین انجام شده نیز  نشان داده که میکروپلاستیک‌ها تا عمق مشخصی از این یخ‌ها نفوذ کرده است.

وی از تاثیر پلاستیک‌ها بر زندگی حیات وحش خشکی و اقیانوس‌ها هم یاد کرد و ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته یک قاره از پلاستیک در حال شکل گرفتن بین اقیانوس‌ها است.

مدیرعامل انجمن محیط زیستی گفت: طی 150 سال اخیر حدود 98 درصد گونه‌های آبزی جهان منقرض شدند که بخشی از آن به دلیل ورود همین پسماندها به آب است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی