تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام شد+ متن کامل

News Image Lead

برنامه‌های محسن حاجی‌میرزایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت دوازدهم با شعار «تعالی آموزش و پرورش، تعالی جامعه» که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، منتشر شد.

کد خبر: ۳۳۷۶۹
۱۶:۰۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
دیدارنیوز - وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در این متن بعد از آوردن چکیده سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی، عمده فعالیت‌های خود در مجامع، شوراها و کارگروه‌های تخصصی مختلف را اعلام و رویکردها و باورهای خود را در حوزه آموزش و پرورش تشریح کرده است.

این برنامه در محورهای بهبود کیفیت راهبری و مدیریت در آموزش‌وپرورش، ایجاد تحول در اقتصاد آموزش و پرورش، ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی، توسعه و ترویج فرهنگ پژوهشگری و پرسشگری، توسعه و ترویج فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در راستای تحکیم و تحقق اهداف ساحت‌های اعتقادی، عبادی، اخلاقی، سیاسی و هنری؛ ارتقای سطح سلامت، بهداشت و ایمنی دانش‌آموزان و توسعه و ترویج فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ورزش در جهت تحقق ساحت زیست‌ بدنی، توسعه عدالت آموزشی و پرورشی، طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌ها بر مبنای زیرنظام‌های سند تحول بنیادین، بازمهندسی برنامه درسی، تدوین برنامه جامع، تامین و بهسازی منابع انسانی اعلام شده است.

برنامه‌های محسن حاجی‌میرزایی به شرح زیر است:

«نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی یکی از مهم‌ترین نظامات جامعه‌ساز در چهارچوب ساختار سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است. این نظام که ریشه درآموزه‌های و مبانی دین مبین اسلام و مبانی نظری تشکیل جامعه اسلامی دارد و از آبشخور اسناد بالادسـتی مانند قانون اساسی جمهوری اسلامی ایـران، سـند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی ایجاد تحول درنظام آموزش و پرورش و در نتیجه از راهبردها، اهداف و راه کارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سیراب می‌گردد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری همواره براهمیت تقویت و ارتقای نظام تعلیم و تربیت تأکید ورزیده‌اند و دولت جمهوری اسلامی ایران نیزسیاست‌های روشن و امیدبخشی را در جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادیـن اتخاذ کرده‌اند. خوشبختانه در طی سالیانی که از طراحی و اجرای سند تحول مـی‌گذرد زیرنظام‌های این سند تدوین و به تصویب شورای عالـی آموزش و پرورش رسیده است و برنامـه های ذیل هر زیرنظام نیز تدوین و عملیاتی شده و امید است در فرصت پیش رو تا پایان دولت دوازدهـم بخـش عمـده ای از راه کارهای ایـن سند بـه طـورکامل اجرایـی و عملیاتی شود و همه امکانات و توانمندی های انسانی و فیزیکی نظام آموزش و پرورش و اقتضائات و امکانات ملی درتحقق اهداف این سند به خدمت گرفته شود بـه نحوی که چرخش‌های تحولی زیرنظـام های سند بـه انجام رسیده و زمینه های تحقق تعلیم و تربیت جامع فرزندان عزیز ایران در هر شـش سال سند تحول بنیادیـن بـه نحو کامل فراهم شود. بدیهی است تحقق این اهداف بدون همراهی و مساعدت همه ارکان نظام اسلامی، خانواده های دانش آموزان و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و خیرین عملاً ناممکن خواهد بود. مدیران و معلمان با اتـکا بـه پشتوانه ملی و مردمی و با تکیه بـراجماع ملی خواهند توانست اهداف تحول را در مدارس جامعه تحقق بپوشانند.

بنا به اعلام معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش ‌و پرورش، بی شک بـرای تحقــق تحول همه جانبه در نظام تعلیم و تربیت، پس از اتکال به خداوند متعال چشم امید به همراهی همه دلسوزان و دغدغه مندان سرنوشت نسل های آتی ایران اسلامی داریـم.

رویکردها و باورها

■سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای سیاست ها، راهبردها و برنامه های وزارت آموزش و پرورش اســت که مسـیر تحولات وچرخش های اساسی را در نهاد تعلیم و تربیت ترسیم نموده است. زیرنظام های این سند چارچوب قابل اعتمادی برای جاری سازی واسـتقرار برنامه های تحولی فراهم نموده و لازم است کلیه فرایندها،اقدامات و تأمین و تخصیص منابع در نظام آموزش و پرورش در راستای اجرای برنامه های زیرنظام های سند تحول بنیادین باشد.
■آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین نهاد تربیت نیروی انســانی و مولد سرمایه انسانی و اجتماعی امری حاکمیتی تلقی می شود که اداره کارا و اثربخـش آن منوط به ایجاد عزم ملی جلب مشارکت و همکاری هدفمند و گسترده مردم، سازمان ها و ارکان حاکمیت در تمام سطوح و بهره مندی سنجیده از ظرفیت های بخش خصوصی است.
■مؤثرترین عامل ایجاد، استقرار و پایدارسازی تحول در نظام تعلیم و تربیت معلمان هسـتند و توجه عمیق و راهبردی به فرایندهای جذب، آموزش، نگهداشت، ارتقا، افزایش رضایت شـغلی، ارتقای منزلت، ســطح انگیزش و بهبود شرایط معیشتی آنان از اولویت های اصلی نظام تعلیم و تربیت است.
■نظام مدیریت در آموزش و پرورش باید مبتنی بر شایسته سالاری باشــد زیرا بهبود کیفیت نظام آموزشی و ارتقای بهره وری منابع درآن، منوط به بهره گیری از مدیران ارزش گــرا، توانمند و با انگیزه است و لذا انتخاب آنان باید فارغ از دســته بندی ها و جناح بندی های رایج در درون نظام سیاســی بوده و براساس مهارت های حرفه ای و صالحیت های شخصیتی مبتنی بر معیارهای مرجع اخلاقی ودینی باشد.
■تربیت متوازن و رشد شایستگی‌های پایه و تربیت جامع درابعاد اعتقادی، عبادت اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، علمی و فناورانه، هنری، زیستی و بدنی زمینه ساز دستیابی به مراتبی از حیات طیبه است. بر همین مبنا تحکیم و تقویت عوامل مؤثر تربیت و تعدیل و رفع موانع آن باید مد نظر قرار گیرد.
■تأمین و بسط عدالت در بهره‌مندی از فرصت‌ها و امکانات تعلیم و تربیت باکیفیت به ویـژه در مناطق محروم و مرزی، روستاها، حاشیه شهرها و مناطق عشایری در راســتای تأکیدات سند تحول بنیادین ضروری است.
■ارتقای کیفیت مدارس دولتی و حرکت به سمت کاهش تنوع مدارس در راستای عدالت آموزشی و تربیتی از اهمیت اساسی برخوردار است.
■لزوم توجه به شکل گیری هویت دینی و ملی از دوران کودکی بر مبنای آموزه های دینی و براســاس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دوره ابتدایی و به ویژه دوره پیش دبستانی را از اهمیتی اساسی برخوردار می سازد. بر همین اساس، تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات روانشناسی رشد کودکی و نوجوانی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه های آموزشی و تربیتی این دوره بنیادین ضرورتی اساسی است.
■حرکت از سمت حافظه‌محوری به مهارت‌آموزی رویکردی اصلی در آموزش و پرورش است که باید در کلیه برنامه های درسی و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی پیگیری شود. برداشتن دیوار میان جامعه و مدرسه و پیوند آموزه‌های آموزشی با زندگی واقعی از اولویت‌های اساسی آموزش و پرورش است.
■اتخاذ رویکردهای تمرکززدایی و مدرسه‌محوری به افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه و بهبود نظام تصمیم‌گیری و مشارکت فکری و خالقیت مدیران و معلمان مدارس می‌انجامد که باعث بالندگی هرچه بیشتر مدارس می‌شود و مدارس بالنده و توانمند، پیشران آموزش و پرورش کیفی و کانون پیشرفت محلی محسوب می‌شوند.
■طراحی مکانیسم‌های مبتنی بر «رقابت تنظیم شــده» در نظام آموزشی با محوریت نگاه به آموزش و پرورش به عنوان بازاری جورساز در تعالیم جدید علم اقتصاد از اصول این دوره مدیریت در آموزش و پرورش خواهد بود.
■نیاز به حرکت به سمت خانواده و والدین در کلیه شئونات مربوط به مدرسه خصوصا بازنمایی نظام تامین مالی آموزش و پرورش با استفاده از مدل‌های پیشرفته در این حوزه است.
■توسعه سوادآموزی از راهبردهای اساسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است و بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش همچنان راهبرد توسعه سوادآموزی را بــا هدف جلب بازماندگان از تحصیل و افزایش پوشش سوادآموزی در بازه‌های سنی مختلف به عنوان اولویتی اساسی پیگیری خواهد کرد.

اسناد بالادستی:

●سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور
● سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
●بیانیه گام دوم انقلاب
●قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
●سیاست‌ها و برنامه‌های دولت دوازدهم درخصوص آموزش و پرورش
بهبود کیفیت راهبری و مدیریت در آموزش و پرورش:
■ طراحی و استقرار استاندارد صلاحیت حرفه‌ای و شایستگی‌های تخصصی مدیران و اصلاح فرایند انتخاب و انتصاب آنان
■تفویض اختیار از ستاد به سطوح استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای
■افزایش مشارکت معلمان و فرهنگیان در تصمیم‌سازی‌ها و تدوین برنامه‌ها
■افزایش مشارکت والدین و خانواده‌ها به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان
■تدوین نظام‌نامه تعامل و مشارکت با ارکان سهیم و مؤثر آموزش و پرورش به منظور دستیابی به ادراک مشترک، جلوگیری از اتلاف منابع و بهره‌مندی بهینه از ظرفیت آنان
■عملیاتی نمودن سیاست‌های دولت الکترونیک و زیرساخت فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش و مدارس
■ارتقای سلامت نظام اداری با استفاده از حکمرانی داده‌محور
■ترویج قانون‌گرایی و سنجش میزان آن بر‌اساس شاخص‌های به روز
■اشاعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع در کلیه سطوح سازمانی وزارت آموزش و پرورش
■استقرار الگوی مدرسه‌محوری با تحکیم و تقویت مدیریت آموزشگاهی

ایجاد تحول در اقتصاد آموزش و پرورش:

●اصلاح ساختاری و جدی نظام بودجه‌ریزی با رویکرد بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و استفاده از حکمرانی داده‌محور در این اصلاحات
●طراحی و استقرار نظام رفاه فرهنگیان در راستای ارتقای خدمات معیشتی، رفاهی، درمانی، مسکن و مصرف آنان
●توسعه مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار، جذب منابع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، ترویج فرهنگ وقف در حوزه تعلیم و تربیت و تقویت نقش و اثربخشی شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق
●ایجاد شفافیت و پاسخگویی نسبت به عملکرد مالی در سطوح مختلف سازمانی از ستاد تا مدرسه (و ایجاد حساب یکپارچه و سامانه حسابداری مدارس و ارایه بیلان مالی سالانه به اولیاء مدارس و ذینفعان)
●بهره‌مندی از سازوکارهای تخصیص منابع و ارتقای بهره‌وری و مدیریت بهینه مصارف و منابع
●بازنگری اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان با تأکید بر نظارت و بهره‌مندی مستمر فرهنگیان از امکانات و منابع صندوق و نظارت دقیق و جامع بر عملکرد این صندوق برای بهره‌مندی بیشتر فرهنگیان و جلوگیری از بستریابی فساد

ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی

●مکان‌یابی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی با توجه به تحولات جمعیتی، پراکنش فضاهای موجود و شعاع دسترسی
●رعایت استاندارد سرانه زمین و فضا در ساخت مدارس جدید الاحداث
●کاهش تعداد مدارس کوچک و ایجاد مدارس متوسط و بزرگ و ایجاد امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین
●طراحی، ساخت و تجهیز مدارس با رعایت الزامات بهداشــتی، ایمنی و استانداردها
●طراحی، ساخت و متناسب‌یسازی مجتمع‌های آموزشی و تربیتی دختران با الزامات فنی و فرهنگی
●اولویت‌دهی به محصولات داخلی در ساخت و تجهیز مدارس
●متناسب‌سازی مدارس با الزامات مربوط به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
●استانداردسازی تأسیسات و وسایل گرمایشی مدارس با توجه به اقتضائات و شرایط جغرافیایی

توسعه و ترویج فرهنگ پژوهشگری و پرسشگری

■کاربست یافته‌های پژوهشی و ارزشیابی در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سطوح ستادی و صفی نظام تعلیم و تربیت
■بهره‌مندی مؤثر از ظرفیت دانشگاهی و مراکز علمی کشور در مرتفع نمودن نیازهای پژوهشی حوزه های مختلف آموزش و پرورش کشور
■ارتقای شایستگی‌های پژوهشی معلمان در زمینه اقدام پژوهی و درس پژوهی
■تحکیم و تقویت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به منظور پرورش دانش‌آموز پژوهنده
■رصد و پایش مستمر تحولات آموزش و پرورش در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
■تدوین و ابلاغ آیین‌نامه، مستندسازی، انتشار و اشاعه یافته‌های پژوهشی و نوآوری‌های بومی در آموزش و پرورش
■ایجاد سازوکارهای قانونی و ساختار مناسب برای سنجش، ارزشیابی و پایش ملی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
■ استقرار ارزشیابی شایستگی محور در سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیت دانش‌آموزان
■توسعه منابع و پایگاه‌های اطلاعات علمی و پژوهشی

توسعه و ترویج فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در راستای تحکیم و تحقق اهداف ساحت‌های اعتقـادی، عبـادی، اخلاقـی، اجتماعی، سیاسی و هنری

●تعمیق تربیت و آداب اسلامی و تقویت التزام و اعتقاد به ارزش‌های انقلاب اسلامی با هدف زمینه‌سازی برای دستیابی متربیان به مراتبی از حیات طیبه
●ارتقای نقش و افزایش مشارکت نهاد خانواده در فرایند تعلیم و تربیت تمام ساحتی با تأکید بر توسعه مهارت‌ها و آداب زندگی اسلامی – ایرانی، تحکیم بنیان خانواده و تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی
●ساماندهی، تأمین نیروی انسانی و ارتقای مستمر دانش و شایستگی‌های حرفه‌ای مربیان، معلمان، کارشناسان و مدیران درحوزه پرورشی مطابق با قانون احیاء معاونت پرورشی
●استقرار نظام فراگیر ارایه خدمات مشاوره، راهنمایی و هدایت تحصیلی، تربیتی، شغلی و تحکیم نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در راستای مقابله با آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و تقویت سلامت روانی برای دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی با همکاری سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه
●ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دوره‌های تحصیلی و کمک به افزایش مهارت‌های هنری و خلاقیت فکری دانش‌آموزان
●تقویت فعالیت‌های تشکل‌های دانش‌آموزی به منظور تحقق تربیت متوازن و متعادل، تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز و کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های شهروندی
ارتقای سطح سلامت، بهداشت و ایمنی دانش‌آموزان و توسعه و ترویج فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ورزش در جهت تحقق ساحت زیستی بدنی
■تأمین، حفظ و ارتقای سلامت دانش‌آموزان از طریق توسعه نظام مراقبت از سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی
■ارتقای سطح آگاهی و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نسبت به محیط زیست به عنوان امانت الهی و افزایش مشارکت اجتماعی آنان در حفظ و نگهداری از محیط زیست
■بهره‌مندی از ظرفیت‌های تربیت‌بدنی مدارس و ورزش مدارس در ترویج رفتار و منش پهلوانی و اخلاقی و ارتقای سطح مهارت‌های اجتماعی و روانشناختی دانش‌آموزان

توسعه عدالت آموزشی و پرورشی

●توسعه فرصت‌های دسترسی به آموزش‌های با‌کیفیت مطلوب و کارآمدسازی مدارس اعم از دولتی و غیردولتی
●حرکت به سمت رقابت تنظیم شده برای بهبود کیفیت مدارس با عملکرد ضعیف‌تر
●‌افزایش پوشش دوره پیش دبستانی در برنامه ششم توسعه، در مناطق محروم و دو زبانه با استفاده از منابع دولتی و در سایر مناطق با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم و سایر نهادها
●توانبخشی و کیفیت‌بخشی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و سرآمد، در دوره‌های مختلف تحصیلی، با تأکید بر استقرار و توسعه الگوی تلفیقی
طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌ها بر مبنای زیرنظام‌های سند تحول بنیادین
■تحکیم نظام راهبردی سند تحول بنیادین به منظور ایجاد هماهنگی، یکپارچگی و تعامل نظام‌مند و مؤثر درون و برون سازمانی در راستای اجرایی نمودن سند تحول بنیادین
■همسوسازی تخصیص منابع مالی و انسانی و مدیریتی، قوانین ومقررات، وظایف، فرایندها و رویه‌های وزارت آموزش و پرورش با زیرنظام های سند تحول به منظور ارتقای اثربخشی و کارایی سیستم
■متوازن‌سازی محتوا، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و فرایندها در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت

بازمهندسی برنامه درسی

■تولید بسته‌های آموزشی در راستای توسعه شایستگی‌های مورد تأکید سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی
■‌تولید مواد و رسانه‌های آموزشی با اولویت حوزه‌های آداب و مهارت‌های زندگی، رفع نیازهای زیستن در عصر اطلاعات و ارتباطات و توجه به مسائل زیست محیطی
■تصویب استانداردهای حوزه‌های تربیت و یادگیری مطابق برنامه درسی ملی
■تحکیم تفکر، تحقیق، خلاقیــت و نوآوری و تحول در روش‌های یاددهی و یادگیری
■ ایجاد انعطاف در برنامه‌های درسی
■متناسب‌سازی حجم و تعداد دروس برای ارتقای کیفیت یادگیری
■اشاعه و پایش برنامه درسی ملی در قالب شاخص‌های مندرج در اسناد تحولی
تدوین برنامه جامع، تأمین و بهسازی منابع انسانی
● اصلاح نظام پرداخت براساس شایستگی‌ها، صلاحیت‌ها و ویژگی‌های شغلی معلمان
●متناسب‌ســازی منابع انسانی در چارچوب برنامه درس ملی و شرایط اقلیمی و اهداف سند تحول بنیادین
●بازآموزی معلمان از طریق توسعه شبکه مدیریت دانش و استفاده بهینه از فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی
●تأمین و تربیت سـرمایه انسانی کیفی با محوریت دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و بهره‌مندی از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها و نهادهای ذی صلاح به عنوان یک رویکرد تکمیلی
●متناسب‌سازی عناوین و محتوای رشته‌های تحصیلی نظام تربیت معلم با نیازهای جاری و آتی تعلیم و تربیت و تأکید بر راه‌اندازی رشته‌های تلفیقی و چند مهارتی
●تحکیم و ارتقای منزلت اجتماعی و فرهنگی معلمان و افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنان و بزرگداشت سرمایه‌های نمادین و مفاخر تعلیم و تربیت و تکریم بازنشستگان

متن کامل برنامه‌های محسن حاجی‌میرزایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را می‌توانید اینجا مطالعه کنید.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی