تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
"دیدارنیوز" به بررسی برنامه «حاجی میرزایی» برای وزارت آموزش و پرورش می‌پردازد؛

از وزیر آموزش و پرورش قول بگیرید!

News Image Lead

نکته امیدوار کننده در برنامه ارائه شده توسط حاجی میرزایی تاکید بر عدالت آموزشی است. نکته امیدوارکننده آنجایی است که از کلی گویی فراتر رفته و به مصادیق این ناعدالتی آموزشی نیز اشاره داشته است. او به ارتقای کیفیت مدارس دولتی و کاهش تنوع مدارس در جهت عدالت آموزشی اشاره کرده که شنیدن چنین جملاتی از دولتی که در آموزش به صورت محسوس به سمت خصوصی سازی حرکت کرده جای امیدواری دارد. او همچنین بر توجه ویژه به مناطق محروم و مرزی، روستاها، حاشیه شهر‌ها و مناطق عشایری تاکید کرده است.

کد خبر: ۳۳۹۰۴
۱۶:۴۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: شاید یک کارگردان هوشمند پیدا شود و قصه آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید را به صورت یک سریال بسازد. طنز تلخی می‌شود. ترکیبی از کمدی و تراژدی. یک کمدی سیاه. اگر علاقه‌مند به این سریال بوده باشید قطعا قسمت قبلی آن را دیده‌اید که سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بعد از سه ماه کار و ارتباط برقرار کردن با بخش‌های مختلف کشور و برنامه ریزی‌های لازم به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی نشد و محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت به مجلس پیشنهاد شد. فردی که آخرین بار در سال ۷۸ در آموزش و پرورش حضور داشته و تقریبا از خارج از آموزش و پرورش به این وزارتخانه آمده است.

قسمت طنز ماجرا آنجا است که حسینی همچنان مشغول انجام کار‌های وزارتخانه است و احتمالا اگر حاجی میرزایی نتواند نظر مجلس را به خود جلب کند این وضعیت ادامه پیدا می‌کند. قسمت تلخ ماجرا هم آنجا است که اگر قرار بود حاجی میرزایی به مجلس معرفی شود حداقل سه ماه به عنوان سرپرست در این وزارتخانه کار می‌کرد و با مسائل و مشکلات آن آشنا می‌شد. فردی که هیچ وقت در رده‌های بالای وزارتخانه نبوده، سرپرستی فرصت خوبی بود که به این تجربه دست پیدا کند و با چیز‌هایی که آشنایی نداشته نیز آشنا شود.

به هر صورت این کمدی سیاه رسیده به قسمت جدید خود و بازیگران جدیدی به آن اضافه می‌شوند و آن هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند. ماجرا‌های آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی؛ این قسمت: رای اعتماد به محسن حاجی میرزایی.
 
برنامه؛ کلی گویی به مانند گذشتگان!
 
اگر نگاهی به برنامه‌های وزرای پیشنهادی در دولت روحانی داشته باشیم تقریبا یک برنامه ثابت را شاهد خواهیم بود. گویا یک گروه ثابت آن را نوشته‌اند و در دوره‌های مختلف برای هر کدام از وزرای پیشنهادی ادبیات آن را تغییر داده‌اند و با کمی تغییر منتشر کرده‌اند. اگر متن کامل برنامه‌های وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت روحانی را نگاه کنید متوجه این نکته خواهید شد، از نجفی و فانی تا حسینی یک برنامه را دنبال می‌کنند که ادبیات آن تغییر کرده و در برخی موارد چند مورد متفاوت نیز داشته است.

حاجی میرزایی نیز به مانند گذشتگان خود در برنامه ارائه شده بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرده است. او این سند را محور آموزش و پرورش دانسته است. فرق برنامه حاجی میرزایی با دیگر وزرای آموزش و پرورش در این است که بر زیرنظام‌های سند نیز تاکید داشته است. شاید به این خاطر که در دوره‌های گذشته هنوز زیرنظام‌های سند تحول تدوین نشده بود و در این دوره تدوین شده است.

حاجی میرزایی نیز به مانند دیگر وزرا به مدرسه محوری و جایگاه والای معلمان اشاره کرده است. از تمرکززدایی و دادن اختیارات به مدارس گفته است. به شایسته سالاری در بین مدیران و تدوین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای اشاره کرده و به تربیت همه جانبه بر مبنای ساحت‌های شش گانه تربیتی (اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، علمی و فناورانه، هنری، زیستی و بدنی) پرداخته است.

نکته امیدوار کننده در برنامه ارائه شده توسط حاجی میرزایی تاکید بر عدالت آموزشی است. نکته امیدوارکننده آنجایی است که از کلی گویی فراتر رفته و به مصادیق این ناعدالتی آموزشی نیز اشاره داشته است. او به ارتقای کیفیت مدارس دولتی و کاهش تنوع مدارس در جهت عدالت آموزشی اشاره کرده که شنیدن چنین جملاتی از دولتی که در آموزش به صورت محسوس به سمت خصوصی سازی حرکت کرده جای امیدواری دارد. او همچنین بر توجه ویژه به مناطق محروم و مرزی، روستاها، حاشیه شهر‌ها و مناطق عشایری تاکید کرده است.

توجه به جایگاه معلم و احقاق حقوق آن‌ها و توجه به مطالباتشان نیز از جمله مسائلی است که در روزمره تمام مسئولین به آن اشاره‌ای دارند و حاجی میرزایی نیز در برنامه خود به آن اشاره کرده است.

حاجی میرزایی در اصلاح وضعیت اقتصاد آموزش و پرورش، ایده دقیق و مشخصی را مطرح نمی‌کند و به صورت کلی از اصلاح ساختار بودجه و مشارکت بیشتر خیرین مدرسه ساز و بهره وری گفته است. در رابطه با فضای فیزیکی مدارس به سراغ استانداردسازی و تجمیع مدارس کوچک در مدارس بزرگ و متوسط رفته است. در بعد پرورشی نیز به ارزش‌های اسلامی و حیات طیبه تاکید داشته و توانمندسازی مربیان و تقویت تشکل‌ها از جمله برنامه‌های حاجی میرزایی محسوب می‌شود.

او از بازمهندسی برنامه درسی حرف می‌زند که در این برنامه به خوبی این مساله روشن نشده است و باید این موضوع را تببین کند. «تولید بسته‌های آموزشی در راستای توسعه شایستگی‌های مورد تأکید سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی» و «تولید مواد و رسانه‌های آموزشی با اولویت حوزه‌های آداب و مهارت‌های زندگی، رفع نیاز‌های زیستن در عصر اطلاعات و ارتباطات و توجه به مسائل زیست محیطی»، دو موردی است که در این موضوع به آن اشاره شده و همچنین از انعطاف کتب درسی نیز سخن گفته شده است.

در بحث نیروی انسانی نیز در این برنامه شاهد اصلاح نظام پرداخت براساس شایستگی‌ها، صلاحیت‌ها و ویژگی‌های شغلی معلمان هستیم، همان چیزی که در چارچوب نظام رتبه بندی معلمان می‌شناسیم و مرحله دوم آن قرار است در پایان شهریور اجرایی شود. تاکید بر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در زمینه تربیت هر چه بهتر نیروی انسانی از دیگر موارد ذکر شده در بحث نیروی انسانی است.
 
وظیفه مجلس چیست؟!
 
به زودی حاجی میرزایی برای دفاع از خود و جلب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهارستان خواهد رفت و احتمال این می‌رود که به خاطر نزدیک بودن به بازگشایی مدارس و ارتباطات بین دولت و مجلس، حاجی میرزایی رای بیاورد. اما چند نکته در این بین، وظیفه نمایندگان است که باید آن را انجام دهند:

یک. قبل از هر چیز به اتفاقات اخیر در این وزارتخانه و هدر دادن زمان فرهنگیان با یک فرد و معرفی فرد دیگر اعتراض کنند. همچنین اگر دخالت‌هایی بیرون از دولت و مجلس در عدم معرفی حسینی وجود داشته نسبت به آن روشنگری صورت بگیرد.

دو. حاجی میرزایی باید توانایی و شناخت خود را نسبت به مسائل کلان و خرد نظام تعلیم و تربیت نشان دهد و بعد رای اعتماد بگیرد. در جلساتی که در کمیسیون‌ها تشکیل می‌شود باید به این نکته توجه شود که آیا او فردی است که از پس مسائل و مشکلات آموزش و پرورش بر می‌آید یا خیر؟!

سه. باید ضمانتی از سوی دولتی‌ها داده شود که به مانند وزرای پیشین آموزش و پرورش به یکباره پشتشان را خالی نکنند و وزیر بماند و کوهی از مشکلات!

چهار. حاجی میرزایی باید این ضمانت را بدهد که معاونان خود را از اهالی آموزش و پرورش انتخاب کند تا آموزش و پرورشی نبودن خودش جبران شود و آن‌ها بتوانند با شناختی که از نظام تعلیم و تربیت دارند مسائل و مشکلات آن را مدیریت کنند.

پنج. دولت و وزیر آموزش و پرورش این ضمانت را بدهند که در احقاق مطالبات معلمان تمام تلاش خود را بکار گیرند و به صورت مشخص، نظام رتبه بندی معلمان تا پایان دولت روحانی عملیاتی شود.

شش. خصوصی سازی، توسعه مدارس غیردولتی و گسترس طرح خرید خدمات آموزشی، آفتی است که به جان نظام تعلیم و تربیت امروز ما افتاده است. قطعا وزیر نمی‌تواند به صورت کلی این مسائل را کنار بزند، ولی می‌تواند در مقابل بیشتر شدن آن ایستادگی کند. عدالت آموزشی از برنامه‌های حاجی میرزایی بوده و مجلس باید در این زمینه‌ها نیز از او ضمانت بگیرد.

اگر به جای کلی گویی‌هایی که در برنامه حاجی میرزایی بود همین موارد رعایت شود سریال آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی به خوبی و خوشی تمام می‌شود. اما اگر غیر این باشد باید منتظر ماند و قسمت بعدی اتفاقات این وزارتخانه را دنبال کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی