تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
"دیدارنیوز" به بهانه مصاحبه ملیحه صدر، نگاهی به چهل و یکمین سالگرد اختفای امام موسی صدر دارد؛

«امام موسی صدر» باید برای بازگشت خود کاری کند!

News Image Lead

امام موسی صدر بنیانگذار و رئیس وقت مجلس اعلای اسلامی شیعیان و رهبر وقت جنبش امل لبنان در روز نهم شهریور ماه سال ۱۳۵۷ (۳۱ اوت ۱۹۷۸) به همراه شیخ «محمد یعقوب» از علمای لبنان و «عباس بدرالدین» روزنامه نگار در جریان دیداری رسمی از لیبی که به دعوت «معمر قذافی» رهبر وقت آن کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شدند و تاکنون از سرنوشت آن‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست. در تمام این ۴۱ سال که از ناپدید شدن امام موسی صدر می‎گذرد اخبار ضد و نقیضی از این گمشده جهان اسلام منتشر شده است. با گذشت بیش از چهار دهه، خانواده صدر هنوز منتظر خبری از پدرشان هستند. «سیده ملیحه صدر» دختر امام موسی صدر در مصاحبه با شبکه لبنانی MTV رو به پدرش می‌کند و می‌گوید: «خودتان برای بازگشتتان کاری کنید، چون ما شکست خورده‎ایم».

کد خبر: ۳۳۶۴۲
۱۷:۱۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در چهل و یکمین سالگرد اختفای امام موسی صدر و ۲همراهش که سرنوشت آن‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است، مصاحبه فرزند آخر امام موسی صدر با برنامه «متلی متلک» در شبکه MTV لبنان را با زیرنویس فارسی ارائه داده است. در این مصاحبه دختر صدر از ناگفته‌های پرونده ربوده شدن امام موسی صدر می‌گوید و جنبه‎های شخصیتی امام موسی صدر را بیان می‌کند.

 

امام موسی صدر بنیانگذار و رئیس وقت مجلس اعلای اسلامی شیعیان و رهبر وقت جنبش امل لبنان در روز نهم شهریور ماه سال ۱۳۵۷ (۳۱ اوت ۱۹۷۸) به همراه شیخ «محمد یعقوب» از علمای لبنان و «عباس بدرالدین» روزنامه نگار در جریان دیداری رسمی از لیبی که به دعوت «معمر قذافی» رهبر وقت آن کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شدند و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

امام موسی صدر از روحانیون عالم و مجتهد شیعه بود که در دوران خود، حرکت‎های بزرگی در جهان اسلام انجام داد. او کسی بود که حتی در محراب کلیسا ایستاد و سخنرانی کرد و اینگونه سخن گفت: «ما برای خدمت به انسان مستضعف به همگرایی رسیده‎ایم و این موجب خواهد شد در مورد همه چیز به همگرایی برسیم». در حقیقت شهرت امام موسی صدر در بین مردم و به ویژه در میان جوانان مسلمان امروزی در این است که وی سالها جلوتر از زمانه خود زندگی می‎کرد و انسانیت را فراتر از هر دین و مذهبی؛ نه تنها با گفتار خود که با اعمال خویش تعریف می کرد.

 

امام موسی صدر: ما همیشه با ظالم می جنگیم، نه ظلم.

 

گمشده جهان اسلام!

 

در تمام این ۴۱ سال که از ناپدید شدن امام موسی صدر می‎گذرد اخبار ضد و نقیضی از این گمشده جهان اسلام منتشر شده است. طبق گفته‎های ملیحه صدر در مصاحبه با MTV بعد از ناپدید شدن امام موسی صدر تیمی برای جستجو عازم ایتالیا می‎شوند، چراکه «قذافی اعلام کرده بود موسی صدر به آنجا رفته است» و با چمدان‌های بهم ریخته روبرو می‌شوند و تمام نشانه‎ها حمل بر این دارد که امام به ایتالیا نرفته است و هر اتفاقی برای وی افتاده در لیبی صورت گرفته است.

با گذشت بیش از چهار دهه، خانواده صدر هنوز منتظر خبری از پدرشان هستند. ملیحه صدر در این مصاحبه می‎گوید عموی بزرگش که چهارسال از پدرش بزرگتر بوده است به تازگی فوت کرده‌ است و حتی تا روز‌های آخر عمر، همه کار‌های شخصیش را خودش انجام می‎داده و به همین دلیل خانواده صدر امید دارند پدرشان در ۹۱ سالگی هنوز زنده باشد و برگردد.

خبرگزاری ملی لبنان به نقل از «حسن یعقوب» فرزند یکی از همراهان امام موسی صدر خبر داده است که جعبه سیاه سرنوشت امام و همراهانش در حال حاضر در زندان نیرو‌های امنیتی لبنان قرار دارد. حسن یعقوب فرزند شیخ محمد یعقوب که با عباس بدرالدین، امام موسی صدر را در آخرین سفرش به لیبی همراهی می‌کردند در سخنرانی به مناسبت سالگرد اختفای آن‌ها گفت: پس از گذشت هشت سال از سقوط رژیم معمر قذافی و ۴۱ سال از حادثه مزبور، دیگر چگونه می‌توان از یک مورد آدم‌ربایی سخن گفت؟ او گفت: «هانیبال قذافی که گنج اطلاعاتی در رابطه با این مساله است از چهار سال پیش در بازداشت به سر می‌برد، اما تاکنون این گنج گشوده نشده است؟»
 

»مهدی فیروزان» داماد امام موسی صدر نیز گفته است: «اخباری که تایید کند امام موسی صدر زنده نیست وجود ندارد و همه آنهایی که گفته اند امام موسی صدر در قید حیات نیست باعث تاخیر در پیگیری امام موسی صدر شدند». وی در ادامه بیان کرده است: «من خودم به لیبی رفتم. دادستانی لیبی در قراردادی که با دولت لبنان بسته، گروه هایی را تشکیل داده و با همدیگر همکاری کردند. انتهای قضیه به یک جسد رسیدند. DNA این جسد را بررسی کردند و مشخص شد که آن جسد، جسد وزیر خارجه خودشان است. یعنی بر اساس اسنادی که از قبل و بعد از انقلاب لیبی موجود است حتی احتمال شهادت امام موسی صدر وجود ندارد. همه اخباری که در لیبی هست حیات ایشان را تایید می‎کند، مثل اینکه ایشان تا سال ۲۰۰۲ در فلان زندان بوده است».

 

امام موسی صدر: ما همیشه با ظالم می جنگیم، نه ظلم.

 

فیروزان در مصاحبه خود گفته است: «آقای عبدالجلیل نخست وزیر انقلاب لیبی، شش ماه قبل از سقوط قذافی به آقای دکتر صالحی که آن زمان وزیر امور خارجه بود می گوید: «امام موسی صدر در طرابلس است و رابط من می داند امام موسی صدر کجاست. به ملت ایران و به رهبری بگویید به محض اینکه قذافی یا طرابلس سقوط کند من امام موسی صدر را به شما هدیه می دهم.» عبدالجلیل بعد گفت: «آن آدم الان گم شده است» و همه کسانی که در دوره قذافی بوده اند و این ها در جریان ربودن امام موسی صدر بودند همه سکوت کرده اند».

 

امام موسی صدر: ما همیشه با ظالم می جنگیم، نه ظلم.

 

 دستگاه‌های قضایی دولت‌های لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورود او به رم را رسماً تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمده، تماماً گواه آنند که موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نکرده ‌است. به علاوه نه صدر و نه هیچ‌یک از همراهانش در سفر لیبی تماسی با خانواده نداشته‌اند و خبری از حضور آنها در لیبی در نشریات روز منتشر نشده است.

 

در این میان قرائن متعددی حکایت از آن دارند که صدر همچنان زنده بوده است. در خبری که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۰ توسط سایت «جبهه نجات ملی لیبی» بر روی شبکه جهانی اینترنت منعکس گردید، ادعا شد که که موسی صدر در اواخر سال ۱۳۷۶ توسط برخی زندانبانان زندان ابوسلیم شهر طرابلس مشاهده گردیده و اندکی پیش از ماه رمضان به مکانی دیگر انتقال یافته‌است.

 

با همه این اوصاف و گذشت ۴۱ سال از ناپدید شدن امام موسی صدر، شیعیان همچنان منتظر شنیدن خبری دقیق از امام و بازگشت او هستند.

 

امام موسی صدر: ما همیشه با ظالم می جنگیم، نه ظلم.

 

تلاش امام موسی صدر برای انسانیت

 

ملیحه صدر در بخشی از مصاحبه خود با شبکه MTV این جمله پدرش را بیان می‎کند که ما همیشه با ظالم می جنگیم، نه ظلم. این دو تفاوت دارند. او از دیدگه‎های پدرش در این مصاحبه صحبت می‎کند که به دنبال جهانی از صلح و انسانیت بوده است.

 

امام موسی صدر در لبنان، بیش از هر چیز به دلیل نقش آفرینی در شکل دادن به هسته های اصلی مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان شناخته می شود. امام موسی صدر برای انسانیت و نشان دادن اسلام درست تلاش بسیاری کرد. او در لبنان به خوبی نشان داده است که انسان‌ها با هر تفکر و هر آیینی در کنار هم می‌توانند زندگی کنند.

 

منطقه خاورمیانه در سالهای اخیر شاهد جنگ‎های بسیاری بین مذاهب مختلف بوده و حتی شاهد اختلاف میان مسلمانان با فرقه‌های مختلف است؛ اما امام موسی صدر و بزرگان ادیان‎های دیگر در لبنان به خوبی نشان دادند که افراد با ادیان مختلف می‌توانند در صلح کنار یکدیگر زندگی کند و این پیام به خوبی در لبنان با تلاش امام موسی صدر به نمایش درآمده است. مردم لبنان با آموزش‌های دینی که بزرگترین آنها توسط امام موسی صدر صورت گرفته است به خوبی زندگی در کنار مسیحیان و معاشرت با آنها را آموخته‎اند. در این مصاحبه نیز بارها ملیحه صدر به این جنبه بزرگ فعالیت‎های پدرش اشاره دارد.

 

در پایان مصاحبه، «سیده ملیحه صدر» رو به پدرش می کند و می‌گوید: «خودتان برای بازگشتتان کاری کنید، چون ما شکست خورده‎ایم».

 

در ادامه، می توانید مصاحبه ملیحه صدر با شبکه MTV را به صورت کامل مشاهده کنید.

 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی