تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
«سیدعلی بیگدلی» در گفتگو با "دیدارنیوز":

انگلیسی‌ها در مسئله برگزیت و اسکورت نفتکش‌ها دچار سردرگمی شده‌اند

News Image Lead

انگلیسی‌ها دچار یک نوع سردرگمی در تصمیم‌گیری و تبیین استراتژی شده‌اند. دلیل آن هم این است که از یک طرف مسئله برگزیت و از سوی دیگر، پاسخ منفی رئیس‌جمهور فرانسه به بوریس جانسون در سفر به این کشور، آن‌ها را کلافه کرده است. این دو مسئله با هم وضعیت آشفته‌ای را برای این کشور به بار آورده و به خصوص تصمیمی که بوریس جانسون مبنی برخروج از برگزیت، در هرشرایطی برای اواخر اکتبر گرفته او را با واکنش‌های بسیار زیادی در درون حزب خود و پارلمان مواجه کرده است.

کد خبر: ۳۳۰۰۸
۱۲:۲۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ با وجود آنکه یک منبع امنیتی در دولت انگلیس گفته بود برای اجتناب از افزایش تنش‌ها با ایران، تمام کشتی‌های تجاری خود در خلیج فارس را اسکورت نمی‌کنند، اما وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که باز هم کشتی جنگی به آب‌های جنوب ایران اعزام خواهد کرد.

 

این وزارتخانه در اطلاعیه خود عنوان کرده که ناوشکن «اچ‌ام‌اس دانکن» جهت حفظ امنیت دریایی به منطقه اعزام می‌شود تا برنامه از پیش تعیین شده ناو «اچ ام اس مونتروز» برای معاینات و تعمیرات انجام گیرد. در نهایت اواخر سال جاری نیز ناو «اچ‌ام‌اس کنت» جایگزین «اچ‌ام‌اس دانکن» خواهد شد.

 

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن ایران به ناامن ساختن خلیج فارس و تنگه هرمز، گفت: «هر زمان که پرچم مردمی انگلیس در هر جایی از جهان به اهتزاز درآید (جبل‌الطارق از سرزمین‌های تحت قیمومیت بریتانیا، عضو اتحادیه اروپا و ملزم به اجرای مصوبات اتحادیه است) بریتانیا آنجا خواهد بود تا از آزادی ناوبری حمایت کند.»

 

به نوشته خبرگزاری رویترز، انگلیس تاکنون دو فروند کشتی جنگی (ناوشکن دانکن و ناوچه کنت) به آب‌های جنوب ایران اعزام کرده که اکنون ناوشکن «دیفندر» سومین شناور نظامی این کشور خواهد بود که به منطقه می‌آید.

 

اما ماجرای نفتکش‌ها از جایی شروع شد که در ۱۳ تیرماه دولت جبل‌الطارق در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس۱» با پرچم ایران در آب‌های خود خبر داد. این دولت ادعا کرده که مقصد نفتکش یاد شده کشور سوریه بوده و به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق، توقیف شده است. متعاقب این کار، نفتکش بریتانیایی به نام "Stena Impero""استنا ایمپرو" در تنگه هرمز از سوی ایران به علت "عدم رعایت مقررات بین المللی" به توقیف درآمد.

 

البته با گذشت چند روز از این اتفاق، دولت جبل‌الطارق در نهایت اعلام کرد که نفتکش ایرانی حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت را آزاد خواهد کرد، این خبر دولت آمریکا را برآن داشت تا درخواست توقیف این کشتی را اعلام کند، ولی مقامات جبل الطارق درخواست‌های آمریکا را رد کرده و دستور رفع توقیف و آزادی این نفتکش را صادر کردند. با این حال کشتی فوق که نامش به "ادریان دریا" تغییر یافت هنوز به آ‌ب‌های ایران نرسیده و درواقع بلاتکلیف باقی مانده است.

 

انگلیسی‌ها دچار سردرگمی شده‌اند

 

سیدعلی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در حوزه تاریخ اروپا در رابطه با دلیل اعزام سومین اسکورت نفتکش‌ها از سوی بریتانیا به آب‌های جنوب ایران؛ علیرغم آنکه پیش از این بیان شده بود برای اجتناب از تنش‌ها این کار را عملی نخواهد ساخت، در گفتگو با دیدارنیوز گفت: انگلیسی‌ها دچار یک نوع سردرگمی در تصمیم‌گیری و تبیین استراتژی شده‌اند. دلیل آن هم این است که از یک طرف مسئله برگزیت را دارند و از سوی دیگر پاسخ منفی رئیس‌جمهور فرانسه به بوریس جانسون در سفر به این کشور، آن‌ها را کلافه کرده است. این دو مسئله با هم وضعیت آشفته‌ای را برای این کشور به بار آورده و به خصوص تصمیمی که بوریس جانسون مبنی برخروج از برگزیت، در هرشرایطی برای اواخر اکتبر گرفته او را با واکنش‌های بسیار زیادی در درون حزب خود و پارلمان مواجه کرده است.

 

وی در ادامه توضیح داد: در کنار هم قرار گرفتن این داده‌ها همانطور که اشاره کردم، حاکی از نوعی آشفتگی بابت تصمیم‌گیری در انگلستان است و یکی از دلایل آزاد کردن کشتی ایرانی هم این بود که مشکل فوق بر دیگر مسائل‌شان سایه نندازد تا تمام کوشش‌شان برمسئله برگزیت متمرکزشود، البته آن هم تاکنون به جایی نرسیده است.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در این رابطه اضافه کرد: انگلیسی‌ها سالیانه حدود ۳۰ میلیارد دلار تجارت انجام می‌دهند، همچنین ۳میلیون نفر از بریتانیایی‌ها در اتحادیه اروپا مشغول به کار هستند و در صورتی که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، ترامپ با توجه به تزلزلی که در تصمیم‌گیری‌ها دارد، معلوم نیست بازاری در اختیارشان قرار دهد، البته روز‌های اول بوریس جانسون هم مطرح نکرد که کشتی‌ها را به لحاظ نظامی پوشش خواهیم داد، ولی یک بار این کار را انجام دادند و توسط آمریکا بسیارمورد استقبال قرارگرفت.

 

این استاد دانشگاه در حوزه تاریخ اروپا با اشاره به اظهار نظر وزیر دفاع انگلیس در این رابطه تصریح کرد: اظهار نظر وزیر دفاع انگلیس نشان از این دارد که نوعی سرگردانی در تصمیم گیری‌های انگلستان وجود دارد، به این شکل که هم این کار برای آنان هزینه‌زا است و هم وزیر دفاع این کشور گفته، از نظر قدرت نظامی فاقد توانایی اعزام نیروی نظامی بیشتر به خلیج فارس هستند.

 

بیگدلی درباره ایجاد تنش بین دو کشور ایران و انگلستان در نتیجه اعزام اسکورت نفتکش‌ها به منطقه خلیج فارس اظهار داشت: منطقه خلیج فارس با ورود ناو دیگری، بیشتر متشنج خواهد شد، البته باید به این نکته هم اشاره کرد که انتظار آمریکایی‌ها که بیش از ۶۰ کشور به ائتلاف دریایی ساخته ذهن آن‌ها خواهند پیوست، عملی نشد و ناکام ماند، زیرا وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا در حال ضعف است و هرروز بر میزان بیکاری افزوده می‌شود، بنابراین هزینه‌سازی برای اتحادیه کار مشکلی است، کشور‌هایی هم که رضایت خود را اعلام داشتند در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار نیستند.

 

وی در پایان یادآور شد: انگلستان با وجود فشار اقتصادی بسیار بعید است تا درصدد برآید براساس توصیه آمریکا به اسکورت کشتی خود بپردازد، البته از اولین کشور‌هایی به حساب می‌آید که نسبت به این ائتلاف دریایی واکنش مثبتی نشان داد، اما وزیر دفاع این کشور حدود ۲۰ روز گذشته اعلام کرد توان نظامی این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی