تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
بررسی پیشنهاد آمریکا مبنی بر حضور اعضای ناتو در خلیج فارس در گفتگوی "دیدارنیوز" با فریدون مجلسی؛

همراهی اروپا با امریکا در هنگام جنگ؛ نه در هنگام تهدید!

News Image Lead

در صورت روی دادن جنگ، کشور‌های اروپایی آمریکا را همراهی خواهند کرد، ولی در مرحله تهدید نیازی به اعلام حمایت نیست. مرحله کنونی را بخشی از جنگ روانی برای ایجاد التهاب بیشتر در داخل ایران و بحرانی کردن شرایط اقتصادی جهت اجتناب از سرمایه‌گذاری و دور کردن بازار‌های خارجی برای واردات و صادراتی که هم اکنون نیزبه دلیل تحریم‌های بانکی وضعیت مناسبی ندارد می‌بینم.

کد خبر: ۳۲۰۷۴
۱۰:۲۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اولین زمزمه‌های جدی برای تشکیل ائتلافی در خلیج فارس، در آخرین روز‌های خرداد و پس از انفجار نفتکشی در دریای عمان مطرح شد. در آنجا برخی محافل غربی سناریوی «بین المللی شدن حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس» را مطرح کردند. چند روز قبل از مطرح شدن چنین ائتلافی، وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد پیمان «عدم تجاوز» بین کشور‌های منطقه را مطرح کرده بود.

 

پس از حادثه بندر فجیره و دریای عمان، اوضاع تا حدی به سمت آرامش می رفت، اما پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، آمریکا به صورت جدی تری برای تشکیل ائتلاف دریایی اقدام کرد. طرف‌های اروپایی همچنان مخالف این طرح بودند، اما پس از توقیف نفتکش بریتانیایی، انگلستان خواستار تشکیل ائتلاف اروپایی بدون حضور آمریکا شد.

 

پیشنهاد بعدی آمریکا که در هفته گذشته مطرح شد حضور کشور‌های عضو ناتو در خلیج فارس بود که اعلام کرد فعلا به دنبال حضور چند کشور متحد است. تا به اینجای کار آلمان رسما اعلام کرده در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد. ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و اسپانیا هم از تأیید پیوستن به ناوگروه دریایی مورد نظر واشنگتن، خودداری کرده‌اند، اما «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا خبر‌ها مبنی بر رایزنی با سران آمریکا و انگلیس درخصوص پیوستن به گشت دریایی مشترک در دریای عمان و تنگه هرمز را تایید کرده است.

 

وزیر خارجه اسرائیل نیز در نشست کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورش، ضمن تاکید بر گام‌های آشکار کردن مناسبات اسرائیل با امیرنشین‌های خلیج فارس، گفت: اسرائیل بخشی از ائتلاف تامین امنیت آبراه منطقه در برابر «تهدید‌های ایران» است.

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان هم روز چهارشنبه سخنان مقامات اسرائیل درباره حضور این کشور در تامین امنیت خلیج‌فارس را «پوچ» خواند. وی در این خصوص ابراز کرد: «پاسخ به این ادعا‌ها روشن است، اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همان جایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند. نباید کسی به دام چنین حرف‌ها و ادعا‌هایی بیفتد که پایان آن برای همه روشن است.»

 

فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با دیدارنیوز آینده ائتلاف دریایی به پیشنهاد آمریکا را چنین پیش‌بینی کرد: بابت پیشنهاد آمریکا در خلیج فارس بسیار نگران هستم و به نظر می‌رسد یک برنامه تدارک دیده شده از قبل باشد، البته احتمالا جنگی در کار نخواهد بود، زیرا آن‌ها اولین گلوله را شلیک نمی‌کنند، ولی در عمل، جنگ به صورت محاصره اقتصادی ایران آغاز شده که در نتیجه آن میلیون‌ها دلار خسارت روزانه به کشور ما وارد می‌شود، بنابراین حفظ همین شرایط برای آن‌ها ایده‌آل است.

 

اروپا در نهایت آمریکا را همراهی خواهد کرد

 

این کارشناس روابط بین‌الملل درخصوص اعلام همکاری اسرائیل و بریتانیا در رابطه با پیشنهاد آمریکا و قبول مشروط آن توسط استرالیا ابراز کرد: در صورت روی دادن جنگ، کشور‌های اروپایی آن را همراهی خواهند کرد، ولی در مرحله تهدید نیازی به اعلام حمایت نیست. مرحله کنونی را بخشی از جنگ روانی برای ایجاد التهاب بیشتر در داخل ایران و بحرانی کردن شرایط اقتصادی جهت اجتناب از سرمایه‌گذاری، دور کردن بازار‌های خارجی برای واردات و صادراتی که هم اکنون نیز به دلیل تحریم‌های بانکی وضعیتی مناسبی ندارد، می‌بینم.

 

مجلسی در این رابطه که ایران یکی از موضوعات دیدار مکرون و پوتین بوده است، یادآور شد: متحد اصلی اروپا در جهان آمریکا است و همواره هم به این کشور اتکا داشته است. مخالفت‌ها و اظهارنظر‌هایی که در رابطه با آمریکا می‌کنند به دلیل برخی رقابت‌های اقتصادی که بین آن‌ها وجود دارد است، البته همانطور که اشاره کردم تمایلی به شروع جنگ با ایران وجود ندارد و آن هم به خاطر کشور ما نیست، بلکه به دلیل منطقه‌ای که بازار اصلی اروپا به شمار می‌رود است. با این وجود، حفظ وضعیت کنونی خیلی هم نفع اروپا را به دنبال ندارد زیرا ایران بازار بدی برای آن‌ها نبود، ولی در اثر تحریم‌ها از دست رفته است.

 

وی درباره پیوستن کشتی‌های اسرائیلی به آمریکا تصریح کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران از روز اول اسرائیل بود، برهمین اساس حتی در صورتی که طرف مقابل تصورات دیگری در ابتدا داشت، اما امروز به این باور رسیده که هدفش باید خنثی کردن قرار فوق باشد. به همین دلیل اسرائیل درصدد است تا به آرامی به بخش آخر داستان برسد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه افزود: اسرائیل از شعار‌های رادیکال ایران بهره‌مند شده است و توانسته ایران هراسی را تشدید کند، بنابراین با خیال راحت میان عرب‌ها نفوذ پیدا کرده و امریکا را وادارساخته تا سفارتخانه خود را به قدس ببرد و مسئله ارتفاعات جولان را به تأیید برساند.

 

مجلسی دراین رابطه بیان کرد: اسرائیل این کار‌ها را به بهانه تهدید‌های جمهوری اسلامی انجام می داده است، اکنون هم این تهدیدات مورد بحث، حتی قبل از اینکه بخواهد کشتی خود را روانه دریای عمان کند، شدت پیدا کرده و به صورت جدی‌تری از سوی نهاد‌های ایرانی به تکرار درمی‌آید.

 

وی در ادامه یادآورشد: اسرائیلی‌ها با وجود اینکه حفظ وضع فعلی را ترجیح می‌دهند، شاید از فراهم شدن وسائلی که در سایه آن آمریکا و متحدین‌شان با ایران وارد یک مرحله نهایی شوند، استقبال کنند. البته رفتار عربستان و امارات متحده در قبال ایران هم قابل توجه است، زیرا از آنجا که در صورت وقوع جنگ احتمالا پایگاه‌های امریکا که در کشور آن‌ها وجود دارد، ممکن است آسیب ببیند، بنابراین از این رو برای مصون نگه داشتن خود از آسیب، شاهد یک اقدام دفاعی از سوی آن‌ها نیز هستیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی