تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
«شمس‌الدین شریعت پناه» در گفتگو با "دیدارنیوز":

مافیای خودروسازی از حمایت سیاسی برخوردار است

مافیای خودروساز‌ها به یک یا دو شرکت منتهی نمی‌شود، بلکه به جریانی از سهامداران، حامیان و ... که به طور پیوسته با یکدیگر کار می‌کنند، ارتباط دارد. این افراد در تمام امور حتی واردات و صادرات هم دخیل هستند و اجازه واردات نمی‌دهند و اصرار دارند مردم، این خودرو‌های داخلی را به هر قیمتی مورد خریداری قرار دهند. حدس و گمان نماینده‌ها این بود که قطعا این افراد مورد حمایت قرار می‌گیرند، زیرا اگر پشتیبانی یک قدرت سیاسی را به دنبال نداشته باشند، جرات انجام چنین کار‌هایی را ندارند.

کد خبر: ۳۲۶۱۵
۱۲:۱۶ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ بررسی تغییرات قیمت خودرو در طی یک سال گذشته، افزایش چند برابری را نشان می‎دهد. وزیر صنعت، معدن و تجارت علت این گرانی را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرد. فرهاد تجری، نماینده مجلس نیز عواملی مانند افزایش نرخ ارز، عدم تامین قطعات به دنبال تحریم، تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای، ایجاد موج از جانب دلالان و نقدینگی بالا در جامعه را برای گرانی خودرو مورد توجه قرار داد اما در این بین، اصلی‌ترین دلیل را افزایش نرخ ارز دانست.

با وجود این اظهارات، اما نکته مسئله فوق در این بخش است که حتی در صورتی که بپذیریم دلیل اصلی رشد قیمت خودرو از روی احساس خطر مردم بابت کاهش ارزش دارایی آن‌ها به سبب افزایش قیمت ارز هم بوده باشد، این مسئله مورد سوال قرار می‌گیرد که به کدام دلیل با وجود کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو ذره‌ای به عقب برنگشت؟

علاوه بر مسئله افزایش زیاد قیمت خودرو، عدم تحویل به کسانی که از مدت‌ها قبل ثبت‌نام کرده بودند نیز از مواردی بود که سبب اعتراض‌های فراوانی شد، اما بازداشت هاشم یکه‌زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو؛ چند ساعت پس از برکناری در دفتر کارش، شوکی برای این بازار بود.

اندکی قبل از برکناری، علی ربیعی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: «چون مدیرعامل ایران خودرو عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو را افزایش داد، برکنار می‌شود و فردی به نام عباس علی‌آبادی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو شروع به‌کار خواهد کرد.» وی هم‌چنین تاکید کرده بود: مدیرعامل خودروسازی سایپا هم به دلیل شکایت یکی از مشتریان "ممنوع‌الخروج" شده است.
 
غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه  هم روز دوشنبه ۲۸ مرداد در دیدار با چهره‌های شاخص استان خراسان‌جنوبی گفت: «یکی از خودروسازان که پرونده‌اش در حال رسیدگی است ۶۰۰ نمایندگی در سطح کشور دارد اما با زد و بند ۱۵ نمایندگی خاص را انتخاب می‌کند و تولیداتش را به آنان می‌دهد تا با افزایش تقاضا این خودروها را با قیمت بسیار به مردم بفروشند.»

اما سوال مهم این است که حال چه اتفاقی خواهدافتاد؟ آیا قیمت خودرو به قبل بازخواهد گشت؟ آیا خودروهای ثبت نام شده به مردم تحویل داده می‌شود؟

شمس‌الدین شریعت پناه نماینده تنکابن و عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس در گفت‌وگو با دیدارنیوز در رابطه با برکناری و بازداشت مدیرعامل ایران خودرو گفت: درصورتی که بازداشت مدیرعامل ایران خودرو به دلیل اتفافات اخیر باشد، بحثی نیست ولی مدیریت شرکتی مانند ایران خودرو در فرایندی که برای افزایش قیمت خودرو وجود دارد و در چنین فضایی، بسیار بعید به نظر می‌رسد که یک نفر به تنهایی  تا این اندازه تاثیرگذار باشد.
 
 
مافیا خودروسازی از حمایت سیاسی برخورداراست
 
وی درخصوص دلایل افزایش قیمت خودرو بیان کرد: یک جریان سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود و تنها به این کالا هم مربوط نیست بلکه همه چیز را در برمی‌گیرد، البته از آنجا که مجلس در تعطیلات به سر می‌برد به درستی از علت بازداشت مدیر عامل ایران خودرو آگاه نیستیم، اما تنها در صورت وجود مسئله‌ای یا خلف وعده‌ای می‌توان این برخورد را منطقی دانست.

 نماینده تنکابن در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بحث مطرح این روزها، موضوع پول‌های مردم است که با آن به پیش خرید خودرو اقدام کرده‌اند و متاسفانه با وجود آنکه این پول دریافت شده است، هنوز  خودروها را تحویل نگرفتند. در این موضوع  خودروسازان مقصر شناخته می‌شوند زیرا به طور حتم بر شرایط خود آگاه بودند، بنابراین زمانی که توانایی تحویل خودرو را ندارند، باید پاسخ دهند که به چه دلیل از مردم پول گرفته‌اند؟ این کار آن‌ها به مانند افرادی است که "نداری" را برای دزدی از جیب مردم بهانه می‌کنند.
 
 
مافیا خودروسازی از حمایت سیاسی برخورداراست

عضو فراکسیون تولید و اشتغال خانه ملت دررابطه با مطرح شدن دلیل افزایش قیمت برای بازداشت مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت: بسیار بعید است که افزایش قیمت خودرو توسط مدیرعامل شرکت خودروسازی به تنهایی رقم خورده باشد، اما درصورتی که ایران خودرو دست به این کار زده، دیگر خودروسازها مانند سایپا و یا زاگرس خودرو هم آن را انجام داده‌اند، با این حساب باید تمام مدیران شرکت‌های خودروسازی را با همدیگر بازداشت کنند.

شریعت پناه درباره مافیای خودرو ابرازکرد: مافیای پشت صنعت خودروسازی ایران را باید مورد شناسایی قرار داد. مجلس دو یا سه سال پیش دررابطه با مافیای خودروسازی گزارشی را  تهیه و به قوه قضائیه تحویل داد، البته مافیا تنها به صنعت خودروسازی  مربوط نمی‌شود در بخش‌های دیگر هم وجود دارد، به هرحال قوه قضائیه آگاهی کامل برکار خود دارد و قطعا به یک جمع‌بندی رسیده که از مدیرعامل ایران خودرو آغاز کرده  و قطعا به آن هم ختم نمی‌شود. 

وی درباره نتیجه گزارش مجلس درباره مافیای خودرو اظهار داشت: مافیای خودروسازها به یک یا دو شرکت منتهی نمی‌شود، بلکه به جریانی از سهامداران، حامیان و ... که به طور پیوسته با یکدیگر کار می‌کنند، ارتباط دارد. این افراد در تمام امور حتی واردات و صادرات هم دخیل هستند و اجازه واردات نمی دهند و اصرار دارند مردم، این خودروهای داخلی را به هر قیمتی مورد خریداری قرار دهند. حدس و گمان نماینده‌ها این بود که قطعا این افراد مورد حمایت قرار می‌گیرند زیرا اگر پشتیبانی یک قدرت سیاسی را به دنبال نداشته باشند، جرات انجام چنین کارهایی را ندارند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی