تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
گزارش "دیدارنیوز" از سمینار طراحی کمپین جمع سپاری مالی؛

اولین گام در موفقیت یک کمپین جمع سپاری مالی، شفافیت است

News Image Lead

رضا درمان در این کارگاه دو روزه گفت: یک NGO در ابتدا می‌بایست در کار برندینگ و تولید محتوا، تدوین استراتژی و هویت بخشی به برند و لوگوی خود قدرتمند وارد شود تا بتواند سرمایه اجتماعی خود را که مهم‌ترین دارایی اوست از طریق تقویت برند، بالا ببرد. اولین گام در موفقیت یک کمپین جمع سپاری، شفافیت به معنای توضیح واضح و گویای اهداف کمپین و بیان شفاف عناصری، چون زمان، مکان، تعداد افراد جامعه هدف، مقدار پول مورد نیاز و شیوه توزیع در طول کمپین است.

کد خبر: ۳۲۲۱۵
۱۶:۳۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: کارگاه «طراحی کمپین جمع سپاری مالی» توسط رضا درمان مدیرعامل «جامعه یاوری فرهنگی» و مولف کتاب «روش‌های تامین منابع مالی و جمع سپاری در سازمان‌های مردم نهاد» و با همت موسسه مطالعاتی حامیان فردا و بنیاد توسعه آفرینش برتر برگزار شد.

داستان جذاب؛ اولین گام موفقیت

در ابتدای این کارگاه، رضا درمان به مبحث مهم استفاده از تکنیک تبلیغات و روایت داستان با کمک ابزارهای تبلیغاتی از جمله فیلم، عکس، لوگو، جملات کوتاه و انیمیشن اشاره کرد و در این رابطه ضمن توضیح مفهوم «برندینگ» و اهمیت آن در موفقیت یک سمن و کمپین وابسته به آن گفت: شیوه روایت داستان و تکنیک تبلیغ، عامل حیاتی در موفقیت یک کمپین و جذب کمک های مالی افراد و خیرین در جهت تحقق اهداف انسانی یا امری خیر است، شیوه معرفی کمپین و هدف از راه اندازی آن از طریق بیان داستان محقق می شود.
 
وی افزود: به این معنا که به عنوان مثال اگر کمپینی با هدف جمع آوری پول برای تامین کودکان سرطانی از طرف یک سمن راه اندازی می‌شود، شیوه روایت داستان ـ که می تواند از طریق یک عکس نوشته، جمله کوتاه و ... انجام شود ـ باید به حدی جذاب و تاثیرگذار باشد که بتواند خیّر یا مخاطب را قانع و متاثر کرده و به کمک، تشویق کند؛ در غیر این صورت اگر روایت داستان موفق نباشد، خیّر جذب سمن و یا کمپین مورد نظر نمی شود.

درمان در بیان مثال به شیوه داستان گویی موسسه محک اشاره کرد و گفت: محک قادر است حرف و داستان خود را با یک عکس نوشته و یا نقاشی به خوبی بیان کند. در کار اخیرش در یک نقاشی، قُلکی وجود دارد و یک کپسول که بلند تر از قلک است، و زیر نقاشی نوشته شده «کمک کنید تا قد قلک ها به قد داروها برسد.» چنین روایت داستانی سبب می شود که مخاطب، هم متاثر شود و هم داستان در ذهنش بماند و برای خرید دارو کمک کند.

وی سپس در توضیح ویژگی های یک داستان خوب با موضوع مسئولیت اجتماعی گفت: داستانی که یک سمن یا «NGO» روایت می کند باید دارای زبانی ساده و عامه فهم و به دور از تکلف و پیچیدگی بوده و ظرفیت  احساسی و ماندگاری داشته باشد. همچنین تیمی که داستان را طراحی می کند باید حرفه ای بوده و شناخت کاملی از سمن مورد نظر داشته باشد. تنها در این صورت است که یک سمن می تواند صاحبان صنایع و سرمایه را قانع به کمک رسانی کند.
 
 
چگونه یک کمپین موفق طراحی کنیم
 

الگوی پروژه محور و مزایای آن

رضا درمان در ادامه صحبت خود به شیوه های درست و اصولی کار یک سمن در مراحل جمع آوری منابع مالی و کمک خیرین اشاره کرد و در این رابطه عنوان داشت: یک سمن می تواند به دو روش «فرایند پیوسته» و «پروژه ای» فعالیت کند. بهترین الگو اما شکل دوم یعنی پروژه محور است، به این معنا که سمن باید برنامه های خود را به پروژه های مجزا مانند پروژه جذب کمک برای تهیه دارو، تهیه پوشاک، خرید ارزاق و ... تقسیم کرده و در طول کار به صورت شفاف، گزارش مالی و گزارش کار خود را به ریز ارائه دهد. این گزارش باید مبتنی بر ارائه آمار و عدد باشد. این شیوه عملکرد، ضمن جلب اعتماد فرد خیّر، از اینکه می داند سرمایه اش به چه شکل هزینه شده، خود سمن را در موفقیت و ادامه راه کمک می کند.

جمع سپاری مالی

رضا درمان در بخش دیگری از ارائه خود، به مبحث «جمع سپاری مالی» و یا «تامین مالی جمعی» پرداخت و ضمن تعریف این مفهوم گفت: سمن ها برای تامین منابع مالی خود و همچنین تضمین موفقیت پروژه هایشان، چاره ای جز استفاده از قدرت شبکه های مجازی و  بلاک چین ها ندارند زیرا در عصر جدید، روش های تامین مالی به شکل سنتی جوابگو نیست.

وی در این رابطه به کارآمدی کمپین های جمع سپاری مالی و شیوه اصولی کار آنها اشاره کرد و گفت: در عصر جدید، عواملی از قبیل توسعه شبکه های اجتماعی، افزایش سطح آگاهی مردم و حضور آنها در فضای مجازی و همچنین حضور قدرتمند استارت تاپ ها (کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد) استفاده از تکنولوژی جدید برای جذب مالی را به ضرورتی اجتناب ناپذیر بر ای سمن ها تبدیل کرده است.

این فعال اجتماعی در ادامه به فرایند علمی و اصولی تشکیل کمپین جمع سپاری مالی اشاره کرد و در این رابطه گفت: یک NGO در ابتدا می بایست در کار برندینگ و تولید محتوا، تدوین استراتژی و هویت بخشی به برند و لوگوی خود قدرتمند وارد شود تا بتواند سرمایه اجتماعی خود را که مهم ترین دارایی اوست از طریق تقویت برند، بالا ببرد.  
 
وی افزود: اولین گام در موفقیت یک کمپین جمع سپاری، شفافیت به معنای توضیح واضح و گویای اهداف کمپین و بیان شفاف عناصری چون زمان، مکان، تعداد افراد جامعه هدف، مقدار پول مورد نیاز و شیوه توزیع در طول کمپین است. گام دوم، تشخیص این نکته است که آیا کمپین در فضای عمومی پذیرش دارد؟ آیا مردم با اهداف کمپین همدلی و همراهی دارند؟ گام های بعدیِ تشکیل یک کمپین، در پیش گرفتن رویه واقع بینی و اشراف بر فرهنگ محل و جایی است که شما برای کمک به اهالی آنجا کمپین تاسیس کرده اید. مثلا وقتی شما برای کمک به بحث پوشاک در بشاگرد کمپین می زنید باید به خوبی فرهنگ پوشش و اقلیم آن منطقه را بشناسید.
 
رضا درمان اظهار داشت: گام بعدی، دانستن این نکته است که آیا نیروی کار لازم و پول کافی برای تبلیغات و پیشبرد کمپین وجود دارد. مساله مهم دیگر، داشتن شبکه ای از دوستان و همکاران نزدیک شماست که اولین گام را برداشته و اولین پول ها را بدهند زیرا افراد معمولا دوست ندارند اولین کسانی باشند که پول می دهند بنابراین تعدادی از حامیان باید باشند که در گام اول، کمپین را حمایت کنند.

سه مرحله راه اندازی کمپین

رضا درمان در خصوص مراحل اجرای گام به گام یک کمپین گفت: در مرحله اول، در نظر گرفتن این نکات الزامی است: «اطلاع رسانی و آگاهی بخشی»، «شناخت مخاطب»، «بیان اهداف به صورت کمی و عددی» و «انجام هماهنگی در جهت تولید محتوای متنی و ارتباط با مدیا و رسانه».

وی در بیان مرحله دوم که حین برگزاری کمپین است به این نکات اشاره کرد: «شبیه یک مغازه دار ننشینید که به سراغتان بیایند و پول بدهند»، «رسانه های مکتوب و غیرمکتوب را به کمک بگیرید» و «دائما با حامیان در تعامل دوسویه باشید».

درمان در نهایت به مرحله پایانی که بعد از پایان کمپین است اشاره کرد و این نکات را مهم توصیف نمود: «با حامیان در تماس بمانید و از تمامی کسانی که کمک کردند تشکر کنید» و «حامیان را در جریان پیشرفت کار قرار دهید».
 
 
چگونه یک کمپین موفق طراحی کنیم
 
 
جذب حامی مالی و شیوه های آن
 
همچنین در این کارگاه دو روزه، رضا درمان بر مبحث روش های جذب حامیان مالی در کمپین ها و سمن ها نیز تمرکز کرد و در این رابطه گفت: هنگامی که دنبال جذب حامی مالی هستید لازم است که قضاوت ها و عقاید شخصی خود را کنار گذاشته و با روش هایی چون ارسال نوبت به نوبت نامه به همراه بروشور، برقراری تماس های تلفنی توسط افراد حرفه ای، شناسایی صاحبان کسب و کار در فضای مجازی و جذب حمایت مالی آنها، تولید محتوا توسط سمن و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و روزنامه ها با هدف جذب حامی، به سراغ کسانی بروید که توانایی کمک به سمن یا کمپین شما را دارند.

وی افزود: کمک گرفتن از سلبریتی ها البته به شرط نغلتیدن در حاشیه های آن نیز روش خوبی برای تبلیغ و در نتیجه جذب حمایت های مالی است. لازمه این کار این است که سلبریتی مورد نظر و موضوعی که برای تبلیغ به او سپرده می شود به خوبی پردازش شود.
 
رضا درمان در پایان بر اهمیت ساخت و تولید مستندهای مقطعی از طرف کمپین ها و سمن ها و ارائه آن به حامیان جدید اشاره کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی