تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گفت‌وگوی "دیدارنیوز" با حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا/ بخش پایانی

اگر اصلاح‌طلبان از ترس شکست، مردم و کشور را رها کنند، خیانت است/باید دست نیرو‌های تندرو و کم عقل مخصوصا در حاکمیت کوتاه شود

افراد زیادی از نخبگان کشور از آبروی خود مایه می‌گذارند و وارد عرصه انتخابات می‌شوند، به آن‌ها برچسب می‌زنند که التزامی به قانون اساسی و اسلام ندارید و امثال ذلک و یا حداقل می‌گویند احراز صلاحیت نشده‌اید. چه کسی باید احراز صلاحیت کند؟ اگر قانون ابهام دارد باید رفع شود. با وجود مراجع چهارگانه، مشخص است که چگونه باید احراز صلاحیت صورت گیرد. من تقاضا می‌کنم در دستوری مؤکد به مردم هم اعلام شود که شورای نگهبان، هیات‌های نظارت، هیئت‌های اجرایی و وزارت کشور، فقط از چهار مرجع قانونی سوابق افراد را استعلام کنند. اگر این چهار مرجع قانونی کسی را رد کردند کنار می‌رود. اما اگر رد نکردند حق ندارند کسی را محروم کنند و این دستور مؤکد شخص مقام معظم رهبری را می‌طلبد.

کد خبر: ۳۱۶۸۶
۱۵:۲۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی/مسلم تهوری: در بخش اول گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا به مباحثی حول محور احزاب، رویکردهای انتخاباتی جناح‌های مختلف سیاسی و گروه‌های اجتماعی و مسائلی همچون حضور یا عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها پرداخته شد. منتجب‌نیا نظام حزبی در دنیا را یک ارزش و ابزار حکومت‌داری شناخته شده معرفی کرد و معتقد است نقطه مقابل نظام حزبی، نظام‌های استبدادی، دیکتاتوری، توتالیتر و فردگرا هستند.

 

وی ابزارها و مکانیسم احزاب برای ورود به انتخابات را فضای باز و امیدبخش سیاسی دانست که بخشی از تحقق این فضا در اختیار دولت و حاکمیت است. نهادهای نظارتی و اجرایی و حکومت باید سانسور را بشکنند و از برخوردهای تنگ نظرانه جلوگیری کنند. احزاب و تشکل‌ها نیز با کادرسازی، تربیت نیرو برای اداره کشور از طریق آموزش و شناسایی نیروهای جوان و مستعد و تهیه و تولید برنامه‌های بلند، باید به مثابه دولت در سایه عمل کنند.

 

حضور زنان در ورشگاه‌ها از جمله مباحث قسمت اول گفت‌وگو با رسول منتجب‌نیا بود. رییس هیات موسس حزب جمهوریت گفت: جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها مبنای شرعی، قانونی، حقوقی، انسانی و اخلاقی ندارد و کسی نمی‌تواند بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را از حقوق انسانی و حق انتخاب محروم کند. در ادامه می توانید بخش پایانی گفتگوی دیدارنیوز با حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا را بخوانید.

 

ببینید: گفتگوی دیدارنیوز با حجت الاسلام منتجب نیا در آپارات

 

دیدارنیوز: گروه‌های سیاسی مختلف کشور آرایش انتخاباتی گرفته‌اند. شخص شما و حزب شما نسبت به انتخابات چه برنامه و رویکردی دارید؟

 

منتجب‌نیا: مردم باید سرنوشت کشور را رقم بزنند، نمی‌شود کناره‌گیری کرد چون حق‌الناس است. بنده معتقدم راهی جز انتخابات نداریم. این کشور متعلق به مردم و نسل‌های آینده است. نارضایتی مردم تا حدی وجود دارد و از نظر معیشتی و اقتصادی مشکل پیدا کرده‌اند. از این‌سو دولت هم که برخاسته از حمایت اصلاح‌طلب‌ها بود نتوانسته رضایت مردم را تأمین کند لذا شرایط سختی حاکم است.

 

یک گزینه این است که از انتخابات کناره‌گیری کنیم که خودزنی و انتحار سیاسی است. من معتقدم این خیانت است که اصلاح‌طلب‌ها از ترس شکست، مردم و نظام و کشور را رها کنند، انتخابات بهترین گزینه است. یک گزینه هم این است که در انتخابات حضور داشته باشیم، اصلاح‌طلبان معتقدند با مردم ارتباط تنگاتنگی دارند ولی موانعی بر سر راه است، باید تلاش کنند این موانع برطرف شود. نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی وجود دارد. یکی از دغدغه‌ها احتمال عدم حضور آراء خاکستری در انتخابات است. افرادی که تعلق حزبی و جناحی ندارند ولی صرفاً به خاطر آینده خود و کشور وارد صحنه می‌شوند، در این دوره ممکن است انگیزه زیادی نداشته باشند. باید در آنها انگیزه ایجاد کرد و گفت عدم حضورشان مشکل‌گشا نیست. جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا، باید انگیزه قوی‌تری داشته باشند، همه باید دست به دست هم دهند و یک شور و هیجان واقعی نه احساسی، و به عبارتی یک فضای سیاسی با نشاط اما عقلانی در مردم ایجاد کنند. احزاب با مردم صحبت کنند و بگویند ما هم انتقاد داریم. مسئله دیگر اینکه اگر احزاب و گروه‌ها پراکنده باشند، در تهیه لیست و معرفی کاندیدا احتمال موفقیت‌شان چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا ضعیف می‌شود. این ائتلاف‌ها به شرط استقلال حزبی، مفید و گاهی لازم است. بنابراین بنده معتقدم ائتلاف صورت بگیرد، اما ائتلافی بر پایه عقلانیت و دموکراسی و توجه فوق‌العاده به احزاب و نیروهایی حزبی.

 

انسجام ملی با بخش نامه و رهنمود حاصل نمی‌شود/ دولت در دولت غلط و هرج و مرج است

 

دیدارنیوز: چنانچه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات نظری مخالف نظر حزبی شما و مانیفست حزبی شما داشته باشد و افراد حقیقی برای احزاب سیاسی تصمیم بگیرند، آن زمان موضع شما چیست؟

 

منتجب‌نیا: من به‌عنوان فرد حقیقی صحبت می‌کنم. هنوز حزب ما به آنجا نرسیده که به‌عنوان تصمیم حزبی اعلام نظر کنیم و تا زمانی که برای ما پروانه صادر شود هنوز فرصت داریم. باید کنگره، شورای مرکزی و کمیته‌ها و دفاتر و امثال آن برگزار کنیم. این مباحث باید در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی و تعدیل قرار گیرد و در نهایت باید در شورای مرکزی به تصویب برسد، آن زمان به یک تصمیم حزبی تبدیل می‌شود. به نظر من نباید هر حرکتی که بر خلاف روح تحزب و حرکت حزبی باشد را بپذیریم ولی باید تعامل و ائتلاف را داشته باشیم.  

امروز روز وحدت ملی و انسجام است

 

دیدارنیوز: شما در دیداری که با وزیر کشور داشتید به حضور پرشور در انتخابات اشاره کردید و چند نکته را برای محقق شدن این امر لازم دانستید. از جمله گفتید دولت اقدامات شجاعانه، سریع و کارساز انجام دهد. منظور شما از اقدامات شجاعانه، سریع و کارساز چیست؟

 

منتجب‌نیا: به‌عنوان یک روحانی، اقتصاددان نیستم اما با بسیاری از اقتصاددان‌ها در تماس هستم. افراد صاحب‌نظر و مسلط در مسائل اقتصادی معتقدند ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. پیشنهاد بنده به آقای رئیس‌جمهور در ماه رمضان این بود که اجازه دهید این نظرات مطرح شود و این دیدگاه‌ها را پذیرا باشید. نگران دیدگاه‌های انتقادی نباشید. از طرفی خودمان را در مجموعه‌ حواریون محدود نکنیم. مسئله دیگری که من در وزارت کشور مطرح کردم دغدغه اصلاح‌طلب‌ها به‌خصوص مسئله تعیین صلاحیت‌ها است. در دولت گذشته کاندیداها از هیات اجرایی و  نظارت نگرانی داشتند ولی با توجه به صحبت‌هایی که وزیر کشور داشت، به‌طور کلی نسبت به هیات اجرایی نگرانی چندانی وجود ندارد. افرادی که مشکلی ندارند و صلاحیت دارند از خان اول می‌گذرند. اما در خان دوم این دغدغه و نگرانی وجود دارد که چگونه برخورد می‌شود؟! شاهد بودیم که هزاران نفر رد صلاحیت شدند و از جریان اصولگرا کمتر در درون رد شدگان بود. ضمن اینکه ما با رد صلاحیت اصولگراها هم مخالفیم. افراد فرهیخته و نخبه برای خدمت وارد عرصه انتخابات می‌شوند، به آنها برچسب می‌زنند که شما التزامی به قانون اساسی و اسلام ندارید!! و یا احراز صلاحیت نشده‌اید. چه کسی باید احراز صلاحیت کند؟ اگر قانون ابهام دارد باید رفع شود. در این جلسه‌ای که ما داشتیم گفتند که ابهامات رفع شده است. با وجود مراجع چهارگانه مشخص است که چگونه باید احراز صلاحیت صورت گیرد. بنا نیست اگر برای همه احراز شده ولی برای من احراز نشده، نظر همه را کنار بگذارم. همه بگویند روز است ولی چون برای من احراز نشده، شب است. یک شخصیتی مثلاً استاد دانشگاه و یا امام جمعه بوده و در جامعه چهره‌ای موجه بوده، می‌خواهد به مجلس برود و خدمت کند، اما با یک برچسب رد صلاحیت می‌شود. به قدری از این کارها کرده‌ایم که افراد به رد صلاحیت خود افتخار می‌کنند! این خیلی بد و زشت است. باید طوری عمل کنیم که اگر کسی رد صلاحیت شد واقعاً در جامعه انگشت‌نما شود و بگویند چرا جمهوری اسلامی این فرد را رد صلاحیت کرده است. همین‌جا بنده عرض می‌کنم که جناب آقای روحانی و وزیر محترم کشور و سایر همکاران‌شان با شورای محترم نگهبان به تفاهم و توافق برسند. من از این تریبون از شخص مقام معظم رهبری تقاضا می‌کنم دستور دهند مقامات اجرایی و مقامات نظارتی با سعه صدر برخورد کنند. اگر در گذشته تنگ‌نظری یا جناح بازی مضر به حال جامعه بود، اکنون خطر بزرگی برای کشور است. امروز روز وحدت ملی و انسجام است. این انسجام، با بخش‌نامه و رهنمود حاصل نمی‌شود. باید با آغوش باز و روی گشاده برخورد کنند. من تقاضا می‌کنم در دستوری مؤکد به مردم هم اعلام شود که شورای نگهبان، هیات‌های نظارت، هیئت‌های اجرایی و وزارت کشور، فقط از چهار مرجع قانونی سوابق افراد را استعلام کنند. اگر این چهار مرجع قانونی کسی را رد کردند کنار می‌رود. اما اگر رد نکردند حق ندارند کسی را محروم کنند و این دستور مؤکد شخص مقام معظم رهبری را می‌طلبد و البته من شنیده‌ام که بارها فرموده‌اند، اما این علنی شود که برای مردم اطمینان خاطر ایجاد کند. اگر چنین فضایی ایجاد شود همان آرای خاکستری نشاط و امید پیدا می‌کنند. افراد زیادی که برای مجلس، صلاحیت دارند نگرانند اگر وارد صحنه شوند برچسب غیرقانونی بخورند، بنابراین برای انتخاباتی پور شور همه باید تلاش کنیم لوازم و الزامات آن را فراهم کنیم.

 

انسجام ملی با بخش نامه و رهنمود حاصل نمی‌شود/ دولت در دولت غلط و هرج و مرج است

 

یکی از عوامل دل سردی مردم همین برخورد‌های خطی و جناحی است

 

دیدارنیوز: آقایان اصولی معتقدند اصالت بر صحت است. امروز آقایان به دنبال احراز صلاحیت هستند. یعنی به دنبال این می‌گردند تا ببیند طرف صلاحیت دارد یا نه، تا آن را احراز کنند. آیا نمی‌توانیم اصالت را بر صحت بگذاریم مگر اینکه خلافش ثابت شود؟

 

منتجب‌نیا: آنچه در قانون آمده مشخص است. در قانون آمده از چهار مرجع قانونی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت و دادگستری استعلام شود. در هیچ جای قانون غیر از این نیست و عدم احراز بعد از نظر مراجع چهارگانه جایگاه قانونی ندارد، یعنی «اصالت الصحه» در عمل غیر. کسی که می‌گوید من مسلمانم، قرآن می‌گوید نمی‌توانید بگویید او مسلمان نیست بعد ما بگوییم التزام به اسلام او برای ما احراز نشده است. فردی ۳۰ سال امام جمعه بوده و برای مردم اتقواالله گفته و مردم پشت سر او نماز خوانده‌اند. بعد گفتند احراز صلاحیت نشده و یا التزامش به اسلام برای ما احراز نشده. کسی که سال‌ها نماینده ولایت فقیه بوده گفتند که این التزام به ولایت فقیه ندارد و امثال ذلک. البته وزیر محترم کشور نقل می‌کرد که یک قانون جامع انتخابات را تهیه کرده بودند و می‌خواستند به مجلس بدهند. تمام این ابعاد را در نظر گرفته بودند. متأسفانه مجلس پیش قدم شد و یک طرحی را در دستور گذاشت و آن قانون جامع انتخابات در حاشیه قرار گرفت و در نهایت آن چیزی که مد نظر دولت بود، انجام نگرفت. البته من معتقدم ابهام در قانون نیست، اما می‌شود از آن برداشت‌هایی کرد. باید همه روزنه‌ها بسته شود که از هیچ روزنه‌ای برداشت و تفسیر غلط نشود. امروز شورای محترم نگهبان، وزارت کشور، کاندیدا‌ها و احزاب همه باید تلاش کنند که این وحدت و انسجام به وجود آید، انتخاباتی پرشوری داشته باشیم که مستلزم سعه صدر مسئولان است. لازمه آن این است که خط بازی و تفاوتی بین اصلاح‌طلب و اصولگرا مطرح نشود و همه در برابر قانون یکسان باشند. اگر به مردم اطمینان دهیم کاندیدای شما غیر قانونی رد صلاحیت نمی‌شود با عشق و علاقه شرکت می‌کنند، زیرا یکی از عوامل دل سردی مردم همین برخورد‌های خطی و جناحی است. اگر این حضور پرشور تضمین شود، ده برابر این تحریم‌ها هم بر کشور ما تحمیل شود هیچ خطری ایجاد نمی‌کند. ما دوره‌های خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم. هیچ دوره‌ای دوره جنگ نمی‌شود. آقای مهندس موسوی نخست‌وزیر که خدا ایشان را حفظ کند، می‌گفتند در دوران جنگ همه سیلو‌ها و انبار‌های ما را جارو کردند و هیچ چیزی نداشتیم. اما کشور با وجود آن مشکلات و سختی‌ها اداره شد. بنده خودم در خلیج فارس از طرف فرمانده کل قوا مسئولیت داشتم. به آنجا رفتیم صدور نفت داشت به صفر می‌رسید، همه ترمینال‌های ما را بمباران کرده بودند، اسکله‌های ما را زده بودند، کشتی‌ها را بمباران می‌کردند. اما کشور روی پای خود ایستاد و توانست با عزت و عظمت جنگ را به پایان برساند.

 

انسجام ملی با بخش نامه و رهنمود حاصل نمی‌شود/ دولت در دولت غلط و هرج و مرج است

 
 
دولت در دولت غلط و هرج و مرج است
 
دیدارنیوز: به‌عنوان حامیان آقای روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ چه انتظاراتی از او داشتید که بر آورده نشد و چه انتظاری در آستانه انتخابات از روحانی دارید؟
 
 
منتجب‌نیا: از آقای روحانی و از هیچ دولتی انتظار معجزه نیست. بلاشک ظرفیت کشور محدود است. ظرفیت اعتباری و نیرو‌های انسانی و امثال آن. اما بنده معتقدم که آقای روحانی نتوانست از ظرفیت‌های موجود استفاده کند. پتانسیل‌های قوی در این کشور وجود دارد. بنده بار‌ها خدمت ایشان کتباً و شفاهاً تذکر دادم. اگر ترتیب اثر می‌داد امروز ما چنین مشکلاتی نداشتیم. وقتی دولتی خود را در مجموعه‌ای محدود کند و از ظرفیت‌ها استفاده نکند از اداره کشور باز می‌ماند. ایران کشوری پهناور است و مسائل مختلفی دارد. بار این کشور باید بر دوش همه باشد. همه نخبگان و همه صاحب‌نظران و همه افراد و همه ملت باید در کنار هم باشند.  
 
دیدارنیوز: بیشتر انتظارات سیاسی و جناحی را عرض کردم.
 
منتجب‌نیا: از اول مشخص بود آقای روحانی فردی حزبی نیست. نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگراست. برخی تصور می‌کنند آقای روحانی اصولگرا هست. خیر ایشان اصولگرا هم نیست و بنده از اول هم به دوستان گفتم که نباید از آقای روحانی  انتظار حمایت اصلاح‌طلب‌ها را داشته باشند. اما آقای روحانی شخصی است که شجاعت این را دارد که فضایی را برای تلاش و فعالیت فعالان سیاسی و احزاب فراهم کند. تا حدی موفق بوده، ولی در این زمینه هم قصور داشته است. اگر وزارت کشور و دوستان، افرادی بودند که به این مسئله بیشتر اعتقاد داشتند و تلاش می‌کردند، امروز ما در رابطه با تحزب و فعالیت سیاسی هم بیشتر پیش می‌رفتیم و فضای سیاسی بازتر بود.
 
دیدارنیوز: شرایط کلی کشور غیر قابل تحلیل است. فکر می‌کنید روابط بین‌الملل ایران به کجا می‌رسد؟ در شرایطی که آمریکا همه ابعاد زندگی اقتصادی ایران و شخصیت‌ها و نهاد‌هایی که در همه جا رسمیت دارند مثل سپاه و وزیرخارجه که زبان بین‌المللی کشور است مورد تحریم قرار داده است. تنش‌هایی هم در منطقه کم و بیش به وقوع پیوست و بیم آن می‌رود که تنش‌های دیگری بر اثر یک اشتباه به وقوع بپیوندد. نظر و ارزیابی شما نسبت به آینده این روند چیست؟
 
منتجب‌نیا: معتقدم اگر عقلا بر کشور حاکم باشند و آن‌ها تصمیم بگیرند و کاملاً کنترل کنند به هر کجا برسیم مبارک است. این یک نبرد است. جنگ هم پیروزی دارد هم شکست. باید دست نیرو‌های تندرو و کم عقل مخصوصا در حاکمیت کوتاه شود. باید یک مرکزیت وجود داشته باشد. ما یک وزارت‌خارجه و یک وزارت اقتصاد داشته باشیم و یک نفر حرف بزند. اگر آقای ظریف را وزیر امورخارجه قرار دادیم باید آقای ظریف نماینده ملت باشد. دلیلی ندارد آقای ظریف وزیرخارجه باشد، آنگاه بنده که طلبه هستم اعلام نظر کنم. من کاری کنم که کار ظریف را هم خراب کنم و ظریف خرابکاری ما را درست کند. وزیر اقتصاد تعیین می‌کنیم، روحانی را به‌عنوان رئیس دولت انتخاب می‌کنیم و بعد وزارت اقتصاد در جای دیگری سیاستگذاری شود!! و همین طور در فرهنگ دولت باید متمرکز باشد. دولت در دولت غلط است. این هرج و مرج است و قابل قبول نیست. وجود دولت‌های متعدد در بخش سیاسی، داخلی، خارجی، اجتماعی و فرهنگی یک هرج و مرج است، به این وضعیت نابسامان خاتمه دهیم و اجازه ندهیم هر کسی در رابطه با سیاست خارجی حرف بزند. اگر ظریف لیاقت ندارد فرد دیگری را بگذارید! که البته من معتقدم لایق‌ترین فرد برای وزارت‌خارجه محمدجواد ظریف است. بنده سی سال است او را به خوبی می‌شناسم. اگر قبولش ندارید بگویید ظریف نباشد حسن یا حسین باشد. اما اگر به کار او ایمان دارید فقط او حرف بزند نه دیگران. معنی ندارد که چند دولت داشته باشیم بعد بگوییم  آقای روحانی و دولت باید پاسخگو باشند.
 
دیدارنیوز: تا اینجای کار تصمیمات جمهوری اسلامی در مقابل اقدامات آمریکا را تأیید می‌کنید؟
 
منتجب‌نیا: تصمیماتی که به صورت متمرکز بوده بنده عاقلانه و منطقی می‌دانم. اما برخی از تصمیمات، اظهارات و حرکت‌هایی که برخی از دوستان‌مان در نهاد‌ها و بخش‌های مختلف انجام می‌دهند را کارشکنی و اخلال می‌دانم.
 
دیدارنیوز: می‌توانید مصداق بیاورید؟
 
منتجب نیا: اجازه بدهید مصداق نیاورم.
 
دیدارنیوز: از اینکه وقت گذاشتید و به سؤالات ما پاسخگو بودید سپاسگزاریم.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی