تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
گزارش "دیدارنیوز" از نخستین نشست خبری حزب جمهوریت ایران اسلامی؛

منتجب نیا: احساس می‌کنیم مردم به عنوان وجه جمهوریت نظام، حضور کم رنگی دارند

انتخاب جمهوریت به این دلیل بود که احساس می‌کنیم مردم به عنوان وجه جمهوریت نظام حضور کم رنگی دارند و آنچنان که باید به جمهور مردم میدان داده نشده است. مردم از اوضاع اقتصادی گلایه دارند ولی همه دغدغه مردم مسائل اقتصادی نیست بلکه وجوه سیاسی از جمله کم توجهی به جمهوریت نیز مورد نقد مردم است.

کد خبر: ۳۰۶۲۴
۱۴:۱۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ بابک مجیدی: رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی در ابتدای نشست خبری اعضای این حزب با اشاره به روند و دلایل شکل گیری و تاسیس حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: از زمانی که با مشورت تعدادی از دوستان تصمیم به پایه گذاری این حزب گرفتیم بنا بر این بود که حزبی کاملا مردمی شکل بگیرد، به همین دلیل تعداد ۲۷ نفر اعضای هیات موسس، نمایندگان همه اقوام، عقیده ها، جنسیت ها، و سنین مختلف در حزب جمهوریت ایران اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا به روند انتخاب نام حزب اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات موسس، حدود ۳۰ اسم پیشنهادی اعضا و هواداران حزب از سراسر کشور مطرح و چند اسم در جلسه انتخاب شد که البته جمهوریت بیشترین رای را آورد.

منتجب نیا ادامه داد: انتخاب جمهوریت به این دلیل بود که احساس می‌کنیم مردم به عنوان وجه جمهوریت نظام حضور کم رنگی دارند و آنچنان که باید به جمهور مردم میدان داده نشده است. مردم از اوضاع اقتصادی گلایه دارند ولی همه دغدغه مردم مسائل اقتصادی نیست بلکه وجوه سیاسی از جمله کم توجهی به جمهوریت نیز مورد نقد مردم است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل، حزب جمهوریت ایران اسلامی آمده است تا برای تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برنامه ارائه دهد.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت با بیان اینکه اصل حرکت ما در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی است؛ یادآور شد: هدف از تاسیس حزب، ریشه‌ای و توجه به همه ابعاد زندگی مردم است. حزب جمهوریت ایران اسلامی از معدود احزابی است که با آرمان و برنامه وارد صحنه شده و هدف نهائی اش تربیت نیرو و کادر قوی و تقویت تحزب در کشور است. نیاز داریم از اداره کشور، تعاریف و بدنه اجرائی قوی و کارآمد داشته باشد.

منتجب نیا اظهار داشت: حزب‌جمهوریت ایران اسلامی، تشکل نوپایی است که چهارشنبه گذشته در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعالیت گرفت که از آن‌ها سپاسگزاری می‌کنم. ان شاء الله که مقدمات برگزاری کنگره را به زودی فراهم کرده و در مسیر تشکیل و تاسیس یک حزب مردمی و قانونی گام بر می‌داریم.
 
 
قوم بلوچ دلسوزترین و متعصب‌ترین قومی است که ریشه در تاریخ ایران دارد
 

وی خاطرنشان کرد: اعضای هیات موسس ما از قومیت های مختلف و از ۱۵ استان کشور هستند و قبل از تصویب پروانه این حزب کارهای مقدماتی را انجام و هسته های مرکزی را تشکیل دادیم. با توجه به اصول و قواعد حزبی برای همه اعضا پرونده و شناسنامه تشکیل می شود. اساسنامه و مرامنامه به تصویب رسیده و در کمیسیون ماده ۱۰ قرار دادیم.

منتجب نیا با بیان اینکه حزب جمهوریت در پی انتقادات روشن و دلسوزانه است، افزود: نه ساختار شکنی را قبول داریم و نه در این مسیر حرکت می کنیم ولی انتقاد سالم و سازنده همراه با برنامه داریم.  

وی ادامه داد: کمیته های ما تخصصی است و برنامه مدون برای اداره کشور خواهند داشت. شاید جزء معدود احزابی باشیم که با برنامه وارد شده و می خواهد هم انتقاد کند و هم برنامه محور پیش برود.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای تقویت احزاب چیست، گفت: بخشی از  روند تقویت احزاب باید توسط مسئولان نظام انجام شود که باید بستر تاسیس، رشد و گسترش احزاب را فراهم کنند. بخش دیگر به عهده رسانه هاست که باید روی فرهنگ تحزب در کشور کار کنند و بدنه جامعه را متوجه نقش احزاب و اثر گذاری آنها کنند.

وی ادامه داد: فقط در زمینه گسترش کمی احزاب در دوران اصلاحات و دولت تدبیر و امید تکیه شده است که جای سپاسگزاری دارد اما کافی نیست. جامعه ما نیاز به فرهنگ سازی توسط رسانه برای معرفی حزب و تحزب دارد تا مردم فکر نکنند حزب امری زائد و ستون پنجم بلکه یک ضرورت است. دولت، مجلس و قوه قضائیه باید در جهت تقویت اصل تحزب تلاش کنند و این نهاد مدنی و زیر بنایی را تقویت کنند.

منتجب نیا با بیان اینکه بخشی از روند تقویت تحزب به خود احزاب ارتباط دارد، افزود: احزاب باید ماهیت خود را دریابند، متاسفانه با افزایش کمی احزاب، کیفیت آنها تهی شده است. مردم نگاهشان به احزاب به مثابه ستاد انتخابات است در حالی که چنین نیست و حزب، یک ضرورت اجتماعی است و در یک جامعه سیاسی و دینی، حتما باید احزاب قوی وجود داشته باشند تا بتوانند با هم رقابت کنند. بنابراین مسئولان، رسانه ها و احزاب باید کاری کنند که ذهنیت منفی مردم نسبت به احزاب از بین برود، به طوری که مردم احزاب را صدای ساختارمند و سازمان یافته خود بدانند.
 
 
قوم بلوچ دلسوزترین و متعصب‌ترین قومی است که ریشه در تاریخ ایران دارد
 
 
منتجب نیا درباره راهکارها برای رفع اختلاف طبقاتی احزاب، گفت: توجه به قانون و مقرراتی که در احزاب و قانون اساسی وجود دارد پایه کار است و توجه احزاب به مرام خود و همچنین اصول قانون اساسی می تواند این نقیصه را حل کند. اصل ۲۶ قانون اساسی معطوف به احزاب است و از همین طریق احزاب باید اثر گذاری خود را در همه ابعاد از طریق ارائه برنامه های مدون و بلند مدت داشته باشند.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ابراز نظر، سازمان دهی راهپیمایی، تجمع و ارائه راهکار و برنامه را طبق قانون حق احزاب دانست و تاکید کرد: کمتر شاهد اقدامات اینچنینی از طرف احزاب کشور بودیم و اگر حزبی بخواهد برای این مسائل مجوز بگیرد دستگاه های مسئول همراهی نمی کنند. مسئولان و احزاب باید مُر قانون را مورد توجه قرار دهند. برای رفع فاصله طبقاتی شروع کار با مسئولان است، همان گونه که حضرت امام (ره) فرمودند مسئولان حداکثر باید جزء طبقات متوسط باشند و زندگی، روش و منش آنها باید منطبق با مردم عادی باشد.

وی درباره گرایش سیاسی حزب متبوع خود، خاطرنشان کرد: گرایش حزب جمهوریت ایران اسلامی اصلاح طلبانه است. اعضای هیات موسس حزب از اصلاح طلبان فعال و با سابقه هستند. اصلاح طلبانی که با آرمان های انقلاب  در درون نظام با سابقه ممتد، فعالیت کرده و می کنند. اعتقاد داریم باید در بدنه اصلاحات، پالایشی صورت گیرد و تحولی اتفاق بیفتد.

وی درخصوص حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی  گفت:  باید در انتخابات شرکت کرد و اگر شرایط مهیا باشد قطعا چهره های شاخص موثر و مفید وارد صحنه می شوند و مجلس ما آن اقتدار لازم را پیدا می کند.

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: قطعاً بنای ‌ما بر تکروی نیست اما ائتلاف شرط و شروطی هم دارد و یکی از مهم‌ترین شروطش تعامل و پذیرش نظر همه طرفین ائتلاف است. ضمن این که تاکید می‌کنم باید یک آسیب‌شناسی کلی از جریان اصلاحات داشته باشیم.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی مبنی بر این که اصلاح‌طلبان به هر قیمتی وارد انتخابات نمی‌شوند اما نباید با صندوق‌های رای قهر کرد، گفت: رهنمودهای ایشان - که شخصیت محبوب و ارزشمندی هستند و بخشی از مردم نگاه‌شان به ایشان و نیز کسانی است که در حصر هستند - قطعاً مفید است اما امیدوارم که نظام هم از این سرمایه استفاده کند و بر آن توجه داشته باشد و امیدواریم که فضا برای ورود همه افراد و سلایق به انتخابات باز شود.

وی درباره علت جدا شدن وی از حزب اعتماد ملی گفت: متاسفانه آن چه از طرف مقابل شاهد نبودیم، تعامل بود. آنان به دنبال تحمیل نظرات کسانی بودند که در بالادست قرار داشتند. برای همه افراد در حزب، ارزش قائل هستیم نه این که کسی برای حزب ما تصمیم بگیرد. شعار ما هماهنگی و تعامل بود اما عده‌ای در حزب به دنبال تحمیل نظرات بودند که در نظام حزبی، چنین چیزی را نمی‌پذیریم و بر همین اساس از آن حزب خارج شدیم.
 
 
قوم بلوچ دلسوزترین و متعصب‌ترین قومی است که ریشه در تاریخ ایران دارد
 

منتجب نیا در پاسخ به این پرسش که عدم تعامل با شورای سیاست گذاری یکی از دلایل انشعاب شما از حزب اعتماد ملی بود، در حال حاضر نسبت به شورای مذکور استقلال دارید یا تعامل می کنید، گفت: قبلا هم گفتیم ما قصد داشتیم با حفظ استقلال با همه اصلاح طلبان تعامل داشته باشیم ولی در عمل شرایطی پیش آمد که مورد نقد ما بود. اکنون هم اصل تعامل را رد نمی کنیم و اتفاقا روی آن تاکید داریم و تعامل و همگرایی را شرط پیروزی می دانیم. منتها حفظ هویت مستقل حزب خودمان را امری اساسی می دانیم و تعامل و ائتلاف در ایام انتخابات است. حضور در انتخابات و تهیه لیست، امر آسانی است.
 
خبرنگار دیدارنیوز از توجه حزب جمهوریت به  منطقه  سیستان  و بلوچستان  که از استان های محروم کشور است و اثرگذاری برای حل مشکلاتی  از قبیل  حمله  گاندوها  به دو کودک که در روزهای اخیر اتفاق افتاد و مشکلات  معیشتی  و رفاهی  این استان، سوالی پرسید  که پرویز سارانی عضو موسس و از اعضای اهل تسنن حزب جمهوریت گفت: قوم بلوچ وفادار ترین، دلسوز ترین و متعصب ترین قومی است که ریشه در تاریخ ایران دارد و همواره جان، مال و هستی خود را در طول تاریخ در خدمت این سرزمین گذاشته است. از گذشته تاکنون حکومت های مرکزی نتوانسته اند شرایطی فراهم کنند که بستر توسعه در منطقه سیستان و بلوچستان شکل بگیرد تا از امکانات، منابع، ابزار و چیزی که به عنوان بودجه در برنامه ها است به صورت متوازن برخوردار شوند. نتیجه این رویکرد ایجاد شکافی شدید در تمامی شاخص های رفاهی در منطقه اهل تسنن بوده است.
 
سارانی با بیان اینکه عنصر اساسی که قوم من را گرفتار کرده است نبود توجه کافی به آموزش و پرورش در جهت تولید نیروی خلاق و تحصیل کرده است، افزود: از طرف دیگر باید بپذیریم تبعیض و عدم استفاده از نخبگان منطقه در پروسه اجرائی کشور به عنوان یک فرصت و در جهت منافع ملی ایران نادیده انگاشته شده است و این شکاف را عمیق کرده است؛ به طوری که حتی برای حقوق اولیه دارای تعارض و کمبود هستیم.
 
وی اظهار کرد: از طرف دیگر فرزندان سیستان و بلوچستان به عنوان فرزندان ایران در ارکان تصمیم گیری کشور نادیده گرفته شده اند.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار دیدارنیوز که نظر مولانا عبدالحمید در خصوص همگرایی ملی و نقش احزاب در روند سیاسی کشور را جویا شده بود گفت: با توجه به قرابت فرهنگی و مذهبی که منطقه بلوچستان با کشورهای منطقه دارد مولانا عبدالحمید سفیر و ظرفیت منحصر به فردی است که تا کنون از او استفاده نشده است. او  همیشه دلسوزانه مواضع خود را بیان کرده و گلایه هایی هم در خصوص کم توجهی مسئولان نسبت به مطالبات سیاسی، عقیدتی، اقتصادی و رفاهی مردم و نخبگان استان دارد.
 
 
قوم بلوچ دلسوزترین و متعصب‌ترین قومی است که ریشه در تاریخ ایران دارد
 
 
همچنین سمیه طهماسبی عضو هیات موسس حزب جمهوریت با بیان سوابق تحصیلی خود، گفت: ما در حزب جمهوریت نگاه روشن و جامعی نسبت به مطالبات زنان در سطح داخلی و بین المللی  داریم. دیدگاه هایی که در حزب و نسبت به مشکلات زنان وجود دارد به گونه ای است که ضرورت ایجاد شاخه زنان در حزب احساس شد و در پی فعال کردن این بخش هستیم.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی