تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
پاسداشت "دیدارنیوز" برای قهرمانی که امروز از میان ما رفت؛

یادی از استاد «پرویز جلایر»؛ وزنه بردار تاریخ ساز ایران

اوج موفقیت استاد پرویز جلایر در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی روی داد؛ جایی که موفق شد با رکورد ۴۲۲.۵ کیلوگرم در سه حرکت، به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند؛ مرغوب‌ترین مدالی که تاکنون در سبک وزن‌ها به نام وزنه برداری ایران به دست آمده است.

کد خبر: ۲۸۹۵۵
۱۷:۲۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۸

یادی از استاد پرویز جلایر

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: صبح امروز، «پرویز جلایر» وزنه بردار تاریخ ساز ایران در سن ۸۰ سالگی و پس از تحمل یک سال بیماری، دار فانی را ترک گفت. استاد جلایر از روزی که وزنه برداری را شناخت تا همین اواخر، همیشه اتصالش با این ورزش برقرار بود. پرویز خان که متولد آبان ۱۳۱۸ در تهران بود، تقریبا یک نسل بعد از زنده یادان جعفر سلماسی، محمود نامجو و هنریک تمرز در وزنه برداری ایران درخشیدن را آغاز کرد.

بچه بازارچه نایب السلطنه و خیابان ری از کودکی با ساختن وزنه‌های سنتی با آجر قزاقی، سراغ وزنه برداری رفت، اما در باشگاهی محلی نزد استاد ابوالملوکی بود که الفبای این ورزش را به درستی آموخت. بعدتر به باشگاه نیرو رفت و علاوه بر وزنه برداری، پنجه در پنجه کشتی گیران هم می‌انداخت و با نام هایی چون حسن غفوری فرد (که بعد‌ها نماینده مجلس و رئیس سازمان تربیت بدنی شد) کشتی گرفت.

آغاز قهرمانی
 
در سال ۱۳۴۱ با عضویت در تیم تهران به ارومیه رفت و در رقابت‌های قهرمانی کشور شرکت جست و در دسته ۶۰ کیلویی‌ها قهرمان شد. پرویز جلایر که از جوانی تا همین دیروز، انسانی آراسته و مهربان بود با نام هایی چون اسماعیل عِلم خواه و هنریک تمرز در دهه ۴۰ روبرو شد، لباس تیم ملی را به شایستگی از آن‌ها تحویل گرفت و تا رفیع‌ترین قله‌های این ورزش بالا رفت.

او در المپیک ۱۹۶۰ رم جوانی جویای نام بود، اما در المپیک ۱۹۶۴ توکیو تا رتبه هفتم بالا آمد و همه رکورد‌های قبلی ایران را جارو کرد. در سال ۱۹۶۵ و در بازی‌های آسیایی بانکوک به مدال طلا در سبک وزن دست یافت و تبدیل به چهره‌ای جهانی شد.

در مسابقات جهانی برلین در سال ۱۹۶۶ به مدال برنز رسید و رکورد‌های تازه‌ای برپا کرد. یک سال بعد در تهران نیز موفق شد رکورد دو ضرب جهان را به ثبت برساند و سومین ایرانی صاحب رکورد در جهان شناخته شود.
 
 
یادی از استاد پرویز جلایر
 

بهترین مدال
 
اوج موفقیت پرویز جلایر اما در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی روی داد، جایی که موفق شد با رکورد ۴۲۲.۵ کیلوگرم در سه حرکت (آن روز‌ها حرکت پرس هم در وزنه برداری وجود داشت)، به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند؛ مرغوب‌ترین مدالی که تاکنون در سبک وزن‌ها به نام وزنه برداری ایران به دست آمده است.

پرویز جلایر بعد‌تر مدال‌های دیگری نیز در مسابقات آسیایی به دست آورد و نهایتا در آستانه بازی‌های آسیایی تهران از صحنه قهرمانی خداحافظی کرد. بعد از مدتی استراحت، در عرصه‌های دیگر وزنه برداری از جمله مربی گری و داوری حضور یافت و بار‌ها مورد تشویق و احترام فدراسیون جهانی قرار گرفت.
 
 
یادی از استاد پرویز جلایر
 

وزنه سنگین مرگ
 
و امروز پرویز جلایر تسلیم سرنوشت شد و از دنیا رفت؛ در حالی که هنوز مدال‌ها و عناوین او در تاریخ ورزش ایران برق می‌زند. او قهرمان دوره عکس‌های سیاه و سفید و هالتر‌های براق آب ورشو بود و هنوز می‌توان با حسرت به آن عکس خیره کننده استاد قاسم فارسی نگریست که در یکی از مسابقات آسیایی از پرویز جلایر گرفته است، جایی که جلایر در حالتی نامتعادل و از پشت سر دارد وزنه را می‌اندازد. نویسنده آن روز‌های کیهان ورزشی با حسرت از آن لحظه تلخ نوشته و اینکه اگر وزنه ۱۲۸ کیلوگرمی مهار شده بود رکورد جدیدی برای ایران و جلایر ثبت می‌شد...
 
 
یادی از استاد پرویز جلایر
 

اما حسرت بزرگ، امروز رخ داد، وقتی که ورزش ایران در حسرت همیشگی از دست دادن یک قهرمان راستین و بزرگ خود به سوگ نشست. دریغ که استاد جلایر رفت و فرصت نیافت که از سرنوشت وزنه برداری بعد از انتخابات فردا باخبر باشد. روحش شاد.   
 
 
یادی از استاد پرویز جلایر
 
یادی از استاد پرویز جلایر
 
یادی از استاد پرویز جلایر
 
یادی از استاد پرویز جلایر
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی