تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
"دیدارنیوز" در گفتگو با پیروز مجتهدزاده، حادثه انفجار نفتکش‌ها و واکنش دولت انگلیس را بررسی کرد؛

عامل انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان جنگ طلب است

News Image Lead

موضع وزیر خارجه انگلیس، یک فضولی بی دلیل بود. در حقیقت وزارت خارجه انگلیس خواسته است نانی را به آمریکایی‌ها قرض بدهد که ترامپ در سفر اخیرش به لندن به آن‌ها قرض داده بود. اتحادیه اروپا مواضع آمریکا را نپذیرفت و برای آن‌ها این اظهارات شتاب زده، محلی از اعراب ندارد.

کد خبر: ۲۷۶۳۵
۱۵:۵۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: ایران به عنوان یکی از قدرت های بزرگ منطقه خاورمیانه و یکی از تولید کنندگان و صادرکنندگان مهم انرژی، در اوقات فراوانی از سال در صدر اخبار جهان قرار داشته است. شاید بعد از جنگ ایران و عراق، مذاکرات منتهی به توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» را بتوان نقطه اوج توجه جهان به ایران دانست که مسائل مربوط به ایران، بیش از پیش مورد توجه رسانه ها و سیاست مداران در سطح بین الملل قرار گرفت. تقریبا روزی نیست که متنی، مطلبی و اظهار نظری در خصوص مسائل ایران از زبان مقامات آمریکایی بیان نشود. البته این موضوع را نمی توان الزاما به نفع ایران دانست.

خروج آمریکا از برجام نیز خود باعث جلب توجه مجامع بین المللی به ایران و موضوع فعالیت های هسته ای کشورمان شد. سفر نخست وزیر ژاپن به ایران در اواخر هفته گذشته یکی از مقاطعی بود که گوش ها، چشم ها و قلم های زیادی منتظر وقوع آن بودند و منجر به تولید حجم زیادی مطلب، خبر و تحلیل شد.
 
درست در زمان دیدار آقای «آبه» با مقام معظم رهبری، خبری منتشر شد که همه را شوکه کرد. انفجار دو نفتکش در دریای عمان و در نزدیکی آبهای ساحلی ایران، ادامه اخبار مرتبط و مذاکرات مقامات ایران و ژاپن را به شدت تحت تاثیر و تحت الشعاع خود قرار داد. در حالی که نخست وزیر ژاپن مهمان ایران بود، در دریای عمان تانکرهای نفتی مورد حمله قرار می گیرند که یکی از آنها در مالکیت ژاپن بود. این موضوع باعث گمانه ها و تحلیل هایی شد که هرگز به روشن شدن واقعیت این حادثه منجر نشد و عوامل، اشخاص و صحنه گردانان انفجارهای ذکر شده در پرده ای از ابهام باقی ماندند.
 
وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی انفجارهای دریای عمان دانست، همانگونه که پیش از این، حمله به نفتکش های عربستان و نروژ در بندر فجیره را متوجه ایران کرده بود. دونالد ترامپ نیز موضع وزیرش را تایید کرد و به دنبال آن جلسه ای فوق العاده در شورای امنیت سازمان ملل ترتیب داده شد که بی نتیجه پایان یافت.
 
در این میان، وزیر خارجه انگلستان نیز در تایید ادعا و اتهام آمریکایی ها با به کار بردن اصطلاح «احتمال قریب به یقین» در خصوص انفجارهای دریای عمان، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت. تایید مواضع آمریکا از سوی انگلیس در حالی صورت گرفت که دیگر اعضای اتحادیه اروپا سکوت کردند یا دلایل و شواهد آمریکایی ها را برای متهم کردن ایران کافی ندانستند.

آمریکایی ها فیلمی با کیفیت پایین به نمایش گذاشتند و مدعی شدند سرنشینان قایق ایرانی در حال جدا کردن یک عدد مین عمل نکرده از بدنه یکی از نفتکش ها هستند، این در حالی است که مدیر شرکت ژاپنی مالک یکی از نفتکش ها گفت: انفجار از طریق مین و اژدر نبوده است.
 
در همین خصوص، پیروز مجتهدزاده در گفتگو با دیدارنیوز و در پاسخ به این پرسش که همراهی انگلیس با آمریکا در خصوص اتهام زنی به ایران را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: موضع وزیر خارجه انگلیس، یک فضولی بی دلیل بود. در حقیقت وزارت خارجه انگلیس خواسته است نانی را به آمریکایی ها قرض بدهد که ترامپ در سفر اخیرش به لندن به آنها قرض داده بود. اتحادیه اروپا مواضع آمریکا را نپذیرفت و برای آنها این اظهارات شتاب زده، محلی از اعراب ندارد.
 

عامل انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان جنگ طلب است
 
وی افزود: ارزیابی من در خصوص انفجار نفتکش ها این است که هر کس این حادثه را آفریده، مرتکب عمل و اقدام احمقانه ای شده است و فقط نیتش این بوده است که مبادا مذاکرات آبه در تهران به نتیجه برسد و هرکس این کار را کرده خواهان جنگ است. آنها می گویند کار ایرانی ها بوده است. پوشیده نیست گروه هایی وابسته به سپاه پاسداران وجود دارند که به جنگ و تنش علاقه دارند ولی این را نمی توان به حساب دولت و حکومت ایران گذاشت. در منطقه، اسراییل خواهان جنگ است و کسی نمی تواند این خوی جنگ طلبی اسراییل را به حساب آمریکا بگذارد.
 
وی ادامه داد: معتقدم کسی که دست به این کار زده، جنگ طلب است. بنابراین باید بررسی و نگاه کنیم در میان جنگ طلبان دو طرف، کدام یک بیشتر تشنه جنگ است و سود می برد. در حقیقت، اژدری(torpedo) که به این نفتکش ها اصابت کرده است مستقیما مذاکره ایران و ژاپن را هدف قرار داده است و به این نیت شلیک شده که ایران را جنگ طلب و یاغی منطقه معرفی کند.
 
مجتهدزاده در پاسخ به این نظر که عده ای معتقدند شینزو آبه دست خالی ایران را ترک کرد، اظهار داشت: این برداشت غلط است. برخی عجله دارند، در حالی که نخست وزیر ژاپن گفت گام های بزرگی برداشته شده است، قرار نیست محتوای مذاکرات جار زده شود. پر واضح است آقای آبه مطلقا دست خالی ایران را ترک نکرده است. رهبری گفتند ترامپ را شایسته پیام و مذاکره نمی دانم، حرف ایشان کاملا درست است. وقتی مقامات آمریکایی یاد گرفتند به شکل واحد و منسجم اظهار نظر کنند می توان در خصوص رد و بدل کردن پیام های آنها صحبت کرد، لذا در این شرایط، سخن رهبری درست و به موقع بود. آنجایی که به نخست وزیر ژاپن گفتند حاضرم با شما بحث کنم ولی با ترامپ حرفی ندارم، این نشان می دهد ایشان پیرامون موضوعات مطروحه، سیاست های کشور را به سمع آقای آبه رسانده است.
 
وی ادامه داد: آینده شرایط ایران در منطقه در رابطه با آمریکا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس غیر قابل پیش بینی است. ما فعلا باید در ادامه وضعیت موجود حرکت کنیم تا وقتی که اتهام ها و رایزنی ها و دورغ های آقای ترامپ مبنی بر همراه کردن دیگر کشورها بر علیه ایران به پایان برسد که قطعا این اقدامات ترامپ بی نتیجه خواهد بود. در نهایت اسناد و اتهامات آنها در سازمان ملل رد خواهد شد، از کجا معلوم است که فیلم کذایی در چه تاریخی ضبط شده است و اساساچگونه می توانید ثابت کنید قایق موجود در فیلم متعلق به ایران است.
 
این کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به این پرسش که واکنش مقامات آمریکایی را چگونه ارزیابی می کنید، در حالی که برخی کشورها منتظر عکس العمل تندتری از طرف کاخ سفید بودند، گفت: پمپئو واکنش احمقانه ای داشت، او با استناد به فیلمی ضعیف و غیرقابل استناد، ایران را متهم به دست داشتن در این حادثه کرد. این برخورد بسیار زشت و غیر حرفه ای بود. این در زمانی بود که آقای ترامپ ادعا می کند به وسیله نخست وزیر ژاپن به دنبال کاهش تنش با ایران است. ترامپ نیز حرف های وزیر خارجه اش را تکرار کرد، این آدم ها بی ثبات هستند. ممکن است در فاکس نیوز مطلبی جنگ طلبانه بگویند و در اسکای نیوز موضع عکس بگیرند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی