تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

۱۲ نکته مفید درباره «ام اس»

بپذیرید که در حال حاضر با مالتیپل اسکلروزیس همخانه هستید. حضورش را به رسمیت بشناسید. با او دوست شوید و او را به اسم کوچکش «ام اس» صدا بزنید.

کد خبر: ۲۶۸۱۶
۱۶:۰۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
دیدارنیوزـ مژگان افروزی*: ۱۲ نکته مفید درباره «ام اس» را در ادامه بخوانید.
 
یک. وقتی متوجه می‌شویم فردی به نوعی از بیماری مبتلاست از او بپرسیم به چه چیزهایی نیاز دارد یا ما در تقابل با او به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم. وقتی در مورد موضوعی دانشی نداریم سکوت کنیم.

دو. گوگل منبع خوبی برای آشنایی با بیماری «ام اس» نیست چرا که به محض جستجوی پرسش «ام اس چیست؟» با حجم وسیعی از اطلاعات کلی و مبهم به همراه عکس ویلچر مواجه خواهید شد. بهترین منبع، منابعی مانند سایت انجمن ام.اس ایران است و از آن بهتر پزشک معالج.

سه. یادمان باشد هر بیماری مجموعه‌ای از علایم را با خود به همراه دارد که از علایم تعریف شده حتما حداقل شش مورد از آن را به طور همزمان و بیش از ۲۴ ساعت مداوم و بی‌وقفه تجربه کنید. پس گزگز لحظه‌ای اندام‌ها یا سستی ممکن است دلایل پزشکی دیگری داشته باشد. ام.اس از طریق ام.آر.آی قابل تشخیص قطعی است.

وقتی به یک فرد مبتلا مراجعه می‌کنید و از علایم زود گذر ابراز نگرانی می‌کنید باور کنید که او صرفا یک مبتلاست که برای دریافت یک مُسَکن هم به نظر پزشک نیاز دارد. حتی یک فوق تخصص در حوزه «ام اس» هم با شنیدن چنین شرح ‌حال‌هایی نمی‌تواند به شما اطمینان بدهد که مبتلا هستید یا نه! پس در صورت مشاهده علایم پایدار به جای فرد مبتلا، به پزشک مراجعه کنید و بعد از بررسی شرح حال شما در صورت نیاز او حتما شما را به متخصص ارجاع خواهد داد.

چهار. اگر به «ام اس» مبتلا هستید لطفا لطفا لطفا فقط به توصیه‌های پزشک معالجتان اهمیت بدهید. خاله و عمه و همسایه قطعا دلسوز شما هستند ولی دانش پزشکی ندارند. «ام اس» دل درد نیست که با نسخه همیشگی چای و نبات خوب بشود.

یادمان باشد «ام اس» در حال حاضر هیچ درمان قطعی ندارد و هرکس، تاکید می‌کنم هرکس که مدعی درمان قطعی آن شد حتما حتما از او بخواهید به انجمن «ام اس» ایران مراجعه کند تا به هیات نوبل معرفی و جایزه نوبل پزشکی را دریافت کند!

هر زمان که درمان قطعی این بیماری کشف شود، در کسری از ثانیه خبر آن در رسانه‌های معتبر دنیا منتشر خواهد شد. صفحه‌های اینستاگرام، کانال‌های تلگرام و ... منابع معتبر نیستند، لطفا به ادعاهای مطرح شده از جانب این شبکه‌ها اعتماد نکنید.

پنج. هنوز تاثیر طب سنتی بر بهبود بیماری «ام اس» از طرف مجامع علمی جهان تایید نشده است اما بارها دیده شده که افراد مبتلا با قطع داروهای اصلی و استفاده از داروهای گیاهی، دچار ناتوانی‌های بی‌بازگشت شده‌اند. لطفا به پزشک خود اعتماد کنید. داروهایتان را سرخود قطع نکنید و اجازه بدهید پزشک شما با همراهی شما «ام اس» را کنترل کند.
 
شش. در مورد عادات غذایی، غذاهای فست‌فودی، چرب، شیرین و شور به صورت دائمی برای افراد سالم هم مضر است، شما هم نباید به طور مرتب از این خوراکی‌ها استفاده کنید حالا اگر گاهی دلتان خواست عیبی ندارد ولی واقعا گاهی لطفا.
 
هفت. سعی کنید از استرس، گرما، سیگار، خستگی و هر چیزی که تعادل جسم و‌ روحتان را مختل می‌کند فاصله بگیرید. اگر به تنهایی قادر به این کار نیستید از یک مشاور بخواهید تا راه‌های مقابله با استرس را به شما آموزش بدهد. به خواب هم اهمیت بدهید.
 
هشت. داشتن فعالیت ورزشی سبک اما مستمر در تقویت عضلات و تخلیه ذهنی شما موثر است. نیازی نیست که ورزش سنگینی داشته باشید. یوگا یا حتی راه رفتن در استخر هم برای شما خوب است.
 
نه. بپذیرید که در حال حاضر با مالتیپل اسکلروزیس همخانه هستید. حضورش را به رسمیت بشناسید. با او دوست شوید و او را به اسم کوچکش «ام اس» صدا بزنید.

ده. اولین چیزی که با شنیدن نام «ام.اس» به ذهن می‌رسد ویلچر است. باور کنید هیچ تضمینی وجود ندارد که یک فرد سالم در گذر از خیابان دچار حادثه نشده و آسیب نخاعی نبیند یا حتی کشته نشود. یادمان باشد همانطور که تمام آدم‌هایی که در دنیا روی ویلچر می‌نشینند «ام.اس» ندارند، همه مبتلایان به «ام.اس» هم هرگز نیازی به استفاده از لوازم کمک حرکتی نخواهند داشت.

پرسش: پس چرا این همه بیمار «ام اس» از عصا و ویلچر استفاده می‌کنند؟

پاسخ: «ام.اس» هم مثل هر بیماری دیگر، نوع پیشرفته دارد اما عمده مبتلایان، به نوع کنترل شونده مبتلا هستند و در صورت رعایت دستورات پزشک در همان نقطه کنترل شده باقی خواهند ماند.

یازده. لطفا از ابتلا به «ام.اس» شرمنده نباشید. حتی اگر از وسایل کمک حرکتی استفاده می‌کنید شما حق زندگی دارید. خود را مخفی نکنید. با دیگران معاشرت کنید و خواسته‌هایتان را صریح و روشن با صدای بلند عنوان کنید تا جامعه با کسب آگاهی، فضای بهتری را برای تعاملات اجتماعی شما فراهم کند.

دوازده. زندگی خواه کوتاه خواه طولانی رویداد جذابی است که اگر نباشد این همه برای کشف راز جوانی و تلاش برای طول عمر تلاش نمی‌شود. برای رویدادهای مبهم آینده، لذت اکنون را از خود و عزیزان‌تان دریغ نکنید. استیون هاوکینگ تا روزی که نفس کشید برای جهان مفید بود. هاوکینگ جهان خود و اطرافیان‌تان باشید.

*نویسنده و مبتلا به ام اس
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی