تیتر امروز

اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
رصد دانشجویان در فضای مجازی

واکنش چهره‌های دانشگاهی به اصلاح آئین‌نامه انضباطی دانشجویان

News Image Lead

دیروز مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان خبر از اصلاحات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان داد. جاماسب نوذری اعلام کرد که تخلفات دانشجویان در فضای مجازی هم به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اضافه شده است.

کد خبر: ۲۴۷۳۷
۱۳:۰۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
 
دیدارنیوز ـ دیروز مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان خبر از اصلاحات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان داد. جاماسب نوذری اعلام کرد که تخلفات دانشجویان در فضای مجازی هم به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اضافه شده است. او درباره تخلفات دانشجویان در فضای مجازی این چنین توضیح می‌دهد: «انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.»  

همین خبرباعث شد تا بسیاری از دانشجویان در شبکه‌های مجازی نسبت به آن واکنش نشان دهند. برخی‌ها نوشتند که این آیین‌نامه دخالت در زندگی شخصی آنها است و برخی دیگرهم گفتند این آیین‌نامه وزارت علوم پر از ابهام است. البته این اولین باری نیست که مسئولان آموزشی در مسائل شخصی دانشجویان مداخله می‌کنند همین چند ماه پیش بود که دستورالعمل پوشش دانشجویان دانشگاه آزاد خبرساز شد. آیین‌نامه ای که پوشیدن لباس راحتی در خوابگاه را برای دانشجویان ممنوع می‌کرد.  در این دستورالعمل تأکید شده بود، پوشش محیط خوابگاه نیز باید متعارف با اماکن خوابگاهی باشد. پوشیدن لباس راحتی، بویژه برای بانوان در هر شرایطی در فضای عمومی خوابگاه ممنوع است. این بار اما مسئولان دانشجویان را غافلگیر کرده‌اند. موضوعی که البته به گفته مسئولان آموزش عالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است. علی اکبر مؤمنی ملک شاه دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: واقعاً معلوم نیست که این آیین نامه‌ها چه اهمیتی برای وزارت علوم دارد. یکی از قوانین وزارت علوم این است که دانشگاه نباید به مسائل بیرون از محیط آموزشی دانشجو ورود کند. تدوین این نوع آیین نامه یعنی اینکه خود وزارت علوم قوانین خودش را نقض می‌کند. وی با اشاره به اینکه فضای مجازی محیط خصوصی دانشجو است می‌افزاید : دانشجویان موظف هستند در داخل دانشگاه شرایط و قوانین را رعایت کنند اما واقعاً صفحه اینستاگرام یا توئیتر که یک محیط شخصی برای خود دانشجو است چه آسیبی به دانشگاه وارد می‌کند. من به‌عنوان دانشجو می‌خواهم عکس‌های شخصی‌ام را با دوستانم به اشتراک بگذارم این موضوع چرا باید برای وزارت علوم مهم باشد.

وی با تأکید بر اینکه وزیر علوم نقشی در این قوانین ندارد و این موضوعات از سوی نهاد‌های دیگری به وزارت علوم دیکته می‌شود، می‌گوید: دانشجویان از ترس کمیته‌های انضباطی در محیط دانشگاه که نمی‌توانند نظرات خود را بیان کنند برخی تحلیل‌های شخصی خود را در صفحات اجتماعی منتشر می‌کنند حالا مسئولان می‌خواهند این فضاها را هم رصد کنند. دانشجویان سال‌های سال به‌خاطر ابراز بیان و دیدگاه‌شان برخورد قهری دیده‌اند. در واقع فضای بسته و رفتارهای نامناسب مسئولان موجب شده است که دانشجویان در برابر فعالیت‌های سیاسی به نوعی به دلسردی برسند. این در حالی است که لزوماً بیان نظر دانشجویان سیاسی نیست و اغلب آنها مطالبه صنفی، دانشجویی و آموزشی دارند. از سوی دیگر برخی از فعالان دانشجویی اعلام کردند که این روزها فشارهای کمیته انضباطی روی دانشجویان و مسائل شخصی‌شان بیشتر از قبل شده است. موضوعی که غزل معصوم شاهی فعال دانشجویی امیرکبیر به آن اشاره می‌کند و می‌گوید : متأسفانه کمیته انضباطی روی مسائل شخصی دانشجویان هم ورود می‌کند. برای آنها فرقی نمی‌کند که دانشجو فعال باشد یا غیر فعال. ما بارها با مواردی مواجه شدیم که کمیته انضباطی دانشجویانی را احضار کرده که تورهای تفریحی رفتند یا در میهمانی شرکت کردند که اصلاً ربطی به دانشگاه نداشته است. البته مواردی هم داشتیم که دانشجو به خاطر عکس دیگری به کمیته انضباطی احضار شد و حکم هم گرفت. این برخوردها در‌شأن دانشگاه نیست.

مشکل دانشجو انتشار عکس نیست

موضوع تخلفات دانشجویان در فضای مجازی برای برخی از استادان دانشگاه هم مهم بوده است.

غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره این موضوع می‌گوید: قوانین مربوط به فضای مجازی باید درقانون کشور دیده شود. اگر هر کسی در فضای مجازی مرتکب جرمی شود باید قوانینی وجود داشته باشد که بر اساس آن مجازات شود. اینکه بخواهیم قوانین دانشگاه‌ها به این موارد ورود کنند به نظرم چندان برازنده دانشگاه نیست. ما نباید در فضای دانشگاه مرزبندی داشته باشیم که دانشجو در زندگی شخصی اش چه کار باید انجام دهد. زندگی خصوصی و اجتماعی افراد مربوط به خودشان است. اگر بخواهیم درباره خطرات فضای مجازی جوانان را آشنا کنیم بهتر است که دوره‌هایی در کلاس درس برای دانشجویان داشته باشیم.

وی می‌افزاید : فکر می‌کنم با برگزاری دوره‌های آموزشی در دانشگاه بتوانیم درباره پیامدهای فضای مجازی دانشجویان را آگاه کنیم. گرچه فکر می‌کنم مشکل جوان امروزی انتشار یک عکس نیست مشکل اصلی هم‌اکنون وجود مخدرها بین جوانان است و البته این را می‌دانم مراکز مشاوره دانشجویی بخوبی در این سال‌ها فعال شده‌اند اما باید جوانان را توانمند کرد. این نوع آیین نامه‌ها و منع قانونی به صلاح دانشجو و دانشگاه نیست.
 
منبع: ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی