تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
شب‌گردی معاون شهردار و دو عضو شورای شهر در تهران؛

توسعه محلات شهر تهران با مشارکت مردم به سرانجام می‌رسد

معاون شهردار تهران، در حالی برای چهارمین بار به عنوان شهردار شب پایتخت، مسئولیت امور شهر را بر عهده داشت که با همراهی دو تن از اعضای شورای شهر تهران از روند نوسازی برخی محلات شهر در مناطق ۷ و ۱۰ بازدید و بر ضرورت خدمات‌رسانی دقیق‌تر به شهروندان تاکید کرد.

کد خبر: ۲۳۶۶۱
۱۴:۲۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران که یکشنبه شب به عنوان شهردار شب، عهده‌دار مسئولیت شهر تا صبح روز دوشنبه بود، هم با تسهیل‌گران تدوین سند توسعه محلات و مسئولان دفاتر نوسازی برخی محلات جلسه داشت و هم در خصوص وضعیت نامساعد جمع‌آوری پسماند در برخی محلات تذکر داد و خواستار تغییر در این وضعیت شد.

در چهارمین شب حضور اشرفی به عنوان شهردار شب پایتخت که محمود میرلوحی و حجت نظری، از اعضای شورای شهر تهران هم وی را همراهی می‌کردند؛ در دو جلسه مختلف وضعیت تدوین سند توسعه محلات در محلات نظام‌آباد، قصر، حشمتیه و میدان صابر در منطقه ۷ و محلات بریانک، زنجان جنوبی و هفت چنار در منطقه ۱۰ تهران بررسی شد و از پروژه‌های توسعه‌ای در این محلات بازدید شد.


علیرضا فرمهینی فراهانی، مدیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران و مسئول تدوین سند توسعه محلات پایتخت در جلسه بررسی روند توسعه محلات منطقه ۷ گفت: کار تدوین برنامه توسعه محلات که به عنوان یکی از اجزای برنامه سوم توسعه شهر تهران در حال انجام است؛ در ۱۵۰ محله شهر که دارای دفاتر نوسازی محله هستند، آغاز شده و در محلاتی نیز که این دفاتر وجود ندارند، با کمک تسهیل‌گران که گروه‌های اجتماعی، تشکل‌ها، شورایاری‌ها و خبرگان محلی هستند، کار به پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: آنچه که به عنوان فرآیند تدوین برنامه توسعه محلات وجود دارد این است که ابتدا مسائل مهم هر محله با مشارکت مردم شناسایی و سپس ظرفیت‌های مثبت هر محله نیز مورد توجه قرار گیرد و در نهایت با توجه به مشکلات و ظرفیت‌های موجود هر محله، بهترین راه‌حل‌ها برای رفع این مشکلات و بهبود رضایتمندی مردم در نظر گرفته شود.

فراهانی، مهمترین هدف از برنامه توسعه محلات را رسیدن به یک برنامه اقدام مشترک و هماهنگ بین مردم، شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی برای توسعه هر محله دانست و افزود: در سنوات گذشته، شهرداری برنامه خودش را در محلات اجرا می‌کرد، اما اجرای این برنامه‌ها هیچ‌گاه افزایش رضایت مردم را در پی نداشته است و از این رو، لازم است تا در تدوین و اجرای همه برنامه‌های محله‌ای از مشارکت مردم استفاده بهینه شود.

وی تصریح کرد: سرا‌های محله، شورایاری‌ها، دفاتر نوسازی محله و تشکل‌های محله‌ای مهمترین ظرفیت‌هایی هستند که در محلات ایجاد شده و از مشارکت آن‌ها می‌تواند در توسعه محلات سود برد.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، پس از این توضیحات بر ضرورت استفاده از شورایاری‌ها در برنامه توسعه محلات تاکید کرد و گفت: اگرچه شورایاری‌ها هنوز با چالش‌هایی مواجه هستند، اما به لحاظ شناخت محله‌ای و ارتباطی که با مردم دارند، می‌توانند نقش مهمی را در روند تدوین برنامه و سپس اجرای برنامه توسعه محلات ایفاء کنند.
میرلوحی در ادامه پیشنهاد کرد که بخشی از مسئولیت روند جمع‌آوری اطلاعات محلات به شورایاری‌ها واگذار شود و گفت: شورایاری‌ها مهمترین تبلور مشارکت مردم در اداره محله هستند.

در ادامه این جلسه، برخی از تسهیل‌گران محله‌های نظام‌آباد و قصر به بیان روند‌های جمع‌آوری اطلاعات از مردم در خصوص مشکلات و ظرفیت‌های محله پرداختند و از جمع‌آوری پرسشنامه، انجام مصاحبه و برگزاری کارگاه به عنوان برخی از این روش‌ها یاد کردند.

اشرفی، معاون شهردار تهران در این جلسه، ایجاد نهاد‌های تسهیل‌گر برای مشارکت دادن مردم در تصمیم‌گیری‌ها را یک امر ضروری دانست و گفت: مشکلات هر منطقه باید از پایین‌ترین سطح محله شناسایی و سپس با کمک مردم همان محل، این مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: «برنامه‌ریزی با مردم» مهمترین رویکرد در تدوین سند توسعه محلات است و تجربه نشان داده که «برنامه‌ریزی برای مردم» جوابگوی مشکلات نخواهد بود.

پیشنهاد عضو شورای شهر در خصوص سالن‌های ورزشی متعلق به شهرداری
شهردار شب پایتخت و اعضای شورای شهر پس از این جلسه، به بازدید از سطح محلات منطقه ۷ پرداختند و با حضور در میدان صابر در محله نظام‌آباد تهران، از نزدیک در جریان مشکلات این محله قرار گرفتند؛ یکی از ساکنان این محله، در گفتگو با حاضران، به بیان مشکلات محله پرداخت و تجمع معتادان در برخی نقاط را موجب سلب آسایش مردم دانست. اشرفی هم از شهردار منطقه ۷ خواست تا با اصلاح برخی معابر و تامین روشنایی، نقاط بی‌دفاع در سطح محله را به محل تجمع معتادان بدل می‌شود را از بین ببرد.

مشکل مربوط به یک سالن ورزشی در میدان صابر، بخش دیگری از گلایه ساکنان محلی بود. حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، واگذاری اماکن ورزشی شهرداری به بخش خصوصی را قابل انتقاد دانست و گفت: متاسفانه بخش خصوصی تنها به سودآوری و نفع اقتصادی خودش می‌اندیشد و همین مساله باعث شده تا مردم محله، به خصوص افراد مستمند امکان استفاده از سالن‌های ورزشی را نداشته باشند.

نظری خطاب به میرلوحی، عضو دیگر شورای شهر تهران که در این بازدید حضور داشت پیشنهاد کرد که در شورای شهر موضوع بازگشت اماکن ورزشی به شهرداری تهران مورد بررسی قرار گیرد.

سمیه حاجوی، شهردار منطقه ۷ هم در این بازدید، در گزارشی از تملک باغ حورفر به وسعت سه هزار و ۳۰۰ متر مربع و یک باغ دیگر در میدان صابر به وسعت دو هزار و ۵۰۰ متر مربع خبر داد و گفت: برای بهبود فضا‌های عمومی در سطح محله نظام‌آباد، این باغات تملک و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

همراه سرای شهید مدنی در خدمت همراهان بیماران
اشرفی، پس از این محله، از همراه‌سرای شهید مدنی که در مجاورت بیمارستان امام حسین (ع) و برای خدمات‌رسانی به همراهان بیماران شهرستانی افتتاح شده بود، بازدید کرد. حاجوی، شهردار منطقه ۷ تهران در گزارشی اعلام کرد که این همراه‌سرا در یک ماه گذشته، پذیرای ۱۲ خانوار شهرستانی بوده که با معرفی مددکاری بیمارستان در مدت درمان عزیزانشان در این همراه‌سرا حضور داشتند.

حاجوی گفت: در گذشته برخی همراهان بیماران مجبور بودند که در خودروهایشان بمانند یا در کنار خیابان چادر برپا کنند که وجهه زیبایی برای شهر نداشت و شهرداری توانست ملکی را مخروبه بود، بازسازی و برای این امر اختصاص دهد.

میرلوحی، عضو شورای شهر تهران که در این بازدید حضور داشت، از اقدام صورت گرفته در خصوص ساخت این همراه سرا تقدیر کرد و گفت: ارائه خدمات به مردم و ایجاد رفاه می‌تواند شهر را برای مردم زیست پذیر‌تر و مشکلات اجتماعی را نیز کاهش دهد.

شهردار شب پایتخت، از همراه‌سرای شهید مدنی، به سمت منطقه ۱۰ تهران روانه شد و در میانه راه، از مناطق ۶ و ۹ بازدید و در جریان اقدامات ماموران خدمات‌شهری برای لایروبی کانال‌ها و جلوگیری از آب‌گرفتکی معابر قرار گرفت.

ضرورت بازنگری در طرح تفصیلی
معاون شهردار و دو عضو شورای شهر، پس از بازدید میدانی از شهر، به جلسه با مدیران دفاتر نوسازی محلات زنجان جنوبی، بریانک و هفت‌چنار در منطقه ۱۰ تهران رفتند و در جریان اقدامات صورت گرفته از سوی این دفاتر در تدوین سند توسعه محلات و کمک به بهبود زیست‌پذیری محله قرار گرفتند.

فراهانی، مدیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهرداری تهران، در این جلسه هم با اشاره به نتایج استخراج شده از بررسی‌های محله‌ای در بریانک و هفت‌چنار گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که راسته فلافل‌فروشی‌ها، موزه تنوع زیستی و بوستان‌های بزرگ محله هفت‌چنار از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در بهبود زیست‌پذیری، توانمندسازی اقتصادی و افزایش کیفیت زندگی مردم نقش مثبت ایفاء کند البته وجود بوستان‌ها به محلی برای تجمع معتادان بدل شده که این آسیب اجتماعی نیز یک ظرفیت منفی در محله قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: با لحاظ این ظرفیت‌های مثبت و منفی می‌توان مشکلات محله را با ظرافت بیشتری رصد کرد و با کمک مردم برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

مسئولان و کارشناسان دفاتر نوسازی محلات منطقه ۱۰ نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته، ضرورت توسعه پیاده‌راه‌ها در محله هفت چنار، بهبود مسیر‌های تردد عابرین در محلات، تغییر در طرح تفصیلی برای ساخت و ساز محله‌ای، ارتقای وضعیت پارکینگ‌ها و نیز آموزش فرهنگی به مردم را از جمله مسائلی دانستند که باید به آن‌ها توجه شود.

معاون شهردار تهران، پس از این جلسه به بازدید میدانی از خیابان هاشمی و محله هفت‌چنار در منطقه ۱۰ تهران پرداخت و با ابراز تاسف از جمع شدن زباله‌ها در برخی کوچه‌ها گفت: به لحاظ عرض کوچه‌ها امکان استقرار مخازن زباله وجود ندارد و از سوی دیگر نیز، جمع‌آوری چندباره زباله با دشواری‌های زیادی روبرو است؛ باید با فرهنگسازی، کاری کرد که طرح تفکیک زباله از مبدأ در خانه‌ها اجرا شود و مقدار تولید زباله نیز کاسته شود.

وی اضافه کرد: در مواردی که چند پلاک فرسوده تجمیع و یک مجتمع ساخته می‌شود، باید از همان ابتدا مخازن تفکیک زباله در مجتمع تعبیه شود تا کار تفکیک و دفع پسماند از همان مبدأ آغاز شود.

معاون شهردار تهران در خصوص مشکلات ناشی از تجمیع ریزدانه‌ها یا مشکلات ناشی از عرض معابر در این محلات نیز گفت: طرح تفصیلی یک طرح از بالا به پایین است که در موارد زیادی با مشکلات محله‌ای همخوانی ندارد، از این رو، ضروری است تا دفاتر نوسازی محلات و نیز شهرداری‌های نواحی، این مسائل را با کمک مردم استخراج و سپس برای بازنگری در طرح تفصیلی گزارش کنند.

اشرفی همکاری مشترک معاونین شهرسازی مناطق با دفاتر نوسازی محله را امری ضروری دانست و گفت: در هر محله، مشکلات با مشارکت شهرداری منطقه، دفاتر نوسازی و مردم شناسایی و راه‌حل‌ها نیز بر همین اساس، پیشنهاد شود تا در نهایت، مشکلات محلات برطرف شود.

شهردار شب پایتخت در حالی که شب به ساعات بامداد نزدیک می‌شد که به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفت تا از طریق تصاویر دوربین‌ها در جریان آخرین وضعیت شهر قرار گیرد. اگرچه ساعات ابتدایی شب، تهرانی‌ها شب بارانی را تجربه کردند، اما در نیمه‌های شب، با قطع باران و وزش نسیم بهاری، شب آرامی برای پایتخت نشینان رقم خورد.

 
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی