تیتر امروز

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!
«دیدارنیوز» در‌ گفت‌وگو با «مصیب نعیمی» بررسی می‌کند:

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!

یک دیپلمات درگفت‌وگو با دیدار معتقد است شاید زمان استقلال کشور فلسطین مشخص نباشد ولی روند آن سرعت بیشتری گرفته است.
گزارش "دیدارنیوز" در مورد آسیب بسته‌بندی کالاها بر چهره محیط‌ زیست؛

#نه_به_بسته‌بندی

News Image Lead

مصرف بی‌رویه ما آدم‌ها در قرن بیست و یکم به محیط‌زیست و اکوسیستم، صدمات بسیار زیادی وارد کرده است. بهترین راه، ایجاد کمپین‌هایی است که از تولید و خرید این محصولات جلوگیری کند و هر شخص باید برای نجات محیط‌زیست از خود شروع کند.

کد خبر: ۲۲۳۶۰
۱۳:۳۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌‎راد: چقدر بسته‌بندی این جنس، خوش رنگ است؟ چقدر خوشکل، بسته‌بندی شده است؟ بسته‌بندی مدرن و امروزی دارد؟ من آن کالا را با آن بسته‌بندی می‌خواهم و... . بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان، نوع و رنگ و شکل بسته‌بندی‌ کالایشان برایشان حائز اهمیت است و حتی ممکن است هزینه‌های سرسام‌آوری نیز انجام دهند، زیرا مخاطب به دنبال زیبایی است و به نوع و شکل بسته‌بندی‌ها توجه خاصی نشان می‌دهد.

 

#نه-به-بسته‌بندی

 

بسته‌بندی یکی از ارکان مهم در کسب‌وکارهای جهان محسوب می‌شود. حفاظت از کالا اصلی‌ترین وظیفه بسته‌بندی است، اما از یک جایی به بعد، بسته‌بندی فقط دلیلی برای جذب مخاطب می‌شود و هر روز تجملی‌تر از قبل صورت می‌گیرد. این بسته‌بندی‌های لوکس و رنگارنگ علاوه بر اینکه به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کنند، هزینه زیادی هم برای خریداران ایجاد می‎کند. مواد اولیه بسته‌بندی، انرژی مصرف‌شده برای چاپ و عرضه نهایی بسته‌بندی، جلا و رنگ (مواد شیمیایی به‌کار‌رفته) و سایر نهاده‌های به‌کاررفته در بسته‌بندی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای تأثیر دارند. درحال‌حاضر، بسته‌بندی سازگار و دوستدار با محیط ‌زیست که هم منافع نسل فعلی و هم نسل‌های آینده را تأمین کند، مد نظر کسب‌وکارهای جهانی و خصوصا شرکت‌های معتبر جهانی با برندهای معروف است، اما تا رسیدن به این موضوع فاصله بسیاری وجود دارد.

 

#نه-به-بسته‌بندی

 

یکی دیگر از رویکردهای بازار در راستای برآوردن تقاضای مصرف کنندگان برای سهولت، گرایش به خرید اینترنتی است. تاثیر اصلی گرایش فعلی به خرید اینترنتی بر صنعت بسته‌بندی، تقاضای بیشتر برای مواد غذایی تازه و بسته‎بندی شده است. از سوی دیگر وقتی شما سفارش اینترنتی می‌دهید، متوجه مصرف بی‌رویه در بسته‌بندی‌ها می‌شوید و این موضوع بیش از پیش باعث نگرانی است.

 

#نه-به-بسته‌بندی

 

مطالعه‌ای در آمریکا نشان می‌دهد در حدود ٤٤ درصد از گازهای گلخانه‌ای این کشور مربوط به بسته‌بندی بوده که سهم آن نسبت به گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها، حمل‌ونقل مسافر محلی و تولید مواد غذایی بیشتر است. در فرانسه بسیاری از مواد غذایی و کشاورزی، فراوری شده و در اشکال مختلف بسته‌بندی و آماده مصرف می‌شود و در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسد. در این کشور، مواد بسته‌بندی شامل فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و... بوده که تولید این «مواد خام» حدود ٧٠ تا ٨٠ درصد از مجموع تولید گازهای گلخانه‌ای کل صنعت را به خود اختصاص داده که سهم بالایی است. علاوه‌براین خود صنعت بسته‌بندی حدود ٢٥ درصد سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای کل صنعت را به خود اختصاص داده است.

 

#نه-به-بسته‌بندی

 

در ایسلند تولید هرگونه بسته بندی بی مورد از چرخه تولید حذف شده است و این می‌تواند الگوی مناسب برای دیگر کشورها باشد. از سوی دیگر بسیاری از کشورها سعی دارند که مواد کمتری در «بسته‌بندی‌های بی مورد» استفاده کنند. کرم‌ها، خمیردندان‌ها، شیرینی‎ها و... اکثراً دارای بسته‌بندی‌های بی‌موردی هستند که فقط به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند.

 

#نه-به-بسته‌بندی

 

بسته‎بندی کاغذی

دورتادور بیشتر محصولات، مخصوصاً محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد خوراکی را بسته‌بندی‌های کاغذی گرفته‌اند. واقعاً این مقدار جعبه کاغذی برای بسته‌بندی‌ها لازم است؟ برای مثال خمیردندان محصولی است که دو سوم جمعیت جهان از آن استفاده می‌کنند. جعبه دور این خمیردندان‌ها تنها کاری که می‌کنند قیمت را بالا می‌برند و جز آسیب به محیط‌زیست چیزی ندارد.

 

جعبه‌ها و پاکت‌های کاغذی اینگونه نیست که دور ریختنشان آنقدر مشکل‌زا نباشد. این نوع از زباله، حجم بسیار زیادی جا را در محل دفن زباله‌ها اشغال می‌کنند و در زمان تجزیه شدن، شیرآبه‌هایی را تولید می‌کنند که آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کنند و از همه بدتر، گاز متان نیز تولید می‎کنند.

 

#نه-به-بسته‌بندی

 

مصرف بی‌رویه ما آدم‌ها در قرن بیست و یکم به محیط‌زیست و اکوسیستم، صدمات بسیار زیادی زده است. بهترین راه، ایجاد کمپین‌هایی است که از تولید و خرید این محصولات جلوگیری کند و هر شخص باید برای نجات محیط‌زیست از خود شروع کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی