تیتر امروز

تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.
گزارش روزنامه «شهروند» از جزییات خودسوزي كارگر خدماتي شهرداري آبادان در گفت‌وگو با خانواده و مسئولان شهرداری این شهر

و آنها هنوز نفس می‌کشند (گفتگو با خانواده کارگر خدماتی شهرداری آبادان که خودسوزی کرد)

News Image Lead

یکی از برادران کارگر مجروح که کارگر شهرداری آبادان است می گوید بعد از خودسوزی برادرش مقداری از معوقات حقوق کارگران پرداخت شده است.

کد خبر: ۲۱۹۴
۲۲:۲۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
 دیدارنیوز - «خودت را به بيمارستان برسان، آقايت خودش را آتش زده» پشت گوشي صداي زن‌عمويش بود كه مضطرب از او مي‌خواست خودش را به بيمارستان ١٧شهريور برساند. «یوسف»، پسر «ضامن آذربايجاني»، کارگر خدماتی شهرداری است که دو روز پیش خودش را روبه‌روی شهرداری آبادان آتش زد و با ٨٥‌درصد سوختگی به بیمارستان رفت. «یوسف» آن‌شب سراسيمه خودش را به بيمارستان رساند و پدر را روي تخت بيمارستان دید. «با عجله و ناباوري خودم را به بيمارستان رساندم و ديدم خبر درست است. بيشتر اقوام‌مان در شهرداري كار مي‌كنند، براي همين به زن‌عمويم خبر داده بودند.»

   از شب ماجرا برايمان بگوييد.
 
مثل هميشه براي رفتن به سر كار آماده شد و رفت. فكر مي‌كرديم مانند شب‌هاي ديگر مي‌رود سركار و برمي‌گردد. باورمان نمي‌شد پدرمان را در آن وضعيت ببينيم. من تك پسرم با دو خواهر ٢٣ساله و ١٦ساله. خودم ٢٥سال دارم و شاغل نيستم. مادر هم خانه‌دار است. اصالتا خوزستاني هستيم و ٢٥سالي مي‌شود كه در آبادان زندگي مي‌كنيم.

   وقتي پدرت را ديدی، نپرسيدي چرا دست به اين كار زده است؟
 
پدرم چه بگويد. به تنگ آمده بود. مشكل ما گرسنگي بود، بي‌پولي. حقوق نمي‌دادند.

   پزشك معالج در مورد وضعيت پدرتان چه مي‌گويد؟
 
می‌گویند ٨٥درصد سوختگي دارد. با دكترش صحبت كردم، گفتند كمي حالش بهتر شود، مي‌فرستند اصفهان، بيمارستان سوختگي.

   مسئولان شهرداري پيگير ماجرا بودند؟
آمدند عيادت و رفتند.

از خودش خسته شد
«ياسر فيل‌گوش» برادر «ضامن آذربايجاني» است و در بخش خدمات شهرداري مشغول به كار است. «ضامن مي‌گفت فيل‌گوش را مسخره مي‌كنند، براي همين فاميل مادرم را برداشت و فاميلي‌اش شد آذربايجاني»

   در زمان خودسوزي برادرتان شما هم در ناحيه بوديد؟

١٠-٩سال است كه شب‌ها براي كار مي‌رويم، برای جمع‌آوري زباله. يك‌دفعه ديديم دونفر آتش گرفته‌اند. نمي‌دانستيم دنبال كدام‌شان برويم. يكي برادرم بود كه از يك موتور بنزين كشيده بود و خودش را آتش زد و ديگري راننده‌اي بود كه رفته بود ظرف بنزين را از برادرم بگيرد كه آتش گرفته بود. حال برادرم وخيم است اما راننده دچار ٣٥درصد سوختگي است. كارگرها همه آن‌جا بودند. مثل هميشه براي كار رفته بوديم.

   چه موضوعی باعث شده برادرتان دست به خودسوزي بزند؟

دختر مريض دارد. هم خودش و هم دخترش آسم دارند. صاحبخانه حكم تخليه گرفته بود. كرايه‌هايش عقب افتاده است. مشكلات كه يكي، دوتا نيست؛ ٨، ٩ماه مي‌شود كه بيمه‌مان را رد نكرده‌اند. الان وارد برج سه شده‌ايم اما هنوز حقوقي دريافت نكرده‌ايم. واقعا برادرم تحت‌ فشار بود. حتي پول نداشت اسپري آسمش را بخرد. «پول ندارم اسپري آسمم را بخرم، نمي‌دانم اگر سر كار نفسم بگيرد، چه كار كنم.» من اسپري خودم را به او دادم گفت: «پس خودت چه كار مي كني.» گفتم: «خدا كريم است.»

   مسئولان شهرداري بعد از اين حادثه ماجرا را پيگيري كردند؟

همه آمدند. دارند رسيدگي مي‌كنند.- سه‌شنبه يك‌خرداد- يك هيأت ١٠نفره آمد. ساعت ١٢:٣٠ شب بود آمدند براي بازديد از خانه و زندگي برادرم. استاندار، شهردار و... وقتي خانه و زندگي‌اش را ديدند، خيلي ناراحت شدند. بعضي‌هاي‌شان گريه كردند. شهردار، استاندار و فرماندار گفته‌اند اگر پزشك‌ها اجازه بدهند با هواپيما و آمبولانس برادرم را مي‌برند اصفهان براي معالجه. ديشب گفتند: «نگران مخارجش نباشيد. بهترين پزشكان را براي معالجه مي‌آوريم. خدا بالاي سر است ما صحتش را مي‌خواهيم. ان‌شاءالله مشكلاتتان حل مي‌شود. » ديشب قول دادند و سر قول‌شان ماندند. ديشب گفتند حقوق‌مان را واريز مي‌كنند و امروز پيام آمد كه واريز شده است. يك پايه حقوق ريخته‌اند براي بعضي‌ها ١٢٠٠ براي عده‌اي ١٣٠٠ و براي بعضي‌ها ١٤٠٠ .

    از وضعيت برادرتان بگوييد.

با خداست. برايش دعا كنيد. پزشك‌ها گفته‌اند با اين ميزان سوختگي تنها ١٥درصد اميد به زنده‌‌ماندنش است.

مشكلات به ارث مانده
فواد دريس‌فرد، نایب‌رئيس شوراي شهر آبادان در مورد ماجراي شهرداري آبادان به«شهروند» مي‌گويد: «آذربايجاني يكي از كارگران بخش خدماتي منطقه٣ شهرداري آبادان است كه به گفته خودش به دليل مشكلات معيشتي دست به خودسوزي زده است.»

چه زماني از ماجراي خودسوزي كارگر شهرداري اطلاع پيدا كرديد؟

در همان دقايق اوليه اين حادثه با ما تماس گرفته شد و نيم‌ساعت بعد خودمان را به بيمارستان ١٧شهريور آبادان رسانديم. بعد از اين حادثه گروه‌هاي امدادي، كارگري كه دست به خودسوزي زده  و همكارش كه در كمك‌رساني دچار سوختگي شده بود را به بيمارستان ١٧شهريور انتقال داده بودند.

در همان ساعات اوليه شرايط عمومي «ضامن آذربايجاني» را چگونه ديديد؟
در نگاه اول شرايط بيمار وخيم به نظر نمي‌رسيد چون سعي داشت با صحبت كردن خانواده‌اش را آرام كند. اما پزشك اورژانس از سوختگي ٨٢درصد خبر مي‌داد. تشخيص پزشكان اين بود كه اعضاي داخلي‌اش آسيب جدي ديده و در كل شرايط بيمار وخيم است. به همين منظور براي ادامه معالجات بيمار به بيمارستان طالقاني اهواز به بخش سوختگي انتقال پيدا كرد. البته تشخيص پزشكان معالج اين است که براي ادامه روند درمان بايد «ضامن آذربايجاني» به اصفهان منتقل شود. در همان ساعات اوليه جلسه‌اي اضطراري با حضور شهردار، استاندار و.... تشكيل شد تا به اين مسأله رسيدگي شود. در اين جلسه معاون اداري – مالي شهرداري هم حضور داشت  كه به گفته ايشان دوهفته پيش بخشي از اضافه‌كاري كارگران پرداخت شده و اين در حالي است كه «آذربايجاني» در روزهاي گذشته به دليل مسائل معيشتي تقاضاي مساعده مي‌كند كه به گفته معاون اداري-مالي با آن موافقت و پرداخت شده است.

آيا شهرداري آبادان با مشكلات تامين منابع مالي روبه‌رو است؟
 واقعيت اين است كه مدتي مي‌شود شهرداري آبادان با تامين منابع درآمدي روبه‌روست. درواقع مسأله ارزش‌افزوده است كه ماهانه يا ٤٠روز يك‌بار پرداخت مي‌شد و اين در حالي است كه اين پرداختي‌ها دچار مشكل شده‌اند، عوارض هم كفاف مخارج را نمي‌دهد. درواقع دچار نوعي ركود هستيم و اين گريبان ساخت‌وساز را هم گرفته و به شكل‌سلسله‌مراتب پرداختي‌ها را دچار مشكل كرده است. اگرچه نسبتا توانسته‌ايم به مرور پرداختي كارگران را داشته باشيم اما متاسفانه اين ارثي است كه از قبل براي ما مانده است و براي حل و گذر از آن نيازمند مديريت هستيم، البته مديريت بحران.

همكارش دچار ٣٥درصد سوختگي شده است
«بهروز مفرشي»، روابط‌عمومي شهرداري و امور بين‌الملل شهرداري آبادان هم در گفت‌وگو با «شهروند» ماجرا را اين‌گونه روايت مي‌كند: «ماجراي خودسوزي كارگر شهرداري را هر كسي به‌گونه‌اي تعريف مي‌كند.  گفته‌ها مبني بر اين‌ هستند كه «ضامن آذربايجاني» به دليل شرايط اقتصادي و معيشتي و عقب‌افتادگی دريافتي‌اش دست به اين كار زده‌ است. «ضامن» كه در بخش خدمات شهرداري سال‌هاست فعاليت مي‌كند در شب حادثه شيفت شب بوده و در همان ساختمان شهرداري دست به خودسوزي زده است، البته يكي از همكاران «آذربايجاني» با ديدن اين صحنه به كمك او مي‌آيد كه دچار ٣٥درصد سوختگي شده است و درحال حاضر در بيمارستان بستري است. البته از شرايط عمومي خوبي برخوردار است.»

مسئولان پاسخگو
«حميدپور» شهردار آبادان هم بعد از تماس‌هاي مكرر در توضيح ماجراي شهرداري آبادان در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «هر آن چه نياز بود در صداوسيماي آبادان گفتم و اگر نياز به اطلاعات داريد از اين طريق پيگيري كنيد. در ضمن بر چه اساسي من به شما پاسخ بدهم. شما از شماره‌اي تماس گرفته‌ايد و اطلاعات مي‌خواهيد»، البته اين در حالي بود كه شماره «حميدپور» را حراست در اختيار گذاشته بود تا در مورد جزیيات ماجرا صحبت كنند. «حسين دريس»، مدير منطقه هم خود را در مقام پاسخگو نديد و خواهان اين شد که ماجرا از طريق حراست پيگيري شود و اين در حالي است كه به گزارش «ايلنا» از حدود يك‌ماه پيش حدود ٣٠٠ تا ٤٠٠ كارگر بخش خدماتي و فضاي سبز مناطق ٢، ٣ شهرداري آبادان با همراهي كارگران آتش‌نشاني مقابل ساختمان شهرداري مركزي براي وصول مطالبات معوقه خود دست به اعتراض زدند.
 
آرش دُر، معاون اداري و مالي شهرداري آبادان هم از پرداخت نشدن چهارماه اضافه‌كاري و حقوق فروردين و ارديبهشت كارگران خبر می‌دهد: «با پیگیری‌های انجام شده؛ قرار است بخشی از حقوق کارگران منطقه ۳ و اضافه‌کاری کارگران منطقه۴، سازمان موتوری، آتش‌نشانی و سازمان‌های تابع شهرداری و حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی کارگران در ماه فروردین در روز جاری پرداخت شود تا آنان بتوانند دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی خود را تمدید کنند. بدهی شهرداری آبادان به پیمانکاران و کارگران ۲‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد ریال است. شهرداری آبادان ۶۰۰‌میلیارد ریال بابت پرداخت حق بیمه پنج تا هفت ماه نیروی انسانی به سازمان تأمین‌اجتماعی بدهکار است.»
 
منبع: روزنامه شهروند / لیلا مهداد / 3 خرداد 1397
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی