تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
"دیدارنیوز" لایحه احزاب وزارت کشور را در گفت‌وگو با حمیدرضا ترقی بررسی کرد؛

معرفی کاندیداها از سوی احزاب برای تحزب در کشور یک امتیاز محسوب می‌شود

News Image Lead

ثبت نام‌های بی شمار در انتخابات همواره مورد انتقاد مجریان، ناظران و عموم مردم در زمان نام نویسی و بررسی صلاحیت افراد بوده است. در لایحه جامع انتخابات تلاش شده با تعیین شاخص‌های عمومی و اختصاصی متناسب با ویژگی‌های هر یک از انتخابات، سازوکاری فراهم شود تا صرفاً داوطلبان متناسب با آن انتخابات اقدام به ثبت نام کنند، گویی قرار است در آینده توجه بیشتری به جایگاه و پایگاه احزاب شود.

کد خبر: ۲۱۶۶۹
۱۲:۲۴ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
دیدارنیوزـ اسفندیار عبدالهی: سید سلمان سامانى، سخنگوی وزارت کشور از تعیین ٧ شرط عمومی برای ثبت نام در انتخابات در چهارچوب لایحه جامع انتخابات خبر داد. شروط جدید وزارت کشور برای نامزدهای انتخابات مجلس معرفی از طرف یک حزب یا امضای ده هزار نفر، شرط کاندیدا شدن در انتخابات مجلس و شورای شهر شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید سلمان سامانى با اشاره به جزئیات لایحه جامع انتخابات اظهار داشت: در این لایحه برای ثبت نام داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در مواد ۵۵ تا ۵۸ شرایط عمومی و اختصاصی تعریف شده که هر یک از داوطلبان باید از آنها برخوردار باشند. تمامى داوطلبانى که قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کنند باید از شرایط عمومی که در هفت بند تعریف شده است برخوردار باشند.

وى با اشاره به شروط اختصاصى جدید براى داوطلبان مجلس شوراى اسلامى و شوراهاى شهر ادامه داد: داوطلبان شرکت در این دو انتخابات علاوه بر دارا بودن شرایط عمومى بایستی یا از طرف حزب دارای فعالیت معتبر معرفى شوند یا اینکه امضای الکترونیکی قابل شناسایی ۱۰ هزار نفر یا یک درصد واجدین شرایط اخذ رای حوزه انتخابیه مربوطه خود را ارائه کنند. از طرف دیگر داوطلبانى هم که از این شرایط برخوردار نیستند مى‌توانند مبلغی که میزان و شرایط آن در آیین‌نامه اجرایی این قانون تعیین می‌شود را سپرده گذارى کرده و مستندات آن را هنگام ثبت نام ارائه کنند.
 
به گزارش دیدارنیوز موضوع ثبت نام‌های بی شمار در انتخابات همواره مورد انتقاد مجریان، ناظران و عموم مردم در زمان نام نویسی و بررسی صلاحیت افراد بوده است، در لایحه جامع انتخابات تلاش شده با تعیین شاخص‌های عمومی و اختصاصی متناسب با ویژگی‌های هر یک از انتخابات، سازوکاری فراهم شود تا صرفاً داوطلبان متناسب با آن انتخابات اقدام به ثبت نام کنند، گویی قرار است در آینده توجه بیشتری به جایگاه و پایگاه احزاب شود. بارزترین وجه لایحه جدید معرفی کاندیداهای نمایندگی مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری از طرف احزاب است.
 
طرح‌ها و لوایح باید قبل از تصویب نهایی به اندازه کافی چکش کاری شوند 
 
حمیدرضا ترقی: تحزب در کشور یک امتیاز محسوب می شود

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه پیرامون لایحه‌ای که از طرف وزارت کشور در مجلس مطرح شده مبنی بر معرفی کاندیدا‌های نمایندگی شورای شهر و مجلس شورای اسلامی از طرف احزاب و شرط جمع آوری ۱۰ هزار امضا توسط متقاضی به دیدارنیوز گفت: با توجه به این لایحه اگر قرار است نامزد‌ها از درون احزاب معرفی شوند که با حمایت احزاب بتوانند در عرصه رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند برای تحزب در کشور یک امتیاز محسوب می‌شود و نوعا این نوع نمایندگان علاوه بر اینکه در پیشگاه ملت مسئول و پاسخگو خواهند بود در برابر احزاب و عناصر سیاسی که از آن‌ها حمایت کرده و معرف آن‌ها بوده‌اند، باید پاسخگوی اعمال و رفتارشان باشند و از ظرفیت فکری حزب خود برای پیشبرد اهداف نمایندگی خود استفاده کنند.

ترقی اضافه کرد: اینکه تا چه اندازه عملی می‌شود و آیا مکانیزمی که در قانون تعریف شده است قابلیت اجرایی دارد یا ندارد بحث دیگری است که باید منتظر بمانیم و خروجی کار را مورد بررسی و امتحان قرار داد. این‌گونه طرح‌ها و لوایح باید قبل از تصویب نهایی به اندازه کافی چکش کاری شده و از ظرفیت فکری مجموعه‌های تشکیلاتی کشور استفاده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت جمع آوری ده هزار امضا توسط کاندیداها ایجاد فساد نمی‌کند و اینکه گفته می‌شود در این رهگذر هر کس پول بیشتری داشته باشد شانس بیشتری برای پاس کردن شروط این طرح را دارد، چنین توضیح داد: در قانون برای نحوه جمع آوری امضا جزییاتی نیامده است و هم باز است و هم سربسته. به نظر می‌رسد جمع آوری چنین امضایی اگر ضابطه‌مند و مبتنی بر یک آیین‌نامه قوی و برنامه اجرایی ساختارمند و مشخصی نباشد، می‌تواند انواع و اقسام تقلب‌ها در آن صورت بگیرد، حالا چه کسی می‌تواند این ده هزار امضا و کیفیت و صحت جمع آوری آن را تشخیص دهد موضوعی است که از اکنون نمی‌توان در مورد آن تحلیل قاطعی ارائه داد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: به نظر می‌رسد امکان تحقق این طرح در گام اول بسیار سخت و دشوار باشد، مگر اینکه مثلا مقداری با شیب ملایم و طی چند دوره در معرض آزمایش و امتحان قرار داده و در چند انتخابات ایرادات آن را بر طرف کرده که سلامت و دقت در آن بالا برود. قطعا در مراحل اولیه اجرای قانون امکان تحقق این مسئله ضعیف به نظر می‌رسد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این پرسش که اگر از شما به‌عنوان یک فرد حزبی برای تکمیل روند تصویب این طرح مشورت بخواهند چه پیشنهاداتی برای کیفی‌تر و واقعی‌تر کردن اهداف طرح ارائه می‌دهید، گفت: ما (حزب موتلفه) در خصوص این مسئله کار جدیدی انجام نداده‌ایم، آخرین بحث ما در خصوص طرح استانی شدن بود که پیشنهاداتی را آماده ارائه به مجلس کرده‌ایم. موضوع معرفی کاندیداهای نمایندگی به تازگی در دستور کار مجلس قرار گرفته و مطرح شده است، لذا دفتر سیاسی حزب برای بررسی ابعاد و جوانب این مقوله هنوز کاری انجام نداده است.

ترقی خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی اگر ابعاد این نوع قوانین مورد توجه و بررسی کارشناسی قرار نگیرد و کیفیت اجرای آن روشن و آشکار نباشد به حرکتی صوری و به یک سری اقدامات غیر واقعی منجر خواهد شد که ماهیت قانون را به لحاظ اجرایی تغییر می‌دهد لذا نمی‌شود صرف طرح یک مسئله و حتی قانونی شدن آن حساب ویژه‌ای باز کرد، به نظر می‌رسد در این خصوص قانون ضعف دارد و مشخص نیست که تایید باید از طرف عموم صورت بگیرد یا فقط معرفی از طرف یک حزب کفایت می‌کند.

وی عنوان کرد: چگونه باید مشخص شود هر حزب چقدر در سطح جامعه طرفدار و بدنه دارد و این موضوع تا چه اندازه در کیفیت و کمیت معرفی افراد تاثیر خواهد داشت؟ به لحاظ چگونگی اجرا ابهامات زیادی دارد که می‌تواند در مرحله اجرا به بن‌بست خورده و مشکلات فراوانی به وجود آورد، عمده این مشکلات هم بحث بررسی و راستی آزمایی و صحت و سقم کیفیت و معرفی و چگونگی جمع آوری امضاهاست و فکر نمی‌کنم یک سیستم و کانال تخصصی برای آن وجود داشته باشد.

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور ما نظر خواهی از احزاب در چنین موضوعاتی معمول و رایج است؟ گفت: بهترین راه در تدوین لوایح خصوصا لوایحی که به احزاب ارتباط پیدا می‌کنند، این است که حوزه معاونت سیاسی و کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این‌گونه موضوعات را قبل از هر اقدامی در محافل و مجامع حزبی کشور مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار داده، چکش کاری لازم انجام گرفته و ابعاد آن مورد دقت قرار بگیرد که وقتی طرح یا لایحه‌ای به مجلس می‌رود، پیش‌نویس نسبتا جامع، کامل و همه جانبه‌ای ارائه شود.

وی در پایان اظهار داشت: ما از این‌گونه طرح‌ها و لوایح استقبال می‌کنیم و آن را در جهت تقویت و هویت بخشی به تحزب در کشور می‌دانیم. به نظرم نباید طرح و لایحه به این صورت به مجلس برود. اگر در حوزه احزاب باشد باید از ظرفیت فکری و تشکیلاتی احزاب استفاده شود؛ ولی تاکنون چنین رویه‌ای در کشور نهادینه نشده است و چون معمولا از مسیر نظرخواهی از احزاب عبور نمی‌کند، قطعا در مراحل تصویب و اجرا با چالش‌های مختلف و اختلاف نظرهای فراوانی مواجه خواهد شد. بهترین مرحله ورود احزاب در مرحله کمیسیون است که فعلا گاهی از احزاب نظرخواهی می‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی