تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدارنیوز" به صف‌بندی قدرتمند زنان کنگره آمریکا با کت‌های سفید می‌پردازد؛

یک زن کم است، چهار نفر هم کافی نخواهد بود

News Image Lead

اتحادی که بین زنان کنگره آمریکا در پوشیدن کت‌های سفید، نمایان شد، شاید بتواند تلنگر خوبی برای زنان سیاستمدار جامعه ما باشد که بیش از پیش در امور سیاسی مرتبط با حقوق زنان ورود کنند و با اتحاد و همبستگی بیشتر در مقابل بی‌عدالتی‌ها نسبت به زنان جامعه بایستند. برای تاثیرگذاری زنان در امور سیاسی، وقت آن رسیده است که زنان سیاستمدار وارد میدان شوند و برای حقوق خود تلاش کنند. صندلی‌های مجلس شورای اسلامی را برای هیچ، اشغال نکنند و برای احقاق حقوق زنان، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

کد خبر: ۲۰۴۵۸
۱۱:۰۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: بخشی از سالن برگزاری جلسه کنگره آمریکا در مراسم نطق سالانه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا سفیدپوش شد و این یکدستی، نگاه تمام رسانه‌های جهان را به این موضوع جلب کرد.

 

جمعی از بانوان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به نشانه همبستگی با همه زنان آمریکا و حقوق زنان با لباس سفید در مراسم نطق سالانه ترامپ با عنوان «وضعیت کشور» حاضر شدند. در حقیقت، منشأ این حرکت از سمت کارگروه زنان دموکرات کنگره آب خورده بود که زنان را دعوت به پوشش سفید رنگ کرده بودند. آنها این کار را در اعتراض به سیاست‌های رئیس جمهوری آمریکا در قبال زنان و نیز در حمایت از حقوق سیاسی زنان انجام دادند و با این کار، همبستگی خود را در مقابل ترامپ نشان دادند و همین کت‌های سفید، باعث شد ترامپ به تعداد زیاد زنان در کنگره اشاره کند. این در حالی بود که ملانیا ترامپ و ایوانکا ترامپ، همسر و دختر رئیس جمهوری آمریکا با لباسی سیاه در جلسه حاضر شده بودند. 

 

یک زن کم است، چهار نفر هم کافی نخواهد بود

 

دوره جدید کنگره آمریکا که به تازگی کار خود را آغاز کرده است، ۱۲۷ قانونگذار زن دارد که رکورد بسیار بالایی محسوب می‌شود. این زنان در سخنرانی سالانه ترامپ با پوشش خود قدرت‌نمایی کردند و باعث واکنش نشان دادن رئیس جمهوری شدند و نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کردند. این حرکت نمادین زنان سیاستمدار آمریکایی می‌تواند از چندین وجه،  برای زنان سیاستمدار ایرانی آموزنده باشد.

 

زنان، نیمی از جامعه هستند و زمانی که از حقوق خود محروم باشند در حقیقت به نیمی از جامعه ظلم شده است. ايران جزء نخستين کشورهای مشرق زمين  است که حقوق زنان در عرصه فعاليت‌های سياسی و اجتماعی را به رسميت شناخته است؛ اما سهم زنان از قدرت در ايران که به دو شاخص مهم کابينه دولت و پارلمان برمی‌گردد به نسبت رشد جهانی آن «حتي در منطقه» در جايگاه مناسبی قرار ندارد. براساس داده های اتحاديه بين‌المجالس، ايران با سهم کمتر از شش درصد عضويت زنان در مجلس (١٧ نماينده زن از ٢٨٨ نماينده) در ميان ١٨٥ کشور جهان دارای رتبه ١٧٣ می باشد که وضعيت مناسبي از نظر جايگاه سياسي زنان در قدرت نیست.

 

اگرچه فعاليت‌ها و مشارکت اجتماعی و سياسی زنان ايرانی در چهار دهه گذشته، رشد داشته است اما تفاوت معناداری در بخش تصاحب کرسی‌های مجلس و مناصب کليدی متعدد قوای مجريه و قضائيه توسط زنان در اين مدت زمان، ديده نمي شود. باید یادآور شد تا زمانی که تعداد زنان در ساختار دولت و مجلس و مناصب تصمیم گیر افزایش نیابد، سیاست و قانون گذاری، مردانه خواهد ماند. زنان آمریکا نشان دادند که با تعداد زیاد نفرات در ارکان‌ دولتی و حکومتی، می‌توانند تاثیرگذارتر عمل کنند.

 

از سوی دیگر، تا به امروز فراکسیون زنان مجلس به جز ایفای نقش در تعداد معدودی از قوانین، نتوانسته است هیچ کدام از مطالبات زنان را به سرانجام برساند. یکی از مشکلات زنان نماینده، عدم قدرت کافی آنها در مجلس است. این ضعف نمایندگان زن مجلس در قدرت‌نمایی باعث شده است که بعد از سالها هنوز قانون «منع خشونت علیه زنان» در راهروهای مجلس سرگردان باشد، در صورتی که اگر زنان مجلس از قدرت مناسبی برخوردار بودند حقوق نیمی از جامعه، اینگونه پایمال نمی‌شد.

 

اتحادی که بین زنان کنگره آمریکا در پوشیدن کت‌های سفید، نمایان شد، شاید بتواند تلنگر خوبی برای زنان سیاستمدار جامعه ما باشد که بیش از پیش در امور سیاسی مرتبط با حقوق زنان ورود کنند و با اتحاد و همبستگی بیشتر در مقابل بی‌عدالتی‌ها نسبت به زنان جامعه بایستند.

 

برای تاثیرگذاری زنان در امور سیاسی، وقت آن رسیده است که زنان سیاستمدار وارد میدان شوند و برای احقاق حقوق خود تلاش کنند. صندلی‌های مجلس شورای اسلامی را برای هیچ، اشغال نکنند و برای احیا و پاسداشت حقوق زنان، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

 

یک زن کم است، چهار نفر هم کافی نخواهد بود

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی