تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
احمد بخارایی، جامعه شناس در گفتگو با "دیدارنیوز" به موضوع بی تفاوتی اجتماعی ایرانیان می‌پردازد؛

ایرانیان بی میل! ایرانیان بی تفاوت!

افرادی که نسبت به خود احساس بیگانگی می ­کنند دو دسته هستند و دو واکنش نشان می‌دهند؛ یا دست به حذف خودشان می­ زنند یعنی خودکشی می­ کنند، یا اینکه دست به  حذف خودِ اجتماعی­شان می­ زنند یعنی یک نوع بیگانگی اجتماعی را انتخاب می­ کنند که بحث اعتیاد نیز در ارتباط با عارض شدن این میل به حذف اجتماعی در افراد، قابل تبیین است.

کد خبر: ۱۹۸۷۲
۱۳:۰۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ فردگرایی یا بی تفاوتی اجتماعی، یکی از مسائلی است که امروزه جامعه ایران درگیر آن است. بحران­های اقتصادی اخیر نیز بر این بی رحمی و بی تفاوتی اجتماعی تاثیر گذاشته است و گویی هر کسی در پی سود شخصی و جان به در بردن خود از این مهلکه است.
 
آنچه در ادامه می‌خوانید، گپ و گفت دیدار نیوز با احمد بخارایی، جامعه شناس اجتماعی در خصوص چرایی بی تفاوتی ایرانیان و مراحل بی تفاوتی اجتماعی است.

احمد بخارایی در خصوص مسئله فردگرایی و ابعاد و وجوه مختلف این مفهوم در ایران و عواملی که بر شکل­ گیری این جریان تأثیر داشته است می­ گوید: بی­ تفاوتی اجتماعی دو جنبه دارد: یک جنبه توصفی؛ بدان منظور که این مفهوم به چه معناست و چه نشانه­‌ها و جلوه هایی در جامعه دارد. جنبه دیگر، تبیینی است یعنی اینکه چه عواملی موجب می ­شود که بی­ تفاوتی اجتماعی در یک جامعه رخ دهد. نگاه دوم به واقع به دنبال علت‌هاست.

 وی در خصوص جنبه مفهومی بی‌تفاوتی اجتماعی بیان داشت: قبل از هر چیز باید در نظر داشت که این اصطلاح، یک مفهوم است و مصداق نیست. بدین معنا که ممکن است در بیرون، مصادیق متعددی داشته باشد. به بیان دیگر، این مفهوم وقتی در جامعه متجلی می‌شود، مصداق‌­های مختلفی می یابد، بنابراین نمی‌­توان یک مصداق خاص برای بی تفاوتی اجتماعی تعریف کرد. این مفهوم، طیف گونه است و از نوع حداقلی تا حداکثری دارای مراتب مختلف و متنوعی است که ممکن است گریبان یک جامعه را بگیرد و شدت آسیب­ رسانی آن می ­تواند از حداقلی تا حداکثری باشد.

بخارایی در خصوص مراتب بی تفاوتی اجتماعی گفت: بی­ تفاوتی اجتماعی حداقلی، می‌­تواند به صورت کم میلی ظاهر شود. در این حالت، افراد نسبت به فهم پیرامون خود و مسائلی که در اطرافشان رخ می دهد، کم میل هستند. این ابتدایی‌ترین  شکل بی تفاوتی اجتماعی است. در حالت دوم، بی میلی به کم اعتنایی تبدیل می شود. در اعتنا و توجه، یک عنصر شناختی وجود دارد که از کم میلی به مراتب شدیدتر است.

وی در خصوص اینکه چرا در یک  جامعه، افراد نسبت به مسائل پیرامون، کم اعتنا می ­شوند گفت: این مسئله به احساس ناکارآمد بودن در جامعه باز می­ گردد که  افراد احساس می­ کنند از قدرت اثرگذاری در جامعه تهی هستند. این مسئله نیز خود علل مختلفی دارد؛ ازجمله اینکه به نتیجه نرسیدن تلاش ­های فردی و کنش های سیاسی و اجتماعی افراد در گذشته و همچنین بها ندادن به اعضای جامعه  و تک تک افراد، می ­تواند احساس ناکارآمدی و یاس را در افراد، ایجاد و یا تشدید کند.

بخارایی در تشریح حالت سوم گفت: در حالت سوم، افراد در جامعه احساس پوچی می­ کنند. احساس پوچی، عمیق تر و حادتر از دو مورد قبلی است. احساس پوچی، همان حالت تشدید شده احساس ناکارآمدی است. در احساس پوچی، افراد هم کم میل هستند و هم کم اعتنا که به مرور، این کم اعتنایی تبدیل به بی اعتنایی می‌شود. در این حالت، جهل مرکب شکل می­‌گیرد یعنی اینکه افراد در عین اینکه علاقه ندارند علت مسایل و پدیده ها را بدانند، تصور می­‌کنند به تمام این دلایل آگاه هستند.

این جامعه شناس اجتماعی در ادامه افزود: این حالت سوم، جامعه را به حالت چهارم و پنجم بی تفاوتی اجتماعی سوق می ­دهد. در این مراحل، احساس بیگانگی از خود، عارض می شود یعنی در این حالت، فرد از خود بیگانه می­ شود. افرادی که نسبت به خود، احساس بیگانگی می ­کنند دو دسته هستند و دو واکنش نشان می دهند؛ یا دست به حذف خودشان می ­زنند یعنی خودکشی می­ کنند، یا اینکه دست به  حذف خودِ اجتماعی­شان می­ زنند یعنی یک نوع بیگانگی اجتماعی را انتخاب می­ کنند که بحث اعتیاد نیز در ارتباط با عارض شدن این میل به حذف اجتماعی در افراد، قابل تبیین است.
 
وی حالت پنجم بی تفاوتی اجتماعی را احساس بیگانگی از جامعه بیان کرد و گفت: این حالت، فاجعه بارترین حالت بیگانگی است که در طبقات فرا دست و فرو دست به دو صورت متجلی می شود؛ طبقات مرفه که طبیعتاً به قدرت هم نزدیک­تر هستند، بسیار خودخواهانه رفتار کرده و منافع فردی را به شدت از منافع جمعی تفکیک می­ کنند که این عمل آنها به شکل ثروت اندوزی­ های افراطی و زیاده خواهی­ ها و خودخواهی­‌ها نمود پیدا می­ کند. احساس از خودبیگانگی در بین طبقاتی که از توانایی کمتری برخوردار هستند، به صورت هنجار شکنی و قانون­ گریزی یا قانون ستیزی نمود پیدا می­ کند. در این حالت، جرائم سازمان یافته شکل می­ گیرد، چون افراد به راحتی نمی­ توانند در ارتباط با عناصر قدرت به اهداف خود برسند.

احمد بخارایی در خصوص ارتباط بین نظام سرمایه­ داری و نوع سرمایه­ داری در ایران که مبتنی بر نفت است با مسئله اتمیزه شدن در ایران، گفت: لزوماً فردگرایی با بی تفاوتی اجتماعی، صد در صد تطابق ندارد. فردگرایی تنها یکی از پیامدهای بی تفاوتی اجتماعی است. آنچه که در غرب رخ داده و فردگرایی ناشی از نظام سرمایه ­داری است، یک پدیده عام است. در ایران، یک سرمایه ­داری نصف و نیمه مفلوج وجود دارد که ایدئولوژی حاکم هم آن را با انحاء مختلف و با تعابیر جدید، بازتولید و حمایت می­ کند.

این جامعه شناس، نوع خاص سرمایه داری ایرانی با فردگرایی در ایران را مرتبط دانست و گفت: علاوه بر عوارض سرمایه­ داری جهانی، نوع سرمایه داری در ایران به گونه ای ای است که بحران های نظام سرمایه داری را دوچندان کرده است چون سرمایه دارای ایرانی، هم ایدئولوژیک است و هم به نظام سیاسی تبدیل شده، بنابراین همه افراد به مشارکت فراخوانده نمی ­شوند و بین خودی و غیرخودی، مرزی پر رنگ وجود دارد، در نتیجه مشارکت از معنای واقعی خود تهی می‌شود. بنابراین در یک نظام سرمایه­‌داری مفلوج همراه با ایدئولوژی که دست به حذف – به صورت تعمدی- می­ زند، و به مسئله مشارکت افراد نگاه ابزاری دارد، بی تفاوتی اجتماعی عمیقا تاثیر گذار می شود. 

بخارایی در پایان به اثرگذاری بحران اقتصادی بر تشدید بی تفاوتی اجتماعی تاکید کرد و گفت: بیکاری و مشکلات اقتصادی در ایران، مزید بر علت شده و احساس ناامیدی، استیصال و بی تفاوتی در بین افراد جامعه را دوچندان کرده است. عوارض نظام سرمایه­ داری در غرب با مدیریت عقلانی کنترل می ­شود و به حداقل می­ رسد اما در ایران، وضعیت به مراتب حادتر از چیزی است که در خارج از ایران وجود دارد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی